Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-24@08:40:17 GMT

چند دلیل برای اینکه شهرها باید هوشمند شوند

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۲۱۰۸

چند دلیل برای اینکه شهرها باید هوشمند شوند

همزمان با افزایش تعداد شهرهای بزرگ در کشور، مدیریت آن‌ها نیز روز به روز سخت‌تر می‌شود؛ کنترل حجم عظیمی از جمعیت در حوزه‌های مختلف مربوط به ترافیک، اوقات فراغت و انرژی شهرهای بزرگ بدون استفاده از فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی جدید امری بسیار دشوار خواهد بود.

به گزارش ایسنا، کمتر حوزه‌ای را در قرن 21 می‌توان یافت که به فناوری‌های جدید اطلاعاتی و ارتباطاتی نیاز نداشته نباشد یا به عبارتی از آن‌ها استفاده نکنند؛ در این بین شهرها به دلیل وجود مسائل خاص و بسیار پیچیده‌ای که در خود دارند، از همه بیشتر به فناوری‌های جدید وابسته هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون مباحث شهروند هوشمند، خانه هوشمند، اقتصاد هوشمند، حمل و نقل هوشمند و انرژی هوشمند از جمله مباحث مربوط به هوشمندسازی شهرها هستند که درصورت تحقق یافتن می‌توانند در کنار هم پازل شهر الکترونیکی یا هوشمند را کامل کنند.

در کشور ما اما هوشمندسازی شهرها در ابعاد کلان قبل از هر چیز نیازمند تعامل دستگاه‌های مربوطه است؛ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ایجاد بسترهای زیرساختی می‌تواند زمینه‌های لازم را برای ورود شهرداری‌ها به این مقوله شهر هوشمند فراهم کند. در همین راستا اخیرا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرده بود که حرکت به سمت شهر هوشمند و هوشمندسازی شهر در سراسر کشور به گفتمان‌سازی نیاز دارد و این همایش‌ها و نمایشگاه‌ها می‌تواند بر گفتمان‌سازی و آشنایی دست‌اندرکاران این عرصه با اهمیت شهر هوشمند موثر باشد.

شهر هوشمند؛ ضرورت حکمرانی آینده

محمدجواد آذری جهرمی همچنین با بیان اینکه شهر هوشمند، کالای لوکس، فرصت و موقعیت نیست و ضرورت حکمرانی آینده شهرهاست تصریح کرده بود که حوزه تخصصی شهر هوشمند و تاثیر آن در زندگی بشر به عنوان الزاماتی است که باید به آن پرداخته شود و اگر بخواهیم مدیریت منابع را بهتر و برای مردم رفاه ایجاد کنیم و همچنین به مبارزه با فساد و بهبود شاخص‌های مدیریتی بپردازیم، چاره‌ای جز روی آوردن به شهر هوشمند نداریم. بخش عمده‌ای از رشد اقتصادی در دنیا با نگاه بهره‌وری بوده که یکی از پیشران‌هایش حوزه فناوری است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در بخش دیگری از صحبت‌هایش به حوزه تاثیرگذار فیبر اشاره کرد و گفت: در برنامه ششم توسعه برنامه‌ریزی کردیم که متوسط سرعت دسترسی مردم به شبکه‌ها به حداقل ۲۰ مگابیت در ثانیه برسد و مفهوم این است که دیگر ADSL جایگاهی در تکنولوژی روز ما ندارد و باید فیبر را تا منازل ببریم اما ظرفیت ایجاد شده در حال حاضر کافی نیست زیرا مشکلاتی وجود دارد که یکی از این مشکلات سرمایه‌گذاری و دیگری تعامل با شهرداری‌هاست. البته این رویکرد در مجموعه شهری وجود دارد تا جلسات موثری با شهرداری‌ها برگزار کردیم تا بتوانیم با این تعاملات تغییرات جدی در زندگی مردم و به واسطه مدل همکاری و نوع دیدگاه شهر هوشمند ایجاد کنیم.

شهر هوشمند اما کالای لوکس، فرصت و موقعیتی نیست بلکه ضرورت حکمرانی آینده شهری بوده که باید صورت پذیرد. ورود فناوری اطلاعات در عرصه‌های مختلف که یکی از آن‌ها مدیریت شهری است، با بهبود بهره‌وری همراه بوده است. بنابراین نتیجه ترویج فناوری اطلاعات و مدیریت شهری، بهبود بهره‌وری است که این مهم می‌تواند در عرصه‌های مختلف وجود داشته باشد.

