Web Analytics Made Easy - Statcounter

یحیی آل اسحاق در گفت‌وگو با خبرنگار بازرگانی خبرگزاری فارس در مورد قیمت دلار و وضعیت اقتصادی کشور گفت: در حال حاضر قیمت دلار ناشی از عرضه و تقاضا نیست، براساس واقعیت‌های اقتصادی کشور نرخ دلار باید بین 4 هزار تا 4 هزار و 200 تومان باشد و هر چقدر  نرخ دلار بیش از این رقم باشد، این فاصله غیر واقعی است. 

* افزایش قیمت ارز قابل دفاع نیست 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه برخی از افزایش قیمت دلار حمایت می‌کنند و آن را توجیه می‌کنند، گفت: تمام نکات مثبتی که آقایان در مورد افزایش قیمت ارز بیان می‌کنند، در فاصله کوتاهی تبدیل به نکات منفی می‌شود، زیرا این افراد می‌گویند که اگر نرخ دلار افزایش یابد، میزان صادرات ما هم افزایش می‌یابد، در حالی که  اثر افزایش قیمت ارز بر روی صادرات موقتی است و با گرانی ارز قیمت تمام شده کالاهای تولیدی و قیمت واردات مواد اولیه افزایش می‌یابد و به دنبال آن قدرت رقابت را در بازارهای بین‌المللی از دست می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دلار را به نفع تولید‌کننده بیان می‌کنند، اظهار داشت: این در حالی است که با افزایش قیمت دلار هزینه خرید مواد اولیه افزایش می‌یابد و بدین ترتیب قیمت تمام شده کالاهای تولید افزایش می‌یابد. 

وی افزود: مخارج زندگی مصرف‌کنندگان هم به طور مستقیم و غیرمستقیم متاثر از قیمت دلار است و با افزایش قیمت دلار تمام کالاهای مورد نیاز مصرف‌کنندگان از نخود و لوبیا گرفته تا سایر کالاها افزایش قیمت می‌یابد. 

* افزایش قیمت دلار برای دولت درآمدزا  است 

این کارشناس بازرگانی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار درآمدهای دولت را افزایش می‌دهد، گفت: دولت این را نمی‌خواهد قبول کند، اما به هرحال بخشی از درآمدهای دولت دلار است و عرضه درآمدهای دلاری با قیمت ازاد به هرحال برای دولت درآمدزا است. 

آل اسحاق افزود: با توجه به شرایط رکود اقتصادی و عدم سودآوری تولید طبیعی است که وقتی به قیمت ارز جهت مثبت داده شود، دارندگان سرمایه‌های سرگردان پول‌های خود را به خرید ارز اختصاص می‌دهند. 

وی با بیان اینکه سودآوری پایین سرمایه‌گذاری و عدم سودآوری آن منجر به تغییر مسیر سرمایه می‌شود، گفت: کسانی که می‌خواهند ارزش دارایی خود را حفظ کنند، در شرایطی که نرخ ارز رو به افزایش است، سرمایه‌های خود را تبدیل به دلار می‌کنند و همین مسائل منجر به افزایش جهشی تقاضا دلار و گران شدن قیمت ارز می‌شود.  

* کاهش 34 درصدی ارزش پولی ملی با افزایش قیمت دلار

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: پایین آمدن 30 تا 34 درصدی ارزش پول ملی در ماه‌های اخیر براثر گران شدن قیمت دلار به معنای آن است که کارمندی که چندی پیش یک میلیون تومان داشته است، الان ارزش پولش به 700 هزار تومان رسیده است. 

وی با بیان اینکه وقتی بحث حمایت از کالای ایرانی مطرح می‌شود باید خریدار آن هم وجود داشته باشد، گفت: عمده خریداران کالاهای تولید داخلی افرادی با درآمد متوسط و درآمد پایین‌تر از متوسط یا به عبارتی ضریب جینی پایین‌تر از 5 هستند، در حالی که این افراد قدرت خرید کالاهای سرمایه‌ای را ندارند. 

* 75 درصد درآمد اقشار متوسط صرف خرید 5 قلم کالای اساسی می‌شود

آل اسحاق با بیان اینکه 75 درصدی از درآمد کارمندان و کارگران صرف خرید 5 قلم کالای اساسی مانند گوشت، برنج و روغن می‌شود، گفت: اگرچه دولت اعلام می‌کند که تورم تک رقمی است، اما براساس آمار بانک مرکزی قیمت کالاهای اساسی افزایش 15 درصدی داشته و در کنار آن اجاره مسکن هم افزایش یافته است. 

