Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-03@08:43:23 GMT

گام به گام سلامتی با تغذیه سالم و پیاده‌روی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۹۰۰۰۳

گام به گام سلامتی با تغذیه سالم و پیاده‌روی

پزشکان پیاده‌روی را عاملی برای حفظ سلامتی بدن می‌دانند و این در حالی است که امروزه امتناع از پیاده‌روی به یکی از خطرناک‌ترین عادات ناسالم در بین شهرنشینان تبدیل شده است. ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ رسانه ها خواندنی نظرات

به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، حدودا یک ربع می‌گذرد و مردی که در خودرو نشسته و به دنبال خالی شدن جای پارک است، هنوز طول خیابان را بالا و پایین می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با دیدن جای پارکی که حدودا 100 متر پایین‌تر خالی می‌شود جای پارک را به او ‌اشاره می‌کنم؛ شیشه خودرواش را پایین می‌کشد و می‌گوید:« اون که اون سر دنیاس... اگه می‌خواستم اون سر دنیا پارک کنم تا حالا 100 تا جا خالی شده بود!» و همچنان با عصبانیت بیشتری ادامه می‌دهد: «اگه دیابت و چند تا مرض دیگه نداشتم و می‌توانستم راه بروم که این همه مدت علاف نمی‌شدم.»
شاید شما هم در طول روز بارها با افرادی که برای پیشگیری از شدت بیماری‌هایشان از پیاده‌روی امتناع می‌کنند برخورد داشته باشید؛ افرادی که معتقدند پیاده‌روی برای بیماری هایشان مضر است و از همین رو دقایق بسیاری را برای آنکه چند قدم پیاده راه نروند، منتظر می‌مانند و برخی نیز پارک دوبل و پرداخت جریمه را ترجیح می‌دهند. زندگی ماشینی هر روز علاوه‌بر آسانتر کردن کارها، سبب تنبلی و کم کار شدن بدن ما می‌شود؛ این مسئله یک خطر بزرگ است که افراد بیمار را بیمارتر و افراد سالم را مبتلا به بیماری می‌کند.                                             
دوری از دیابت با تغذیه سالم و پیاده‌روی
پزشکان پیاده‌روی را عاملی برای حفظ سلامتی بدن می‌دانند و این در حالی است که امروزه امتناع از پیاده‌روی به یکی از خطرناک‌ترین عادات ناسالم در بین شهرنشینان تبدیل شده است. بسیاری از افراد و خصوصا خانم‌ها از چاق شدن دوری می‌کنند و برای آن به انواع رژیم‌ها و داروها مراجعه می‌کنند. یک پزشک عمومی که خود را نوروزی معرفی می‌کند در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید:«افزایش روزافزون چاقی، مادرِ بیماری‌های قلبی، عروقی، دیابت، سرطان، پوکی استخوان و... است.»
 این پزشک همچنین در ادامه می‌افزاید:« پررنگ‌کردن نقش پیاده‌روی به عنوان بخشی از زندگی روزمره، می‌تواند یک چاره رفع این مشکل باشد.»
دکتر نوروزی معتقد است پیاده‌روی سریع به گردش بهتر خون کمک کرده و برای افزایش مصرف اکسیژن مناسب است و بر شدت ضربان قلب می‌افزاید.
 وی در ادامه درباره تاثیر مثبت پیاده‌روی در پیشگیری از دیابت می‌گوید: «پیاده‌روی کوتاه مدت بعد از هر وعده غذایی به اندازه 45 دقیقه با شدت متوسط در کاهش قندخون درطی 24 ساعت تأثیر دارد.»
نوروزی همچنین می‌افزاید: «پیاده‌روی متناوب بعد از هر وعده غذایی تأثیرات به مراتب بیشتری نسبت به پیاده‌روی طولانی مدت، درکاهش قندخون تا سه ساعت بعد از وعده شام دارد.»
تحقیق‌های انجام شده توسط دانشمندان دانشگاه جرج واشنگتن نشان می‌دهد 15 دقیقه پیاده‌روی بعد از هر وعده غذایی به تنظیم مقدار قند خون افراد مسن کمک می‌کند و خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را در این افراد کاهش می‌دهد.
انقباض عضلات در پیاده‌روی کوتاه مدت دارای تأثیرات فوری درکاهش قندخون بعد از هر وعده غذا است، زیرا مقدار قندخون بعد ازصرف غذا ناگهان به مقدار زیادی افزایش می‌یابد. این افزایش درافراد مسن بسیار بیشتر مشاهده می‌شود.
فعالیت بدنی، می‌تواند اعصاب را آرام کند
