Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-26@13:31:08 GMT

شقاقی‌شهری: اقتصاد ایران دلاریزه شده است

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۸۶۰۷۹

شقاقی‌شهری: اقتصاد ایران دلاریزه شده است

قیمت ارز‌های خارجی به‌ویژه دلار و یورو همچنان به روند افزایشی خود ادامه می‌دهد و وارد فاز جدیدی از قیمت شده است.

 فعالان این بازار، صبح روز یکشنبه دلار را به قیمت پنج‌هزار و 400 تومان به فروش رساندند. از افزایش در قیمت ارز و کاهش در ارزش پول داخلی کسی خوشحال نیست؛ نه اقتصاددانان و نه سیاستگذاران.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، وحید شقاقی‌شهری، کارشناس اقتصادی در مورد دلیل افزایش قیمت دلار  می‌گوید:«در حوزه عوامل خارجی شاهد هستیم که آقای ترامپ تاکید کردند که آمریکا اردیبهشت از برجام خارج می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این سیاست به بازار داخلی ما التهاب وارد می‌کند. اگر ترامپ بتواند اروپا را هم با خود هم‌رأی کند، فشار بر بازار داخلی ما بیشتر خواهد شد.»

روند افزایشی قیمت دلار ادامه دارد و قیمت این ارز مهم به پنج‌هزار و 400 تومان هم رسیده است. به‌نظر شما دلیل گرانی دلار چیست؟

در ایران وقتی صحبت از ارز می‌شود، منظور همان دلار است و ارزهای دیگر کمتر به‌عنوان نماد در نظر گرفته می‌شوند. در واقع دلار در کشور ما نماد ارز است. دلار پارامتری است که هم سیاست داخلی روی آن تاثیر دارد هم سیاست‌های خارجی. برخلاف سایر پارامترها و مولفه‌های کلیدی اقتصاد مانند نرخ تعرفه و نرخ رشد نقدینگی که از سیاست‌های داخلی تاثیر می‌پذیرند، دلار به‌عنوان پارامتر کلیدی اقتصاد، سیاست‌های خارجی هم روی آن تاثیرگذار است. حتی بی‌اطمینانی‌ها و ریسک‌های کلان اقتصادی داخل و خارج هم بر آن تاثیرگذار است. در حوزه سیاست‌های داخلی اتفاقاتی را در اقتصاد ایران شاهد بودیم که افزایش قیمت دلار را در پی داشت. اولا اقتصاد ایران به‌شدت دلاریزه شده است. به عبارتی هر کالای ضروری روزمره مردم به‌نحوی به دلار وصل است چراکه عمدتا از خارج از کشور تامین می‌شوند. حتی زمانی که بررسی می‌کنیم، می‌بینیم بنگاه‌های تولیدی ما هم مواد اولیه خود را وارد می‌کنند. اگر به یاد داشته باشید در سال 91 و قتی دلار از قیمت 1200تومان به 3700تومان رسید، پراید که تولید داخل است از هفت‌میلیون به 21‌میلیون تومان رسید. منظور این است که تولید داخل هم از افزایش نرخ دلار تاثیر می‌پذیرد چراکه تولید نهایی به مواد اولیه و واسطه وابسته است. لذا قیمت افزایش می‌یابد. دومین عامل این است که فشار بر منابع ارزی بسیار بالاست. متاسفانه در سال 96 هفت‌میلیارد دلار تراز تجاری ما کسری داشت. در سال 95 تراز ما مثبت بود، ولی دوباره در سال 96 تراز تجاری غیرنفتی ما منفی شد. از طرف دیگر حدود 10‌میلیارد دلار ارز مسافرتی از اقتصاد ایران خارج شده. حدود 15‌میلیارد دلار هم به‌طور متوسط قاچاق کالاست که موجب خروج دلار می‌شود. در مجموع بین 30 تا 35‌میلیارد، دلار از اقتصاد ایران خارج شده، در حالی ورود دلار از محل صادرات نفت معادل 50‌میلیارد دلار بوده که 5/4‌درصد این مقدار هم مستقیما به شرکت ملی نفت تعلق می‌گیرد. بنابراین فشار بر منابع ارزی بانک مرکزی هم بالا بوده و واردات قاچاق و ارز مسافرتی به اندازه‌ای بوده که نتوانستیم به خوبی بر فشار منابع ارزی بالا مدیریت داشته باشیم. سومین عامل هم حجم نقدینگی است. 1500‌میلیاردتومان حجم نقدینگی ماست که 95‌درصد این حجم نقدینگی سپرده بانکی است. این سپرده بانکی اکنون به‌صورت سرگردان و آزاد بوده که هر لحظه امکان خروج از سیستم بانکی و ورود آنها به یکی از بازارهای سفته‌بازی وجود دارد. از طرف دیگر 60‌درصد منابع بانکی هم بلوکه شده. لذا فشار بر سیستم بانکی برای اینکه سپرده‌ها از سیستم بانکی خارج شود زیاد است، ولی چون این منابع سرگردان هستند و سپرده‌ها به سمت تولید مدیریت نشدند، به بازار سفته‌بازی فشار می‌آورند. این موارد عوامل داخلی بودند که در افزایش قیمت دلار تاثیرگذار هستند. ولی در حوزه عوامل خارجی شاهد هستیم که آقای ترامپ تاکید کردند که اردیبهشت از برجام خارج می‌شود. این سیاست به بازار داخلی ما التهاب وارد می‌کند. اگر ترامپ بتواند اروپا را هم با خود هم‌رأی کند، فشار بر بازار داخلی ما بیشتر خواهد شد.

