Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس انجمن قطعه سازان خراسان رضوی گفت: ماشین‌آلات و دانش فنی ما به‌روز نیست به همین علت تولیدات ما از نظر کیفیت توان رقابت با نمونه‌های خارجی را ندارد. ۲۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۷ استانها خراسان رضوی نظرات

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهدمقدس، قطعه‌سازی سومین رسته اشتغال‌زا در خراسان رضوی تعیین شده و با توجه به ضریب اشتغال بالایی که دارد دارای اهمیت زیادی برای مهار بیکاری است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متأسفانه این نوع از کارخانجات هم اکنون امنیت بالایی برای سرمایه‌گذاری نداشته و با مشکلات ویژه‌ای دست و پنجه نرم می‌کنند؛ برای پی بردن به جزئیات مشکلاتی که واحدهای قطعه‌ساز در خراسان رضوی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند خبرنگار خبرگزاری تسنیم در مشهدمقدس گفت‌وگویی با محمدمهدی شکورزاده؛ رئیس انجمن قطعه‌سازان خراسان رضوی داشته که مشروح آن را در زیر می‌خوانید.

تسنیم: تعداد واحدهای قطعه‌ساز در خراسان رضوی چند عدد هستند؟ آیا واحدی هست که هم اکنون فعالیت خود را متوقف کرده باشد؟

شکورزاده: در مجموع 320 واحد در خراسان رضوی در بخش خودرو و نیرو محرکه کار می‌کنند و از این تعداد 76 واحد عضو انجمن هستند؛ البته تاکنون خبر دقیقی مبنی بر تعطیلی هیچ کدام از واحدهای خودروساز به دست ما نرسیده اما به طور کلی این واحدها با تمام ظرفیت خود کار نکرده و بخش اعظمی از تولید خود را به علت نبود خریدار انجام نمی‌دهند.

تسنیم: متوسط ظرفیتی که هم اکنون در کارخانجات قطعه‌سازی در خراسان رضوی مورد استفاده قرار می‌گیرد چه قدر است؟ 

شکورزاده: ظرفیت‌ها بستگی به نوع قطعات و تعداد پیمانکاران خودروسازان دارد که سفارش ماهیانه را به واحدها می‌دهند؛ برخی از واحدها از بخش مناسبی از ظرفیت خود استفاده می‌کنند اما یکی از مشکلات این است که خودروسازان خراسان رضوی قطعات مورد نیاز خود را به استان‌های دیگر مانند استان‌های شمالی و سمنان سفارش می‌دهند و به همین علت واحدهای استانی دچار مشکلات زیادی شده‌اند.

مشکل عمده ما در استان منابع مالی است و خودروسازان هم عمدتاً از چند پیمانکار استفاده می‌کنند و یکی از علل این امر آن است که از منابع مالی پیمانکاران مختلف استفاده کنند؛ بلوکه شدن و نداشتن منابع مالی چه به علت مشکلات بانکی و چه به لحاظ پرداخت نشدن مطالبات توسط خودروسازان مشکلات زیادی را برای واحدها به وجود می‌آورند؛ البته باید این را در نظر داشت که خودروسازان هم میل پرداخت بدهی‌های خود را دارند اما امکان آن وجود ندارد.

در واقع هم اکنون حجم زیادی از امکانات و سرمایه‌گذاری در خراسان‌رضوی انجام شده که بلااستفاده باقی مانده چراکه سهم استان خراسان رضوی از بازار قطعه‌سازی کاهش داشته و از بالای 23 درصد در مجموع کشور به حدود زیر 12 درصد رسیده است.

تسنیم: همکاری بانک‌ها در طرح رونق تولید برای واحدهای قطعه‌سازی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

شکورزاده: آمار سرجمع شده دقیقی در این زمینه در اختیار ندارم؛ به صورت کلی باید گفت سازمان صنعت، معدن و تجارت در استان خراسان رضوی و استانداری سعی بسیار زیادی در حمایت از صنایع قطعه‌سازی دارند اما آیا این حمایت‌ها در همه زمینه‌ها پاسخگو بوده؟ این مسئله زیر سوال است و شاید همه بانک‌ها نمی‌توانند امکانات مالی را بر تولیدکنندگان فراهم کنند و شرایطی را بانک‌ها برای صنایع می‌گذارند که شاید واحدهای تولیدی از عهده آنها برنیایند.