وزیر اسبق بازرگانی با اشاره به اینکه در دوران جنگ تحمیلی با 3 میلیارد دلار 10 قلم کالای اساسی خریداری شد، گفت: در دوران سازندگی با تورم 40 درصدی اجازه افزایش قیمت کالاهای اساسی بیش از 5 تا 6 درصد داده نشد و خوب است که مسئولان  از تجربیات آن زمان در کنترل قیمت کالاهای اساسی استفاده کنند. 

وی با اشاره به اینکه در دولت احمدی‌نژاد 40 هزار میلیارد تومان برای مسکن مهر هزینه شد، گفت: ممکن است اشتباهی در این امر از جمله انتخاب محل ساخت این خانه‌ها صورت گرفته باشد، اما به هر حال بابت ساخت آنها هزینه شده است و اکنون یک میلیون خانه نیم ساخته از آن دوران وجود دارد که اغلب این خانه‌ها مربوط به طبقه متوسط و پایین جامعه است. 

آل اسحاق بیان داشت: اگر دولت برای تکمیل این یک میلیون خانه هزینه کند، یک میلیون خانوار مستاجر در این خانه‌ها مستقر می‌شوند و بدین ترتیب هزینه‌ای که بابت اجاره مسکن پرداخت می‌کنند، می‌توانند صرف امور دیگری کنند و به این ترتیب رفاه مردم تا حدودی بهبود می‌یابد. 

وی اظهار داشت: اگرچه هزینه‌های عمومی درمان کنترل شده است، ولی یک کارمند یا کارگر برای یک جراحی باید درآمد یکسال خود را هزینه کند. 

* کنترل واردات با نظام‌تعرفه‌ای در شرایط اقتصادی کنونی ممکن نیست 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به برنامه ششم و کنترل واردات گفت: اگرچه در این برنامه قید شده است که نظام کنترل واردات باید از طریق تعرفه باشد، اما استفاده از نظام تعرفه‌ای زمانی جواب می‌دهد که شرایط اقتصاد عادی باشد و ارز به اندازه کافی داشته باشید و قدرت رقابت هم وجود داشته باشد. 

وی با اشاره به اینکه انواع کالاهای چینی از آب کش و کتری و ظرف اشغال در بازار وجود دارد، گفت: کت شلوار ترکیه‌ای و ایتالیایی، لوازم بهداشتی، شیرآلات، سس، بیسکویت از دیگر کالاهای وارداتی به کشور است و واردات این کالا از گمرک و به شکل قانونی انجام می‌شود. 

آل اسحاق با اشاره به اینکه برخی می‌گویند که اگر ارز گران شود کالای وارداتی هم گران و تولید داخلی افزایش می‌یابد، گفت: این استدلال دور از منطق اقتصاد است. اینکه افرادی می‌گویند با گران شدن ارز قاچاق گران می‌شود و در نتیجه واردات گران می‌شود و تولید داخلی افزایش می‌یابد، منطق اقتصادی درستی نیست. 

وی در مورد منفی شدن تراز تجاری کشور در سال گذشته گفت: رقمی که برای صادرات غیرنفتی اعلام شده با اضافه شدن میزان صادرات میعانات گازی در بخش صادرات غیر نفتی است و اینکه در چند سال گذشته صادرات میعانات گازی که حدود 6 میلیارد دلار در سال است را به بخش صادرات غیرنفتی اضافه کرده‌ایم. 

این استاد دانشگاه بیان داشت: منفی شدن تراز تجاری کشور به دلیل از دست رفتن قدرت رقابت در بازارهای منطقه است، زیرا غیر از افزایش صادرات در بازار عراق تقریبا  صادرات به سایر کشورها کم شده است. 

* در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم

وی با تاکید بر اینکه امروز وارد جنگ اقتصادی شده‌ایم، گفت: ما در حوزه اقتصادی با یک تهدید اقتصادی روبرو هستیم و حل این موضوع نیازمند عزم، وحدت و فرماندهی واحد است. 

آل اسحاق بیان داشت: اکنون چین و آمریکا، اروپا و آمریکا، روسیه و آمریکا هم بر سر مسائل اقتصادی و تعرفه‌ای با یکدیگر جنگ اقتصادی دارند .