چه راهکارهایی برای کنترل قیمت دلار وجود دارد؟

اگر در یکی‌، دو سال اخیر دولت مدیریت خوبی داشت، می‌توانست تا حدودی این موضوع را کنترل کند. برخی سیاست‌های میان‌مدت مانند کنترل واردات، مبارزه با قاچاق و ساماندهی ارز مسافرتی، راهکارهای میان‌مدت هستند. ولی اکنون یک راهکار موثر حساب سپرده ارزی است. این کار موجب می‌شود دلارهایی که در خانه‌ها بلوکه شده، به سیستم بانکی وارد شود. مثلا بانک مرکزی برخی بانک‌ها را موظف کند که حساب سپرده ارزی باز کنند. افراد دلارهای خود را سپرده کنند و هر زمان که خواستند آن را با میزان مشخصی از سود دریافت کنند. از طرف دیگر اگر ریال دارند حساب دلاری باز کنند و هر زمان قیمت دلار افزایش یا کاهش پیدا کرد همان دلار را دریافت کنند. حساب سپرده ارزی پیشنهادی است که مجلس داشته و جزو راهکارهای موثر واقع می‌شود که می‌تواند جلو التهاب بازار را بگیرد.

برخی معتقدند ممنوعیت واردات کالا بدون انتقال ارز می‌تواند تاثیر مثبتی بر قیمت دلار داشته باشد به شرطی که چینی‌ها کالاهای خود را به یوان بفروشند. نظر شما در این مورد چست؟

واقعیت این است که عمده کالاهای وارداتی ما با دلار صورت می‌گیرد، ولی می‌پذیرم که اگر بخشی از این واردات کالا که از کشورهای آسیایی وارد می‌شود با پیمان‌های پولی دوجانبه به‌نحوی باشد که با واحد پولی این کشورها صورت گیرد، تا حدودی می‌تواند از دلاریزه‌شدن اقتصاد ایران بکاهد.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: نرخ ارز قیمت دلار برجام وحید شقاقی شهری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۶۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت

فناوران یک شرکت دانش‌بنیان موفق به طراحی و ساخت مستقل دستگاه الکتروکاردیوگراف ۶ کاناله برای نخستین بار در کشور و دستگاه‌های سه کاناله، تک کاناله و دوازده کاناله شدند که علاوه‌بر تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی کشور دستگاه‌های نوار قلب به‌صورت محدود هم به برخی کشورهای همسایه صادر می‌شوند.