نمی‌توان همیشه انتظار داشت که بانک‌ها منابع مالی قطعه‌سازان را تأمین کند در واقع اگر تولیدات قطعه‌سازان فروش پیدا کند شاید اصلاً نیازی به حضور بانک‌ها هم نباشد اما متأسفانه پرداخت‌های مشتریان به موقع انجام نمی‌شود.

قیمت‌های خودرو، دستوری است و به همین علت در بسیاری از موارد منابع مالی خودروسازان کاهش شدیدی پیدا می‌کند؛ دقت داشته باشید که از مهرماه سال گذشته ارز نرخ صعودی داشته و قیمت تمام شده خودرو بالا رفته اما به علت برخی از ملاحظات، قیمت خودرو افزایش داده نشده و علاوه بر دلار، فولاد هم 65 درصد افزایش قیمت داشته و بهای مواد شیمیایی و پتروشیمی نیز بالا رفته اما قیمت خودرو به صورت دستوری به همان میزان باقی مانده و  برای تولیدکنندگان مشکلاتی را به وجود آورده؛ وقتی خودروساز دچار مشکل مالی و نقدینگی شود طبیعی است که به صورت زنجیروار برای قطعه‌ساز نیز همین مشکل به وجود می‌آید.

تسنیم: چرا صنایع قطعه‌سازی ما صادرات محور نیست؟

شکورزاده: در نظر داشته باشید که مسئله صادرات بسیار پیچیده است؛ این گونه نیست که ما از فردا تصمیم بگیریم که  صادرات داشته باشیم و این اتفاق رخ دهد؛ دستگاه‌های دولتی باید هماهنگ با هم فعالیت داشته باشند و فرآیند آن ممکن است ماه‌ها و سال‌ها طول بکشد در کشورهای دیگر تمام زیرساخت‌ها از جمله قیمت تمام شده، روند انتقال پول، ارتباطات سیاسی و سایر موارد مرتبط فراهم شده و به همین علت توان رقابت آنها در بازار صادراتی افزایش داشته است.

به طور کلی صادرات محور نیستیم، ارگان‌ها براساس صادرات شکل نگرفته‌اند، ارتباطات سیاسی و اقتصادی براساس صادرات به وجود نیامده‌اند و محور تعاملات و توافقات بین ایران و کشورهای دیگر صادرات نیست.

 این را نیز باید در نظر داشت که سرمایه‌گذاری که در ایران برای قطعات شده عمدتا مربوط به 20 یا 30 سال پیش است مدت‌ها است که سرمایه‌گذاری جدیدی در این حوزه وجود نداشته و ماشین‌آلات و دانش فنی ما به روز نیست به همین علت تولیدات ما از نظر کیفیت توان رقابت با نمونه‌های خارجی را نداشته و نمی‌توان برای صادرات آنها برنامه‌ریزی داشت چراکه نیاز کشورهای خارجی را برآورده نمی‌کنند.

تسنیم: متوسط اشتغال در واحدهای قطعه‌سازی چه قدر است؟

شکورزاده: بالای 100 نفر. 

تسنیم: قطعه‌سازی سومین رسته اشتغال زای استان خراسان رضوی تعریف شده شما فکر می‌کنید اگر حمایت‌های مورد نیاز انجام شود اشتغال این حوزه به چند برابر افزایش پیدا می‌کند؟

شکورزاده: تصور دارم به راحتی و در طول مدت زمان کوتاهی می‌توان ظرفیت اشتغال در صنایع قطعه‌سازی خراسان رضوی را به دو برابر افزایش داد.

