Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پارسینه»
2024-05-03@22:53:02 GMT

دوراندیشی وزارت نفت به ثمر نشست

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۶۹۰۵۹

پنجم آذرماه سال ۱۳۹۴، شیوه‌نامه تعیین صلاحیت شرکت‌های اکتشاف، توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز کشور از سوی بیژن زنگنه، وزیر نفت ابلاغ و در آن تصریح شد در شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای جدید بالادستی نفت، پیش‌بینی شده است که افزون بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سازندگان داخلی برای تامین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز پروژه‌ها و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیمانکاران داخلی برای اجرای پروژه‌های نفتی و انجام عملیاتی مانند حفاری و تکمیل چاه‌ها در دریا و خشکی، از اهرم و امکان امضا و اجرای این نوع از قراردادها برای تاسیس و تقویت ظرفیتهای مدیریتی و فناوری کشور برای اجرای پروژه های بزرگ نفتی در حوزه اکتشاف و تولید حداکثر بهره ممکن گرفته شود؛ از این رو تاسیس شرکت‌های E&P در بندهای متعدد شرایط و الگوی جدید قراردادهای نفتی مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در نهایت قرار شد این شرکتها در قالب سه سطح مدل ارزیابی شوند که مدل اولیه، مدل غربالگری، مدل دوم، مدل پیش ارزیابی و مدل سوم، مدل ارزیابی است که بر اساس آن، صلاحیت و توانمندی شرکتهای داوطلب در کارگروههای ویژه ای که تعیین شده است، بررسی شده و فهرست نهایی به شرکتهای خارجی معرفی شود.

همچنین پروژه اصلاح ساختار قراردادهای نفتی جدید برای انتقال فناوری با هدف اجرای راهبرد گشودن بازار کشور در حوزه های نفتی و گازی در قبال اخذ دانش فنی عملیاتی و بنیادین از طریق شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P) برای بخش بالادست و شرکتهای پیمانکار عمومی (GC) برای بخش پایین دست صنعت نفت یکی  پروژه های اولویت دار شرکت ملی نفت ایران در سال ٩۶ بود.

اعلام اسامی شرکتهای اکتشاف و تولید توسط وزارت نفت

فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکتهای ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید ٢٨ اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۵ اعلام شد و در اواسط تیرماه همان سال وزارت نفت پس از ارزیابی شرکتهای متقاضی برای فعالیت در قالب شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P)، هشت شرکت را به عنوان شرکتهای ایرانی صاحب صلاحیت در این حوزه تعیین و معرفی کرد.البته چندی بعد وزنه غول‌های نفتی آینده ایران سنگین تر شد و به ۱۷ شرکت رسید.

جایگاه شرکت‌های E&P ایرانی در نفت کشور

یکی از اهداف اصلی تشکیل این شرکت ها انتقال فناوری، دانش و تجربه از شرکت‌های خارجی به شرکت‌های ایرانی برای آماده کردن این شرکت ها جهت حضو پررنگ‌تر در صنعت نفت کشور بود. در این راستا شرکت ایرانی پتروپارس برای توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی کنار غول نفتی توتال و شرکت دانا انرژی برای بهبود بازیافت، افزایش تولید و بهره‌برداری میادین نفتی آبان و پایدار غرب  کنار زاروبژنفت روسیه قرار گرفتند.

با اینحال حضور شرکت های ایرانی فقط در کنار شرکت‌های خارجی نیست و امضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکت‌های ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد حاکی از قدرتمندتر شدن این شرکت‌ها داشت.

البته باید گفت تشکیل این شرکت‌ها از ابتدا تا کنون با مخالفت‌هایی در داخل کشور مواجه و همواره یکی از گلایه های زنگنه بوده است. به طوریکه در مراسم مضای قرارداد توسعه و بهره‌برداری میادین نفتی سپهر و جفیر بین شرکت‌های ملی نفت ایران و گسترش انرژی پاسارگاد اظهار کرد: هنگامی که شرکت‌های E&P را تشکیل دادیم، عده‌ای گفتند شرکت‌های خارجی گرگ هستند و شرکت‌های E&P گرگ‌زاده و بعد از مدتی گرگ می‌شوند. در ایران این‌طور است که عده‌ای در مورد یک موضوع صحبت می‌کنند و بعد از چند سال طوری رفتار می‌کنند که انگار موضوع یکی از دستاوردهای آنها بوده است.

