Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسکانیوز»
2024-05-08@10:34:16 GMT

31 جایزه سهم سینمای مستند و تجربی از جشنواره های دنیا

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۷۴۷۶

31 جایزه سهم سینمای مستند و تجربی از جشنواره های دنیا

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، دو سال پیش (1395) تولیدات این «مرکز» با حضور در 67 جشنواره بین‌المللی، 16 جایزه جهانی را بدست آوردند و آمار سال 1396 نشاندهنده‌ی موفقیت قابل‌توجه آثار مستند و انیمیشن مرکز گسترش در گستره‌ی جهانی است.

از جمع این 31 جایزه بین‌المللی، 21 جایزه به انیمیشن‌های تولیدی این «مرکز» اختصاص یافت و سهم آثار مستند هم 10 جایزه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

انیمیشن «پیشخدمت» ساخته فرنوش عابدی، موفق‌ترین فیلم تولیدی «مرکز» در سال 96 بود که 11 جایزه بین‌المللی را از جشنواره‌هایی نظیر هات‌اسپرینگز و آتلانتا آمریکا، الچه اسپانیا، فیلم‌های کوتاه خلاق مکزیک، آبسکورای آلمان، پورتو آلگره برزیل، فراسکو ارمنستان و... بدست آورد.

انیمیشن «آدم خانگی» به کارگردانی «مرضیه ابرار پایدار» هم با کسب 5 جایزه جهانی، روی سکوی دوم موفق‌ترین فیلم‌های بین‌المللی مرکز گسترش در سال گذشته قرار گرفت. این جوایز از جشنواره‌های کانتربری انگلیس (دو جایزه)، سائوپائولو برزیل، لارگو سوئیس و کلکته هند بدست آمدند.

«بافندگان خیال» ساخته سیدمحمدصادق جعفری و «اوسیا» به کارگردانی علیرضا دهقان، از موفق‌ترین آثار مستند تولیدی این «مرکز» بودند که به ترتیب 3 و 2 جایزه بین‌المللی را در سال 96 کسب کردند؛ از جمله جایزه بهترین فیلم مستند جشنواره «موندنس» Moondance معروف به جشنواره کن آمریکایی و جایزه بهترین فیلم مستند خارجی زبان جشنواره «کاردیف» ولز که به «بافندگان خیال» تعلق گرفت. «اوسیا» هم در چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های علمی استرالیا و نهمین دوره جشنواره «ترنتون» آمریکا، موفق به کسب جایزه بهترین فیلم مستند شد.

انیمیشن‌های سوزنبان (مهدی خرمیان) و آلفابت (کیانوش عابدی) نیز برنده دو جایزه جهانی در سال گذشته شدند. جایزه «آقای روسی» Signor Rossi Award «سوزنبان» از سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی «کارتون کلاب» که در شهر ریمنی ایتالیا برگزار می‌شود، از جوایز مهم سینمای ایران در سال 96 بود.

نوروز در تاجیکستان (مهدی بمانی)، قاشق (جلال ویسی)، سوزنگرد (معصومه نورمحمدی)، تومور (عباس روزبهانی)، جمعه قالی (مهدی اسدی) هم از جمله آثاری بودند که موفق به کسب یک جایزه بین‌المللی در سال 96 شدند؛ از جمله جایزه بهترین مستند علمی جشنواره «زیروپلاس» روسیه که به «سوزنگرد» اهدا شد و همینطور جایزه بهترین مستند کوتاه جشنواره فیلم‌های تجربی «سیدنی» استرالیا که از آن «جمعه قالی» شد.

**حضور در بخش رقابتی دو جشنواره معتبر جهانی: هات‌داکس و انسی

در بخش حضورهای بین‌المللی سال 96، مستند «متهمین دایره بیستم» حسام اسلامی و انیمیشن «اکتسابات انتسابی» سمانه شجاعی با پذیرفته شدن و نمایش در بخش رقابتی دو جشنواره معتبر جهانی «هات‌داکس» کانادا و «انسی» فرانسه، موفقیت مهمی را برای سینمای ایران رقم زدند.

