Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@15:02:03 GMT

نجفی در بهشت ماندگار می‌شود؟

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۱۶۳۷

نجفی در بهشت ماندگار می‌شود؟

محمد علی نجفی، شهردار تهران امروز رودرروی 21 عضو شورای شهر تهران قرار می‌گیرد تا پس‌از ارائه دلایل استعفایش اگر توانست شورایی‌ها را متقاعد کند، پس از 7 ماه کاری، «بهشت» را ترک کند.

ایران آنلاین /  «رفتن» نجفی البته همان قدر سؤال برانگیز است که «آمدنش» به شهرداری تهران حاشیه‌ساز بود! همان وقتی که نام نجفی به‌عنوان شهردار تهران از بین چند گزینه پیشنهادی مطرح شد، برخی‌ها بویژه منتقدان و مخالفان با اعلام سابقه استعفای او در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سعی داشتند تا اینگونه القا کنند که ماندنش در شهرداری تهران هم به‌همین وضع دچار خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همین تلقین‌های عمد یا غیر عمد بود که آمدنش به شهرداری تهران را از همان ابتدا با چالش‌های زیادی مواجه کرد. خیلی‌ها اعلام رسمی استعلامش را هم به همین حاشیه گره زدند، تاجایی که هنوز «نیامده» خبر «رفتنش» را رسانه‌ای کردند. می‌گفتند «نجفی» مرد ماندن نیست. فشارها که زیاد شود، صندلی‌اش را خالی می‌کند... این حرف‌ها حتی وقتی به ماجرای انتصابات و بدهی‌ها هم رسید، دوباره پررنگ شد تا اگر میل نجفی به ماندن نیست، زودتر خداحافظی کند! اما جدیت نجفی در پیگیری تخلفات و فساد ریشه دار شهرداری تهران، خیلی زود به همه این خبرها، رنگ شایعه پاشید تا حتی شورایی‌ها هم باورشان نشود که باید برای یک شهردار جدید آماده شوند! ورق اما براحتی برگشت، چند هفته نگذشته، در روزهایی که مردم برای ورود به سال جدید آماده می‌شدند، نجفی استعفایش را رسماً اعلام کرد. دلایلش اما مشابه دلایل قبلی بود. «بیماری جدید»! با اینهمه هیچ کدام از دورو بری‌هایش این دلیل را توجیه پذیر نداستند و به همین علت هم قرار گذاشتند تا نجفی را در «بهشت» ماندگار کنند! حتی در نخستین جلسه غیر علنی سال جدید هم که نجفی میهمان شورا شده بود، محکم پافشاری کردند تا اگر رغبتی برای ماندن مانده، آقای شهردار شاید در رودربایستی از تصمیمش کوتاه بیاید! با این همه نجفی گوشش به این حرف‌ها بدهکار نبود، حتی دیروز هم که دعایی، مدیر مسئول روزنامه اطلاعات با ذکر خاطره‌ای از امام خمینی از او خواست تا در این شرایط استعفا ندهد، جوابش این بود.«خاطرات حضرت امام برای همه ما آموزنده است؛ اما شرایط متفاوت است و درجلسه شورای شهر دلایلم را بیان می‌کنم.» او حتی به این سؤال که اگر استعفایتان از سوی شورایی‌ها پذیرفته نشد چه می‌کنید هم این‌طور پاسخ داد: «اجازه دهید گزینه‌های مختلف را بررسی کنیم و هنوز اعضای شورای شهر حرف‌های من را نشنیده‌اند.»

