Web Analytics Made Easy - Statcounter

مجله فارس‌پلاس: رسانه‌های اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور در سرمقاله‌های خود، خوانش‌های مختلفی را از اوضاع روز کشور ارائه می‌کنند.

آنچه که در ادامه می‌خوانید گشت و گذار روزانه فارس در لابه‌لای این تحلیل‌ها و نقل آنها برای شماست:

 

***

(رسانه‌های اصلاح‌طلب)

 

اشتباهات بی‌پایان ستاد برجام

شرق: سیدعلی خرّم، دیپلمات سابق و از چهره‌های نزدیک به دولت آقای روحانی در سرمقاله امروز شرق نوشته است: در دنیای روابط بین‌الملل، اصل بر «برداشت» جامعه بین‌المللی از یک حادثه است نه اینکه آیا واقعیت دارد یا خیر و نه اینکه آیا حق است یا ناحق.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر برداشت جامعه بین‌المللی و افکار عمومی جهانی حکایت از مظلومیت راهپیمایی فلسطینی‌ها برای عبور از مرزهای اشغالی داشته باشد، یک خروار استدلال و قسم اسرائیل راه به جایی نمی‌برد و اگر برعکس به‌کارگیری سلاح شیمیایی در صحنه‌های نبرد ارتش سوریه برای جهانیان جا افتاد، دیگر مهم نیست مخالفان اسد این سلاح را به کار برده باشند یا خیر و به حساب دولت سوریه و محکومیت آن گذاشته می‌شود. بنابراین برای اینکه ایران از حادثه‌ای در سطح جهانی ضربه نخورد، باید مانع شکل‌گیری افکار جهانی شامل افکار عمومی ملت‌ها و نظر کشورها (شود.)

او همچنین با اشاره به تهدیداتی که وی مدعیست ایران را هدف گرفته، تأکید می‌کند:‌ به نظر می‌آید توجه جدی به رضایت مردم در سیاست داخلی و ضرورت اصلاحات و نقش‌دادن به سیاست خارجی، امری عاجل و فوری است و تأخیر در آن از جمله در همگامی بیشتر اروپا با ترامپ در ٢٢ اردیبهشت برای خروج احتمالی از برجام هویدا می‌شود.[1]

اظهارات خرّم و دانسته‌های او صحیح به نظر نمی‌رسد چون نه واقعیت و نه فضای افکار عمومی بلکه این «خواست نظام سلطه» است که تعیین‌کننده فضای بین‌المللی، له یا علیه یک کشور است.

دانسته‌های اشتباه خرّم، همان اشتباهیست که برخی مقامات دولتی نیز مرتکب شدند و تصور می‌کنند اگر آمریکا از برجام خارج شود؛ مغبون و در جامعه بین‌المللی رسوا خواهد شد!

این در حالیست که آمریکا نه بواسطه عدم رعایت تعهدات برجامی خود متضرر شد و نه به دلیل بهانه واهی سلاح شیمیایی در حمله به کشور عراق...

 

 

آه کفش‌های تبریز دامن روحانی را می‌گیرد

آرمان امروز: حیدر مستخدمین حسینی، کارشناس مسائل بانکی و اقتصادی در بخشی از سرمقاله آرمان امروز با اشاره به مسئله حمایت از تولید ملی نوشته است:

«وقتی سخن از حمایت از کالای ایرانی است، تولیدکنندگان دم از کمک مالی می‌زنند که برخی از رسانه‌ها هم با تیترهای درشت خود، تولیدکنندگان را خواهان حمایت مالی جلوه می‌دهند که درواقع بحثی انحرافی است. دولت‌های ما در طول چهار دهه گذشته به‌اندازه کافی منابع مالی، تسهیلات ارزی و ریالی در اختیار تولیدکنندگان گذاشته‌اند ولی اگر می‌خواهیم جامعه از محصول و کالای ایرانی استفاده کند، باید فضای کسب و کار را در این جهت قرار دهیم.»

