خدمترسانی و خادم امام رضا بودن را وظیفه خودمان میدانیم
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۷۷۸۹۳
مدیر نمایندگیهای آستان قدس رضوی در مازندران با اعلام اینکه خدمترسانی و خادم امام رضا بودن را وظیفه خودمان میدانیم، گفت: برای سال 97 حدود 45 هزار نفر باید جذب خادمیار داشته باشیم. به گزارش بلاغ، محمداسماعیل امامزاده در همایش رابطان نمایندگی آستان قدس رضوی که در سازمان حج و زیارت استان برگزار شد، اظهار کرد: با توجه به اینکه تا پایان سال 96 حدود 3 هزار نفر از استان مازندران در سامانه خادم یاری آستان قدس ثبتنام کردند برای خادمیاری حدود 500 نفر از این تعداد کشیک حرم فعال شده و برای سال 97 حدود 45 هزار نفر باید جذب خادمیار داشته باشیم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با بیان اینکه سیاست اصلی و راهبردی آستان قدس رضوی تولیت و تقویت نمایندگیها است، افزود: مسؤولیت تمامی فعالیتهای آستان قدس بر عهده نمایندگیها بوده که در بخش فرهنگی و اجتماعی و ارائه خدمات است.
مدیر نمایندگیهای آستان قدس رضوی در مازندران با اشاره به این موضوع که بسیار مهم است که بدانیم نسبت ما با امام رضا چند به چند است، گفت: خواسته همه انبیا این بوده که در آخر زمان خدمت دین پیغمبر خاتم بیایند زمان رجعت و ظهور امام سربلند باشیم ولی ناگفته نماند که رضایت چندانی از پیشرفت کار نداریم.
این مسؤول با اعلام اینکه خدمترسانی و خادم امام رضا بودن را وظیفه خودمان میدانیم، افزود: کانون خادم یاری حداقل 120 خادم یار را باید بکار بگیرد و جامعیتی را که کانون باید برای هم پوشانی خانوادههای فقیر بکار بگیرد ارکان خود را بکار بگیریم نقصان خودمان را کامل کنیم؛ ارکانی را که انتخاب میکنیم باید دو سه روز در هفته با شیفت بندی حضور داشته باشند و وارد کار شویم و کار را به صورت جدی دنبال کنیم.
امامزاده یادآور شد: نهاد کمیته امداد همکاری ویژهای با ما داشته و بیشترین حمایت مالی را متقبل میشود و این به دلیل است که هنوز مجمع خیران جدی گرفته نشده است که باید به روز باشند و بخش زیادی از نیازهای ما در ستاد را تأمین کنند.
وی با اشاره به روایت مقبولترین نوع احسان، احسان در نهان است، گفت: در این جهت امیدواریم از ظرفیت خیران بهترین استفاده را داشته باشیم.
ترویج فرهنگ وقف و نذر از مهمترین محورهای آستان قدس رضوی
مسؤول وقف و نذورات نمایندگی آستان قدس رضوی در مازندران نیز گفت: ترویج فرهنگ وقف و نذر و نحوه جذب و نگهداری موقوفات در مازندران ضروری است.
فرج الله ملکی اظهار کرد: در حکمی که مقام معظم رهبری برای تولیت آستان قدس رضوی ارسال کردند مشاهده میکنیم که اهمیت وقف بهخوبی مشخص شده است.
مسؤول وقف و نذورات نمایندگی آستان قدس رضوی در مازندران تصریح کرد: از 25 مورد کل رقبه موقوفات در استان مازندران 6 مورد رقبات موقوفه دارای سند داریم که 19 مورد از رقبات ما بدون سند و بدون مدرک هستند که هفت مورد از موقوفه ها بدون هیچ گونه مدرک هستند.
این مسؤول با اشاره به اینکه از 18 مورد موقوفه سه مورد مربوط به آستان قدس رضوی است، افزود: ما توانستیم نخستین وقف را در سال 97 در شهر آمل زائرسرا و استراحتگاه به ارزش یک میلیارد و200 میلیون تومان وقف شد که دارای مسجد، حسینیه، آشپزخانه، سرویس بهداشتی و یک باب مغازه است که با پیگیری انجام شد و آمل در نخستین وقف پیشگام شد.