برش
استعفای شهردار رد شود، نجفی ملزم به ادامه فعالیت است
با توجه به مخالفت شورا با رفتن نجفی، این گزینه مطرح می‌شود که اگر اعضای شورا به استعفای نجفی، رأی منفی دهند، او قانوناً می‌تواند «بهشت» را ترک کند یا نه؟ علی دشتی، یک حقوقدان دراین باره به مهر گفت: «اگر شورا به استعفای شهردار نه بگوید، از نظر قانونی شهردار مکلف است به فعالیت‌هایش در شهرداری ادامه دهد. چراکه بر اساس قانون، استعفای شهردار باید به تصویب اعضای شورای شهر برسد و اگر اکثریت استعفا را قبول نکنند، شهردار مستعفی نمی‌شود.»
اما اگر شهردار همچنان به استعفای خود اصرار داشته باشد و حتی ادامه کار ندهد، چطور؟ او به این سؤال این‌طور پاسخ داد: «عدم ادامه کار غیرقانونی است و این مسأله می‌تواند به‌عنوان تخلف مورد پیگیری نهادهای نظارتی قرار گیرد. بنابراین حتماً باید استعفا مورد قبول شورا قرار گیرد و پس از آن شهردار بر سر کار خود حاضر نشود و در صورت عدم پذیرش استعفا مکلف است که به کار خود ادامه دهد. اعضای شورا به‌عنوان نمایندگان مردم باید از دلایل استعفای شهردار قانع شوند و شهردار باید بتواند اعضای شورا را به‌عنوان نمایندگان مردم برای کناره‌گیری قانع کند».