او همچنین می‌گوید: واقعیت این است که اگر تمام کارخانه‌هایی که طی سال‌های اخیر در کشور ایجاد شده با ظرفیت کامل کار کنند، مازاد محصول زیادی خواهیم داشت که مصرف کننده ندارد. حوزه‌هایی مثل فرش ماشینی، صنعت ماکارانی، آردسازی و نوشابه سازی از این دست است. کارخانه‌های آردسازی در هفته یکی، دو روز بیشتر کار نمی‌کنند. امثال این کارخانه‌ها بسیار است. بنابراین نیازمند هستیم که با اصلاح فضای کسب و کار قدم بعدی صادرات باشد که لازمه‌اش ایجاد مدرسه صادراتی است.

مستخدمین حسینی در اشاره به صنعت کفش نیز کنایه‌ای به دولت زده و نوشته است:‌ ما صنعت کفش فعالی در کشور کم داریم و بهترین‌های کفش در تبریز به وفور یافت می‌شود اما با تاسف خریدار استقبال شایسته از آن نمی‌کند. بنابراین تولیدکننده‌ها باید شاهد اصلاح نظام تعرفه‌ای توسط دولت باشند تا واردات بی‌رویه در کشور صورت نگیرد. وقتی در کشور محصولی داریم، دلیلی ندارد که مشابه آن را –آنهم در شرایط کمبود ارز- از خارج بیاوریم. این دولت است که باید جسارت به خرج دهد و جلوگیری کند.[2]

 

 

پیوند خاص روشنفکری ایرانی با تفکر فلسفی

اعتماد: علیرضا بهشتی، از فعالان اصلاح‌طلب در سرمقاله این روزنامه به چیزی به نام ارتباط روشنفکر ایرانی با تفکر فلسفی اشاره کرده است.

او در این رابطه ضمن ارائه توضیحاتی می‌نویسد: آشتی روشنفکری ایرانی با تفکر فلسفی، مسیری پرپیچ و خم اما رو به رشد را طی می کند.[3]

ذکر این نکته گفتنیست که متأسفانه مفهومی به نام روشنفکری ایرانی، سابقه خوبی در جامعه ندارد و عبارت آن بیشتر مساوی با مفهوم غربزدگی و معارضه با حکومت دینی است.

علیرضا بهشتی، چندی قبل طی اظهاراتی، نظام جمهوری اسلامی ایران را ناکارآمد و دچار «بحران مشروعیت» خوانده بود...

 

 

عطش امید و ثباتی که مردم دارند ولی دولت ندارد!

ایران: علاءالدین میرمحمد صادقی، عضو هیأت رئیسه اتاق بازرگانی تهران در سرمقاله روزنامه دولتی ایران با عنوان «عطش امید و ثبات» ضمن تأکید بر اینکه فضای اقتصادی ایران بی‌ثبات نیست، نوشته است:

«فعالان اقتصادی، تولیدکنندگان و بخش خصوصی همواره تأکید داشته‌اند که قیمت ارز باید واقعی باشد، اما به خاطر دلایل، توجیه‌ها و البته بهانه‌جویی‌های مختلف این اتفاق در طی سال‌های اخیر نیفتاد و نرخ ارز به صورت دستوری پایین نگه داشته شد. آنچه هم که در حال حاضر اتفاق افتاده است، سرکشی هیجانی نرخ هاست که توجیه منطقی برای آن وجود ندارد. اگرچه ما در بخش خصوصی از این شرایط ناراضی هستیم، اما تجاربی که طی سال‌های طولانی کسب کرده‌ایم، باعث می‌شود که امیدمان حفظ شود و در هفته‌های ابتدایی سال جدید، نگاه مان به آینده باشد.»

