Web Analytics Made Easy - Statcounter

پری صابری، نمایشنامه‌نویس و کارگردان نمایش «کوروش» که این روزها در تالار وحدت روی صحنه رفته است، در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درباره اجرای این اثر گفت: متن نمایشنامه دو سال پیش منتشر شد و اجرا کاملا براساس همان متن است. ممکن است کمی کوتاه‌تر شده باشد اما در مجموع ساختارش عوض نشده و همان متنی است که چاپ شده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

صابری به حساسیت‌های انتخاب بازیگر نقش کوروش که باید ویژگی‌های خاصی می‌داشت چون در ذهن مردم یک شخصیت اسطوره‌ای است اشاره کرد و گفت: طول می‌کشد تا بازیگری که واقعا مدنظرتان است را انتخاب کنید تا وقتی روی صحنه می‌آید واقعا قبول کنید که او کوروش است. این انتخاب کار آسانی نیست. اما معتقدم کسانی که برای این نمایش انتخاب شده‌اند، مناسب هستند که آرش آصفی بازیگر نقش کوروش یکی از آنهاست.

او ادامه داد: من ایشان را از پیش می‌شناختم و چندبار هم باهم کارهایی را شروع کردیم که به سرانجام نرسید اما درنهایت بازیگر موردپسندم برای ایفای نقش کوروش، آرش آصفی بود که الان این نقش را ایفا می‌کند.

کارگردان نمایش «شمس پرنده» با بیان اینکه «از انتخاب بازیگران نقش‌ها راضی‌ام» گفت: سعی کردم بازیگرانی را انتخاب کنم که وقتی وارد کار شده و روی صحنه می‌آیند قبول کنند این شخصیت کوروش است.

صابری با اشاره به اینکه شخصیتی مانند کوروش کبیر با غرور ملی مردم پیوند خورده، تصریح کرد: همیشه وقتی سراغ موضوعاتی می‌روید که مورد پسند مردم است و مدعی‌اش هستند نگرانی‌های وجود دارد چون اینها اسطوره‌اند.

او همچنین با اشاره به اینکه در دریافت مجوز اجرا برای این نمایش به مشکلی برنخورده است، گفت: از طریق آقای جهانگیر کوثری تهیه‌کننده اثر به راحتی مجوز گرفتیم و در این چند روزی که از اجرا می‌گذرد استقبال خوبی هم از نمایش شده است. چون هم متن قوی است و هم بازیگران به خوبی از پس ایفای نقش برآمده‌اند.

کارگردان نمایش «لیلی و مجنون» همچنین با اشاره به شرایط سالن گفت: فعلا تالار وحدت بهترین سالنی است که می‌تواند جوابگوی شرایط چنین نمایش‌هایی باشد.

صابری همچنین با اشاره به نقش موسیقی در نمایش «کوروش» گفت: اهمیت موسیقی در این نمایش به اندازه آثار قبلی نیست چون در آثاری مانند شمس پرنده موسیقی همراه کار می‌آمد اما اینجا در جاهایی که لازم است از موسیقی استفاده می‌شود.

کارگردان نمایش «کوروش» با اشاره به تمرین سه ماهه برای اجرای این نمایش یادآور شد: خیلی طول کشید تا این نمایشنامه نوشته و اجرا شود چون از منابع مختلفی برای نگارش این اثر استفاده کردم و بارها بازنویسی شده است. در طول نگارش نمایشنامه هر منبعی که موجود بود و به دستم رسید و مورد سلیقه‌ام بود را استفاده کردم و متنی که می‌بینید حاصل چنین تلاشی است.

صابری با بیان اینکه «نمایش به زندگی کوروش هخامنشی می‌پردازد و در عین حال بخش‌هایی از دوران حکومت این پادشاه را به تصویر می‌کشد» گفت: در متن اصلی نمایشنامه که در دوازده پاره (پرده) نوشته شده از تولد تا درگذشت کوروش کبیر را روایت کرده‌ام اما در اجرا کمی از آن را حذف کردم چون محدودیت زمان را هم داشتیم و باید در دو ساعت داستان را روایت می‌کردیم.

او همچنین درباره طراحی لباس، دکور و گریم گفت: سعی کردم کار را بین متخصصان ارزنده کشور تقسیم کنم؛ به‌طور مثال طراحی صحنه و لباس به عهده آقای خسرو خورشیدی بوده که سال‌هاست با ایشان کار می‌کنم و معتقدم کار را به خوبی می‌شناسد و فکر می‌کنم به خوبی لباس‌های این نمایش و دکور را باتوجه به دوره تاریخی که به تصویر می‌کشیم طراحی کرده است.

کارگردان نمایش «رستم و اسنفدیار» با اشاره به آرزویی که مدت‌ها برای اجرای نمایش «کوروش» داشت، گفت: آرزو داشتم این نمایش را اجرا کنم و تمام تلاش خودمان را هم کردیم، با وجود اینکه خیلی موضوع سختی است. البته آرزو دارم اگر توفیقی دست دهد بتوانم این متن را به‌صورت یک فیلم بسازم. اما امروز از اجرای آن به‌صورت نمایش راضی‌ام.

صابری با اشاره به چشم‌اندازی که از اجرای نمایش‌های بعدی‌اش دارد خاطرنشان کرد: تمام اسطوره‌های کشور که مردم دوست‌شان دارند مدنظر من است. کوروش یکی از مهم‌ترین آنها بود که اجرا شد. اما هر نمایشنامه‌ای که فکر کنم که به نوعی با ملت ایران ارتباط خاصی دارد را دوست دارم روی صحنه بیاورم اگر عمرم اجازه دهد.

آرش آصفی، محسن حسینی، عاطفه رضوی، بهناز نازی، الهام دهقانی، سروش کریمی نژاد، کامبیز امینی، شهرام نجاتی، امیرحسین مژده، تهمینه شهمیر نوری، مهرداد آبجار، مجید فاطمی، حمیدرضا خلیلی، بهادر فاضل و شقایق پورعلی بازیگران نمایش «کوروش» هستند که به نویسندگی و کارگردانی پری صابری و با تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری اجرای خود را از ۱۵ فروردین در تالار وحدت آغاز کرده و به مدت یک ماه روی صحنه خواهد بود.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: پری صابری کوروش کبیر فیلم کوروش بزرگ نمایش کوروش آرش آصفی بازیگر نقش کوروش

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۷۹۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلات نوروز چه نمایش‌هایی اجرا دارند؟

بهار تئاتر با اجرای چند اثر نمایشی همراه خواهد بود؛ نمایش‌هایی که برخی به عنوان آثار تازه‌ای هستند و بعضی دیگر، نمایش‌هایی که اجرای خود را از قبل آغاز کرده‌اند و در ایام نوروز نیز روی صحنه می‌روند.

به گزارش ایسنا، در چند سال اخیر و با شکل‌گیری تماشاخانه‌های خصوصی و با توجه بیشتر به مراسم روز جهانی تئاتر، سالن‌های تئاتر، برخلاف دهه‌های گذشته در ایام نوروز تعطیل نبودند و برخی از آنها از روز هفتم فروردین ماه به مناسبت روز جهانی تئاتر فعالیت سالانه خود را آغاز می‌کردند. اما امسال به دلیل همزمان شده تعطیلات نوروز با شب‌های قدر، این فعالیت، با تغییراتی همراه شده است.

نوروز امسال عموم تماشاخانه‌های دولتی تعطیل هستند و تماشاخانه سنگلج تنها سالنی است که همچنان به میزبانی نمایش «مجلس بلبشو جور کردن» به کارگردانی فرشید قلی‌پور ادامه می‌دهد. این نمایش از ۵ فروردین ماه روی صحنه می‌رود و اجرای آن تا روز نهم ادامه دارد چراکه از این تاریخ تا روز ۱۴ فروردین ماه سالن‌های نمایشی به مناسبت شب‌های قدر تعطیل هستند.  

این اثر نمایشی با بازی مهشاد ‌حجتی، ناهید دولت‌زاده، عاطفه رحمانپور، الهام ‌رضایی، مائده ‌عبدلی هر شب ساعت ۱۹ و سی و به مدت ۶۰ دقیقه روی صحنه می‌رود.

در خلاصه داستان این نمایش آمده : ما کجا فرنگ کجا؟ ما کجا طرب کجا؟ که حالا بخوایم سر اجنبی جماعت رو گرم کنیم.

عمارت نوفل لوشاتو هم بهار خود را با اجرای نمایش «فین جین» به کارگردانی محمود موسوی سپری می‌کند. این نمایش که اجرای آن مدتی است آغاز شده و با استقبال تماشاگران هم رو به رو شده است، از روز ۴ فروردین ماه اجرای خود را از سر می‌گیرد ولی از ۱۰ تا ۱۵ فروردین به مناسبت شب‌های قدر اجرایی ندارد.

بازیگران این اثر نمایشی (به ترتیب ورود به صحنه) سیدجواد ‌یحیوی، حسین شفیعی، مسعود ‌بهارلو، محمدهادی ‌عطایی، الهه ‌پورجمشید، محسن ‌زرآبادی ‌پور، حسین ‌میرزاییان، حامد ‌لطفی، علیرضا ‌ذوالفقاری هستند.

این نمایش تا ۲۲ فروردین ماه به اجرای خود ادامه می‌دهد و هر شب ساعت ۲۱ و پانزده دقیقه اجرا می‌شود.

در خلاصه داستان نمایش «فین جین» آمده: «حکایت حمام فین به روایت جن جین.»

اما سالن ملک بهار خود با اجرای یک نمایش تجربی پژوهشی با نام «او و دوستانش ۱۹۸۹» می‌گذارند. این اثر نمایشی به عنوان یک کار گروهی از سوم تا دهم فروردین ماه روی صحنه می‌رود.

اجراگران این اثر نمایشی عبارتند از : ایمان ‌صیاد ‌برهانی، معصومه ‌بیگی، محسن اعتمادسعید، پویا ‌صادقی، مصطفی ‌هرآئینی.

در خلاصه داستان این نمایش آمده: در این نمایش اجراگران، یازده داستان کوتاه را (بیگانه، آقای ماروین، گرگ و...) همراه با موسیقی (گاهی گیتار، گاهی پیانو) و نقاشی روایت می‌کنند.

این اثر نمایشی موسیقایی هر شب در سه نوبت ۱۸، ۲۰ و ۲۲ روی صحنه می‌رود.

پردیس موسیقی و تئاتر باغ کتاب نیز در تعطیلات نوروز میزبان نمایش کمدی «خانه سالمندان» به کارگردانی بهزاد محمدی است. این نمایش از روز دوم فروردین اجرای خود را آغاز می‌کند و تا نهم فروردین روی صحنه می‌ماند و بعد از شب‌های قدر نیز از روز ۱۵ فروردین ماه بار دیگر اجرای خود را از سر می‌گیرد.

نمایش «خانه سالمندان» هر شب در دو نوبت ۱۹ و ۲۲ روی صحنه می‌رود.

عموم سالن‌های نمایشی فعالیت خود را از نیمه دوم فروردین ماه و بعد از سپری شدن شب‌های قدر در سال نو آغاز می‌کنند.

عکس از عباس ستایش

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • معرفی ۱۸ اثر برای اجرای عمومی جشنواره تئاتر خیابانی رضوی
  • در دور سوم اجرا/«دُشمنِ خدا» به صحنه بازمی‌گردد
  • ملیکا شریفی‌نیا: از مجری شدن پشیمان نیستم
  • صابری: مسئله محوری پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • صابری: مسئله محوری تمام پایان نامه‌ها از سال ۱۴۰۳ اجرا می‌شود/ تاکید بر آمایش رشته‌های دانشگاهی در برنامه هفتم توسعه
  • تعطیلات نوروز چه نمایش‌هایی اجرا دارند؟
  • اجرای «کودک‌شو» چالش برانگیز است
  • عکس| رونمایی از عکس خانوادگی و ۵نفره محسن تنابنده
  • اسکار‌های «اوپنهایمر» یادآور خاطرات خوش دوران اوج سینما
  • بهترین مرکز فروش هدایای تبلیغاتی