شایان ذکر است که 40 فیلم تولیدی مرکز گسترش، جمعاً 144 حضور بین‌المللی را تجربه کردند که در این بخش هم «فرنوش عابدی» با فیلم انیمیشن «پیشخدمت» و 24 حضور در جشنواره‌های بین‌المللی، روی سکوی اول ایستاد.

سیدمحمدصادق جعفری با مستند «بافندگان خیال» و 16 حضور بین‌المللی، حائز رتبه دوم شد. سمانه شجاعی هم با انیمیشن «اکتسابات انتسابی» 14 حضور بین‌المللی را تجربه کرد و در این جدول سوم شد. مرضیه ابرار پایدار با انیمیشن «آدم خانگی» در 11 جشنواره شرکت کرد و چهارم شد. مهدی خرمیان هم با انیمیشن «سوزنبان» 9 حضور بین‌المللی داشت تا پنجم شود.

انیمیشن‌های درخت پرتقالی (امیرهوشنگ معین)، بادسر (امیرپویا افضلی‌پور و روح‌الله سعادتمند) و آلفابت (کیانوش عابدی) هم به ترتیب در 7، 6، 5 جشنواره بین‌المللی شرکت کردند و در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند.

503

جشنواره جهانی فیلم فجر مرکز گسترش سینمای مستند هات‌داکس و انسی جمعه قالی سوزنگرد مستند کوتاه فیلم علمی استرالیا جشنواره ترنتون کارتون کلاب

منبع: ایسکانیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iscanews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسکانیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۷۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه

اسامی راه‌یافتگان به رویداد پیچینگ ملی تخصصی مستند کوتاه که توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، اعلام شد. - اخبار فرهنگی -

به‌گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری تسنیم، از مجموع 45 اثر متقاضی شرکت در پیچینگ ملی تخصصی مستند کوتاه که با هدف حمایت حرفه‌ای و ارتقاء سطح کیفی آثار کوتاه مستند، توسط انجمن سینمای جوانان ایران برگزار می‌شود، تعداد 5 اثر به مرحله نهایی راه یافتند.

اسامی آثار راه‌یافته به صحن پیچینگ مستند کوتاه به شرح زیر است:

 ریشه در کوهستان / آرمان قلی‌پور از شهرکرد
 بیمارستان درختان / شروین وحدت از تهران
باغ / فرود عوض‌پور از خرم‌آباد
 صنوبر / رضا اکبریان گالشکلایی از ساری
 روزی که محیط‌بان گریست / هادی شریعتی از نجف‌آباد

مرحله نهایی این رویداد در قالب جلسه پیچینگ حضوری، روز 4 شنبه مورخ 19 اردی‌بهشت‌ماه 1403 در محل سالن شماره 12 پردیس سینمایی ملت برگزار خواهد شد و برگزیدگان نهایی موفق به عقد قرارداد تولید اثر خود تا سقف 3 میلیارد ریال با انجمن سینمای جوانان ایران خواهند شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «باگ» در جایزه آکادمی دانشجویی اسکار/ پدری که از حشره می‌ترسد
  • «با قید محرمانگی» از اوبرهاوزن جایزه گرفت
  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • یک جایزه و یک نامزدی برای «لوتریا» در آمریکا و بلژیک
  • «آوای ابرها» راهی ایتالیا می‌شود 
  • حضور مرکز گسترش با ۲۲ کتاب در نمایشگاه کتاب تهران
  • جایزه اصلی هات‌داکس به «انقلاب» رسید
  • اعلام اسامی راه‌یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه انجمن سینمای جوانان ایران
  • اعلام اسامی راه یافتگان پیچینگ ملی مستند کوتاه
  • «هات داکس» جایزه بهترین مستند بین‌المللی را به فیلم هندی داد