Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رویداد24»
2024-04-30@15:41:44 GMT

رجل سیاسی بر اساس روح قانون اساسی منصرف از جنسیت است

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۱۷۳۳

رجل سیاسی بر اساس روح قانون اساسی منصرف از جنسیت است

رویداد۲۴-یک وکیل دادگستری درخصوص بندهای ارائه شده شورای نگهبان درمورد رجل سیاسی گفت: رجل سیاسی در معنای واقعی و بر اساس روح قانون اساسی منصرف از جنسیت است.
نعمت احمدی، درباره ارزیابی خود از عملکرد شورای نگهبان در تفسیر شرایط رجل سیاسی و بندهایی که اسفندماه در خصوص آن منتشر شد، گفت: شورای نگهبان واژه رجل سیاسی را بلاتعریف باقی گذاشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته تعریف و تفسیر رجل سیاسی از نظر حقوقی مشخص است رجل همان تعابیری را دارد که بعد از این کلمه در قانون اساسی آمده است مثل مدیر، مدبر و... درواقع اوصاف رجل سیاسی باید همین عوامل باشد. رجل سیاسی منصرف از جنسیت است.
وی افزود: در قانون اساسی اجازه تعریف مصادیقی چون مدیر و مدبر بودن رئیس‌جمهور به شورای نگهبان داده نشده است. به عنوان مثال بیان مسائلی همچون مشخص بودن مشاورین رئیس جمهور از جمله مصادیقی است که طبق قانون اساسی شورای نگهبان اجازه ورود به آنها را ندارد. اجازه تصمیم‌گیری در خصوص این مسائل به مردم داده شده است که در عرصه انتخابات برای تعیین رای خود، اطرافیان و مشاوران رئیس جمهور را بشناسند.
این وکیل دادگستری گفت: شرایط گفته شده درباره رجل سیاسی، ابهام دیگری به ابهامات افزوده است.
وی با بیان اینکه هیچ‌گونه ابهامی در تعریف رجل سیاسی از نظر حقوقی وجود ندارد، اظهار داشت: اگر شورای نگهبان بخواهد مطابق با قانون اساسی تفسیر ارائه دهد باید تفسیر از اصل یا اصولی باشد که دارای ابهام است این اصل قانون اساسی که در آن اوصاف ریاست جمهوری آمده است ۱۲ بار در کشور پیاده شده است. یعنی در ۱۲ بار گذشته از بنی صدر تا روحانی این اصل با همین کیفیت بوده است. تفسیر باید همراه با ابهام باشد مردم نسبت به رجل سیاسی هیچ ابهامی ندارند.
احمدی خاطرنشان کرد: در واقع احراز صلاحیت احمدی‌نژاد و رد صلاحیت آیت الله هاشمی رفسنجانی، ابهام‌هایی را ایجاد کرد. فهم اجتماعی را نمی‌توان از بین برد آیت الله هاشمی رفسنجانی در عین اینکه رئیس تشخیص مصلحت نظام بوده است در انتخابات رد صلاحیت شدند.
وی با تاکید بر حق قانونی شرکت همه افراد در انتخابات ریاست جمهوری گفت: شرکت در انتخابات ریاست جمهوری یک حق است و هر کس با معیارهای قانون اساسی همخوان باشد می‌تواند در آن شرکت کند. نباید افرادی را که قانونا از حقوق اجتماعی محروم نشده‌اند از شرکت در انتخابات محروم کرد. در نهایت رجل سیاسی در معنای واقعی و بر اساس روح قانون اساسی منصرف از جنسیت است.

منبع: رویداد24

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۱۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان با انتشار پستی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: لایحه دو فورویتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران در جلسه شورای نگهبان مطرح و مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • قانون بیمه‌ کارگران ساختمانی ابلاغ شد
  • معافیت مشمولان ۳۵ساله و دارای ۲فرزند از قانون بودجه حذف شد
  • بسیاری از ناظران انتخاباتی فرهنگیان هستند
  • اصل ۷۵، اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • ضرورت همدلی بین شوراها برای رفع مشکلات مردم
  • لایحه تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تایید شد
  • تایید لایحه دوفوریتی تمدیدمهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست
  • طحان‌نظیف: لایحه دوفوریتی تمدید مهلت اجرای قانون اساسنامه شرکت ملی پست تائید شد
  • تحمیل فراقانونی کردن سلطنت در قانون اساسی