این روزها اغلب افراد از یک سری بیماری‌های خاص رنج می‌برند؛ آلزایمر یکی از بیماری‌هایی است که عده بسیاری، خارج از یک محدوده سنی خاص، به صورت خودآگاه یا ناخودآگاه به آن مبتلا هستند.
شاید در نگاه اول پیشگیری یا درمان آلزایمر به واسطه پیاده‌روی بی‌ارتباط به نظر برسد، اما پیاده‌روی برای ذهن و سلامت روان بسیار مفید و موثر است. افراد مبتلا به آلزایمر که اغلب در رده سنی افراد مسن هستند به توصیه دیگران در خانه و به یک جانشینی حبس می‌شوند؛ این در حالی است که پیاده‌روی خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.
 یک مطالعه نشان داد که احتمال بروز زوال عقل و آلزایمر در مردان 71 تا 93 ساله که بیش از 400 متر در روز راه می‌رفتند، 50 درصد کم‌تر بود. البته این درمان رایگان و شگفت‌انگیز ذهن و روان به همین‌جا ختم نمی‌شود.
پای گفت‌و‌گو با یک مختصص مغز و اعصاب می‌نشینیم و برایمان از تاثیر باورنکردنی پیاده‌روی مستمردر فعالیت‌های ذهنی می‌گوید.
وی تصریح می‌کند:« خیلی‌ها این را تجربه کرده‌اند که هنگام پیاده‌روی، افکاری ابتکارآمیز به ذهن‌شان خطور کرده یا راه‌حل مشکلات را پیدا می‌کنند. چهار مطالعه در این مورد انجام شده و همه آنها تائید کرده‌اند که پیاده‌روی، اندیشه‌پردازی‌های مبتکرانه را بیشتر می‌کند.»
وی همچنین در ادامه می‌افزاید:« البته این تاثیری نیست که تنها با حرکت کردن در محیطی خاص و قدم زدن در جایی حاصل شود، بلکه باید واقعا پیاده‌روی کنید! پیاده‌روی باعث می‌شود ایده‌هایی جدید و مناسب به ذهن‌تان خطور کند و این اتفاق حتی بعد از پیاده‌روی، زمانی که می‌نشینید تا کارهای‌تان را انجام دهید هم ممکن است روی دهد.»
این مختصص مغز و اعصاب در حالی که معتقد است پیاده‌روی در خلق و خوی افراد نیز موثر است، می‌گوید:« فعالیت بدنی، می‌تواند اعصاب را آرام کند اما حتما نباید یوگا یا مدیتیشن یا کیک بوکسینگ کار کنید تا خوش اخلاق‌ و آرام شوید. حتی یک پیاده‌روی ساده هم می‌تواند تاثیرات چشمگیری بر خلق و خوی شما بگذارد.»
وی در ادامه می‌افزاید: «پیاده‌روی‌های منظم، سیستم عصبی‌تان را اصلاح می‌کند تا حدی که عملا متوجه کاهش خشم و اضطراب‌تان خواهید شد. ضمنا پیاده‌روی با یک دوست، یک حرکت اجتماعی سالم است و پیاده‌روی در روشنایی روز می‌تواند افسردگی را کاهش دهد.»
اختلال عاطفی فصلی
پیاده‌روی، این داروی رایگان علاوه‌بر تاثیر در ذهن و روان در مواردی دیگر نیز موثر است. یک خانم میان سال در گفت‌و‌گو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: «فشار خون در خانواده ما ارثی است و من تعدادی از عزیزانم را به همین علت از دست دادم، اما از سن جوانی بدون اطلاع از فواید بسیار پیاده‌روی به طور روزمره این ورزش را انجام می‌دادم.»
این خانم همچنین می‌افزاید:« ازهمان سنین جوانی تا امروز سعی می‌کنم اغلب برای امور روزمره که خیلی دورتر از خانه نیستند، پیاده بروم.»
وی که معتقد است عادت به پیاده‌روی برای او از مدت‌ها به صورت ناخودآگاه بوده است، بیان می‌کند: «هر چند که تا مدت‌ها به شکل عادت و از روی علاقه ذاتی این کار را انجام می‌دادم، اما از وقتی که از تاثیرات آن در تنظیم فشار خون و پیشگیری از چندین بیماری دیگر نیز مطلع شدم، سعی می‌کنم تا آن را ادامه بدهم.»
این خانم راز سلامتی خود را پیاده‌روی می‌داند و به تمامی افراد در هر سنی پیاده‌روی را به عنوان یک امر واجب روزمره توصیه می‌کند.    
 روی تردمیل کسی به سلامت نمی‌رسد!
با توجه به مشغله و کار زندگی امروز، افراد برای انجام هر کاری به دنبال یک راه ساده‌تر هستند و همین مسئله باعث شده است تا پیاده‌روی جای خود را به تردمیل‌ها بدهد. حتما پیش آمده است که برای حفظ سلامتی فردی به او پیاده‌روی یا ورزش را توصیه کنید و او در پاسخ بگوید که از تردمیل استفاده می‌کند، اما نتیجه مطلوب را دریافت نکرده. یکی از بزرگ‌ترین مشکلات استفاده‌کنندگان ‌تردمیل این است که هنگام دویدن یا راه رفتن دستگیره‌ها را نگه ‌می‌دارند. گرفتن دستگیره‌ها مشکلات زیادی را برای ورزشکار ایجاد می‌کند.
