Web Analytics Made Easy - Statcounter

بیرجند- فرش خراسان جنوبی با بیش از شش قرن قدمت با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند که نیازمند توجه مجلس و دولت است.

خبرگزاری مهر، گروه استان ها: فرش خراسان جنوبی از مشهورترین برندهای فرش ایران بوده که قدمت آن به ۶۰۰ سال گذشته برمی گردد. در شرایط کنونی که خساست آسمان منابع درآمدی روستاییان را از بین برده، بافت قالی می تواند راهی برای ادامه زندگی در روستاها باشد اما این روزها دارهای قالی آهنگ زندگی نمی نوازد و  علی رغم اهمیت این هنر کهن، مصائب زیادی بر تار و پودهای فرش گره خورده و بافندگان از مشکلاتی مانند نبود بیمه و بازار فروش رنج می برند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون شرایط به گونه ای شده که بافندگان نه به میل باطنی بلکه از حیث ترس قطع بیمه خود این صنعت را ادامه می دهند. در حال حاضر از ۵۰ هزار بافنده که در استان وجود دارد تنها چهار هزار و ۲۰۰ نفر تحت پوشش بیمه ای بوده و این امر نارضایتی بسیاری  از بافندگان را فراهم کرده است.

متاسفانه کلاف سر درگم مصائب بافندگان سال هاست که بین دستگاه های متولی گره کور خورده است و دلسوزی برای این هنر چندین ساله به میدان نمی آید.

به نظر می‌رسد اجرای طرح های پیشنهادی از سوی تولید کنندگان فرش بتواند بخشی از هزینه‌های تولید این کالا را کاهش داده و دست دلالان را کوتاه کند اما افسوس که این پیشنهادات نیز طی ۱۴ سال گذشته نتوانسته در بین مسئولان جایگاهی برای اجرا پیدا کند و تا امروز روی میز مسئولان خاک می خورد.

دپو فرش در انبارها

یکی از بافندگان فرش دستبافت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از ۱۰ سالگی در کار بافندگی بوده و مخارج زندگی ام از این راه تامین می شود.

قلی زاده بیان کرد: در حال حاضر تمام منابع درآمدی مانند کشاورزی و دامداری در روستاها از بین رفته و تنها امیدمان فرش است.

وی با بیان اینکه متاسفانه فرش بازار خوبی ندارد، افزود: در حال حاضر فرش های خود را در انبار داشته و از فروش آنها خودداری کرده ام چراکه با قیمت ارزانیخریداری می شود.

قلی زاده بیمه را از دیگر مشکلات پیش روی بافندگان فرش استان دانست و گفت: از مسئولان خواستاریم این هنر چند صد ساله را حمایت کنند تا از رونق نیفتد.

قانون بیمه بافندگان عوض شود

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دست بافت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: تولید فرش در خراسان جنوبی به ۶۰۰ سال قبل بر می گردد.

محمد حسین کامیابی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۰ هزار بافنده در شهرها و روستاهای خراسان جنوبی فعالیت می کنند، افزود: این بافنده ها سالانه به طور متوسط ۱۵۰ هزار متر مربع فرش تولید می کنند.

در گذشته ۹۵ درصد فرش تولیدی خراسان جنوبی صادر می شد این در حالی است که در حال حاضر ۶۰ درصد از تولیدات صادر می شود وی با اشاره به مشکلات پیش روی بافندگان بیان کرد: بیمه یکی از مشکلات مهم پیش روی بافندگان بوده به گونه ای که تنها چهار هزار و ۲۰۰ نفر بیمه هستند.

کامیابی بیان کرد: همچنین بافندگان در صورت عدم پرداخت حق بیمه، مشمول جریمه نمی شوند بلکه از لیست بیمه ای  خارج می شوند.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دست بافت خراسان جنوبی بیان کرد: امید است قانونی جدید در راستای رفع مشکلات بیمه ای فرش لحاظ شده و یا بودجه ای برای این امر در نظر گرفته شود.

