Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-03@03:04:01 GMT

تپه ساسانی را گورستان کردند

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۴۷۶۸

تپه ساسانی را گورستان کردند

بخشی از تپه "شهرستان"، سیستان و بلوچستان متعلق به دوره اشکانی و ساسانی به دلیل استفاده ازآن به عنوان گورستان توسط روستاییان روستاهای اطراف شکل اصلی خود را از دست داد.

به گزارش ایسنا؛ رضا مهرآفرین سرپرست هیأت باستان‌شناسی این تپه تاریخی با اعلام این خبر گفت: فصل نخست مطالعات باستان‌شناسی میدانی تپه "شهرستان" با هدف گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم، مستندنگاری، بررسی روشمند و مطالعات ژئوفیزیک آغاز شد که در این بررسی‌ها متوجه شدیم این تپه تاریخی شکل اصلی خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که دانشیار دانشگاه مازندران است، نام‌هایی مانند تپه "آزادخان" و تپه "باباحاجی" را اسامی دیگر این تپه تاریخی که در سمت راست و فاصله 80 متری رود سیستان است و به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم می‌شود، دانست و افزود: در حال حاضر تپه شمالی این محوطه به عنوان قبرستانِ روستاهای اطراف مورد استفاده قرار می‌گیرد و با حفر گورهای بیشمار شکل اصلی خود را از دست داده و مواد فرهنگی آن که اغلب سفال هستند، روی قبور پراکنده شده‌اند.

به گفته این باستان شناس، تپه جنوبی که بخش اصلی محوطه را تشکیل می‌دهد، برج و باروهای خشتی قطوری دارد که با گذشت زمان به صورت توده‌ای فشرده و انبوه درآمده‌اند و در سطح این بخش به میزان زیادی سفال آجری و نارنجی پراکنده شده است.

سرپرست هیأت باستان شناسی با اشاره به مقایسه گونه‌شناختی که پیش از این روی تعدادی از نمونه‌های سفالین این محوطه انجام شده است، قدمت تپه شهرستان را به دوره‌های اشکانی و ساسانی مربوط دانست  و گفت: در منابع تاریخی از شهری در سیستان یاد شده که نام آن در دوره ساسانی "رام شهرستان" بوده است. بر اساس اسناد تاریخی و شواهد باستان‌شناختی به نظر می‌رسد که تپه شهرستان، همان شهر باشد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۴۷۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود

فرماندار قائم‌شهر با اشاره به برگزاری انتخابات به صورت تمام‌الکترونیک از آمادگی کامل این شهرستان بر اجرای مرحله دوم انتخابات در این شهرستان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، جواد مولایی‌قرا ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در بازدید از ستاد مرکزی انتخابات این شهرستان با اعلام آمادگی کامل این شهرستان برای برگزاری مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در این مرحله از انتخابات در شهرستان قائم‌شهر به صورت تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود.

وی افزود: برای پیشگیری از خطاها و اشتباهات سیستمی و فنی احتمالی، همچنین آماده‌سازی هرچه بهتر فرایند اجرایی تمام‌الکترونیک مرحله دوم دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه قائم‌شهر، مانور انتخابات با حضور فرمانداران شهرستان‌های سوادکوه، سوادکوه شمالی، رئیس هیئت نظارت، دبیر ستاد و مسئول فناوری اطلاعات و ارتباطات بر انتخابات، اجرا شد.

فرماندار قائم‌شهر تصریح کرد: مطابق با مرحله اول انتخابات که به مردم قول دادیم، با تمام توان از آرای آن‌ها که امانت الهی است، صیانت می‌کنیم.

مولایی‌قرا با تاکید بر اینکه در مرحله اول برگزاری انتخابات توانستیم با مشارکت خوب مردم و هماهنگی همه ارکان شهرستان و عوامل انتخابات، یک انتخابات سالم را برگزار کنیم و شرمنده مردم نباشیم، اظهار داشت: در این مرحله تمام تلاش می‌شود تا از آرای ملت صیانت شود.

کد خبر 750047

دیگر خبرها

  • تعطیلی بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری کاشان
  • روایت تکان‌دهنده یونیسف از گورستان‌های کودکان غزه
  • انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس در قائم‌شهر تمام‌الکترونیک برگزار می‌شود
  • برگزاری نمایشگاه نقاشی در حمام تاریخی شیخ سلماس
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • سخنگوی یونیسف: گورستان‌هایی در غزه دیدم که مملوء از کودک بود
  • ثبت ۵ اثر طبیعی شهرستان سپیدان در فهرست آثار طبیعی ملی
  • اسراری که گورهای تاریخی افشا کردند
  • از باستان‌شناسی خلیج‌فارس غافل مانده‌ایم
  • اجساد عجیبی که طبیعت آن‌ها را پس می‌زند! (+عکس)