جلال ردادی، رئیس هیأت مدیره این شرکت دانش‌بنیان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که این شرکت در ادامه راه به‌منظور تکمیل سبد محصولات خود در حوزه الکتروکاردیوگراف، به تولید دستگاه‌های سه کاناله، تک کاناله و دوازده کاناله اقدام کرده است، اظهار کرد: همه دستگاه‌ها، مراحل تست بالینی و اخذ مجوز را از اداره‌کل تجهیزات پزشکی طی کرده‌اند و به بازار عرضه شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین شرکت موفق به اخذ نشان CE برای همه محصولات سبد الکتروکاردیوگراف شده است. علاوه‌بر این موارد، شرکت موفق به اخذ رضایت‌مندی بالای ۹۰ درصد مشتریان شده است.

امکان پردازش برخط سیگنال‌های نوار قلب فناوری محصول تولید داخل

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان درباره فناوری طراحی و ساخت این دستگاه‌های الکتروکاردیوگراف، توضیح داد: شرکت توانسته در زمینه فنی با پیاده‌سازی الگوریتم‌های نرم‌افزاری پردازش سیگنال، فیلترهای مناسب سیگنال ECG را در دستگاه پیاده‌سازی کند که قادرند به‌صورت برخط (Online) سیگنال را پردازش کنند.

ردادی با بیان این‌که این دستگاه سیگنال خروجی را با حداقل تغییر، نویز زدایی می‌کند، ادامه داد: همچنین در مدل‌های ۶ کاناله و ۱۲ کاناله، یک الگوریتم پیشرفته جهت اندازه‌گیری پارامترهای تشخیصی سیگنال ECG و تفسیر آن گنجانده شده که در تشخیص به پزشک متخصص کمک بسزایی می‌کند و شرکت با گنجاندن نمایشگر رنگی و صفحه لمسی در دستگاه‌ها امکان کاربری آسان دستگاه را فراهم کرده است.

نوآوری‌های دستگاه نوار قلب

وی، درباره نوآوری به‌کار گرفته شده در این دستگاه گفت: نظر به توسعه روزافزون قابلیت‌های جانبی دستگاه‌های خارجی و لزوم رقابت با آنها، شرکت همواره در حال بروزرسانی دانش فنی خود است. شرکت در حال‌حاضر بعضی قابلیت‌های به‌روز دستگاه‌های خارجی(ارتباط با شبکه‌های بیمارستانی، ذخیره‌سازی داده‌ها و ارسال به کامپیوتر، اندازه‌گیری و تفسیر پارامترهای ECG) را به بعضی محصولات اضافه کرده است و در حال‌حاضر نیز در دستگاه دوازده کاناله خود در حال پیاده‌سازی بعضی ویژگی‌ها نظیر ارتباط مستقیم با پرینتر لیزری، اضافه کردن فونت فارسی و اضافه کردن خروجی PDF است.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، درباره کیفیت محصولات این شرکت، گفت: در زمینه کیفیت، شرکت با پایش مداوم مشتریان و محصول اقدام به بهبود محصول و ارتقای آن و رفع نواقص احتمالی می‌کند. نکته جالب در بحث کیفیت محصولات این است که بیش از ۹۰ درصد محصولات فروخته شده توسط شرکت حتی یک بار برای بحث خدمات فروش به شرکت ارجاع داده نشده‌اند که این امر نشان‌دهنده اهتمام شرکت به بحث کیفیت محصول است.

ردادی در خصوص عملکرد دستگاه و قابلیت‌ها و کاربردهای آن، توضیح داد: دستگاه الکتروکاردیوگراف(نوار قلب) به‌منظور ثبت فعالیت الکتریکی قلب استفاده می‌شود و قادر است با اتصال ۱۰ رشته الکترود به نقاط مشخصی از بدن (دست‌ها، پاها و قفسه‌سینه)، این فعالیت را در قالب ۱۲ سیگنال مختلف (۶ سیگنال دو قطبی و ۶ سیگنال تک قطبی) روی کاغذ حرارتی یا سایر خروجی‌ها تهیه کند.

وی ادامه داد: خروجی دستگاه الکتروکاردیوگراف برای پزشکان متخصص و اورژانس کاربرد دارد و نخستین قدم در مراجعه جهت تشخیص بیماری‌های قلبی، تهیه نوار قلب است. عموماً همه دستگاه‌های الکتروکاردیوگراف دارای رکوردر حرارتی (مشابه دستگاه فاکس یا پوز فروشگاهی) هستند. دستگاه‌های الکتروکاردیوگراف در صنعت بر مبنای تعداد کانال خروجی روی کاغذ حرارتی تقسیم‌بندی می‌شوند، برای مثال، دستگاه ۶ کاناله، دستگاهی است که حداکثر قادر به ثبت ۶ کانال همزمان روی کاغذ حرارتی است.