این کارشناس اقتصادی افزود: دوستان ما یا قبول ندارند که ما در حوزه اقتصاد با یک جنگ اقتصادی روبرو هستیم یا عوامل و منافع آنها در حوزه دیگری از جمله حوزه‌های سیاسی اجازه نمی‌دهد که بیان کنند، اکنون ما در شرایط جنگ اقتصادی قرار داریم. 

وی با اشاره به اینکه آقای نوبخت اعلام کرده است که 3 میلیون بیکار در کشور وجود دارد، گفت: وجود 12 میلیون نفر حاشیه نشین و مشکلات محیط زیست از جمله مشکلاتی است که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم و حل این مسائل به وحدت نیاز دارد. 

آل اسحاق با بیان اینکه باید یک فضایی را برای مقابله با فساد ایجاد کرد، اظهار داشت: یک مفسد اقتصادی قطعا باید مجازات شود اما نباید اجازه شایعه‌پراکنی در این زمینه را دارد. 

وی افزود: با معرفی بدون تحقیق افراد به عنوان مفسد اقتصادی فضایی فراهم  می شود که گویا تمامی جامعه دزد هستند در حالی نباید این گونه باشد و نباید قبل از کامل شدن تحقیقات فردی را با این عنوان معرفی کرد. 

این کارشناس اقتصادی بیان داشت: بیان این گونه مسائل منجر به بی‌اعتمادی می‌شود.

* دشمن در جنگ اقتصادی از خودمان سرباز می‌گیرد

وی افزود: دشمن در این جنگ اقتصادی از خودمان سرباز می‌گیرد، طوری که وارد کننده قاچاق، توزیع‌کننده، عرضه‌کننده و خریدار قاچاق خودمان شده‌ایم. 

 این کارشناس اقتصادی اظهار داشت: با وجود  آورده‌های کشور از جمله نیروی انسانی، همسایگی با 15 کشور، وجود بازار 400 میلیونی اطراف، دارا بودن اولین ذخایر گاز و نفت در دنیا، سابقه تاریخی و اقتدار منطقه توان حل مشکلات اقتصادی را داریم، اما حل این مشکلات نیازمند وحدت است. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: اقتصاد سیاست زده است، در حالی که الان وضع اقتصادی کشور نیازمند وحدت نظر در حوزه اقتصاد است. 

وی گفت: محیط اقتصاد کشور باروتی است و با یک کلاغ چهل کلاغ کردن خودمان هم آتش زیر خاکستر را شعله‌ور می‌کنیم. 

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۷۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است

به گزارش تابناک اقتصادی؛ بعد از اعمال دور جدید تحریم های ظالمانه علیه کشورمان در سال 2012 و از بین رفتن معامله ایران و غرب، با مشکلات عدیده ای در زمینه دسترسی به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ روبرو شدیم. 

کشورها معمولاً راهکارهای مختلفی را در مقابل تحریم ها امتحان می کنند. ما در ابتدا تلاش کردیم از طریق مذاکره به حل و فصل تحریم ها بپردازیم و آن ها را رفع کنیم. وقتی از حسن نیت طرف مقابل و تأثیرگذاری مذاکرات ناامید شدیم به دور زدن تحریم ها روی آوردیم. این سیاست ها نتیجه نداد. 

در نهایت به دنبال راهکارهایی به منظور خنثی سازی تحریم ها برآمدیم. راهکار این بود که به توان داخلی و دانش بنیان کشور تکیه کنیم. بنابراین، در صدد برآمدیم که با سیاست گذاری هایی مانند اجرای طرح تولیدات بار اول و تصویب قوانینی مانند جهش تولید دانش بنیان به استفاده حداکثری از توان دانش بنیانی کشور بپردازیم.

تلاش ها نتیجه داد و توانستیم در شرایط تحریم نیازهای صنایع در زمینه اقلام راهبردی را مرتفع کنیم. حالا هدف گذاری کشور این است که جهش تولید را با مشارکت مردم رقم بزنیم. به زعم بسیاری، این هدف مهم تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش بنیان و دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محقق می شود.

نظرات سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور را در ادامه می خوانید. 

