Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-26@08:45:34 GMT

سریال پایتخت در پایان خوش درخشید

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۸۹۱۷۹

سریال پایتخت در پایان خوش درخشید

سریال «پایتخت۵» با روایت سیاهی داعش و درخشش مقاومت به پایان رسید. ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۸ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، فصل پنجم سریال «پایتخت» در ایام نوروز امسال یکی از میهمانان ثابت و محبوب بسیاری از خانواده‌های ایرانی بود. کمتر خانه و خانواده‌ای در کشورمان یافت می‌شد که پی‌گیر اتفاقاتی که برای خانواده «معمولی» رخ می‌داد نباشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چراکه این مجموعه در فصل‌های گذشته خود توانسته بود با پشتوانه توجه به فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی و مذهبی و تلفیق این ارزش‌ها با طنز پاک، جای خود را بین مردم به خوبی باز کند. هر چند که برخی از قسمت‌های اولیه و میانی «پایتخت5» به خاطر حاشیه‌هایی که این فضا را مخدوش می‌کرد، با انتقاداتی هم مواجه شد. اما با قسمت‌های آخر سریال، سری پنجم پایتخت همان چیزی شد که انتظارش می‌رفت؛ یک مجموعه طنز سالم و مردمی که بازتاب‌دهنده واقعیت‌های مهم و ملی هم هست.
بدون تردید، در شرایطی که بیشتر کشورهای دارای صنعت سریال‌سازی، از این ابزار سرگرمی‌ساز و پرمخاطب برای اهداف نه چندان مثبت خود استفاده می‌کنند، در کشور ما از ظرفیت سریال‌های مردم‌پسند به خوبی بهره برده نمی‌شود. آمریکایی‌ها با فیلم‌ها و سریال‌های هالیوودی، سبک زندگی بی بند و بار و جنگ‌های متجاوزانه خود را در چشم جهانیان توجیه می‌کنند و زیبا جلوه می‌دهند، کره‌ای‌ها با سریال‌های تاریخی‌شان ره افسانه می‌زنند و برای خود تاریخ و هویت افتخارآمیز می‌سازند و حتی برخی از کشورهای منطقه ما نیز به همین ترتیب از مجموعه‌های تلویزیونی استفاده می‌کنند. اما در صنعت سریال‌سازی ما که دارای نیروها و متخصصان زبده و صاحب‌سبکی است اما تا قبل از این هیچ سریالی درباره مسائل منطقه و داعش، تولید و پخش نشده بود. این درحالی است که کشور ما اصلی‌ترین سد دفاعی در برابر هجوم گروه‌های تکفیری بود و انتظار می‌رفت که این اتفاقات و به ویژه ازخودگذشتگی‌های مدافعان حرم در سریال‌های ما به نمایش در بیاید.
قسمت‌های پایانی سریال «پایتخت5» واکنشی به این خلأ ناگوار  بود. این بار مردم، شخصیت‌هایی مثل نقی، هما، ارسطو، بابا پنجعلی و ... را در محاصره داعش دیدند. علاقه به این کاراکترها باعث شد تا خود مردم نیز این موقعیت وحشتناک را درک کنند. مخاطب «پایتخت5» با ترس هما، فهیمه، سارا و نیکا از سایه جنایتکارهای داعشی نفسش گرفت و با دلهره نقی و ارسطو، نگران و غیرتی شد. ورای همه این ترس و اضطراب‌ها، سریال «پایتخت5» یک حقیقت مهم را جلا بخشید؛ روح بزرگ و دلاور مدافعان حرم که داوطلبانه در این عرصه پربلا حاضر شدند. طی سال‌های اخیر، ده‌ها نفر از مردان و جوانان سرزمین ما این موقعیت وحشتناک را متحمل شدند و روبه‌روی داعشی‌های اهریمن‌صفت ایستادند تا صحنه‌های دلهره‌آوری که طی این شب‌ها در سریال «پایتخت5» دیدیم برای مردم پیش نیاید. آنچه در این سریال به نمایش درآمد تنها بازسازی بخشی از واقعیت‌های تلخی است که طی این سال‌ها در سوریه و عراق رخ داد، آن هم در قالب فیلم و نمایش. قطعا واقعیت، فاجعه‌بارتر و سیاه‌تر از آن چیزی است که ما در آثاری چون «پایتخت5» و «به وقت شام» می‌بینیم.
نکته مهم این است که در «پایتخت5» صحنه‌های جنگی بسیار سنجیده و حرفه‌ای به تصویر کشیده شدند. سکانس‌های جنگی در این سریال، هم باورپذیر و واقعی جلوه پیدا کردند و هم جذاب و دیدنی بودند. فقط کافی است همان بخشی که نفربر حامل خانواده معمولی و یارانشان از کنار خودروی داعشی‌ها عبور کرد را در نظر بگیریم که چگونه در عرض چند ثانیه، حس هراس و دلهره به مخاطب منتقل می‌شد. همچنان که صحنه‌های درگیری و زد و خورد بین دو طرف در این قسمت، اوج هیجان و تعلیق بود. مخاطب، ترس نقی موقعی که می‌خواست تیربار را برای هدف قرار دادن داعشی‌ها تنظیم کند را باور می‌کرد. درگیری‌های دو قسمت پایانی در این سریال، به همین ترتیب، در سطحی فراتر از استاندارد سینما و تلویزیون ایران ارزیابی می‌شود.
قسمت‌های پایانی سریال «پایتخت5» که به نجات علی‌آبادی‌ها منجر شد را می‌توان در حکم نجات و پایان توأم با درخشش این سریال نیز دانست.