نجفی باردیگر بیماری‌اش را دلیل اصلی استعفایش اعلام کرد و گفت: «در سه چهارماهی که باید برای درمان بروم کار شهرداری نمی‌تواند معلق بماند درحالیکه شهرداری به جایگاهی رسیده که آماده حرکت سریع‌تر و حتی پرش را دارد و نمی‌خواهم به‌دلیل بیماری شهرداری دچار رکود شود.»
«چرا مرخصی نمی‌گیرید؟» نجفی زمانیکه در برابر این پرسش قرار گرفت، پاسخ جالبی داد. او حرفی زد که شاید کمتر مدیری آن را بپذیرد. «نمی‌پسندم کسی که مسئول و مدیر است بنا به دلایلی بالای سرکار نباشد آن‌طور که باید و شاید کار پیش نرود؛ براین اساس این سیستمی که مرخصی بگیرم و به معالجه بپردازم خیلی مورد قبول نیست و در شهرداری هم این سیستم عمل نمی‌کند علاوه براین نیروهای خوبی در شهرداری وجود دارد که می‌توان مسئولیت را به آنها سپرد. من معتقدم دوی امدادی در شهرداری انجام شده که بخشی را من انجام دادم و حالا می‌توان ادامه مسیر را به دیگران سپرد تا طی کنند و از آنجایی که افراد شایسته حضور دارند فکر نمی‌کنم ضرورتی بر ماندنم باشد و دوست ندارم سه ماهی مرخصی باشم و اسم من در شهرداری باقی بماند.»
اما آیا با رفتن نجفی سیاست‌ها در شهرداری تهران تغییر می‌کند؟ او معتقد است که تغییرات انجام شده، زیرساخت‌ها آماده است و تیم جدید وجود دارد، علاوه بر اینکه شورا همان شورای قبل است، پس چیزی تغییر نخواهد کرد.»
شهردار تهران در بخشی از اظهاراتش به کارنامه درخشان این 6 ماه هم اشاره کرد و ضمن اینکه از پرداخت 6 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های شهرداری به پیمانکاران و بانک‌ها خبر داد، گفت: «در سال 96 با همه بیم‌ها و کمبودهایی که داشتیم توانستیم کارنامه قابل قبولی را عرضه کنیم، خوشبختانه در پایان اسفند ماه، 95 درصد درآمدهای پیش‌بینی شده در بودجه محقق شد و به همین دلیل توانستیم بخشی از بدهی‌های خود به بانک‌ها، پیمانکاران و... را بدهیم.»
نجفی با بیان اینکه هم‌اکنون هیچ بدهی به پیمانکاران نداریم، گفت: خوشبختانه در خصوص پروژه‌هایی که در طول این مدت به انجام رسیده، هیچ بدهی‌ای به پیمانکاران نداریم و این نشان‌ از کارنامه قابل قبول مدیریت شهری در طول این مدت است هر چند که داوری نهایی با مردم است.
دعاهای زیادی پشت سرتان است استعفا ندهید
برآیندها نشان می‌دهد که نجفی، تصمیم خودش را گرفته است، اما شورا هنوز باور دارد که می‌تواند با رأی ندادن به استعفا، او را پاگیر «بهشت» کند. امروز شهردار تهران تعیین تکلیف می‌شود، با این همه تقاضا برای ماندن نجفی، همچنان ادامه دارد.
مدیر مسئول روزنامه اطلاعات که دیروز در افتتاح 20 پروژه عمرانی، نجفی را همراهی می‌کرد خطاب به او گفت: «دعاهای زیادی پشت سرتان است، اگر استعفا ندهید و رأی شورا را بپذیرید همه ما را خوشحال می‌کنید. امیدوارم زمزمه‌هایی که در این ماه پرآرامش و شکوفا بلندشده جدی نباشد و علت هر چه که هست موجب استعفای دکتر نجفی نشود.»
وی با اشاره به خاطره‌ای از امام راحل گفت: امام در پایان عمر خود بیمار بود و بارها مسئولان برای استعفا به نزد او می‌آمدند، اما امام می‌گفت من با این بیماری و کهولت سن از مردم خجالت می‌کشم که استعفا بدهم شما چگونه می‌خواهید در این شرایط استعفا بدهید.
دعایی گفت: آقای نجفی ما نمی‌خواهیم که بیماری شما تشدید شود ولی به بردباری و صبوری شما ایمان داریم. بعد از سال‌ها مردم انتخابی کردند و نتیجه خوبی گرفتند. شورای شهر دلخواه خود را انتخاب کردند که نتیجه این شد که یک عنصر توانا و هوشمند که تمام ویژگی‌های یک شهردار موفق را دارد به میدان آمد.
شورا موافق استعفا نیست
ناهید خداکرمی، رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران هم از تلاش بر متقاعد کردن نجفی مبنی بر ماندن در شهرداری خبرداد.
او ادامه داد: «معتقدیم نوع بیماری نجفی، بیماری است که شاید برخی دیگر هم به آن مبتلا باشند، اما موجب نشده که آنها از مسئولیت خود کناره‌گیری کنند و هم به درمان پرداختند و هم به مسئولیت خود ادامه دادند. بنابراین امیدواریم که نجفی متقاعد به ماندن شود، او می‌تواند در این دوران قائم‌مقامی مورد اعتماد انتخاب کند و بعد از درمان به شهرداری برگردد.»
خداکرمی یکبار دیگر ازعدم تمایل شورایی‌ها به رفتن نجفی خبر داد و گفت: «شورا موافق استعفای نجفی نیست، چراکه معتقدیم مدیریت شهری باید ثبات داشته باشد، مبارزه با فساد برای هر فردی، هزینه دارد و طبیعی است که افرادی که در دوره گذشته بیت‌المال را به تاراج می‌بردند، اکنون مقابل مبارزه با فساد مقاومت می‌کنند و نباید در مقابل این فشارها سر فرود آورد چه بسا نجفی هم بارها عنوان کرد که اگر بیمار جدیدی حادث نمی‌شد، فشار بیرونی دلیلی بر استعفا نبود.»
شهردار تهران تحت فشار قرار گرفته
در برابر دیدگاه‌هایی که معتقدند شهردار تهران به علت بیماری استعفا داده، برخی دیگر می‌گویند نجفی زیرفشارهای شدید، مجبور به کناره‌گیری شده است! غلامرضا حیدری، نماینده مردم تهران یکی از همین افراد است. او گفت: «طبق شنیده‌ها نجفی تحت فشار قرار گرفته و بیماری وی فرع موضوع است، به همین علت هم استعفای او براحتی پذیرفته نخواهد شد.»
نماینده مردم تهران در مجلس با اشاره به نشست مشترک نمایندگان تهران با اعضای شورای شهر پایتخت در قالب مجمع 51 نفره امید در آخرین روزهای سال گذشته، تصریح کرد: برخی می‌گفتند آقای نجفی روی مفاسد اقتصادی خیلی قاطع ایستاده و حتی یکسری پرونده‌ها را آماده کرده و آنها را به قوه قضائیه ارجاع داده است. این موضوع همچنین با جشن روز زن در برج میلاد که حاشیه‌هایی در پی داشت همزمان شد و حتی برخی این موضوع را هماهنگ شده می‌دانند. بلافاصله بعد از این جشن برای آقای نجفی احضاریه رفت و از برخی تریبون‌ها موضع‌گیری‌های تندی علیه ایشان اتخاذ شد.
حیدری ادامه داد: بر همین اساس نظر شخصی من این است که شورا براحتی استعفای ایشان را قبول نکند و از ایشان حمایت کند بخصوص رئیس شورا آقای محسن هاشمی که رابطه خوبی هم با رهبری دارد از موقعیت ریاست شورای شهر و همچنین اعتباری که از مرحوم پدرشان دارد در این زمینه استفاده کند.
وی با بیان اینکه تغییر شهردار تهران برای اعضای شورای شهر هم خوب نیست، گفت: پیش‌بینی من این است که شورای شهر براحتی استعفای آقای نجفی را قبول نمی‌کند، این کار هم به نفع مردم تهران است و هم انسجام شورای شهر را حفظ می‌کند./ روزنامه ایران