یک پزشک متخصص درباره مشکلات ناشی از گرفتن دستگیره‌ها می‌گوید: «موجب کاهش شدت ورزش می‌شود، در نتیجه کالری کمتری سوزانده می‌شود؛ حالت و وضعیت طبیعی بدن را به هم می‌ریزد؛ خطر کشیدگی عضلات را افزایش می‌دهد؛ هماهنگی و تعادل را کاهش می‌دهد؛ حس عمقی عصبی را کاهش می‌دهد که این حس، توانایی احساس موقعیت بدن و تثبیت آن در فضای اطراف است.»
وی همچنین در ادامه می‌افزاید: «کسانی که به استفاده از تردمیل عادت ندارند و مبتدی و تازه‌‌کارند یا به علل گوناگون، به انواع سرگیجه و نداشتن تعادل دچارند، در هنگام کار با تردمیل، ممکن است از روی دستگاه سقوط کنند و دچار عوارض ثانویه شوند چون افراد می‌توانند تعادل خود را در هنگام پیاده‌روی حفظ کنند اما نمی‌توانند روی تسمه تردمیل که دایم در حال حرکت است، به حفظ تعادل خود بپردازند و این موضوع خطر بروز آسیب را افزایش می‌دهد.»
 کسانی که با تردمیل کار می‌کنند، به علت اینکه در فضای بیرون از منزل و فضای آزاد نیستند، ناخودآگاه مراقب رطوبت و گرما و میزان تعریق خود نیستند و این موضوع ممکن است موجب بروز شوک گرمایی یا افت فشار خون شود و افتادن ناگهانی فرد روی دستگاه یا روی زمین موجب بروز آسیب او می‌شود. دمای اتاق هم باید برای حرکت روی تردمیل مناسب باشد چون اگر فضای اتاق از لحاظ میزان اکسیژن فقیر باشد، فرد دچار حملات قلبی خواهد شد و در آخر لباس فرد هم باید لباس مناسبی باشد چون در غیراین صورت تهویه پوستی درست انجام نمی‌گیرد.  
البته که استفاده از تردمیل صرفا مضر نیست، اما کسانی که به آثار منفی آن دچار شده‌اند بسیار بیشتر از آن عده‌ای هستند که از آن نتیجه مطلوب را دریافت کرده‌اند. برخلاف گمان بسیاری تردمیل تاکنون نتوانسته جای ورزش و پیاده‌روی طبیعی را برای کسی پر کند.
 کاربرد کورکورانه تردمیل خستگی منفی می‌آورد که یا به دلزدگی و کنار گذاشتن آن (که اتفاقا این‌اشباع شدن زود هنگام، موضوع شایعی است) یا به یک صدمه بدنی به‌خصوص در کمر و پاها ختم می‌شود. اگرجابه‌جایی قدم روی تردمیل با حرکت تسمه آن ناهماهنگ باشد در زانوی فرد شوک ایجاد می‌شود. در ضمن، هنگامی که شیب یا سرعت تردمیل مناسب نباشد، ممکن است با فشار بر دستگاه قلبی عروقی، موجب بروز عوارض قلبی مانند اختلال خون‌رسانی به قلب و حتی سکته قلبی شود که این عوارض، کم مشاهده نمی‌شود. همچنین سرعت زیاد نامناسب با وضعیت آمادگی جسمانی فرد استفاده‌کننده، موجب زمین خوردن و یا بدتر شدن وضعیت بیماری قلبی او می‌شود.
پای گفت‌و‌گو با یکی از پزشکان متخصص می‌نشینیم تا برایمان از عادات ناسالم در راه رسیدگی به سلامت و راه‌های پیشگیری از آن بگوید اما انگار از مسئله‌ای مهم‌تر رنج می‌برد؛ می‌گوید: «مدت هاست که نقش پزشک برای اغلب مردم کم رنگ شده است و بسیاری افراد خود درمانی را برگزیده‌اند.»
وی با ابراز ناراحتی در این‌باره ادامه می‌دهد: «امروزه مردم اگر پیش پزشک بیایند برای تشخیص و دریافت شیوه درمان نمی‌آیند؛ مراجعاتی که به ما می‌شود به این صورت است که افراد از زبان افراد غیرمتخصص بیماری خود را تشخیص داده‌اند و فقط طالب نوشتن آزمایش یا دارو هستند.»
این پزشک همچنین برخی مسئولین حاضر در داروخانه‌ها را در کم رنگ شدن نقش پزشک موثر می‌داند و می‌گوید:« اغلب افراد در صورت مشاهده بیماری به پزشک مراجعه نمی‌کنند و با مراجعه مستقیم به داروخانه‌ها طالب دریافت داروی همان بیماری هستند و متاسفانه مسئولین داروخانه‌ها نیز به راحتی هر نوع دارویی را بدون نسخه پزشک در اختیار مردم قرار می‌دهند.»
وی عدم تخصص مسئولین داروخانه در ارائه دارو به بیماران را تاکنون عامل به خطر انداختن جان چندین هموطن می‌داند و می‌گوید: « نباید فراموش کرد که عوارض خود درمانی همیشه به همین سادگی فراموش نمی‌شود و ممکن است به قیمت جان آدمی تمام شود.»