قیمت رقابتی محصولات این شرکت دانش‌بنیان با کیفیتی قابل قبول

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که این شرکت در ابتدا تمرکز خود را بر ارائه محصول با کیفیت قابل رقابت با محصولات خارجی قرار داد، افزود: همچنین کوشید از نظر جنبه اقتصادی بر قیمت قابل رقابت با محصولات خارجی و خدمات پس از فروش با قیمت ارزان به‌عنوان مزیت رقابتی تأکید کند.

ردادی، گفت: در نتیجه در حال‌حاضر بیش از ۱۰ هزار دستگاه از محصولات شرکت در سراسر ایران نصب شده است. گواه این امر نیز برنده شدن شرکت در مناقصات متعدد برگزار شده توسط هیئت امنای صرفه‌جویی ارزی است. شرکت در حال‌حاضر سالانه حدود ۴۰ درصد نیاز بازار ایران را تأمین می‌کند. همچنین توانسته به‌صورت محدود صادرات به کشورهای عراق و سوریه داشته باشد.

طراحی و ساخت یک نمونه دستگاه نوار قلب برای ویزیت خانگی

وی با بیان این‌که محصولات الکتروکاردیوگراف جهت استفاده در مراکز درمانی پیش‌بینی شده‌اند، چرا که خروجی آنها صرفاً توسط پزشک متخصص قابل تفسیر است، افزود: با این وجود، شرکت به منظور سهولت کار جهت ویزیت خانگی، یکی از محصولات خود یعنی دستگاه الکتروکاردیوگراف تک کاناله را طوری طراحی کرده که به‌راحتی توسط پزشک خانواده یا پرسنل اورژانس قابل حمل باشد.

مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان با بیان این‌که دستگاه‌های الکتروکاردیوگراف با برند مشهور بیش از ۲۵۰۰ دلار قیمت دارند، افزود: به‌عنوان مثال، دستگاه MAC۲۰۰۰ از شرکت GE که یکی از شرکت‌های پیشگام در تولید دستگاه‌های پزشکی است، قیمتی معادل ۳۰۰۰ دلار دارد، در حالی‌که این شرکت دانش‌بنیان توانسته است محصول مشابه را در حدود ۷۰۰ دلار به مشتری عرضه کند. قیمت ارائه‌شده حتی از قیمت دستگاه‌های چینی که بعضاً به‌طور قاچاق وارد کشور می‌شوند، کمتر است.

ردادی تصریح کرد: این شرکت دانش‌بنیان در سال ۱۳۸۶ با هدف ارائه محصولات با کیفیت، قابل رقابت با نمونه خارجی و دارای قیمت مناسب تأسیس شد و فعالیت خود را با واردات لوازم جانبی مانیتور علائم حیاتی و تجهیزات بیهوشی و از سال ۱۳۸۸ تحقیق و توسعه روی دستگاه الکتروکاردیوگراف را آغاز کرد. شرکت در سال ۱۳۹۱ موفق به اخذ جواز ساخت از اداره‌کل تجهیزات پزشکی به‌عنوان نخستین تولیدکننده مستقل دستگاه الکتروکاردیوگراف ۶ کاناله  شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تأمین ۴۰ درصدی نیاز داخلی به دستگاه نوار قلب با محصول ایران‌ساخت
  • دلار ریخت، طلا جهش کرد/ ورق در بازار طلا و ارز برگشت؟
  • قیمت جهانی نفت؛ برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • قیمت جهانی نفت / برنت ۸۹ دلار و ۳۲ سنت شد
  • ۵۴۳ میلیون دلار، ارزش خدمات باغ ملی گیاه شناسی
  • هشدار درباره آینده اقتصاد ایران
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • اثر دلار کاهشی بر قیمت خودرو‌های پرطرفدار داخلی
  • ریزش بیشتر قیمت دلار در راه است؟
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی