Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@14:14:16 GMT

اسلامشهر پردیس ری و شمیرانات نماینده مستقل در مجلس ندارند

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۸۸۳۷۵

اسلامشهر پردیس ری و شمیرانات نماینده مستقل در مجلس ندارند

تهران- حدود ۲ میلیون نفر از شهروندان اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات در استان تهران، حتی یک نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی ندارند.

خبرگزاری مهر – گروه استان ها؛ وحید محمدی یکتا: در گزارشی که پنج شنبه ۱۶ فروردین ماه با عنوان « عدم تناسب نمایندگان مجلس شهرستان های تهران با جمعیتش»  منتشر کردیم بر نقش غیر قابل انکار نماینده های مردم در مجلس شورای اسلامی در پیش بردن مطالبات و درخواست های موکلان آن ها تاکید شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع هرچه تعداد نمایندگان نسبت به جمعیت حوزه انتخابیه بیشتر باشد، سهم مردم آن منطقه در پیگیری مطالبات خود در قوه مجریه و به تبع آن در نظارت بر قوه مجریه و نهادهای دیگر بیشتر شده و شاهد تحقق بیش از پیش مردم سالاری خواهیم بود.

در گزارش قبلی بررسی کردیم، که سهم مردم شهرستان های استان تهران از نماینده های مجلس به نسبت جمعیت این استان یک سوم دیگر استان های کشور است، اما در این گزارش قصد بررسی سهم شهرستان های پردیس، شمیرانات، اسلامشهر و ری را از نماینده های مجلس داریم.

نمایندگان پر مشغله زمانی برای رسیدگی به مطالبات مردم حومه تهران ندارند

در واقع این ۴ شهرستان، نماینده های مشترکی با تهران در مجلس شورای اسلامی دارند، نمایندگانی که علاوه بر نمایندگی جمعیت ۹ میلیونی شهر تهران در مجلس، باید برگزیده جمعیت چندین میلیون نفری این ۴ شهرستان نیز باشند، اقدامی که نه تنها سخت، بلکه تا حدودی غیر ممکن می نماید و سبب ایجاد مشکلات متعددی در خصوص پیگیری مطالبات مردم این ۴ شهرستان شده است.

در گزارش قبل اشاره شد که شهرستان های ورامین، پیشوا، قرچک، رباط کریم، بهارستان، ملارد، شهریار و قدس سهم کمی از نماینده های مجلس دارند، اما جالب است، بدانیم شهرستان های پردیس، شمیرانات، اسلامشهر و ری، اصولا نماینده مستقلی در مجلس شورای اسلامی نداشته و قرار است، نمایندگان پر مشغله تهران که بخش اعظمی از مسائل ملی را نیز بر عهده دارند، نمایندگی مردم در این ۴ شهرستان در مجلس را نیز بر عهده داشته باشند.

جالب است، بدانیم که این نماینده ها، تا چندی پیش حتی دفتر مستقلی در  شهرستان های پردیس، شمیرانات، اسلامشهر و ری نداشتند و به تازگی شاهد راه اندازی دفاتر برخی از آن ها در این شهرستان ها هستیم.

یکی از فعالان اجتماعی اسلامشهر در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: پس از افتتاح دفتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اسلامشهر، باور کردیم که نمایندگان با حضور خود در این دفتر مشکلات و کاستی های شهرستان اسلامشهر را بهتر درک می کنند و از جایگاهی که با رای مردم همین شهرستان به دست آورده اند، این کاستی ها را به حداقل خواهند رساند.

محمد نصرالهی افزود: اما با تبدیل شدن این دفتر به محلی که تنها ملاقات های مردمی که هیچ تاثیری در توسعه این شهرستان ندارد، همه امیدمان به باد رفت.

نمایندگان درد مردم حومه تهران را نمی دانند

وی افزود: اسلامشهر، پردیس، شمیرانات و ری به دلیل نداشتن یک نماینده مستقل و بومی سال ها است که به عنوان یک یتیم سیاسی، بستر آرای نمایندگانی شده اند که تا به امروز نقشی در ساختار عمرانی آن نداشته اند و هر بار که مشکلی و یا نیازی در این شهر دیده می شود، این نمایندگان صلاح را در نبودن دیده و یا از منع و محدودیت قانونی وام گرفته اند.

نصرالهی افزود: نشست ها و جلسات مکرر ولی بدون عملکرد قابل دفاع، تنها خروجی دفتر نمایندگان در این شهرستان ها شده است، البته با صورتجلساتی که آن هم تا به امروز هیچ دردی از مردمان این شهرستان دوا نکرده است.

وی گفت: کودکان کار، اعتیاد، بیکاری، تعطیلی کارگاه ها و کارخانجات، مشکلات بانوان، استادیوم و بیمارستان نیمه کاره، احداث مترو، ناوگان فرسوده حمل و نقل شهری و صدها مشکلات کاستی دیگر، همه گواه نبود دلسوزی و پیگیری از سوی نمایندگانی است که این شهرستان ها را فقط به چشم «رای» می بینند و بس.

نصرالهی گفت: این مطالب حرف دل بسیاری از شهروندانی است که  پس از به شوخی گرفتن احداث مترو که مهم ترین دغدغه شهروندان پردیس و اسلامشهری است، امیدشان را از این دفتر بریده اند و منتظرند شاید از باب دیگری فرجی شده و پای مترو به حومه تهران نیز باز شود.