میرتاج الدینی در گفتگو با تابناک اقتصادی در ارتباط با توسعه اقتصاد دانش بنیان با هدف افزایش مشارکت مردم در اقتصاد کشور و تحقق شعار سال تصریح کرد: همان طور که مقام معظم رهبری تأکید کرده اند، دانش بنیان ها موفق ترین تجربه ما در حوزه افزایش مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد بوده اند. اگر بخواهیم شعار سال مبنی بر جهش تولید با مشارکت مردم تحقق پیدا کند، باید توسعه اقتصاد دانش بنیان را در دستور کار داشته باشیم.

وی ادامه داد: افزایش رشد اقتصادی کشور در گروی حمایت از دانش بنیان ها و توسعه اقتصاد دانش بنیان است. هر چقدر در این زمینه کارهای جدی تری انجام دهیم، گام بیشتری در راستای تحقق شعال سال برمی داریم.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس خاطرنشان کرد: تکمیل زنجیره ارزش محصولات به عنوان یکی از ارکان اصلی نقشه راه دانش بنیان شدن صنایع کشور مطرح است. اعمال این سیاست به افزایش درآمدهای کشور به صورت تصاعدی منجر می شود و ارزش افزوده را افزایش می دهد. 

میرتاج الدینی گفت: در بسیاری از حوزه ها نیاز به تکمیل زنجیره ارزش داریم تا بتوانیم از یک طرف نیازهای داخلی را برطرف کنیم و از طرف دیگر به صادرات بپردازیم و درآمدهای ارزی کشور را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: به طور مثال، در زمینه پتروشیمی حلقه های تولید کامل نیستند و دچار خام فروشی هستیم. مواد پتروشیمیایی را در سطوح اولیه صادر می کنیم و از مزیت های توسعه زنجیره ارزش محروم هستیم. حرکت به سمت تولید محصولات نهایی باید با جدیت در دستور کار باشد. 

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات کشور توضیح داد: بومی سازی محصولات و تولیدات بار اول نیز از دیگر ارکان کلیدی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ کشور محسوب می شوند. در شرایط فعلی که تحت تحریم قرار داریم، دسترسی کشور به اقلام راهبردی در صنایع بزرگ با مشکل مواجه شده است. به منظور رفع این مشکل، طرح تولیدات بار اول با اتکا به توان دانش بنیانی و داخلی کشور در دستور کار قرار دارد که از اهمیت بالایی برخوردار است.

میرتاج الدینی گفت: متاسفانه برخی افراد سودجو بر سر راه طرح های خوبی مانند تولیدات بار اول سنگ اندازی می کنند. زیرا نفع آن ها در این است که کشور به واردات اقلام مورد نظرشان وابسته به خارج از کشور باشد. آن ها مافیای واردات هستند که از آوردن این اقلام از خارج از کشور بسیار سود می برند. دولت باید با جدیت در مقابل این کج اندیشی ها بایستد و طرح تولید اقلام راهبردی در داخل کشور را در چارچوب سیاست تولیدات بار اول پیش ببرد.

وی در پایان تأکید کرد: توسعه صنعتی کشور با مشارکت مردم، تنها از طریق توسعه اقتصاد دانش‌بنیان امکان پذیر است. این امر نیز در گروی دانش‌بنیان شدن صنایع بزرگ به کمک شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان است.

دیگر خبرها

  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت دولتند
  • رادان: پروژه اندلوسی کردن ایران را دارند | حجاب را بگیرند، وطن و دین هم نیست می‌شود | درد بی‌حجابان اقتصاد نیست | آن‌ها که مشکل اقتصادی دارند پشت این دولتند
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شده است
  • استان بوشهر از مزیت‌های اقتصاد دریایی بهره‌مند می‌شود
  • وزیر اقتصاد: رشد اقتصادی سال ۱۴۰۲ یکی از باکیفیت‌ترین رشدهای اخیر ایران است
  • شورای تامین مالی برای تحقق جهش تولید تشکیل شد
  • افزایش ۵۹۳ درصدی قیمت کره حیوانی از سال ۱۳۹۹/ پیش بینی قیمت طلا تا پایان سال/ انتقاد وزیر صمت از مافیای واردات خودرو/ صف میلیونی برای دریافت وام اجاره
  • سند اقتصاد دریامحور استان بوشهر تنظیم شد
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • رشد اقتصادی کشور با مشارکت مردم در گروی دانش بنیان شدن صنایع بزرگ است