منبع: کیهان

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R1359/P1359/S9,1299/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۰۰۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید

وقتی صحبت از سلامت کلی به میان می‌آید، آنچه ابتدا به ذهن خطور می‌کند، حفاظت از مغز و قلب به‌عنوان مهم‌ترین اعضای بدن در سنین بالاست و احتمالا به کبد و سلامتی آن زیاد فکر نمی‌کنیم؛ در حالی که شواهد نشان می‌دهد با بالا رفتن سن، افزایش توجه به سلامتی کبد بسیار مهم است.

به گزارش ایسنا، علاوه بر این وضعیت سلامتی کبد بیش از آنچه فکر کنید زندگی افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. بنابر اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، بیش از ۴.۵ میلیون بزرگسال ۱۸ ساله و بالاتر در این کشور به بیماری‌های کبدی مبتلا می‌شوند.

چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟

دکتر «سودا کودالی»، متخصص کبد، می‌گوید: کبد عضو مهم بدن است که چندین عملکرد حیاتی انجام می‌دهد اما با اینکه تعداد زیادی به بیماری‌های آن مبتلا می‌شوند، کمتر تشخیص داده می‌شود و افراد، معمولا تا وقتی به بیماری‌های کبدی بسیار پیشرفته دچار نشده‌اند به متخصص مراجعه نمی‌کنند؛ یعنی زمانی که گزینه‌های درمانی بسیار محدود شده‌اند.