وی ادامه داد: البته بیشتر از این هم نمی شود انتظار داشت زیرا که این نمایندگان نه متعلق به این شهرستان ها هستند و نه درد آن ها را می دانند و تنها در ملاقات های مردمی به روزمرگی خود ادامه می دهند.

تعداد نمایندگان در شهرستان های استان تهران باید افزوده شود

عضو مجمع نمایندگان استان تهران نیز در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: بر اساس اصل ۶۴ قانون اساسی دولت می‌تواند هر ۱۰ سال با توجه به عوامل متعدد مانند عامل انسانی، جغرافیایی و سیاسی و حداکثر ۲۰ نماینده به تعداد نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کند، که امروز با توجه به درخواست نمایندگان مجلس و استانداری ها در کشور افزایش تعداد نمایندگان در دستور کار قرار گرفته است.

سید حسین نقوی حسینی با اشاره به عدم افزایش تعداد نمایندگان از سال ۷۸ تاکنون گفت: تعداد ۴۰ نماینده را می توان به نمایندگان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد.

وی افزود: در بسیاری از نقاط، به ویژه در شهرستان های استان تهران افزایش تعداد نمایندگان مجلس احساس می شود، چرا که نسبت جمعیت این شهرستان ها به تعداد نمایندگان آن ها در مجلس بسیار زیادتر از حد نرمال کشوری است و در این بین شهرستان های اسلامشهر، پردیس، ری و شمیرانات نمایندگان مستقلی نداشته و ورامین، قرچک، پیشوا، رباط کریم، بهارستان، ملارد، شهریار و قدس تعداد نمایندگان بسیار کمی به نسبت جمعیت خود دارند.

نقوی حسینی بر ضرورت افزایش تعداد نمایندگان مجلس در شهرستان های استان تهران برای پیگیری مطلوب تر مطالبات مردمی تاکید کرد.

نداشتن یک نماینده مستقل برای شهرستان های اسلامشهر، ری، پردیس و شمیرانات زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که بدانیم جمعیت این شهرستان ها حدود ۲ میلیون نفر است و بنا به گفته مسئولان استانی و کشوری، حدود ۵۰۰ هزار نفر دیگر نیز طی یکی ۲ سال آینده در مسکن مهر پردیس ساکن خواهند شد.

عضو کمیسیون شوراهای مجلس شورای اسلامی در این خصوص به خبرنگار مهر گفت: توزیع تعداد نمایندگان در استان تهران عادلانه نیست.

محمد محمودی شاه نشین از بازنگری توزیع تعداد نمایندگان در استان تهران خبر داد و افزود: دولت هم موافق بازنگری در تعداد نمایمدگان است و بر این اساس به شهرستان هایی مانند اسلامشهر، شمیرانات، پردیس و ری که نمایندگان مشترکی با تهران دارد، یک نماینده مستقل اضافه خواهد شد.

این خبر خوبی است، که یک نماینده برای این شهرستان ها در نظر گرفته می شود، اما آیا یک نماینده برای حدود ۲ میلیون نفر جمعیت کافی است، یا خیر، محمودی شاه نشین در این خصوص می گوید: درست است، که یک نفر برای جمعیت این شهرستان ها کافی نیست، اما نمایندگان تهران نیز همچنان با این منطقه مشترک هستند و یک نماینده مخصوص این شهرستان ها اضافه می شود.

باید منتظر ماند و دید، محرومیت ۴ شهرستان پر جمعیت استان تهران در خصوص نماینده مستقل در مجلس شورای اسلامی چه زمانی به پایان خواهد رسید.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۸۳۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»

به گزارش «تابناک» به نقل از فرارو، علی کریمی فیروزجائی در نشست علنی یکشنبه، ۹ اردیبهشت ماه مجلس شورای اسلامی بیانیه بیش از ۱۶۰ تن از نمایندگان با موضوع تقدیر و تشکر از فرماندهی محترم فراجا و مردم عزیز ایران اسلامی در همراهی با اجرای طرح عفاف و حجاب را قرائت کرد.

با این اوصاف، به نظر می‌رسد بیش از ۱۰۰ تن از نمایندگان مجلس حاضر به حمایت از طرح «نور» نشده اند.

دیگر خبرها

  • بی عدالتی در حوزه‌های انتخابیه حاکم شده است
  • کدام نامزدهای دور دوم حوزه انتخابیه تهران سابقه‌ نمایندگی دارند؟+ جدول
  • اصل ۷۵ اصل ۶۴ قانون اساسی را به زمین زد
  • عدم‌همراهی بیش از ۱۰۰ نماینده در حمایت از طرح «نور»
  • حضور نماینده خانم از تهران در مجلس اهمیت زیادی دارد
  • مخالفت عضو هیئت رئیسه مجلس با جدایی ری از تهران
  • مخالفت مجلسی‌ها با کلیات طرح افزایش تعداد نمایندگان به ۳۳۰ نفر
  • مخالفت نمایندگان با کلیات طرح اصلاح جداول حوزه های انتخابیه
  • مخالفت مجلس با افزایش ۴۰ نفر به تعداد نمایندگان مجلس
  • هشدار نمایندگان استان تهران به وزیر کشور