Web Analytics Made Easy - Statcounter

گفتگوی ویژه خبری امشب (شنبه، 18 فروردین ماه) به بررسی آثارجنگ تجاری ایران و چین بر اقتصاد ایران و جهان اختصاص داشت. 

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحمید حسینی کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به موضوع جنگ تجاری آمریکا و چین اظهار کرد: در تعطیلات نوروز شاهد اوج گرفتن جنگ تجاری میان آمریکا و چین بودیم اگرچه در گذشته نیز شاهد جنگ ارزی و اقتصادی میان این دو کشور بوده ایم اما این بار شاهد رفتار‌های غیرمنتظره دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 حسینی تصریح کرد: این مسئله که آمریکا به صورت علنی با چین وارد جنگ شود غیر منتظره بود، زمانی که در دوران تحریم‌ها با چینی‌ها صحبت می‌کردیم آن‌ها می‌گفتند که ما از ایران یاد می‌گیریم که چگونه با تحریم‌ها مقابله کنیم چرا که می‌دانیم در آینده با ایالات متحده سرشاخ خواهیم شد.

 این‌کارشناس اقتصادی بیان کرد: چینی‌ها با علاقه مندی فعالیت‌های ما را در دوران تحریم‌ها رصد می‌کردند و دقت می‌کردند که ما چگونه با تحریم‌ها دست و پنجه نرم می‌کنیم تا آسیب کمتری ببینیم.

وی ادامه داد: آمریکا نهایتا بر سر ۳۰ قلم‌کالای عمده که از چین وارد می‌شود تعرفه ۲۵ درصدی قرارداد و لازم به ذکر است که اقدامات ترامپ در کوتاه مدت باعث افزایش واردات این کشور شد.

 حسینی تاکید کرد: کسری تجاری آمریکا ۱۵ درصد افزایش پیدا کرد و به ۵۷ میلیارد دلار رسید و این امر باعث شد ترامپ تصمیم به این اقدام علیه چین بگیرد با این که چینی‌ها روحیه بسیار مسالمت‌آمیزی دارندو نمی‌خواستند که تا سال ۲۰۲۵ با آمریکا درگیر شوند اما دیدیم که آمریکا این تصمیم را اتخاذ کرد و این مسئله بر بازار پتروشیمی و نفت تاثیر خواهد گذاشت.

در ادامه ساسان شاه ویسی دیگر کارشناس اقتصادی با اشاره به جنگ تجاری چین و آمریکا اظهار کرد: در حال حاضر تراز تجاری در ایالات متحده آمریکا دچار رکود شده است، طی ۱۰ سال گذشته بسیاری استنباط می‌کردند که آمریکا از نظامی گرایی خارج شده اما مهمترین مسئله‌ای که امروز ما مشاهده می‌کنیم کاهش نوسان‌های کشش صادرات اسلحه در ایالات متحده بود که این امر مهم‌ترین چالش این کشور است و باید به بررسی این مساله بپردازیم که در نظام WTO آمریکا می تواند اعتراض کند  یا خیر؟

 وی افزود:اگر آمریکا بتواند در این امر تعرفه گذاری کند باید مشخص شود که تحت چه شرایطی است چرا که چینی‌ها می گویند حق ندارید این کار را انجام دهید و ساختار صنعتی خود را باید اصلاح کنید و اگر دچار گسست شدید اجازه ندارید دیگر بازار‌ها را از منحنی توافق تجارت جهانی خارج کنید.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: به نظر می رسد که امروز ایالات متحده آمریکا در صادرات اسلحه دچار چالش شده است، این‌کشور اصرار داشت که اتحادیه اروپا قابلیت سرمایه گذاری مجدد در نرخ بودجه ریزی دفاعی خود را ارتقا دهد و اگر این اتفاق می افتاد بخشی از بازار مخصوص اسلحه آمریکا تامین می‌شد و تعادل به این کشور باز می گشت اما چنین‌ نشد و آمریکا باید در بازارهای حلقه دوم و در حوزه‌های فناوری تمرکز کند.