سال جاری ۲۰۱۸ میلادی سال شهرهای هوشمند

وب سایت i-HLS،  در گزارشی بیان کرده که اینتل با همکاری موسسه ‌پژوهشی جونیپر به تازگی اعلام کرده است که سال ۲۰۱۸ میلادی سال شهرهای هوشمند و توسعه زیرساخت‌های لازم برای آن خواهد بود چراکه این روزها شهرها و کشورهای بسیاری در جهان درصدد برقراری اینترنت اشیا و تبدیل شهرهای کنونی پیشرفته به شهرهای هوشمند هستند تا به شهروندان خود سرویس و خدمات هوشمند و جدیدی را ارائه کنند. تحلیلگران بر این باورند که سال ۲۰۱۸ میلادی سال شهرهای هوشمند و توسعه زیرساخت‌های لازم برای آن خواهد بود.

 موسسه Smart Cities Index  هم به تازگی در جدیدترین گزارش خود به بررسی فهرست شهرهای هوشمند در جهان و شاخص‌هایی که برای انتخاب این شهرها در نظر گرفته شده، پرداخته است که از این شاخص‌ها می‌توان به ساختمان هوشمند، جمع‌آوری هوشمند زباله، حفظ محیط زیست، دیجیتالی شدن تمامی امور دولت و کارهای اداری، دسترسی کامل، راحت و همگانی به اینترنت ۴G LTE، فراوانی دسترسی به هات اسپات اینترنت وای فای، استفاده همه‌گیر از گوشی‌های هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی، چگونگی توسعه فرآیند هوشمند شدن شهرها، سرویس به اشتراک گذاری خودرو و تاکسی آنلاین، هوشمند کردن سیستم ترافیک، آموزش، مشارکت شهروندان، پارکینگ هوشمند، انرژی پاک، توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی برقی و الکتریکی، سرعت بالای اینترنت و حمل و نقل عمومی هوشمند اشاره کرد.

شهر هوشمند در واقع یک منطقه شهری است که از انواع مختلف سنسورهای الکترونیکی برای جمع‌آوری اطلاعات و تحلیل آنها استفاده می‌کند که این اطلاعات برای مدیریت دارایی‌ها و منابع شهری کارآمد است. این پروسه، شامل اطلاعات جمع‌آوری شده از شهروندان، دستگاه‌ها و منابع شهری است که پردازش و تجزیه و تحلیل می‌شود تا به نظارت و مدیریت ترافیک و حمل و نقل، سیستم، نیروگاه، آب، تأمین شبکه های، زباله، مدیریت، قانون اجرای سیستم‌های اطلاعاتی و مدارس و کتابخانه‌ها و بیمارستان‌ها و دیگر خدمات اجتماعی کمک کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۲۱۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری

مدیرکل محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری گفت: ۱۰ روستا و ۵ شهر استان به عنوان پایلوت طرح مدیریت اجتماعی پسماند انتخاب شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرکرد، ظهر امروز ویدئوکنفرانسی در خصوص بررسی مسائل محیطی زیستی مناطق پنج‌گانه کشور در شهرکرد مرکز چهارمحال و بختیاری برگزار شد.

سعید یوسف‌پور در این نشست اظهار داشت: منطقه 5 و 6 کشور استان‌های همدان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری را در برمی‌گیرد که عملاً بخش عمده‌ای از زاگرس را شامل می‌شود و زاگرس با حدود 40 درصد از منابع آب شیرین کشور، در حال حاضر در زیست بسیاری از استان‌ها و کلان‌شهرهای کشور مؤثر است. 