منبع: کیهان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۹۱۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!

زی‌سان: با گذشت بیش از یک ماه از سال جدید حالا می‌توان عملکرد سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی در تعطیلات نوروز و ماه رمضان را ارزیابی کرد. برنامه‌های که مقامات صداوسیما به شدت از آن‌ها راضی هستند و درباره موفقیت‌شان روایت‌های اغراق آمیز زیادی دارند.

به گزارش زی‌سان، پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیما اخیرا درباره موفقیت این سازمان در تعطیلات نوروز گفته است: «گزارش قابل‌توجه و امیدبخشی از استقبال مخاطبان از برنامه‌های رسانه ملی داشتیم که در هفته اول نوروز امسال در قیاس با برنامه‌های سال قبل همین بازه زمانی حدود ۸ درصد افزایش مخاطب را ثبت کرد. علاوه بر این، استقبال از برنامه‌های صداوسیما در فضای مجازی هم قابل‌توجه است. برنامه یکی از شبکه‌های اصلی ما در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها حدود ۸۰ میلیون بازدید داشت که نشان می‌دهد باید به استقبال مخاطبان در بستر‌های مختلف توجه کرد.»

جبلی همچنین در رابطه با بازدید برنامه‌های پخش شده در نوروز و ماه رمضان در فضای مجازی می‌گوید: «رصد معاونت فضای مجازی ما درخصوص برنامه‌های ماه مبارک رمضان و نوروز نشان داد که ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بازدید فقط در مورد برنامه‌ها یا تقطیع برنامه‌های تولید شده در صداوسیما در همین یک ماه اخیر وجود داشته است.»

با وجود ذوق زدگی رئیس سازمان صداوسیما، اما کارشناسان رسانه معتقدند این آمار و گزارش‌ها اغراق‌آمیز است. کامبیز نوروزی در این باره می‌گوید: «اگر یک شبکه تلویزیونی برای مخاطبان جاذبه داشته باشد، مخاطبانش از خود تلویزیون برنامه‌ها را تماشا می‌کنند نه اینکه آن را در شبکه مجازی دنبال کنند؛ لذا این که یک میلیارد و نیم دفعه بخشی از برنامه‌های تلویزیون در شبکه‌های اجتماعی دیده شده؛ از نظر من نه تنها نشان دهنده موفقیت تلویزیون نیست بلکه نشان دهنده عدم موفقیت تلویزیون ایران است.»

منتقدان می‌گویند وایرال شدن یک برنامه و پخش کلیپ‌های آن به معنای تائید مخاطبان و استقبال آنها نیست، در بسیاری از موارد ایرال شدن یک برنامه در راستای نقد آن است.  برخی دیگر از منتقدان نیز به هزینه‌های سنگین تلویزیون در برنامه‌های نوروزی اشاره می‌کنند.  

اما گزارش‌های صداوسیما درباره جزییات بازدید از برنامه‌های این رسانه حاکی از آن است که سریال «نون خ» به عنوان پرمخاطب‌ترین سریال در این ایام یاد شد که با بیشترین میزان مخاطب ۴۱/۵ درصد مخاطب همراه بوده است.

