Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:49:57 GMT

١٥ سال پس از سقوط

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۸۶۸۱۰

١٥ سال پس از سقوط

تهران- ایرنا- روزنامه اعتماد در گزارشی، نوشت: ١٥ سال پیش روزنامه اعتماد یکی از اولین و شاید هم اولین روزنامه‌ای بود که جنگ علیه عراق را ماه‌ها قبل از آغاز آن پیگیری وخبر سقوط بغداد در روز ٩ آوریل ٢٠٠٣ را در صدر صفحات خود منتشر کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: جنگی که آتش آن از نوروز آن سال وهمزمان با سال تحویل در ایران آغاز وتا ٢٠ فروردین با ورود تانک‌های آبرامز امریکایی به پایتخت عراق وپایین کشیدن مجسمه صدام حسین از میدان فردوس بغداد وارد مرحله تازه‌ای شد، مرحله‌ای که فراز ونشیب‌هایی به مراتب بیشتر از دوره آماده‌سازی برای جنگ وپروسه سرنگونی رژیم صدام حسین داشته ودارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این ١٥ سال چه بر سر عراق آمد، این کشور چه مراحلی را پشت سر گذاشت چه چالش‌هایی پیش رو دارد و شاید از همه جالب‌تر سران رژیم عراق که روزگاری ساختار دیکتاتوری صدام حسین را تشکیل می‌دادند چه سرنوشتی پیدا کردند. مطلب زیر تلاش می‌کند در حد مجال و بضاعتش به این پرسش‌ها پاسخ دهد.

با فرا رسیدن ٩ آوریل دقیقا ١٥ سال از سقوط دیکتاتوری رژیم صدام حسین می‌گذرد، جنگی که با ورود نیروهای بین‌المللی در ١٩ مارس ٢٠٠٣ به خاک عراق کلید خورده بود گرچه دولت امریکا اوایل مه همان سال پایان آن را اعلام کرد اما سقوط بغداد عملا این سرنگونی را رقم زده بود.

به محض سقوط بغداد دولت امریکا نام ٥٥ شخصیت از ارکان رژیم سرنگون شده را به عنوان افراد تحت تعقیب روی کارت‌های بازی وبر اساس میزان خطرناکی قرار داد تا بعد از آن هم این تعداد را به ١٥٠ نفر افزایش دهد.

در این حال شمار زیاد دیگری از شخصیت‌های عراقی نیز توسط هیات بازپرسی و عدالت که توسط دولت جدید عراق تشکیل شد تحت تعقیب قرار گرفته، دستگیر و محاکمه شدند. مهم‌ترین حادثه بعد از سقوط بغداد دستگیری صدام حسین بود که در ١٣ دسامبر ٢٠٠٣ به وقوع پیوست و بعد از چندین ماه محاکمه در سال ٢٠٠٦ اعدام شد.

عدی و قصی، فرزندان صدام حسین که یکی فرمانده گارد ریاست جمهوی وحراست ریاست‌جمهوری و دیگری فرمانده نیروهای فداییان صدام و کمیته المپیک عراق بود روز ٢٢ جولای در شهر موصل (جایی که بعدها پایگاه اصلی داعش شد) کشته شدند.

علی حسن مجید پسرعموی صدام حسین هم درسال ٢٠١٠ به چوبه ‌دار سپرده شد در حالی که سه سال قبل از آن درسال ٢٠٠٧ طه یاسین رمضان معاون صدام حسین وبرزان تکریتی برادر ناتنی و رییس سابق سازمان امنیت صدام حسین هم سه سال قبل از او اعدام شدند.

برخی دیگر از ارکان رژیم صدام حسین هم در دوره زندان یا بعد از آن به مرگ طبیعی از دنیا رفتند. در این میان می‌توان به طارق عزیز وزیر امور خارجه عراق اواسط ٢٠٠٦، محمد حمزه الزبید نخست‌وزیر ٢٠٠٥، طه محی الدین معروف معاون رییس‌جمهور ٢٠٠٩، وطبان ابراهیم التکریتی برادر ناتنی صدام ووزیر کشور سابق عراق ٢٠١٥، سبعاوی ابراهیم دیگر برادر صدام و مدیر سابق سازمان امنیت رژیم صدام ٢٠١٣ اشاره کرد. به نوشته منابع عراقی بسیاری از مسوولان رده دوم رژیم صدام حسین نیز بر اثر تصفیه حساب‌های درون سازمانی کشته شدند در حالی که دو نفر از این شخصیت ‌ها که بعد از سرنگونی صدام حسین رهبری فعالیت‌های حزب بعث را از خارج از عراق به عهده گرفته بودند و بعد از همکاری در سقوط موصل به این شهر بازگشتند بر اثر اختلاف با گروه داعش توسط این گروه از پای در آمدند.

اما شاید مهم‌ترین شخصیت باقی مانده از رژیم صهیونیستی عزت الدوری معاون صدام حسین باشد، فردی که همچنان اطلاعات ضد ونقیضی در رابطه با زنده بودنش وجود دارد.

امروز نام عزت الدوری، در کنار عبد التواب ملا حویش معاون نخست وزیر عراق وطاهر جلیل حبوش التکریتی آخرین رییس سازمان اطلاعات عراق همچنان در صدر افراد تحت تعقیب دولت عراق است.

در همین حال بقیه اعضای خانواده صدام حسین، یعنی سه دختر و همسر اولش در قطر واردن زندگی می‌کنند. به گفته دولت عراق رغد دختر بزرگ صدام همچنان بزرگ‌ترین حامی مالی اقدامات ضد دولتی در عراق محسوب می‌شود.