شاه ویسی ادامه داد: امروز به نظر می رسد که ترامپ با استدلال اینکه معلومات و دانش آمریکایی در جاهای دیگر استفاده می شود و تاثیر اتفاقات آمریکا به نفع بازار داخلی چین است دست به اقدامات اخیر زده چرا که چینی ها با زیرکی تمام اتفاقات جهان را به بازار داخلی خود معطوف می‌کنند، به این معنا که با توجه به بازار پرکشش مصرف کننده داخلی بالایی که دارند نرخ نوسان تغیرات فناوری را در بازار مصرف کننده افزایش می‌دهند و بلا فاصله کشش پذیری افزایش پیدا می‌کند.

وی افزود : در نتیجه تا سال ۲۰۲۵ پرورش استعداد داخلی چین این ظرفیت را به وجود آورده که ضمن واردات فناوری بازارهای متحدالشکلی را تعریف کند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: امروز آمریکایی‌ها بازار ثانویه را هدف گذاری می کنند و تعریف آنها این است که باید ۵۷ میلیارد دلار از دست رفته را جبران کند.

شاه ویسی گفت: سیاستگذاری های سازمان های بین المللی می‌تواند به راحتی دچار چالش شود و با تفسیری که امروز آمریکایی‌ها از تعرفه و تجارت می‌کنند به نظر می‌رسد که این تفسیر پذیری نه تنها در حقوق بین الملل وارد شده بلکه بر اقتصاد سیاسی بین الملل تاثیر می‌گذارد همچنین بسیاری از کالاها در این میان مورد حجم قرار می‌گیرند و به نظر می رسد محصولاتی مانند نفت بیشترین تاثیر را خواهند دید.

ادامه دارد...

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گفتگوی ویژه خبری آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۶۷۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،مرتضی افقه، استاد دانشگاه و اقتصاد دان گفت :به‌طور کلی دولت در حوزه اقتصادی از ابتدا ضعیف بوده و حالا هم ضعیف است و تیم اقتصادی دولت تیم قدرتمندی نیست؛ چه مدیران بانک مرکزی و چه مدیران وزارت اقتصاد، اما به هر حال دولت اکنون که می‌گوید فروش نفت خوبی داریم، یعنی ارز هم در اختیار دارد و می‌تواند مدیریت کند اما در حوزه عرضه ارز با احتیاط رفتار می‌کند و در عرصه تقاضا هم قادر به مدیریت نیست.

هم‌میهن نوشت: این استاد دانشگاه در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه این سخن از سوی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که نرخ ارز بازاد آزاد را قبول نداریم، چقدر علمی است؟ بیان کرد: «من واقعاً نمی‌فهمم این چه حرفی است که دو مسئول عالی‌رتبه اقتصادی کشور یعنی وزیر اقتصاد و رئیس بانک مرکزی می‌زنند. واقعاً قابل فهم نیست زیرا هیچ مبنای علمی و تخصصی‌ ندارد. در بسیاری از اقلام‌ها ارز آزاد برای واردات استفاده می‌شود؛ یعنی خود دولت بهتر از هر کسی می‌داند کشور فقط محدود به همان اقلامی نیست که ارز دولتی دریافت می‌کنند و بسیاری از کالاها با ارز غیررسمی خریداری می‌شوند حتی بعضی از اقلام اساسی. حتی می‌شود گفت ۸۰درصد از واردات ما با ارز آزاد است و من می‌گویم این حرف اگر نگوییم بچه‌گانه است اما حتماً غیرعلمی است.


۲۲۰

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1900070

دیگر خبرها

  • کمک‌ های جدید آمریکا چه معنایی برای اوکراین و پوتین دارد؟
  • آفریقا؛ قاره فرصت ها؛ موانع همکاری های تجاری ایران و آفریقا چیست؟
  • ۱۵۳ میلیارد دلار؛ حجم تجارت خارجی ایران
  • ما آماده تعامل هستیم، حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • ایران آماده تعامل است/ ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی داریم
  • سرمایه وقف به سمت رفع نیاز مردم در حرکت است
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • هدف‌گذاری رشد ۲۰ میلیارد‌دلاری تجارت
  • آفریقا؛ قاره فرصت‌ها/ موانع همکاری‌های تجاری ایران و آفریقا چیست؟ 
  • بلومبرگ: تیم اقتصادی ترامپ به دنبال مقابله با کشورهایی است که دلارزدایی می‌کنند