طبق اعلام رییس مرکز تحقیقات صداوسیما، سریال «نون خ» با حدود ۴۱/۵درصد پرمخاطب‌ترین بوده است. سریال «زیرخاکی» ۲۴/۹ درصد، سریال «هفت سر اژدها» با ۲۲/۵ درصد و برنامه «محفل» به عنوان پرمخاطب‌ترین برنامه افطاری با ۲۷/۹ و به دنبال آن «زندگی پس از زندگی» با ۲۷/۱ درصد پربیننده‌ترین برنامه‌های رمضانی محسوب می‌شوند.

احمد خورشیدی ـ مدیر سایت تلوبیون ـ هم اعلام کرد در میان سریال‌ها، «نون خ» در هر قسمت با ۱۵۰ هزار بازدید در پلتفرم صداوسیما مواجه بوده و به لحاظ بیننده در صدر است. پس از این مجموعه، سریال «زیرخاکی» با ۱۴۰ هزار بازدید در هر قسمت، «هفت سر اژدها» با ۱۰۷ هزار بازدید و «رستگاری» با ۳۷ هزار بازدید و فصل جدید «جومونگ» حدود ۴۷ هزار بازدید به ازای هر قسمت داشته است.  

اما در حوزه سرگرمی برنامه «مهمانی» با بیش از ۶۰۰ هزار پربازدیدترین برنامه در تلوبیون محسوب می‌شوند.

با وجود این آمار مثبت، اما به عقیده بسیاری برنامه‌های صداوسیما به ویژه سریال‌های تلویزیون چندان موفق نبوده‌اند و در اغلب موارد افت کیفیت داشته‌اند.

سریال «هفت سر اژدها» که از دید ناظران شکست مطلق خورد و انتقادات شدیدی را برانگیخت درباره دیگر سریال‌ها هم انتقادات زیای مطرح است. 

سریال «زیرخاکی» دومین سریال پربیننده تلویزیون در نوروز بود

چرا «نون خ» و «زیرخاکی» شکست خوردند؟

پیش از آغاز سال جدید تلویزیون برای احیای خود تصمیم به ساخت فصول جدید دو سریال «زیرخاکی» و «نون خ» گرفت. همچنین برای ساخت فصل جدید سریال پایتخت نیز اقدام کرد، اما به نتیجه مطلوب نرسید. تلویزیون همچنین دست همکاری به سمت ایرج طهماسب برای ساخت سری جدید برنامه «مهمانی» دراز کرد و ایرج طهماسب هم پذیرفت. به این ترتیب «زیرخاکی» به عنوان سریال رمضان و نوروز روی آنتن رفت و «نون خ» هم بعد از پایان تعطیلات نوروز پخش خود را آغاز کرد. هر دوسریال برخلاف انتظار نتواستند به آثار موفقی تبدیل شوند.

با وجود اینکه «زیرخاکی» و «نون خ» سریال‌های پربیننده نوروز امسال بودند، اما از طرف دیگر  باید پذیرفت این فصل از این دو سریال محبوب چنگی به دل نمی‌زد و نتوانستند موفقیت‌های پیشین را تکرار کنند. 

روزنامه هفت صبح درباره سریال «نون خ» نوشت: «مسیر «نون خ» از فصل چهارم کج شد که داستانی آشفته و بی فرجام داشت و شرح شکستش را بار‌ها نوشته‌ایم. از عاملی بیرونی یعنی شرایط اجتماعی سال ۱۴۰۱ به عنوان یکی از دلایل ناکامی «نون خ ۴» یاد می‌شود. قبول؛ چرا سری پنجم هم ضعیف است؟ به بار ننشستن ایده سفر و موردی، چون ازدواج سلمان و شیرین به همراه حذف و کمرنگ کردن برخی کاراکترها، نداشتن قصه پرکشش، عدم برخورداری از موقعیت‌های کمدی و کلامی ناب و … برخی دلایل شکست سریال هستند.»

در مقام مقایسه بسیاری «نون خ» را با سریال «پایتخت» مقایسه می‌کنند، حداقل در روند و رویه این مقایسه درست به نظر می‌رسد، اما «نون خ» هر چه گذشت ضعیف‌تر شد ولی «پایتخت» روند روبه رشد داشت.  