او تأکید می‌کند: ما امیدمان به دلایل واهی نیست؛ توان تولید، توان صادرات و تخصص نیروهای کارمان را می‌شناسیم و به آنچه در چنته داریم، ایمان داریم. از طرف دیگر عزم تغییراتی مانند حذف قوانینی را می‌بینیم که مانع توسعه کسب و کار هستند و تعامل بهتری بین بخش خصوصی و دولت برقرار شده است.[4]

صحبت‌های آقای میرمحمدصادقی تا حدی صحیح هستند اما نکته اینجاست که گویا ایشان در بحث ضرورت امیدواری و نگاه معقول و مثبت به اقتصاد ایران، نمی‌داند این مقامات دولت آقای روحانی بوده‌اند که تأکید کرده‌اند اقتصاد ایران در شرایط ته درّه است، سرنوشت اقتصاد مقاومتی به برجام ربط دارد، با مردم گرسنه نمی‌توان امنیت ایجاد کرد و خزانه خالیست!

 

*** 

 

(رسانه‌های اصولگرا)

 

روزهای تلخ بن‌سلمان...

کیهان: سعدالله زارعی، تحلیلگر مسائل استراتژیک، در سرمقاله امروز کیهان با تشریح اوضاع داخلی کشور عربستان و بحران‌هایی که دامن سعودی‌ها را گرفته، نوشته است:‌ بن‌سلمان در حالی به روزهای تحویل گرفتن تاج و تخت سعودی نزدیک می‌شود که شرایط سیاسی و امنیتی درون مرزی و فرامرزی عربستان لرزان است. او نتوانسته از سیطره انصارالله در پرونده امنیتی یمن بکاهد. هنوز ریاض از سوی موشک‌های بالستیک یمنی‌ها تهدید می‌شود و بخش وسیعی از مناطق استراتژیک عربستان در جنوب غرب و سواحل این کشور در معرض تهدید روزانه انصارالله است، مشروعیت درون خانوادگی او زیر سؤال است و مهمترین کشورهای حامی عربستان در مورد توانایی بن سلمان در اداره درست این کشور تردید دارند چه رسد به اینکه او را در حد و اندازه اداره کشور بدانند! بن سلمان به‌شدت نیاز به اثبات توانمندی خود دارد و از این روست که حرف‌های گنده می‌زند تا بیشتر دیده شود.[5]

 

 

«عقل» هم جزو ملاک‌های رجل سیاسی است

رسالت: محمدکاظم انبارلویی در سرمقاله رسالت با تأکید بر اینکه عقل هم جزو شرایط «رجل سیاسی» است و حتی اهمیتی بیشتر از علم دارد،‌ می‌نویسد: امروز ما شاهد بیچارگی برخی رؤسای دولت‌های گذشته هستیم که از مسیر عقل و عقلانیت منحرف شده و خود را در وادی اوهام و خیالات گرفتار کردند.
خودشیفته، مردم را ابزار ارضاء حس جاه‌طلبی و قدرت‌طلبی خود می کند. رأی مردم را چک سفید می داند تا هر مبلغی را در آن بنویسد. خودشیفته احساس حیا و شرم را از دست می دهد. بر اسلامیت و جمهوریت نظام تیغ نافرمانی مدنی می کشد و پشت پا به همه سوابق علمی و عملی خود در خدمت به انقلاب می زند.
مرض خودشیفتگی با علائم احساس فوق العاده بودن و احساس خودبرتربینی باعث می شود فضائل دیگران را انکار و خود را همیشه نفر اول ببیند. خودشیفته کاری به منطق و عقلانیت در توجیه افکار عمومی ندارد. خودشیفته سیاسی اعتماد به نفس ملت در مبارزه با دشمن را تضعیف می کند و با خوار و ذلیل کردن ملت، خودش را خشنود می کند. او از همه طلبکار  است و خود را طلبکار کسی نمی داند، حتی کسانی که به او رأی داده اند.

سردبیر رسالت همچنین می‌افزاید:‌ اینکه اسلام دو ویژگی «عدل» و «علم» را از ویژگی‌های مهم و اساسی حاکم می داند، همین است. انسان عاقل در مراحل تکاملی عقلانیت خود به ملکه «عدل» متصف می شود. عدالت و علم، او را در مسیر عقلانیت و فطرت، به التزام عملی به اسلام و نظام الهی هدایت می کند. چنین فردی قانون اساسی را که یک میثاق ملی است زیر پا نمی گذارد و تا آخر دوره به آن ملتزم می‌ماند، نه اینکه چهار روز از موعد سوگند ریاست جمهوری گذشت شروع می کند به طلب توسعه اختیارات و...[6]

 

 

«فرهنگ‌سازی» ضامن تحقق شعار سال 97

سیاست روز: سرمقاله این روزنامه را محمد صفری و در اشاره به ضرورت حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی نوشته است.