وی نبود بازار فروش را از دیگر مشکلات فرش دستبافت استان دانست و اظهار کرد: در گذشته ۹۵ درصد فرش تولیدی خراسان جنوبی صادر می شد این در حالی است که در حال حاضر ۶۰ درصد از تولیدات صادر می شود.

۳۵ درصد فرش تولیدی بر زمین می ماند

کامیابی با بیان اینکه ۳۵ درصد فرش تولیدی روی دست تولید کننده می ماند، اظهار کرد: متاسفانه عرضه تولیدات فرش بیشتر از میزان تقاضا است.

وی با بیان اینکه باید به دنبال بازارهای جدید باشیم، افزود: همچنین به دلیل فقر مالی بافندگان، از مواد اولیه نامرغوب استفاده می شود که این امر زمینه فروش را پایین می آورد.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دست بافت خراسان جنوبی اظهار کرد: وجود واسطه ها از دیگر مشکلات بافندگان بوده که باید مورد توجه قرار گیرد.

طی ۱۲ سال گذشته طرح هایی مانند ایجاد فروشگاه اینترنتی فرش را در راستای کوتاه کردن دست واسطه ها ارائه کردیم اما متاسفانه برای اجرای آن بودجه ای اختصاصداده نشد وی با بیان اینکه یکی از مهم ترین کمک هایی که دولت می تواند انجام دهد، کمک های مالی و بیمه ای است، گفت: تامین اجتماعی از سه سال گذشته بافنده جدیدی را برای بیمه پذیرش نمی کند.

کامیابی با تاکید بر اینکه باید در بودجه ۹۷، بیمه بافندگان مورد توجه قرار گیرد، گفت: باید قانون جدیدی برای این امر در مجلس لحاظ شود.

وی بیان کرد: طی ۱۲ سال گذشته طرح هایی مانند ایجاد فروشگاه اینترنتی فرش را در راستای کوتاه کردن دست واسطه ها ارائه شده که متاسفانه برای اجرای آن بودجه ای اختصاص پیدا نکرده است.

معاون توسعه و امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در حال حاضر ۲۰ هزار دار قالی در استان برپا است.

الیاس جویبان با بیان اینکه ۱۶ هزار بافنده از اتحادیه ها دارای کارت شناسایی هستند، گفت: از این تعداد از ابتدای طرح بیمه، پنج هزار و ۸۰۰ نفر موفق به ثبت نام در این طرح شدند.

وی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به عدم پرداخت حق بیمه به چهار هزار و ۲۰۰ کاهش پیدا کرده که این امر باید مورد توجه قرار گیرد.

جویبان با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون ۱۰۰ هزار متر مربع فرش در استان بافته شده است، گفت: این میزان تولید قریب به  ۳۶ میلیارد تومان ارزآوری برای داشته است.

فرش درخش ثبت جهانی می شود

معاون توسعه و امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی با بیان اینکه تاکنون فرش مود و قهستان ثبت ملی شده است، گفت: فرش درخش  نیز در سال ۹۷ به ثبت جهانی خواهد رسید.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده برای بهبود تولیدات بافندگان بیان کرد: تاکنون ۱۴۶ دوره آموزش بهبافی معادل ۱۷۰ هزار نفر ساعت را برگزار کرده ایم.

جویبان با بیان اینکه باید تولیدات فرش را در استان معرفی کنیم، گفت: این امر نیازمند حضور بافندگان در نمایشگاه های ملی و بین المللی است.

وی ادامه داد: آمادگی داریم برای افرادی که نسبت به حضور در نمایشگاه های فرش خارجی علاقه مند هستند، بخشی از هزینه ها را پرداخت کنیم.

معاون توسعه و امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: باید در عین حفظ و اصالت فرش، سلیقه مصرف کننده را مد نظر قرار دهیم.