به گفته دکتر کودالی، برای چندین بیماری که سلامتی کبد را تحت تاثیر قرار می‌دهند، گزینه‌های درمانی وجود دارند و به همین دلیل تشخیص زودهنگام بیماری کلید اصلی است.

برخی عوارض کبد ناسالم

عوامل متعددی می‌توانند باعث بیماری کبد شوند از جمله عفونت، چربی و مشکلات ایمنی. به گفته دکتر کودالی، پیامد بیماری‌های کبدی طولانی‌مدت فارغ از اینکه چه عاملی موجب آسیب کبدی شده است، شرایطی به نام سیروز کبدی یا آسیب‌دیدگی شدید کبد را به وجود می‌آورد که در صورت ابتلا، بافت سالم کبد تخریب و بافت‌های نسجی نامنظم و زخمی جایگزین آن می‌شوند.

سیروز کبدی خطر ابتلا به سرطان کبد را نیز افزایش می‌دهد و سایر عوارض آن که ناتوانی کبد در انجام دادن چندین عملکرد مهم را در پی دارد، می‌تواند کار فرد را به بستری‌ شدن در بیمارستان بکشاند، بر کیفیت زندگی تاثیر بگذارد و در اغلب موارد به پیوند کبد منتهی می‌شود.

مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت

به گزارش ایندیپندنت، مهم‌ترین کاری که می‌توان برای سلامتی کبد انجام داد، رعایت یک رژیم غذایی متعادل و غنی از آنتی‌اکسیدان، ویتامین‌ و مواد معدنی ضروری است و به گفته دکتر کودالی، رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند نمونه بسیار خوبی باشد.

رژیم غذایی مدیترانه‌ای حاوی انواع سبزیجات، فیبر و آنتی‌اکسیدان است و بر مصرف ماهی‌های دارای اسیدهای چرب امگا، مغزها و سایر مواد معدنی و ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها در حد تعادل تاکید می‌کند.

روش‌های دیگر تغذیه برای تقویت سلامت کبد

دکتر کودالی می‌گوید: به جای مصرف بی‌رویه ویتامین‌ها و مکمل‌ها، رعایت یک رژیم غذایی متعادل باید در مرکز توجه قرار گیرد، با این حال آشکار شده که ویتامین E در رفع چربی و التهاب کبد مفید است.

به گفته او، برخی پژوهش‌ها نیز نشان می‌دهد ممکن است در بیماران مبتلا به کبد چرب، سطح پایین ویتامین D دیده شود، اما برای تایید اینکه آیا مکمل ویتامین D واقعا در پیشگیری از بیماری کبد چرب مفید است یا این‌ روند را معکوس می‌کند، به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است.

برخی روش‌های دیگر برای بهبود سلامت کبد

طبق توضیحات دکتر کودالی، کبد چرب یکی از دلایل اصلی بیماری‌های کبدی است که عامل ثانویه فاکتورهای خطر مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول و تری‌گلیسیرید بالا به شمار می‌رود که همگی باید کاملا تحت کنترل باشند.

او خاطر نشان می‌کند که عدم مصرف الکل، پیشگیری از چاقی و کاهش وزن با اصلاح رژیم غذایی و ورزش منظم از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کبدی است. همچنین توصیه می‌کند از مصرف گیاهان دارویی و مکمل‌های غیرضروری که به کبد صدمه می‌زنند، پرهیز کنید. ترک سیگار هم می‌تواند سلامتی کبد را تقویت کند و خواب کافی نیز تاثیر مثبتی بر کبد می‌گذارد. مراجعه منظم به پزشک نیز به عنوان یک اقدام‌ پیشگیرانه مهم است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مهم‌ترین علت چاقی در ایران
  • ماه بر سلامتی کدام عضو بدن ما تاثیر می گذارد؟
  • سروصدای ترافیک برای سلامتی خطرناک است
  • مهم‌ترین قدمی که می‌توان برای سلامتی کبد برداشت
  • چطور باید حواسمان به بیماری‌های کبد باشد؟
  • به این دلیل چیپس نخورید!
  • تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید
  • چرا سلامتی کبد بسیار مهم است؟
  • رفتارهای نادرست در شیوه زندگی تهدیدی جدی برای سلامتی انسان
  • «نان کامل» چه نانی است؟