در بخشی از این مقاله می‌خوانیم:‌ فرهنگ‌سازی برای مردم اولویت اجرای حمایت از کالای ایرانی است، اگر در این زمینه کاری صورت نگیرد، نمی‌توان امید داشت که شعار سال تحقق یابد، باید کاری کرد که هر ایرانی زمانی که برای خرید به بازار و فروشگاه می‌رود، حتی اگر جنس و کالای خارجی در ویترین دید، کالای ایرانی را مطالبه کند. باید در میان افکار عمومی ‌ایجاد انگیزه کرد، این انگیزه باید از راه‌های درست تبلیغی به جامعه تزریق شود، نتیجه به دست آمده از حمایت از کالای ایرانی، آینده بهتر و روشنی را برای کشور رقم خواهد زد.[7]

 

 

فوری‌ترین وظیفه دولت برای حمایت از تولید ملی

جوان: روزنامه جوان هم در یادداشت روز خود بر مسئله حمایت از تولید ملی تأکید کرد.

عبدالله متولیان در قسمتی از این یادداشت تحلیلی نوشته است: مهم‌ترین و فوری‌ترین وظیفه دولت و مجلس برای حمایت از کالای ایرانی خروج فوری و منطقی از حوزه اقتصاد دلار محور با هدف پایین آوردن هزینه‌های تولید و جلوگیری از تکانه‌های نظام سلطه در این نوع از اقتصاد است.[8]

 

***

 

1_ http://sharghdaily.ir/Modules/News/PrintVer.aspx?Src=Main&News_Id=184931

2_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/217446

3_ http://magiran.com/npview.asp?ID=3725886

4_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/item/462878

5_ http://kayhan.ir/fa/issue/1252/2

6_ http://www.resalat-news.com/newspaper/item/16824

7_ http://www.siasatrooz.ir/vdcayen6049nwa1.k5k4.html

8_ http://www.Javann.ir/003mMG

 

انتهای پیام/

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۷۷۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)

محمود واعظی، عضو کابینه دولت روحانی، در گفتگو با خبرآنلاین گفت: به نظرم برخی اطلاعاتی که به جناب آقای رییسی می‌دهند درست نیست و به همین دلیل ایشان بارها در مصاحبه‌ها مطالبی گفته‌اند که با مطالبی که اعضای خود کابینه در دوهفته قبل گفته بودند یا دو هفته بعد گفته‌اند متفاوت است.

ویدئوهای دیدنی دیگر در کانال های آپارات و یوتیوب عصر ایران ???????????? کانال 1 aparat.com/asrirantv کانال 2 aparat.com/asriran کانال 3 youtube.com/@asriran_official/videos کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: رییس دفتر روحانی: هیچ اختلافی بین آقای جهانگیری و اعضای دولت وجود ندارد رییس دفتر روحانی: در سخنرانی ترامپ تصمیم اجرایی مطرح نشد

دیگر خبرها

  • قطب گردشگری، ترمینال خارجی ندارد
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می شود
  • سرکنسولگری ارمنستان در تبریز افتتاح می‌شود
  • کنایه رییس دفتر رئیس جمهور سابق به آمارهای رییسی (فیلم)
  • تلاش های اصحاب رسانه در برگزاری انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره خبرگان رهبری قابل تقدیر است
  • پرونده قضایی ۸ مهر زاهدان در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • پرونده قضائی «هشت مهر» در اولویت رسیدگی قرار می‌گیرد
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • زیرساخت‌های رفاهی سواحل متعلق به دستگاه‌های دولتی باید مورد استفاده همه مردم قرار گیرد
  • دولت همسو با افزایش تولید و اشتغال از بازارهای داخلی و خارجی بهره‌ می‌گیرد