سینمای دیلی در این باره نوشته است: «مشکل اصلی «نون خ» در فصل پنجم همان مشکلی است که در فصل پنجم هر سریالی با شخصیت‌های واحد پیش می‌آید. یک موقعیت داستانی یا خلقیات یک شخصیت تا اندازه مشخصی ظرفیت کش آمدن دارد. سریالی که با الگوبرداری از «پایتخت» ساخته شد، اما مهم‌ترین ویژگی «پایتخت» یعنی شخصیت‌های جذاب پرتعداد را ندارد. اگر «پایتخت» در هر فصل چند شخصیت جدید را به عنوان برگ برنده رو می‌کرد، سازندگان «نون خ» تصور می‌کنند شخصیت‌ها و داستان موفق فصل‌های پیشین‌شان قرار است تا ابد جواب بدهد.»

سینما دیلی در ادامه نوشت: «داستان «نون خ» به تکرار افتاده و برگ برنده ندارد. به همین دلیل است شخصیتی مثل سلمان (با بازیِ کاظم نوربخش) از فصل دوم محبوبیت بیشتری نسبت به سایر شخصیت‌ها پیدا می‌کند. دلیلش هم ساده است. بیننده تا حالا چنین شخصیتی را ندیده و با روحیات او هیچ‌گونه آشنایی ندارد. اما همین شخصیت هم بعد از سه فصل دیگر حرف تازه‌ای ندارد و در فصل پنجم نمک خود را از دست داده است. «نون خ» هر فصل به برگ برنده‌ای، چون سلمان نیاز دارد.»

همچنین روزنامه هفت صبح درباره سریال «زیرخاکی»، ساخته جلیل سامان نوشت: «ایراد اصلی «زیرخاکی» به قصه برمی‌گردد که هر چه جلوتر آمد، کم‌ملات‌تر شد. تا جایی که داستان «زیرخاکی ۴» کش دار و فاقد جذابیت کافی بود. واقعا خیلی وقت‌ها نه قصه جلو می‌رفت و نه کشمکش‌های کمدی خنده ایجاد می‌کرد و این سوال مطرح شد که فریبرز و پریچهر تا کی به تنهایی می‌توانند بخندانند؟!».

به نظر می‌رسد حتی «زیرخاکی» از «نون خ» هم ضعیف‌تر عملکرد و شاید بهتر باشد تلویزیون در فصل‌های بعدی این سریال تجدید نظر کند. 

اما «مهمانی» ساخته ایرج طهماسب به عقیده بسیاری نسبتا موفق ظاهر شد و حتی از سری‌های پیشین این برنامه در شبکه خانگی نیز بهتر عمل کرد. افزایش شدید بازدید این برنامه در شبکه‌های اجتماعی هم ناشی از همین مطلب است. میدان دادن به شخصیت «آقوی همساده» در این سری از برنامه مهمانی جواب داده و توجه بسیاری را جلب کرده است. برخی از کاربران از حذف مهمان برنامه که عمدتا از سلبریتی‌ها و چهره‌های سرشناس بود رضایت دارند. اما یکی از مواردی که موجب انتقاد از «مهمانی» شده این است که بیش از گذشته پخش آن برای کودکان مناسب نیست. دیالوگ‌های آن بیشتر مناسب بزرگسالان است، به این ترتیب نمی‌توان گفت مهمانی برنامه‌ای برای کودکان است.

برنامه «مردان آهنین» هم از برنامه‌های موفق تلویزیون در حوزه سرگرمی بود و توانست مخاطبان زیادی را به خود جلب کند. 

tags # نون خ ، سریال پایتخت ، تلویزیون سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • دانلود پدرخوانده فصل ۳ قسمت ۱ اول ( قسمت 1 فصل 3 پدرخوانده ) با حجم نیمه رایگان
  • (ویدئو) چهره باورنکردنی همسر نقی سریال پایتخت ۲۱ سال پیش در تلویزیون
  • پایان‌ راز آلود قسمت ۱۰ سریال شوگون؛ فصل دوم حماسه پرطرفدار ژاپنی در راه است؟
  • سریال کره‌ای Hide؛ جاذبۀ معماهای تمام‌نشدنی
  • سریال ادامه‌دار VAR؛ قسمت بیست‌وسوم
  • دانلود سریال افعی تهران قسمت ۸ هشتم کامل
  • رونمایی از نماهنگ جدید خواننده سلام فرمانده
  • عکس| این دو بازیگر «پایتخت» چه زمانی به ایران باز می‌گردند؟
  • چرا «نون خ» و «زیرخاکی»، «پایتخت» نشدند؟!
  • دوقلوهای پایتخت به ایران باز می‌گردند؟