Web Analytics Made Easy - Statcounter

دهلران- تولید سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان ایلام، ضرورت احداث صنایع تبدیلی در استان را به واسطه مرزی بودن برای صادرات محصولات دوچندان کرده است.

خبرگزاری مهر-گروه استان ها: در چند سال اخیر اقدامات قابل توجهی در راستای توسعه کشاورزی استان ایلام در دستور کار مسئولان کشوری و استانی قرار گرفته به طوری که زمین های آبی از ۷۰ هزار هکتار به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه زمین های مستعد کشاورزی در استان ایلام و از طرفی مرز مشترک با کشور عراق و تولید انواع محصولات کشاورزی می تواند زمینه اشتغال جوانان را فراهم کند و این امر مستلزم تلاش مسئولان و برنامه ریزی آنها است.

متاسفانه استان ایلام به خاطر نداشتن صنایع تبدیلی به خوبی نتوانسته در بازار رقابت و صادارت وارد شود، ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی یکی از نیازهای استان ایلام است چرا که توسعه زیر مجموعه های کشاورزی می تواند نقش بسیار مهمی در صادرات و رقابت برای استان را فراهم کند.

در زمینه اقدامات انجام شده در حوزه کشاورزی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام  بیان داشت: تجهیز اراضی کشاورزی آبی استان به سیستم های نوین کشاورزی یکی از اقدامات بسیار مهم است که در دستور کار ما قرار دارد.

سید محمد تراب میری در گفتگو با مهر اظهارداشت: اراضی آبی استان قبل از توسعه شبکه های نوین کشاورزی، ۸۰ هزار هکتار بوده که با افرایش شبکه های آبی به بیش از ۱۰۰ هزار هکتار رسیده است.

وی بیان داشت: سالانه یک میلیون تن محصولات کشاورزی در استان تولید می شود که با برنامه ریزی های صورت گرفته در زیر بخش های کشاورزی تنوع تولید در حوزه زراعی، باغی و دامی در استان در حال افزایش است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام افزود: ارزش تولیدات کشاورزی در استان سالانه دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

لزوم ساماندهی تولیدات کشاورزی ایلام

وی بیان داشت: یکی از اهداف سازمان جهاد کشاورزی استان رفتن به سمت تکمیل زنجیره های زیر مجموعه بخش کشاورزی است.

 رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تصریح کرد: باید از مزارع کشاورزی حداقل بهره برداری را داشته باشیم و به ازای حداقل مصرف آب و منابع پایه، حداکثر استفاده و افزایش تولید را داشته باشیم.

وی تصریح کرد: یکی از زنجیره های تولید ساماندهی و صادارت بوده که در این راستا اقدامات خوبی در حال انجام است.

میری گفت: طرح ۳۷ هزار هکتاری از زمین‌های نوسازی و تجهیز شده دشت‌های عباس، فکه و عین خوش در شهرستان مرزی دهلران یکی از اقدامات بسیارخوب در حوزه کشاورزی استان است چرا که مزیت این طرح اشتغالزایی برای ۱۲ هزار نفر و افزایش تولید محصولات کشاورزی در پی دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان عنوان کرد: برای این طرح ۵۵۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی بیان داشت: افزایش تولیدات کشاورزی باعث تولید ثروت می شود و ما باید به دنبال ساماندهی تولیدات کشاورزی باشیم تا زنجیره بازاریابی، فرآوری و صادرات را ایجاد کنیم تا علاوه بر اشتغال زایی امید به زندگی در استان بیشتر شود.

مهمترین مشکلات حوزه کشاورزی

کارشناس کشاورزی نیز گفت: بخش کشاورزی در استان ایلام با مسائل و مشکلاتی از جمله کمبود سرمایه و سرمایه گذاری، پایین بودن سطح سواد کشاورزان، عدم وجود بازار مناسب برای محصولات تولیدی مواجه شود.

روح الله کرمی در گفتگو با مهر بیان داشت: در سال های گذشته اقدامات خوبی در خصوص توسعه کشاوری استان در دستور کار دولت و مسئولان استانی قرارگرفته است ولی عدم استفاده از مکانیزاسیون کشاورزی، بالا بودن میزان اراضی دیم و بیکاری فصلی کشاورزان موانعی را بر سر راه توسعه کشاورزی در این استان به وجود آورده است.

