Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@22:00:18 GMT

سن گندم در 160 هکتار از مزارع ابهر مهار شد

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۶۷۹۳

سن گندم در 160 هکتار از مزارع ابهر مهار شد

زنجان – ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر گفت: مبارزه با آفت سن گندم مادر در 160هکتار از مزارع گندم آبی و دیم این شهرستان انجام شد و این عملیات همچنان ادامه دارد.

مجید قزوینیان روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مبارزه با سن گندم مادر در شهرستان ابهر از 15 فروردین آغاز شده و تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اظهارکرد: در زمان حاضر 19 کارشناس از جهاد کشاورزی در حال پایش مزارع گندم در پهنه های سطح مسئولیت خود در 95 روستای شهرستان ابهر هستند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر خاطرنشان کرد: هریک از کارشناسان مزارع گندم پنج روستا را پایش می کنند.
قزوینیان ادامه داد: در حال حاضر 23 دستگاه سمپاشی در جهادکشاورزی شهرستان ابهر برای مبارزه با سن گندم مادر وجود دارد که هر یک از این دستگاه ها قابلیت سمپاشی روزانه 40 هکتار از مزارع گندم را دارد.
وی خاطرنشان کرد: سن گندم مادر به دلیل شرایط آب و هوایی خاص منطقه زودتر به مزارع گندم ریزش کرده و در سطح این مزارع تغذیه می کنند.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ابهر تاکید کرد: کشاورزان در پایش مزارع گندم خود درباره سن گندم مادر جدیت داشته باشند و در صورت مشاهده در اولین فرصت نسبت به سمپاشی اقدام کنند.
قزوینیان، از مبارزه با علف های هرز در مزارع گندم این شهرستان خبرداد و افزود: این عملیات نیز در 120 هکتار از مزارع آبی انجام شده است.
به گزارش ایرنا، سن گندم مهمترین آفت گندم و جو در ایران به شمار می رود که از مواد درون گندم یا جو تغذیه می کند و در نهایت محصولی که عاید کشاورز می شود، خوشه خشک و سیاه شده گندم و جو است.
شهرستان ابهر 32 هزار و 700 هکتار مزارع گندم دیم و آبی دارد که از این مقدار بیش از 42 هزار تن در سال گندم برداشت می شود.
7325/6085

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد جهادكشاورزي سن گندم مادر مزارع گندم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۶۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی معتمدی پور با اشاره به اینکه امسال ۸۹ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گندم اختصاص یافته گفت: ۶۹ هزار هکتار از اراضی استان دیم و بقیه آبی است، ضمن اینکه سطح زیر کشت جو نیز ۲۸ هزار هکتار است. رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: تمهیدات لازم جهت خرید گندم مازاد بر نیاز کشاورزان با اختصاص ۸ مرکز ویژه خرید تضمینی در استان در نظر گرفته و تجهیز شده است، همچنین خرید تضمینی کلزا نیز طبق دستور مقام عالی وزرات به بخش خصوصی واگذار شد. معتمدی پور با بیان اینکه ۷۰ درصد نیاز گندم مصرفی از داخل استان تامین شد و در سال زراعی جاری که با نام "جهش تولید با مشارکت مردم" توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است، برنامه ریزی هدفمند جهت به کارگیری امکانات مورد نیاز برای برداشت به موقع و در کمترین زمان ممکن گندم به عنوان یک محصول راهبردی و شاخص‌ترین محصول در امنیت غذایی انجام گرفته است. این مسئول با بیان اینکه با هم افزایی و تلاش مضاعف در کنار هم در برداشت گندم و انجام مسئولانه رسالت تامین امنیت غذایی گام برداریم، گفت: در سال جاری حواله سوخت کمباین‌ها منوط به ارائه کارت معاینه فنی و همچنین معرفی نامه از مراکز جهاد کشاورزی با امضای کارشناس پهنه، به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی است.  

دیگر خبرها

  • سطح مبارزه علیه آفت سن گندم به یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار رسید
  • آغاز برداشت گندم در شهرستان دهلران
  • تولید ۵.۵تن گندم آبی در هر هکتار از مزارع لرستان
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • مبارزه علیه سن مادر در ۲۸ هزار هکتار از اراضی شهرستان همدان
  • تمهیدات جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد برای برداشت گندم و جو
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • هشدار به کشاورزان، برای مبارزه با آفات علیه سن گندم
  • عوامل خسارت‌زای زنگ زرد گندم و سن غلات مزارع فارس مدیریت می‌شوند
  • مدیریت عوامل خسارت‌زا زنگ زرد گندم و سن غلات در فارس