Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-05-04@08:24:09 GMT

انتقال آب خزر، تنش‌های اجتماعی را افزایش می دهد

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۱۷۹۳

انتقال آب خزر، تنش‌های اجتماعی را افزایش می دهد

سخنگوی کمیسیون انرژی گفت: با انتقال آب دریا نه تنها اکوسیستم منطقه بهم می‌ریزد و نتیجه آن باقی ماندن آب‌های شور در دریاست بلکه گونه‌های نادری را که مورد حمایت سازمان ملل هستند نابود کرده و در صدر آن نیز تنش‌های گسترده اجتماعی ایجاد می‌کنیم.

ایران آنلاین / اسدالله قره خانی، درباره انتقال آب خزر به سمنان اظهار داشت: ابتدا باید بدانیم انتقال آب به چه منظوری است و قرار است چه استفاده‌ای از آن بشود، اینکه هدف از انتقال،ارائه خدمات به بخش کشاورزی، صنعت و یا مصرف خانگی است، باید مشخص شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در هر صورت اگر قرار است انتقال آب برای مصرف کشاورزی باشد چرا کشاورزی را در استان‌های شمالی رونق بیشتری ندهیم که با اقلیم منطقه هم سازگار است و مجبور نیستیم هزینه‌های گزاف را نیز متحمل شویم.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: زمانی می‌گفتند سمنان به مرکز نزدیک است و برای سرمایه گذاری و خرید و فروش مناسب است ولی اکنون با چهاربانده شدن جاده‌ها و توسعه فرودگاه‌ها توجیهی ندارد که فقط روی برخی استان‌ها متمرکز شویم و سایر مناطق را بی‌نصیب بگذاریم.

وی با طرح این سوال که چرا باید کارخانه‌ها و صنایع آب بر در منطقه‌ای مثل سمنان احداث شود، یادآور شد: در حال حاضر در استان گلستان که دسترسی به آب دارد کیلومتر‌ها زمین لم یزرع وجود دارد که امکان احداث مراکز صنعتی را دارند با این تفسیر چرا باید صنایع با هزینه‌های میلیاردی در نقاط دور و البته بی‌آب مستقر شوند؟

قره خانی بیان کرد: هزینه استقرار آب شیرین کن هر یک متر مکعب بالغ بر ۱۰۰۰ تومان است، ضمن اینکه بعد از شیرین سازی نمک به دریا بازگردانده شده و محیط زیستی را که گونه‌های جانوری با EC و دمای دریا سازگاری پیدا کرده‌اند، بهم می‌ریزند و علاوه بر آن تنش‌های اجتماعی را نیز شاهد خواهیم بود.

وی تاکید کرد: البته برای آب شرب استان‌ها باید چاره اندیشید و بحثی نیست اما انتقال آب برای صنعت و کشاورزی منطقی و علمی نیست.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما نباید از اعتبارات ملی بر‌ای انتقال آب جهت کشاورزی و صنعت هزینه کنیم، باید بدانیم آیا می‌توانیم هر متر مکعب آب را به‌‌ همان میزان که هزینه کرده‌ایم به مردم بفروشیم؟ ضمن اینکه در سرمایه گذاری کلان اولیه هم باید از بودجه نداشته ملی صرف کنیم و پس از آن هم یک یارانه آشکار درازمدت برای شیرین سازی پرداخت کنیم، چرا باید این کار انجام شود؟

وی خاطرنشان کرد: با انتقال آب دریا نه تنها اکوسیستم منطقه بهم می‌ریزد و نتیجه آن باقی ماندن آب‌های شور در دریا است بلکه گونه‌های نادری را که مورد حمایت سازمان ملل هستند نابود می‌کنیم.

/ایلنا

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۱۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تورم آلمان دوباره افزایش یافت

به گزارش خبرگزاری مهر، حذف کمک‌هزینه انرژی یک محرک کلیدی برای صعود دوباره قیمت‌ها و تورم در آلمان در ماه جاری بوده است. روند مشابهی در اوایل روز دوشنبه در اسپانیا هم به نمایش گذاشته شد؛ پس‌ازآنکه دولت حمایتی که به جلوگیری از افزایش هزینه‌های انرژی کمک می‌کرد را حذف کرد، نرخ تورم به ۳٫۴ درصد رسید. در همین حال، رشد قیمت‌ها در ایرلند از ۱٫۷ درصد به ۱٫۶ درصد کاهش یافت.