بر این اساس، از آنجایی که امنیت اجرای قراردادهای جدید نفتی ایران و امضای قرارداد با غول‌های نفتی جهان در گرو تصمیم‌های آمریکا قرار گرفته است، وجود شرکت‌های E&P ایرانی در صنعت نفت ایران ضروری به نظر می‌رسد و ایستادن وزارت نفت پای تشکیل شرکت‌های E&P ایرانی نوعی دوراندیشی بوده است.

انتهای پیام

منبع: پارسینه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۶۹۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​

تین نیوز

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت گفت: میزان سرقت از خطوط لوله نفت ایران در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از آن کاهش داشته است.

 

 

به گزارش تین نیز به نقل از تسنیم، ارسلان رحیمی مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت در نشستی خبری اظهار داشت: در سال 1402 بالغ بر 41 مورد تعرض به خطوط لوله انتقال نفت ایران رخ داد که با اقدامات به موقع، از این تعداد 25 مورد به برداشت نفت یا فرآورده منجر نشد.

وی افزود: نسبت به سال 1401 که 47 مورد انشعاب غیرمجاز با 35 مورد برداشت نفت یا فرآورده داشتیم، میزان سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش داشته است.

رحیمی با بیان اینکه "روند انتقال در سال 1402 افزایشی بوده است"، گفت: در سال گذشته 137 میلیارد لیتر مواد نفتی از مبادی تولید به مقاصد مصرف ارسال شده است

وی ادامه داد: از مجموع این انتقالات 71میلیارد لیتر مربوط به نفت خام و 66میلیارد لیتر مربوط به انتقال انواع فرآورده نفتی است.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت تصریح کرد: آمار گویای این است که باتوجه به اینکه در سال 1401 ، 132 میلیارد لیتر مواد نفتی انتقال داده شده و در سال گذشته ، 137 میلیارد لیتر که نشان دهنده رشد 3.7 درصدی در فرآیند انتقال است

وی افزود: در طراحی، مهندسی و اجرای خطوط لوله انتقال نفت و فرآورده خودکفایی کامل داریم و در سال گذشته بالغ بر 98 درصد تجهیزات مورد استفاده در پروژه ها از ساخت داخل بوده است.

رحیمی با بیان اینکه انتقال 137 میلیارد لیتر نفت و فرآورده با خطوط لوله معادل تردد 5.5 میلیون نفتکش 25 هزار لیتری است، گفت: در صورت تردد این تعداد نفتکش، سالانه 2.5 میلیارد لیتر گازوئیل صرف سوخت این نفتکش ها خواهد شد، که در مقایسه با مصرف 800 میلیون لیتری سوخت در جابه جایی با خطوط لوله، سالانه 1.7 میلیارد لیتر به ارزش یک میلیارد دلار صرفه جویی در مصرف گازوئیل رخ می دهد.

وی ادامه داد: خط لوله صادراتی نفت خام گوره به جاسک قرار است توسط شرکت ملی نفت ایران تکمیل شود.

مدیرعامل شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت از تکمیل خط دوم 26 اینچ بندرعباس به رفسنجان تا سه ماه آینده خبر داد و گفت: با یک خطی که در این مسیر داریم، تجمع فرآورده را در بندرعباس داریم که با بهره برداری از خط دوم، این مشکل برطرف خواهد شد.

وی افزود: خط لوله تابش و خط لوله پارس هنوز وارد فاز اجرایی نشده اند، بلکه در مرحله طراحی هستند و به دلیل بزرگ بودن این پروژه ها، اینطور نیست که تا دو سال آینده انتظار بهره برداری از آنها را داشته باشیم.

رحیمی میانگین طول عمر خطوط انتقال نفت و فرآورده در جهان را 25 تا 30 سال اعلام کرد و گفت: عمر متوسط خطوط انتقال نفت خام ایران 33 سال و میانگین عمر خطوط لوله انتقال فرآورده های نفتی کشور 37 سال است اما با رسیدگی به موقع و بهره برداری درست، خطوط را در مدار بهره برداری داریم و اگر خطی با فرسودگی مواجه شود، طرح احداث خطوط لوله جایگزین تعریف و اجرایی می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • گزیده‌های نفتی هفته
  • مدیر نفتی آمریکایی برای تبانی با اوپک تنبیه شد
  • بدهی ۶۰ همتی به شرکت گاز مربوط به صنایع عمده کشور است، نه فقط پتروشیمی ها
  • تپش دانش بومی در قلب خودروی ایرانی
  • مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند
  • سرقت از خطوط لوله نفت ایران کاهش یافت​
  • صادرات نفت خام با خط لوله نداریم
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • میدان‌داری شرکت‌های ایرانی در میدان‌های نفت و گاز غرب کارون
  • برنامه ریزی برای توسعه ۵ میدان نفتی