ملکی گفت: دستورالعمل نذورات در اختیار رابطان قرار میگیرد تا تمام اطلاعات در دسترس باشد.
منبع: بلاغ مازندران
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.bloghnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «بلاغ مازندران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۷۷۸۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
شرحی بر قدیمیترین فهرستنامههای کتابخانه آستان قدس رضوی/خدمتی به گذشته، امروز و آینده
وقتی درباره فهرست منابع یک کتابخانه صحبت میکنیم، بیشتر ما درک اندکی از موضوع صحبتمان در این باره داریم و تقریباً میدانیم فهرست یک کتابخانه، لیست منظمی از کتابها و سایر مدارک موجود در آن است و همانطور که فهرست یک کتاب نشاندهنده محتویات داخل آن است، فهرست کتابخانه نیز منابع موجود در آن را معرفی میکند. این فهرست منظم در گذشته شبیه سیاههای بوده که ممکن است ما از وسایل داخل یک مکان بنویسیم، اما در حال حاضر این فهرست شامل اطلاعات متعدد و متنوعی از قبیل نام نویسنده، عنوان، ویرایش، ناشر، تاریخ انتشار، مشخصات ظاهری، موضوع و محل بایگانی مدرک مورد نظر است. اطلاعاتی که سهولت دسترسی مراجعان به یک اثر را نه تنها با نام کتاب که به کمک سایر اطلاعات آن مانند نام نویسنده یا موضوع، ممکن میکند. همانطور که گفته شد، از گذشتههای دور، گردانندگان کتابخانهها یا صاحبان آنها فهرستهایی از منابع موجود در آنها تهیه میکردهاند. عملی که در کتابخانههای کشورهای اسلامی نیز انجام شده است. از فهرستهای گذشته مانند فهرست کتابخانه مأمون عباسی فقط نامی در متون آمده، اما اینکه این فهرستها به چه شکل تهیه شده و یا شامل چه کتابهایی بوده، مطلبی در اختیار پژوهشگران نیست.
کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسیالرضا(ع)
ازجمله سیاهههایی که باقی مانده، فهرست کتابهای کتابخانه آستان قدس رضوی است. کتابخانه آستان قدس رضوی یکی از قدیمیترین کتابخانههای جهان اسلام است که آثار آن از گذشته مورد توجه دانشمندان و پژوهشگران بوده است. بر کسی پوشیده نیست که این کتابخانه به دلیل همجواری با حرم مطهر امام رضا(ع) و موقوفات بسیار آن شکل گرفته و رشد کرده و به عظمت امروزش رسیده است. حضور همین کتب وقفی موجب شکلگیری فهرستهای متعدد از منابع این کتابخانه شده است. اهمیت این فهرستها از این نظر است که میتوان گفت آنهاتنها فهرستهای بهجامانده از کتابخانهها در ایران قدیم هستند. از کتابخانههای دوره صفویه فهرستهایی با این مشخصات فعلاً موجود نیست و از دوره قاجار نیز فقط چند فهرست داریم که قابل مقایسه با فهرستهای کتابخانه آستان قدس هستند. الهه محبوب در مقاله «فهرستهای کتابخانه آستان قدس رضوی از صفویه تا قاجار» فهرستهای موجود از کتابخانه آستان قدس را به چند دسته تقسیم کرده و به ذکر موارد مهم این فهرستها در سه دوره زمانی صفویه، افشاریه و قاجار پرداخته است.
قدیمیترین سیاهه کتابهای کتابخانه رضوی
براساس این گزارش، قدیمیترین فهرست این مجموعه متعلق به سالهای 1007 تا 1010 هجری قمری است. در این فهرست که با عنوان «تفسیر تحویل صاحب جمعان بیوتات روضه منوره...» آغاز شده، موجودی کتابخانه به تفکیک آمده است. نویسنده فهرست گویی بیشتر به خصوصیات ظاهری کتابها توجه کرده و آنها را به صورت قرآنهای جلددار، بدون جلد، کتب جلددار، کتب بدون جلد، تفاسیر، سیپارهها و مصاحف و سایر کتب دستهبندی کرده است. این فهرست همچنین صورتی از اموال کتابخانه شامل رحلهای موجود در حرم مطهر و کتابخانه و سیپارهدانها را در خود دارد. در هر مورد، قطع، تعداد سطور، خصوصیات خطی، نوع ،و نوع تذهیب و همچنین نام واقف آمده است. گاهی شروط وقف کتاب نیز در فهرست ذکر شده است. کتابدار غیر از این اطلاعات به شرح امانت نیز پرداخته است. این نشان میدهد کتابدار با توجه به این فهرست، کتاب را به امانت و یا از مکان مربوط تحویل میگرفته: «قرآن وقفی مسماه زهراباجی مشروط بر آنکه در شرفیه مخصوص سلطان حیدرمیرزا در حرم تلاوت نمایند».
فهرستی از علوم کثیره موجود و مخزون
فهرست متعلق به دوره افشاریه سندی است در 28صفحه که کاتب آن به ذکر تعداد کتب و خصوصیات آنها پرداخته است. در این فهرست نام کتب قرآن، فهرست خطوط ائمه(ع) و کتب وقفی و امانی و همچنین فهرست کتب وقفی شاهعباس با عنوان «بندگان سکندر نشان» آمده است. دیگر فهرست مشهور کتابخانه آستان قدس رضوی فهرستهای موجود در دوره قاجار است. برخی از اینها به دستور متولیان و به صورت کتابچه مستقل و یا همراه با سایر موجودی کل حرم (مثل فهرست دفتر عضدالملکی) تهیه شده و یا در کتب افرادی که از کتابخانه بازدید کردهاند بهطور خلاصه (سفرنامه خانیکوف) و یا مفصل (مطلعالشمس) آمدهاند. «مطلعالشمس» یکی از کتابهای نوشته شده توسط «محمدحسن اعتمادالسلطنه» ملقب به «صنیعالدوله» است. این کتاب در سه جلد نگاشته شده و موضوع آن، گزارش یکی از سفرهای ناصرالدینشاه قاجار به شهر مشهد است. اما جلد دوم این کتاب در این گزارش مورد توجه ماست که به مشهد و آستان مقدس علی بن موسیالرضا(ع) اختصاص دارد و در آن به مشهد، آثار و ابنیه حرم مطهر و کتیبههای آن و شرح حال بزرگان شهر میپردازد و در پایان، فهرست جامعی از کتابهای موجود در کتابخانههای آستان قدس رضوی در آن گردآوری شده است. این فهرست در زمان تولیت میرزا سعیدخان مؤتمن الملک به سال 1296ه.ق تنظیم شده است. اعتماد السلطنه در مقدمه فهرست، چگونگی یافتن فهرست را شرح داده: «درحین تألیف جلد ثانی کتاب مطلعالشمس، فهرست جمیع نسخهای که فعلاً در کتابخانه مبارکه حضرت امام ابوالحسن علی بن موسیالرضا علیه الصلوةوالسلام از علوم کثیره موجود و مخزون است بدست آمده، اگر چه صورت آن فهرست چندان مصحح نبود ولی به قدر میشود منقح ساخته ثبت و الحاق آن پرداخته شد». البته نویسنده در این فهرست تنها نام و موضوع کتابها را آورده و ظاهراً آن را از روی فهرستهای کتابخانه یادداشتبرداری کرده است.
خدمتی به گذشته، امروز و آینده
فهرستهای فوق نشان میدهد کتابخانه آستان قدس رضوی از همان آغاز شکلگیری دارای نظمی خاص در ساماندهی بوده و افرادی آشنا به امور نسخهشناسی بودهاند که این فهرستها را تهیه میکردهاند. جز این، فهرست کتب میتوانند ما را به جهان اندیشهای مردمان در گذشته برسانند. درواقع فهرستنویسان تنها به مردمان دوره خود خدمت نمیکنند و به نوعی به آیندگان نیز سود میرسانند. اینکه در آن روزگاران چه کتبی نوشته میشده و مورد توجه علما و اندیشمندان بوده و مردمان نیز بیشتر چه کتبی را اهدا و وقف میکردهاند. دیگر نکته مهم در این فهرستها شرح ویژگی جلدها و تذهیب و خط کتب است که میتواند در خصوص هنر مجلدسازی و تذهیب اطلاعاتی را در اختیارمان بگذارد. نام و جایگاه واقفان نیز چهره اجتماعی مردمان آن روزگار را ترسیم میکند.
آزاده خلیلی