 

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۱۶۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رعایت قوانین و حفظ کیان شورا سرلوحه اقدامات شهردار باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، مسعود محمدی بعدازظهر سه شنبه در تذکر پیش از دستور یکصد و شصت و سومین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر کرج در خصوص رعایت مفاد قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی کشور و حفاظت و صیانت از شأن و کیان شورا تذکر داد و گفت: بر اساس اختیارات قانونی در جایگاه رئیس شورا و به نمایندگی از اعضا به شهردار کرج تذکر می‌دهم.

رئیس شورای اسلامی شهر کرج خطاب به شهردار کرج خاطرنشان کرد: شما به عنوان شهردار منتخب همین شورا، گاهاً خود را ملزم به رعایت مصوبات شورای اسلامی شهر به عنوان پارلمان شهری نمی‌دانید و چندین مرتبه نیز در مصاحبه‌ها و اقدامات، خارج از ضوابط و قوانین جاری وعده داده یا عمل کرده‌اید.

وی با اشاره به تصویب و ابلاغ بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرج و تعیین اولویت‌ها و پروژه‌های عمرانی شهر افزود: مصوباتی در جهت افزایش سطح خدمات رسانی در کلانشهر کرج تصویب شده که بسیاری از آنها روی زمین مانده است که البته هر یک به قدر کفایت زمان و انرژی می‌طلبد تا به نتیجه برسد لذا نباید فرصت سوزی شود.

محمدی با تاکید بر اینکه شهردار کرج انرژی خود را صرف اجرای مصوبات شورای اسلامی شهر کند، بیان کرد: امیدواریم در ادامه مدیریت شهردار کلانشهر کرج شاهد رعایت قوانین و حفظ کیان شورا باشیم.

کد خبر 6086893

دیگر خبرها

  • رعایت قوانین و حفظ کیان شورا سرلوحه اقدامات شهردار باشد
  • تقدیم لایحه تشکیل سازمان گردشگری در شهرداری تهران به شورای شهر
  • عدم تعیین تکلیف لایحه بودجه ۱۴۰۳ شهرداری کرمانشاه
  • رای اعضای شورای شهر به استیضاح شهردار ارومیه
  • هزینه کرد شهرداری این شهر بدون ابلاغ بودجه، غیرقانونی است
  • گزارش دهی معاون شهردار و خزنه دار شورا به اعضا فردا
  • اعضای شورا تقوا و تعهد را سرلوحه کارهای خود قرار دهند
  • قطار ملی مترو در انتظار ورود به چرخه خدمت‌رسانی
  • طرح های توسعه محلی مناطق ۲۲ گانه تهران زیر ذره بین شورا
  • دستگیری شهردار و عضو شورای یک شهر + جزئیات