Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@04:12:34 GMT

نسل‌کشی روآندا؛ فاجعه‌ای که نباید فراموش شود

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۱۹۸۵

نسل‌کشی روآندا؛ فاجعه‌ای که نباید فراموش شود

روآندایی‌ها در بیست و چهارمین سالروز نسل‌کشی ۱۹۹۴ با تقدیم حلقه گل، یاد قربانیان این کشتار را گرامی داشته و خواستار بیان مکرر این حقیقت تاریخی شدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری شینهوا، روآندایی‌ها و دوستان مردم روآندا در سراسر جهان به این کشور کوچک آفریقای مرکزی پیوستند تا یاد قربانیان نسل‌کشی را که جان حدود یک میلیون تن اقلیت توتسی و هوتو را گرفت، گرامی بدارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نسل‌کشی روآندا در سال ۱۹۹۴ به دنبال سقوط هواپیمای حامل «جووینال هابیاریمانا» رئیس‌جمهوری وقت روآندا در نزدیکی کیگالی، پایتخت این کشور به وقوع پیوست. «قوم هوتو» این عمل را به «قوم توتسی» نسبت داد. همین امر در جامعه بی‌حکومت، آغازگر درگیری‌های شدید میان این دو قوم شد.

در جریان نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ روآندا که از آن تحت عنوان تاریک‌ترین فاجعه انسانی نیم سده گذشته یاد می‌شود، ظرف ۱۰۰ روز نزدیک به یک میلیون انسان کشته شدند و بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار تجاوز به زنان و دختران روی داد که حاصل آن ۲۰ هزار جوان روآندایی است که امسال ۲۴ ساله می‌شوند.

پل کاگامه، رئیس‌جمهوری روآندا و همسرش و دبیر هیات‌های دیپلماتیک خارجی بر روی بنای یادبود قربانیان نسل‌کشی که آرامگاه بیش از ۲۵۰ هزار تن است، حلقه گل قرار دادند. کاگامه سپس مشعل یادبود را روشن کرد. نماینده قربانیان نسل‌کشی و خانواده قربانیان هم بر مزار آنها حلقه گل قرار دادند. مشعل یادبود برای ۱۰۰ روز یعنی تا چهارم ژوئیه که زمان توقف نسل‌کشی توسط نیروهای دفاع روآندا است، روشن خواهد بود.    

رئیس‌جمهوری روآندا در مراسم امسال با شعار "یادبود، اتحاد و تجدید" تاکید کرد: حقیقت درباره نسل‌کشی روآندا کلید اتحاد و سازش پایدار میان روآندایی‌ها است. ما باید به نگارش تاریخ درباره این نسل‌کشی ادامه دهیم و به علل پیدایش آن بپردازیم. روآندایی‌ها باید در خط مقدم این نبرد برای نگاه داشتن یاد و خاطره آنها و بیان حقیقت قرار داشته باشند. ما باید بازسازی را ادامه داده، قدرتمان را در تمامی سطوح، اقتصادی و امنیتی افزایش داده و از کارایی جامعه‌ خودمان اطمینان حاصل کنیم. چنین اقدامی به بهبود ما، به‌رغم تاریخ بدمان کمک می‌کند.

انتهای پیام    

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۱۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قربانیان سیل در کنیا به ۲۲۸ نفر افزایش یافت

طبق گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، وزارت کشور کنیا امروز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای شمار قربانیان فاجعه سیل در این کشور را ۲۲۸ نفر اعلام کرد.

در بیانیه صادره از سوی وزارت کشور کنیا در این خصوص آمده است: کنیا شاهد بارش بدترین باران‌های سیل آسا و اثرات طوفان بوده است.

تاکنون بیش از ۲۱۲ هزار نفر در کنیا به دلیل وقوع سیل آواره شده اند و حداقل ۱۶۴ نفر نیز مجروح شده اند.

مقامات کنیا و نهاد‌های بشردوستانه از مردم این کشور خواسته‌اند تا از حضور در مناطق سیل‌زده و صعود به ارتفاعات و رانندگی در هنگام بارندگی سنگین خودداری کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل بین‌الملل

دیگر خبرها

  • داوید دخیا و سیوهایی که هیچوقت فراموش نمی‌کنیم / فیلم
  • عادل فردوسی‌پور به صدا و سیما بازگشت / مراسم یادبود مسعود اسکویی در مسجد بلال
  • مراسم یادبود مسعود اسکویی امروز برگزار می‌شود
  • مراسم یادبود اسکویی امروز برگزار می‌شود
  • مراسم یادبود «خبرنگاران آسمانی» در قزوین برگزار می‌شود
  • شمار قربانیان سیل در کنیا از مرز ۲۲۵ نفر گذشت
  • قربانیان سیل در کنیا به ۲۲۸ نفر افزایش یافت
  • قربانیان سیل در کنیا به ۲۲۸ نفر افزایش یافت+ فیلم
  • فاجعه بزرگ در حمل و نقل ریلی استان یزد/ قطار سریع‌السیر یزد حذف شد
  • روز یادبود آتش‌نشانان ۱۴۰۳ +تاریخچه و پوستر Firefighters’ Memorial Day