Web Analytics Made Easy - Statcounter

سریال پایتخت نیز نشان داد که اگر رشادت مدافعان حرم نبود، امروز این زن و بچه و ناموس مردم ایران بود که زیر لگدهای دواعش قرار می گرفت.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ این روزها سریال پایتخت توانسته است یکی از پربیننده ترین برنامه های نوروزی باشد و باید اقرار کرد که سری پنجم سریال پایتخت بهتر از سری های دوم تا چهارم توانسته نظر مردم را به خود جلب کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این را می توان از بازتاب این سریال در اظهار نظرهای مردمی در جامعه و به خصوص فضای مجازی و شبکه های اجتماعی مشاهده کرد.

زمانی که نقد های مردمی به یک مجموعه زیاد می شود اولین چیزی که به ذهن سازندگان آن می رسد، این است که اثرشان دیده شده است. حال می تواند مورد پسند قرار گرفته باشد و یا حتی بیشتر مورد نقد منفی قرار بگیرد.

سریال پایتخت نیز از این قضیه مستنثی نبود و در طول ایام عید هم بر نکات منفی آن و هم بر نکات مثبت، تاکید شد. اما آنچه بیش از هر مسئله دیگری بارز و مبرهن جلوه می کرد، میخکوب شدن بینندگان تلویزیونی پای جعبه جادویی در هنگام پخش این سریال طنز بود. در ادامه برخی دیدگاه های مطرح شده از جانب مردم در فضای مجازی که خیلی به چشم می آمد مورد بررسی قرار گرفته است.

مردم از این ناراحت بودند که در این سریال ازدواج کودکان ترویج داده می شود. یک مسئله را باید نظر بگیریم که رسالت طنز چیست؟ در واقع یک خالق اثر هنری در ژانر طنز با بیانی خنده آور که مخاطب را به فکر وادار می کند معضلات جامعه را بازگو و در واقع آن را تقبیح می کند. گمان می کنم با برخوردی که نقی در پاسخ به خواستگاری رحمت برای رحمان و رحیم این قضیه به خوبی نمایان است که مقصود نه تنها ترویج ازدواج دختران در سن پایین نبوده بلکه آن را تقبیح نیز می کند. در جایی یک دوست منتقد گفته بود:" بهتر بود این مسئله را فیلم مطرح نمی کردند". بنده می توانم بگویم که شاید یکی ازبهترین نکات سریال پایتخت همین موضوع بوده است.

دیگر مسئله ای که از جانب مردم بازخورد بالایی داشت و مقداری نارضایتی به دنبال داشت کلماتی است که کاراکترها استفاده می کنند. در سریال این کلمات رکیک نیستند اما نویسنده در همین جامعه زندگی می کند و زیر و بم های زبان و ادبیات فارسی علی الخصوص زبان محاوره را می شناسد پس باید در این مورد دقت بیشتری به خرج دهد تا مبادا قومیتی دچار سوءبرداشت شود.

درباره شخصیت پردازی در سریال نیز باید بیان کرد مردم شخصیت های «پایتخت» را می شناسند و حتی می توانند پیش بینی کنند که هما و یا نقی چه واکنش هایی نسبت به یک رفتار می توانند داشته باشند. اینکه مردم به راحتی می توانند با کاراکترها همذات پنداری کنند بر همه معلوم شده است اما گاهی برخی از رفتارهای کاراکترها بیشتر از ساده بودن فرد، بیانگر حماقت اوست.

برخی دیگر معتقد بودند که پایتخت به تبلیغ گردشگری و مکان های توریستی ترکیه پرداخته است در صورتی که سیروس مقدم کارگردان این سریال در این مورد گفت: "ما در بدو ورود به ترکیه مسئله بمب گذاری در فرودگاه استانبول را مطرح کردیم و پس از آن کثیفی های شهر و حمله چند اراذل به بهتاش و رحمان و رحیم را نشان دادیم که پول آن ها را با زور گرفتند و فرار کردند." بنده نیز گمان می کنم بهترین پاسخ را کارگردان داده است.

ورود به مسئله داعش یکی از نقاط قوت فیلم است که تفاوت ایران و کشورهای درگیر این معضل را نشان می دهد. ترس و استرس را می توان در بین کاراکترها به وضوح دید و حتی به وقت خود نیز رشادت هایی می کنند که حس قهرمانانه ای به بیننده نیز منتقل می کند. کاملا نشان می دهد که وقتی افراد غیرنظامی و به خصوص خانواده درگیر جنگ می شوند امنیت روانی که شاید مهمترین بخش امنیت می باشد چگونه مختل می شود. اما این موضوع باعث نشده است که سریال از زبان طنز خود دور شود و با بیانی شیرین آن را به تصویر می کشد.

اما آنچه بیش از هر مسئله دیگری در قسمت های پایانی سریال پایتخت به تصویر کشیده شد، مسئله امنیتی بود که امروز در ایران وجود دارد. وقتی شخصیت سوری داستان با زبان دست و پا شکسته فارسی ایران را امن ترین کشور منطقه معرفی می کند، نباید به این حساب گذاشت که این پلان غلوی بوده که نویسنده بر داستان داشته است. بلکه این نقل محافل سوری، عراقی و حتی سایر مردم کشورهای منطقه است که حسرت چند روز آرامش و امنیت مردم ایران را می خورند. آرامشی که به یمن وجود مدافعان حرم به وجود آمد. مدافعانی که از خانواده و زن و فرزند خود دل کنده و 1000 کیلومتر آن طرف تر به دنبال ایجاد امنیت برای ایران و ایرانی بودند. سریال پایتخت نیز نشان داد که اگر رشادت مدافعان حرم نبود، امروز این زن و بچه و ناموس مردم ایران بود که زیر لگدهای دواعش قرار می گرفت.

در واقع به جرئت می توان گفت که این سریال تا حد زیادی توانسته است مخاطب را راضی کند و مردم را پای جعبه جادویی بنشاند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۰۱۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق

تعداد بازدید : 0 کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

با شرکت ۱۸ کشور و بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و بین المللی، نمایشگاه بین المللی امنیت و دفاع و صنایع نظامی در بغداد برگزار شد. شرکت کنندگان در این نمایشگاه، به نمایش سلاح‌ها و تجهیزات و فناوری‌های نوین خود در زمینه امنیت سایبری پرداختند.

ثامر الحسینی، فرمانده یگان واکنش سریع عراق به شبکه خبری العالم گفت: شرکت‌های داخلی و منطقه‌ای و بین المللی دستاورد‌های نظامی و امنیتی خود را در این نمایشگاه به نمایش گذاشتند. در این بین، مجموعه بزرگی از انواع پهپاد‌ها مورد توجه قرار گرفتند. به اعتقاد من مبادله تجربیات در این زمینه تأثیرات بسیاری بر روابط بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان بر جای خواهد گذاشت.

این نمایشگاه با شعار «با وحدتمان پیروز شدیم» در راستای توجه عراق به متنوع سازی منابع تأمین اسلحه آنهم در سایه چنبره آمریکا بر بازار اسلحه عراق برگزار شد.

علی الخزعلی، مدیر توسعه فعالیت‌های شرکت «سمر الخیر» به خبرنگار العالم گفت: شرکت ما به عنوان یک شرکت خصوصی، وظیفه خود می‌داند که پا به پای شرکت‌های منطقه‌ای و بین المللی به رشد و توسعه خود ادامه دهد. این شرکت کار خود را با تولید نسخه‌های اولیه سلاح سبک یعنی هفت تیر بابل آغاز کرد.

وزارت دفاع ایران با تولیدات مختلفی از جمله پهپاد‌های دوربرد «مهاجر» و «غزه» و موشک‌های ضد زره دهلاویه و سامانه پدافند هوایی و سلاح‌های انفرادی و صنایع جنگ الکترونیک در این نمایشگاه شرکت کرده است.

ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق هم طی سخنانی در این نمایشگاه گفت: بار دیگر اعلام می‌کنیم که سعی ما بر این است که ارتش عراق را به تمام سلاح‌های جدید و مدرن برای تقویت قدرت نظامی و دفاعی مجهز کنیم.

هدف از برگزاری این نمایشگاه، توسعه دامنه تجارت بین المللی و نشان دادن علاقه مندی عراق به توسعه روابط نظامی و نوسازی توانمندی‌های امنیتی و نظامی خود است.

دیگر خبرها

  • فضای مجازی باید باعث افزایش انسجام جامعه شود
  • سریال مشاور و روایتی از باز کردن کلاف‌های پیچیده زندگی
  • صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • آیت‌الله رئیسی: صهیونیست‌ها امروز منفورترین رژیم در نگاه مردم جهان هستند
  • ببینید | موشک‌ ها و پهپادهای ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی امنیت و دفاع در عراق
  • عکس| این دو بازیگر «پایتخت» چه زمانی به ایران باز می‌گردند؟
  • دوقلوهای پایتخت به ایران باز می‌گردند؟
  • دوقلوهای پایتخت به ایران باز می‌گردند؟ |‌ عکس
  • روایت رشادت های شهیدچمران در مستند رادیویی قهرمان ایرانی
  • دستورالعمل ساترا برای تبلیغات بازرگانی در شبکه نمایش خانگی