در این میان جمال مصطفی تکریتی داماد کوچک صدام حسین وسلطان هاشم وزیر دفاع عراق با وجود صدور حکم اعدام‌شان همچنان در زندان به سر می‌برند.

**قدم به قدم با مهم‌ترین رخدادهای ١٥ ساله بعد از سقوط بغداد
گرچه مردم عراق بیش از چهار دهه دیکتاتوری را تحمل کرده ویک دهه آخر پیش از سقوط را به دلیل محاصره وتحریم‌های گسترده وکامل بین‌المللی در شرایط شبه قحطی به سر بردند اما به اعتقاد اکثر جامعه عراق اگر تا پیش از سقوط رژیم دیکتاتور صدام حسین مشکل بزرگ آنها این رژیم خودکامه بود اما بعد از سال ٢٠٠٣ آنها مجبور هستند با معضلات متعددی همسان وحتی بزرگ‌تر از آن دست وپنجه نرم کنند، مشکلاتی که تعداد آنها از انگشتان دو دست هم تجاوز می‌کند.

بر اساس داده‌های جمع‌آوری شده سازمان «ایراک بادی کاونت» بین سال‌های ٢٠٠٣ تا ٢٠١١ بیش از یکصد هزار غیرنظامی عراق و٤٥٠٠ نظامی امریکایی و ١٧٩ نظامی انگلیسی در عراق کشته شدند.

**نکته پایانی
بعد از ١٥ سال اکثر جنگ‌طلبان به اشتباه خود در نحوه انجام آن اعتراف کردند، به اعتقاد تحلیلگران آبرو وجایگاه دولت امریکا درمیان همپیمانانش به ویژه در رابطه با مدیریت جامعه جهانی لطمه شدیدی خورده است، گرچه کشورهای اروپایی همچنان در بسیاری از موارد از جمله تحریم‌ها و اعمال مجازات‌ها دنباله‌رو واشنگتن هستند اما به اعتقاد کارشناسان امروز اروپا جایگاه همپیمان را ترک کرده وخود را شریک دارای حق اظهارنظر امریکا در تعامل با مسائل جهانی می‌داند، همین امر باعث شد تا اتحادیه اروپا ودیگر قدرت‌های جامعه جهانی برای جلوگیری از وقوع فاجعه دیگری همچون عراق به درخواست‌های امریکا در موارد مشابه با دید شک و تردید نگاه کنند.

عراق بعد از پشت سر گذاشتن سه جنگ ویرانگر طی کمتر از سه دهه، (جنگ کویت، جنگ سقوط بغداد و جنگ با داعش) که آخرین آن جنگ ویرانگر خانگی بود با چالش بزرگ بازسازی مواجه است، بازسازی‌ای که حدود ٨٩ میلیارد دلار برای این کشور هزینه دربردارد اما آنچه به جامعه جهانی شهرت یافته و سهم عمده‌ای در ایجاد این ویرانی داشته صرفا متعهد به تامین یک‌سوم آن شده است.

*منبع: روزنامه اعتماد؛ 1397،1،20
**گروه اطلاع رسانی**2059**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اعتماد چالش هاي خاورميانه مساله عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۶۸۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیشنهادات امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در ادامه رایزنی‌های فشرده خود در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در گامبیا، با آقای حسین ابراهیم طه دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه کشورمان در این دیدار  از تلاش‌ها و فعالیت‌های ارزشمند دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در تنظیم و برگزاری اجلاس بانجول قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با طرح پیشنهاداتی به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی خاطرنشان کرد؛ اقدام دبیرخانه سازمان برای مستندسازی جنایات رژیم اسرائیل و ایجاد سازوکاری برای این موضوع، همچنین ایجاد واحدی در دبیرخانه برای رصد جنایات رژیم اسرائیل و انجام تحقیق و تفحص بین المللی برای محاکمه سران جنایتکار رژیم صهیونیستی بسیار حائز  اهمیت است و تحقق این امر می‌تواند به ابتکار آفریقای جنوبی کمک کند.

حسین ابراهیم طه دبیرکل سازمان همکاری اسلامی ضمن‌ ابراز خرسندی از دیدار مجدد با امیرعبداللهیان بر اهتمام ویژه سازمان همکاری اسلامی در پیگیری تجاوزات رزیم اسرائیل تاکید کرد.

وی همچنین‌ ضمن استقبال از پیشنهادات‌ امیرعبداللهیان، آمادگی کامل دبیرخانه سازمان تحت مسئولیت خود برای همکاری با ایران را اعلام داشت.

دبیرکل سازمان همکاری اسلامی با ارائه ارزیابی خود از آخرین اوضاع بغرنج فلسطین در سایه تشدید تجاوزات و جنایات رژیم اسراییل، بر ضرورت هماهنگی و همکاری بین کشورهای اسلامی برای مقابله با این رژیم و حمایت از مردم فلسطین تاکید کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • دیدار رئیس اقلیم کردستان عراق با حسین امیرعبداللهیان
  • فیلم| صدام حسین در ورزشگاه آزادی | خشم کاربران از اقدام تماشاگر
  • حضور یک شهروند با گریم صدام حسین در استادیوم فوتبال! + فیلم
  • فیلمی شوکه‌کننده از حضور بدل صدام حسین در ورزشگاه آزادی! + ویدئو
  • نتانیاهو در دو راهی سخت آتش‌بس یا استعفا
  • نتانیاهو در دو راهی آتش‌بس یا استعفا
  • «اُمّ علاء»؛ مادر شهیدی که هفت عزیزش را تقدیم اسلام کرد
  • ایرانی‌هایی که در کشور خود هم برگ هویت ندارند
  • پیشنهادات امیرعبداللهیان به دبیرکل سازمان همکاری اسلامی