Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-27@22:50:21 GMT

خطر حمله گرگ در روستاهای زنجان جدی گرفته شود

تاریخ انتشار: ۱۹ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۸۲۵۵۵

خطر حمله گرگ در روستاهای زنجان جدی گرفته شود

سیدرضا موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گرگ در صورت کمبود طعمه در طبیعت، به ناچار به سکونتگاه انسانها روی می آورد و این برای دام ها، دامداران و روستائیان خالی از خطر نیست.
وی اظهار کرد: 15 فروردین جاری بر اثر حمله سه قلاده گرگ به 200 راس گوسفند درحال چرا در اراضی روستای 'کوسج اولیا' شهرستان ماهنشان، 10 راس گوسفند دریده شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


موسوی افزود: چوپان وقتی دام ها را در برابر حمله برق آسای گرگ های گرسنه و درنده دید از ترس پا به فرار گذاشت و برای آوردن کمک به سمت روستا رفت و پس از بازگشت به محل چرا گوسفندان با این صحنه مواجه شد و اثری از گرگ ها ندید.
وی تصریح کرد: چوپانان هنگام چرای دام ها باید احتیاط بیشتری بکنند و برای حفظ و حراست از گله از سگ های جسور و قوی جثه بهره ببرند و دامداران نیز نباید هدایت گله را به افراد کم توان و کم تجربه واگذار کنند.
موسوی افزود: دست اندازی انسان به طبیعت و برهم خوردن نظم محیط زیست، موجب شده است تا جانور درنده ای چون گرگ از فرط گرسنگی به حریم روستاها و شهرها نزدیک شود و به امنیت روستاها و آرامش روحی و روانی روستائیان خدشه وارد کند.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از جمعیت گرگ در سطح استان زنجان در دست نیست، اظهار کرد: گرگ ها اغلب از جوندگان تغذیه می کنند و فقط در صورت نیافتن شکار، به اجبار دام های اهلی را مورد تهدید قرار می دهند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: گرگ ها بطور معمول از سکونتگاه های انسانی دوری می کنند اما در صورت تخریب زیستگاه، تجاوز به حریم این جانوران در فصل زاد و ولد و تهدید توله ها، خشمگین شده و به سمت انسان ها نیز هجوم می آورند.
موسوی از دهیاران خواست نسبت به تعیین مکان مناسب جهت دفن زباله اقدام کنند و از پراکنش زباله ها در اطراف و کوچه روستاها خودداری شود تا حیوانات درنده ای چون گرگ ها و سگ های ولگرد به حریم انسان ها نزدیک نشوند.
وی با تاکید براینکه اهالی روستاهای زنجان برای پیشگیری ازحمله گرگها باید اقدامات حفاظتی را انجام و هشدارها را نیز جدی بگیرند، به روستائیان توصیه کرد نگذارند سالمندان و کودکان به تنهایی در روستاها به ویژه در مکانها و زمانهای خلوت، تردد کنند چراکه این افراد در مقایسه با افراد جوان، قدرت مقابله و دفاع از خود را ندارند.
به گزارش ایرنا، پارسال (سال 96) بیش از 150 راس دام و طی سالهای 95 و 94 نیز به ترتیب 110 و 269 راس در سطح این استان بر اثر حمله گرگها دریده و تلف شدند.
همچنین پارسال 13 نفر از شهروندان و روستاییان این استان بر اثر حمله گرگ ها زخمی شدند و سال 94 و 93 نیز به ترتیب 1 و 2 نفر مورد حمله گرگ ها قرار گرفتند.
موسوی از روستائیان و شهروندان خواست در صورت مشاهده گرگ در اطراف سکونت گاه های انسانی، بلافاصله موضوع را از طریق تلفن های 3-33541001 و تلفن همراه 09392888657اطلاع دهند تا اقدمات لازم صورت گیرد.
6084/6085
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال تلفن حفاظت محیط زیست روحی و روانی زباله محیط زیست موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۲۵۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها

به گزارش خبرگزاری مهر، غلامرضا صالحی در جلسه شورای معاونان بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان افزود: متقاضیان زمین در روستاهای شهرها که واحد صلاحیت دریافت نهضت ملی مسکن هستند، می‌توانند از روستاهای حاشیه شهرها زمین دریافت کرده و مسکن ویلایی بسازند.

وی با تاکید بر اینکه بانک زمین روستاها باید افزایش یابد گفت: در شرایط فعلی که دولت زمینه الحاق زمین را فراهم کرده، باید زمین مورد نیاز ساخت مسکن برای افراد بی سرپناه و فاقد مسکن تأمین شده و برای آنها مسکن مقاوم ساخته شود.

رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: با توجه به اینکه وزارت راه و شهرسازی تعامل خوبی در این زمینه دارد، بنابراین استان‌هایی عملکرد مناسبی در واگذاری زمین مسکن محرومین ندارند، مشکلات را احصا کنند تا از وزیر راه و شهرسازی دستورات لازم را دریافت کنیم.

صالحی با بیان اینکه بخشی از مشکلات استان‌ها در خال حل و قوانین دست و پا گیر در حال اصلاح است، افزود: شعبه‌های بنیاد مسکن در شهرستان‌ها با حل مشکل سازمانی تقویت خواهد شد تا کار مسکن دار کردن مردم را با جدیت پیش ببریم.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: اگر اعتبار لازم فراهم شود، سالانه طرح هادی ۲۰۰ روستا در آذربایجان شرقی بازنگری خواهد شد.

سروری افزود: سهمیه مقاوم سازی مساکن روستایی استان امسال ۲۰ هزار واحد است که ۱۲ هزار سهمیه جدید و هشت هزار از محل متمم سهمیه سال قبل است که برای هرکدام ۳۵۰ میلیون تومان تسهیلات با ۵ درصد کارمزد پرداخت خواهد شد.

کد خبر 6088361

دیگر خبرها

  • نماینده مجلس: طرح هادی از تخلف ساخت وساز در روستاهای البرز می کاهد
  • آب شرب روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۱۰۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • حل مشکل آب‌شرب روستاهای سیل‌زده در منطقه بلوچستان
  • آب شرب ۹۰درصد روستاهای سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • آب شرب ۹۰ درصد روستاهای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • ۱۵۴ پنل خورشیدی در روستاهای دیلم راه اندازی می‌شود
  • رفع اتفاقات شبکه آبرسانی روستاهای شهرستان خوی
  • تامین زمین ویلایی در روستاها برای متقاضیان نهضت ملی مسکن شهرها