وی بیان کرد: از ابتدای سال ۹۰، چهار هزار و ۵۰۰ مجوز مشاغل خانگی در زمینه فرش دستبافت صادر کردیم که دو هزار و ۲۰۰ نفر توانستند تسهیلات ارزان قیمت معادل شش میلیارد و ۵۰۰ میلیارد تومان دریافت کنند.

قطع بیمه ۹۰۰ بافنده فرش

مدیرکل تامین اجتماعی خراسان جنوبی  در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: در ابتدای سال ۸۹ که قانون بیمه قالی بافان ابلاغ شد پنج هزار و ۸۰۰ نفر از قالیبافان را جذب کردیم.

مجید درویشی ادامه داد: ۷۷۰ نفر به دلیل عدم اشتغال و ۹۰۰ نفر هم به دلیل عدم پرداخت حق بیمه از لیست خارج شده اند.

 وی با بیان اینکه باید در بودجه سنواتی مبلغی برای پذیرش افراد جدید گذاشته شود، افزود: مجلس شورای اسلامی باید حق بیمه سهم کارفرما را در بودجه سنواتی ببیند و بیمه جدیدی را جذب کند.

درویشی بیان کرد: دنبال مجوز هستیم که برای ۱۰ درصد افرادی که بیمه ان ها به واسطه عدم پرداخت قطع شده جذب جدید بگیریم.

دولت موظف به افزایش سهمیه بیمه بافندگان است

نماینده مردم بیرجند، خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی هم در گفت و گو با خبرنگار مهر بیان کرد: از ابتدای دوره جدید مجلس فراکسیون فرش و صنایع دستی را تشکیل دادیم که علت عدم رونق فرش در آن بررسی شد.

حجت الاسلام محمد باقر عبادی ادامه داد: طرحی برای حمایت از فرش و صنایع دستی به مجلس ارائه کردیم که در این راستا از طریق وام های ارزان قیمت و پرداخت تسهیلات مسکن، بافندگان را مورد حمایت قرار دهیم.

وی با بیان اینکه همچنین دولت را موظف کردیم بافندگان را بیمه کند، افزود: دولت موظف است نه تنها بیمه شدگان  این حوزه را حذف نکند بلکه سهمیه را افزایش دهد.

حجت الاسلام عبادی با اشاره به مشکلات بافندگان فرش بیان کرد: به وجود آمدن فرش های جدید و کف پوش ها میل مردم نسبت به فرش را پایین آورده است.

اگرچه فرش خراسان جنوبی آوازه جهانی دارد اما کلاف مشکلات  و مصائب تولیدکنندگان هر سال پیچیده تر می شود  و تا کنون توجه جدی به این بخش و حل مشکلات این هنر اصیل منطقه نشده است  و امید می رود دولت و مجلس در سال حمایت از کالای ایرانی یاری کنند تا فرش دستباف‌ جان دوباره گیرد.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۷۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی، امروز به مناسبت هفته کارو کارگر در مراسمی از ۱۴ کارگر و ۵ نماینده‌ گروهکار  و ۲ واحد صنفی قدردانی شد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • فیلم| علیه خزان شرافت و دروغ دموکراسی در صحن علنی پارلمان اصفهان
  • بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر
  • ببینید | آب‌گرفتگی معابر عشق‌آباد خراسان‌جنوبی و درخواست کمک توسط مردم
  • فیلم/جاری شدن سیلاب شدید در روستای ماخونیک خراسان جنوبی
  • ماندگاری نیروی کار خراسان رضوی به کمتر از ۶ ماه رسید
  • هوای پاک مهمان ۳ شهر خراسان جنوبی
  • مسدود شدن جاده خوسف - معدن قلعه زری
  • خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید
  • کودکان زیر ۷ سال رایگان درمان می‌شوند
  • اجرای قانون رایگان شدن خدمات تشخیصی و درمانی گروه سنی زیر ۷ سال، در بیمارستان‌های خراسان جنوبی