تسنیم: منظور شما از حمایت چیست؟

شکورزاده: در ابتدا گفتم که نداشتن منابع مالی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که برای صنایع قطعه‌سازی وجود دارد؛ منابع مالی به دو مفهوم یکی تسویه مطالبات به موقع و دومی با توجه به بالا‌رفتن قیمت ارز قیمت‌گذاری صحیح قطعات تولید شده؛ به نظر می‌رسد بهترین روش برای بهبود وضعیت خودروسازان، قطعه‌سازان و صنایع وابسته به آنان آزادسازی قیمت خودرو و ایجاد امکان رقابت و برداشتن انحصار است. اگر قیمت خودرو از اختیار دولت خارج شود و بازار تعیین‌کننده باشد 70 درصد مشکلات خودروسازی حل می‌شود.

در این صورت دست دلالان و واسطه‌ها از بازار تولید خودرو کوتاه شده و تولیدکنندگان هم به کاهش هزینه‌های تولید خود فکر می‌کنند؛ در واقع بیشترین مشکلات خودروسازی که به قطعه‌سازی هم انتقال پیدا می‌کند مدیریت دولتی خودروسازی است.

باید این را در نظر داشت که با توجه به حجم بالای اشتغال در صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی دولت باید راهبردی  ویژه در این حوزه در پیش گیرد؛ چند سال پیش دولت نقشه رسیدن به تولید خودرو به 3 میلیون در سال را چید اما زیرساختی برای آن فراهم نشد و در عمل این راهبردها تنها چند صفحه کاغذ هستند و عوامل مورد نیاز آنها مهیا نیست که در این وضعیت نمی‌توان از افراد توقع یک سرمایه‌گذاری بلند مدت را داشت.

انتهای پیام/ ز

R41347/P41362/S6,1188/CT2

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۱۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوا در خراسان رضوی همچنان سرد است

زهرا آهنگرزاده گفت: با ورود سامانه بارشی به خراسان رضوی، میانگین دمای هوای امروز استان نسبت به چند روز گذشته حدود ۱۳ درجه کاهش یافته است که  همچنان روند کاهشی دما ادامه دارد.

وی تصریح کرد: بارش باران در شبانه روز گذشته مناطق مختلف خراسان رضوی را فرا گرفته است که شهرستان های کاشمر، فریمان و مشهد بیشترین بارش ها را در میان ایستگاههای هواشناسی به ثبت رسانده اند.

کارشناس مرکز پیش بینی هواشناسی خراسان رضوی تصریح کرد: وزش باد شدید در نواحی جنوبی استان از دیگر پدیده های جوی بوده است، شب گذشته شهرستان بردسکن با ۷۲ کیلومتر در ساعت بیشترین وزش باد را داشته است.

وی عنوان کرد: در شبانه روز گذشته قوچان با کمینه دمای صفر درجه و «فیض آباد» تربت حیدریه با بیشینه دمای ۲۴ درجه سلسیوس به ترتیب سردترین و گرمترین نقاط استان خراسان رضوی بوده اند، در این مدت کلانشهر مشهد نوسانات دمایی هشت تا ۱۳ درجه را ثبت کرده است.

اهنگرزاده اضافه کرد: دمای فعلی مشهد ۱۰ درجه سلسیوس است، طبق تحلیل نقشه ها و مدل های هواشناسی امروز دمای این کلانشهر بین چهار تا ۱۴ درجه در نوسان خواهد بود.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • هوا در خراسان رضوی همچنان سرد است
  • اعلام ترکیب تیم ملی مچ اندازی برای رقابت در کیش
  • خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
  • رفت و آمد کامیون‌های ایرانی از هرات تسهیل می‌شود
  • گفت‌وگوی تلفنی استاندار خراسان رضوی با والی هرات برای تسهیل رفت و آمد کامیون‌های ایرانی
  • بازدید از اردوگاه های مراقبتی در خراسان رضوی
  • اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام با بهره‌گیری از توان خراسان رضوی
  • کیفیت هوای مشهد سالم است
  • نشست کمیته ساماندهی کودکان کار خراسان رضوی
  • گود زینل خان میزبان کوراش کاران داخلی و خارجی