 وی اظهار داشت: مسئولان  باید ما به سمت تدوین برنامه مناسب برای حل مشکلات کشاورزی در استان اقدامات موثری تری در دستور کار خود داشته باشند تا زمینه رونق بخش کشاورزی، استفاده بهینه از پتانسیل‌های بخش کشاورزی، افزایش تولیدات، افزایش درآمد کشاورزان، تثبیت جمعیت روستایی، را درپی داشته باشد چرا که اجرایی کردن برنامه ها می تواند نقش بسزایی در توسعه استان هم داشته باشد.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی ایلام

این کارشناس کشاورزی بیان داشت: یکی دیگر نیازهای بسیار  مهم استان ایلام ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در حوزه کشاورزی است که با راه‌اندازی این گونه صنایع می تواند علاوه بر کشاورزی استان زیرمجموعه های مختلف کشاورزی را به صورت جدی متحول خواهد کرد.

کرمی افزود: ظرفیت بازارچه های مرزی فرصت بسیار مهمی برای توسعه صادارات در بخش کشاورزی است و این امر زمانی محقق و مثمر ثمر خواهد شد که الگوهای صادارتی رعایت شود.

وی اظهار داشت: بدون شک توسعه صادرات کشاورزی به خصوص صفی جات می تواند رونق اقتصادی در کشاوری استان ایجاد کند.

کارخانه تولید روغن در دهلران ایجاد شود

کارشناس کشاورزی بیان داشت: یکی از اقدامات بسیار خوبی که در سالهای اخیر در استان در دستور کار قرار گرفته تنوع کشت و تغییر الگو کشت است چراکه کاشت دانه های روغنی کلزا در استان به خصوص شهرستان دهلران توانسته با مرغوبیت بالایی کشت شود.

وی گفت: باتوجه به افزایش کشت دانه های روغنی کلزا که سود آوری و از طرفی نقش بسیار مهمی در  تامین روغن مورد نیاز کشور دارد ایجاد کارخانه تولید روغن در شهرستان دهلران از ضروریات است و این مهم می تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و حمایت از کالاهای داخلی داشته باشد .

مهار آب های مرزی، احیای اراضی گرمسیری، تبدیل اراضی دیم به آبی نقش بسیار مهمی در اشتغال جوانان استان دارد و با اجرا و تکمیل سامانه گرمسیری ما شاهد شکوفایی در حوزه کشاورزی  استان خواهیم بود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۸۹۸۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، سید کریم حسینی با تذکر به وزارت نیرو به جهت قطع برق صنایع و چاه‌های کشاورزی در فصل گرما که ضرر‌های اقتصادی فراوانی به دنبال دارد، گفت: در ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم به وزارت نیرو این دولت ساخت نیروگاه‌ها به منظور تامین برق کشور گوشزد شد چراکه طی دهه گذشته کمتر به این موضوع توجه شده بود، لذا عدم توسعه نیروگاه‌ها تهدیدی برای صنعت کشاورزی و صنایع به شمار می‌آید.   وی افزود: تامین برق صنایع فولادی و حتی محدودیت‌های پیرامون برق این کارخانجات تاثیر بسیار منفی در تولید داشته و ارزش‌افزوده را به شدت کاهش می‌دهد هرچند طبق قانون صنایع می‌تواند با احداث نیروگاه برق مورد نیاز خود را تامین کنند، اما بخش خصوصی نیاز به حمایت بیشتری جهت به نتیجه رساندن چنین پروژه عظیمی دارد.   نماینده اهواز در مجلس با تاکید بر اینکه وزارت نیرو باید با افزایش تولید برق محدودیت برق صنایع در تابستان را کاهش دهد، گفت: در شرایط فعلی راحت‌ترین استراتژی و راهبرد برای مدیریت برق، صرفا قطع آن است چراکه راهکار‌های دیگر زحمت بسیاری دارند.

دیگر خبرها

  • ۵ محصول زنجیره ارزش راهبردی استان کرمان در نمایشگاه تهران
  • محصولات سبز نفت سپاهان امسال وارد بازار می‌شوند
  • شرکت‌های دانش‌بنیان صنایع معدنی گرد هم می‌آیند
  • گلستان با ۸۸ درصد تحقق الگوی کشت جزو استان‌های پیش ‌رو است
  • آغاز نهضت تولید محصول سبز با برق سبز در مه‌ولات
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • راه‌اندازی ۱۹۷۵ گلخانه خانگی در سیستان و بلوچستان
  • ضرورت افزایش تولید برق و کاهش محدودیت‌های برق صنایع
  • کشت غیراصولی پسته خسارت جبران‌ناپذیری به بهره‌برداران وارد کرده است
  • لیتیوم را خام‌فروشی نمی‌کنیم/ پای ماندگاری صنایع تبدیلی در همدان می‌مانیم