وی افزود: منطقه 5 کشور به لحاظ طبیعی ارزش بسیار زیادی دارد و بیش از 32 منطقه حفاظت شده، 4 پارک ملی، 36 منطقه شکار ممنوع، 50 تالاب، بیش از 11هزار واحد تولیدی، کشاورزی و صنعتی، 138 ثمن به طور میانگین900 گرم پسماند شهری و روستایی به صورت سرانه واجد اهمیت زیادی است. کار اصلی ما مستندسازی دانش بومی است که اعضای شوراهای اسلامی شهرها و روستاها با ظرفیت بزرگی که دارند می‌توانند در راستای مستندسازی و کاربردی کردن دانش بومی محیط زیست کمک شایانی بکنند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بیان کرد: از مهمترین چالش‌هایی که در منطقه 5 وجود دارد موضوع صنایع آسفالت و کشتارگاهی بوده که در اختیار شهرداریها است که تقاضا داریم اعضای شورای شهرها توجه بیشتری داشته باشند، بند 8 ماده 27 قانون مالیات بر ارزش افزوده می‌تواند کمک جدی به حل مسائل محیط زیستی شهرها کند. در مورد مسایل زیست محیطی استان اولویت‌بندی منسجمی وجود ندارد که نیاز است با همکاری و همراهی شوراهای استان‌ها مشکل برطرف شود، موضوع حیوانات بلاصاحب، سگ‌های بی‌صاحب در همه استان‌های منطقه 5 یک چالش جدی برای سلامت و بهداشت عمومی شده که نیاز است این موضوع به صورت جدی و در اسرع وقت مدیریت شود. مدیریت پسماند، ترافیک شهرها، ساماندهی صنوف آلاینده داخل حریم شهرها، افزایش سرانه فضای سبز شهرها و ایجاد کمربندی شهرها از جمله مسائلی است که نیاز به همراهی و تشریک مساعی دارد.

وی  ادامه داد: برطرف کردن مشکل جمع‌آوری پسماند و بهینه‌سازی فضای سبز، تسهیل به موقع اعتبارات برای مدیریت اصولی پسماند در شهرها از دیگر موضوعاتی هستند که در حوزه حفاظت از محیط زیست باید به آن‌ها پرداخته شود. برای مدیریت پسماند، طرح‌ مدیریت اجتماعی پسماند که بنای آن تفکیک از مبدا است، صندوق ملی محیط زیست تسهیلات لازم را کمک کند تا بتوانیم بخشی از سرمایه‌گذاری مورد نیاز را انجام دهیم. در استان چهارمحال و بختیاری 10 روستا و پنج شهر به عنوان پایلوت طرح مدیریت اجتماعی پسماند انتخاب شده‌اند و تلاش داریم در سایر استان‌ها نیز این طرح به صورت پایلوت اجرایی شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست  چهارمحال و بختیاری گفت: در استان ایلام شورای اسلامی شهر کمک کرد که شهرکی خارج از شهر ایلام مستقر شود و موضوعات مختلفی را به عنوان چالش مطرح کردند که اگر در قالب تفاهم‌نامه ارائه شود بهتر است. در مهرماه سال گذشته در استان چهارمحال و بختیاری یک تفاهم‌نامه بین شوراهای استان و اداره کل حفاظت محیط زیست منعقد شد و در استان‌های منطقه 5 نیز پیگیری‌ها در حال انجام است و در استان ایلام از سالین دور این تفاهم‌نامه وجود داشته اما قابلیت بروزرسانی و اجرایی شدن دارد.

یوسف‌پور تشریح کرد: تخلفات شکار و صید، تخریب جنگل و مراتع، تخلفات مربوط به تعارضات باغداران به حیات وحش و تصرفات اراضی از موضوعاتی هستند که باید در تفاهم‌نامه‌هایی که قرار است منعقد شود در نظر گرفته شود و همچنین همکاری‌های مشترک در شوراهای عالی استانها، حفظ کاربری و ارتقای سرانه فضای سبز در شهرها، ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، توانمندسازی تشکل‌ها و ثمن‌های محیط زیستی از جمله مسائلی هستند که باید مدنظر قرار بگیرد.

وی با اشاره به اهمیت آموزش در خصوص حفظ محیط زیست، ادامه داد: هفته آینده وبینار آموزشی تحت عنوان نقشه راه ایران در مدیریت اجتماعی پسماند توسط اداره‌کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/7540

دیگر خبرها

  • سوانح شهری خراسان رضوی ۲ کشته و ۱۲۲ مصدوم در پی داشت
  • ۱۶۶ هزار هکتار از بافت‌های شهری فرسوده است
  • اجرای طرح اجتماعی پسماند در ۵ شهر و ۱۰ روستای چهارمحال‌ و بختیاری
  • بافت ناکارآمد شهری بوشهر یک‌ هزار و ۸۳۷ هکتار است
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • مدیریت اجتماعی پسماند در ۱۵ شهر و روستای چهارمحال وبختیاری
  • الحاق ۴۱ هزار هکتار اراضی به شهرهای کشور
  • آلودگی صوتی؛ بلای جان شهرها
  • راهکارهای مبارزه با آلودگی صوتی در شهرها
  • پنجره واحد خدمات هوشمند وزارت علوم جزء ۵ کشور برتر جهان