انتظار می‌رود که داده‌های منطقه ۲۰ کشوری یورو که روز سه‌شنبه منتشر می‌شود، برای اولین بار رقم اصلی تورم را بدون تغییر روی ۲٫۴ درصد نشان دهد.

مقامات بانک مرکزی اروپا با اتکا به عقب‌نشینی نرخ تورم از اوج دورقمی خود در سال ۲۰۲۲، در حال آماده شدن برای اولین کاهش هزینه‌های استقراض در ماه ژوئن هستند. اینکه حجم کاهش نرخ بهره در سال جاری چه اندازه خواهد بود، موضوع بحث پرجنب‌وجوشی است که تعداد کمی جرأت ارائه پیش‌بینی‌های ملموس را دارند زیرا چشم‌انداز کاملاً نامشخص است.

به گفته اقتصاددانان، تورم سرفصل آلمان که بزرگ‌ترین اقتصاد اروپا به شمار می‌روند و نوسان قیمت‌ها در آن تأثیری مستقیم بر اقتصاد کل اروپا دارد، در ماه آوریل به دلیل افزایش هزینه‌های انرژی اندکی افزایش یافت و احتمالاً در ماه آینده به دلیل تأثیرات پایه بر قیمت حمل‌ونقل، جهش صعودی دیگری خواهد داشت. بااین‌حال، روند کلی تورم در حال کاهش است.

سیاست‌گذاران به‌ویژه بر قیمت خدمات داخلی متمرکز هستند، جایی که رشد در ماه‌های اخیر سرسخت باقی‌مانده است. این روند به‌شدت تحت تأثیر روند افزایش دستمزدها است که برای جبران افزایش هزینه‌های زندگی با سرعت بالایی در حال افزایش است. به گفته اقتصاددانان، خطرات برای رسیدن به‌موقع به هدف تورمی همچنان وجود دارد و یک عامل تعیین‌کننده در اینجا آن است که چگونه رشد ضعیف بهره‌وری همراه با افزایش شدید دستمزدها فشار کلی قیمت اقتصادی را به همراه خواهد داشت.

درعین‌حال، درآمدهای بالاتر پیش‌شرطی برای احیای اقتصادی نوپا است. در آلمان، استثنائات تجاری بهبودیافته و فعالیت‌ها، به‌ویژه در بخش خدمات، با نشانه‌هایی مبنی بر جلوگیری از رکود زمستانی در حال افزایش است.

لغو تدابیر کمک‌هزینه‌ای در سرتاسر اروپا دلیلی کلیدی است که تورم ممکن است در بقیه سال به‌طور گسترده تغییر کند و در آستانه هدف تورمی نوساناتی داشته باشد. در آلمان، پایان کاهش موقت مالیات گاز طبیعی اصلی‌ترین عامل افزایش قیمت‌ها بوده است.

افزایش قیمت‌ها در آلمان در ماه مه بیشتر خواهد شد که عمدتاً به دلیل تأثیرات پایه مربوط به قیمت حمل‌ونقل است. بااین‌حال، روند نزولی گسترده‌تری باید پس از پایان شوک قیمت انرژی و بهبود مشکلات زنجیره تأمین ادامه یابد.

کد خبر 6095483 سمیه رسولی

دیگر خبرها

  • جدیدترین خبر افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بانک رفاه امروز ۱۵ اردیبهشت
  • تورم آلمان دوباره افزایش یافت
  • وزش باد‌های شدید و مواج شدن دریا در خلیج فارس، ۱۴ اردیبهشت
  • افشاگری کیهان از مخالفت دولت با لایحه حجاب | گیر داستان کجاست؟
  • افشاگری کیهان درباره مخالفت دولت با لایحه عفاف و حجاب
  • رئیس اتاق اصناف کشاورزی مشکلات کشاورزان را به معاون وزیر منتقل کرد
  • تداوم فعالیت سامانه بارشی در هرمزگان/ مواج شدن دریا
  • پیش بینی هواشناسی هرمزگان ۱۳ اردیبهشت
  • ۷۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای ۲ طرح آبرسانی مرکزی هزینه شده است
  • تصویب افزایش حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی | حقوق حداقل‌بگیران چند درصد افزایش می یابد؟