Web Analytics Made Easy - Statcounter

رکنا: محققان توانستند با الهام از سنجاقک سطوح آنتی باکتریال تولید کنند.

پژوهشگران با الهام از بال سنجاقک، نانوپوشش آنتی‌باکتریالی ساختند که می‌تواند با هزینه کم و اثربخشی بالا، باکتری‌ها را از بین ببرد. این پوشش حاوی نانوستون‌هایی است.

به گزارش  ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، محققان مؤسسه آاستار در سنگاپور با الهام از بال سنجاقک موفق به ابداع نانوپوشش آنتی‌باکتریال شدند که قادر است بدون ایجاد مقاومت ضدمیکروبی، آن‌ها را از بین ببرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸۰ درصد از عفونت‌ها از طریق دست گسترش می‌یابد؛ بنابراین ضدعفونی کردن دست می‌تواند در کاهش توسعه بیماری‌های عفونی مؤثر باشد. مواد آنتی‌باکتریال رایج معمولاً حاوی مواد شیمیایی نظیر تریکلوسان است که خود مشکلات و خطراتی برای سلامتی Health دارد. از سوی دیگر بیشتر مواد آنتی‌باکتریال به مرور زمان منجر به مقاومت در باکتری‌ها می‌شود.

یافته‌های این گروه تحقیقاتی نشان می‌دهد که بال سنجاقک به‌دلیل ساختار منحصربه‌فردخود، به‌صورت طبیعی ضدمیکروب است. سطح بال سنجاقک از نانوستون‌هایی تشکیل شده که در صورت نزدیک شدن میکروب‌ها، غشای سلولی آن‌ها تخریب می‌شود و به سرعت از بین می‌روند.

با الهام از این ویژگی ساختاری، محققان سنگاپوری اقدام به تولید نانوپوششی کردند که خواص آنتی‌باکتریال داشته و می‌توان آن را روی سطوح مختلف نظیر دستگیره در، میز یا دکمه آسانسور قرار داد. این نانوپوشش حاوی نانوستون‌هایی از جنس اکسید روی است که می‌توان آن را روی سطوح مختلف قرار داد. این نانوستون‌ها روی زیرلایه‌های سرامیکی، شیشه‌ای و تیتانیم قرار داده شده است و محققان نشان دادند که این نانوپوشش موجب از بین بردن ۹۹.۹ درصد باکتری‌هایی نظیر ایکولا می‌شود.

از آنجایی که باکتری‌ها به روش فیزیکی از بین می‌روند نه شیمیایی، تأثیر منفی روی محیط زیست ندارند. همچنین ساز و کار این روش به‌گونه‌ای است که ایجاد مقاومت باکتریایی نمی‌کند. یافته‌های این گروه نشان داد که این نانوپوشش زمانی که روی زیرلایه‌ای از جنس روی (Zn) قرار می‌گیرد، بهترین اثربخشی را دارد.

این فناوری می‌تواند برای تصفیه آب به کار رود. یکی از مزیت‌های این روش، هزینه پایین و ایمنی بالای آن است که موجب رقابت‌پذیر شدن آن در مقایسه با دیگر روش‌ها می‌شود.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Nanopillar Coated Surfaces with Substrate-Dependent Superbactericidal Property در نشریه Small به چاپ رسیده است.

منبع: رکنا

کلیدواژه: سقوط هواپیما سلامت مهم ترین های 24 ساعت سقوط جت شخصی در ایران سلامتی Health تصفیه آب محیط زیست سنجاقک شیشه تولید عفونت ایران عکس دختر حوادث پلیس زن قتل حوادث تهران فیلم اخبار تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۱۵۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت گفت: تزریق آنتی‌بیوتیک "سفتریاکسون" فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان انجام شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، زهرا جهانگرد با تاکید بر اینکه تزریق آنتی‌بیوتیک "سفتریاکسون" فقط باید با تجویز پزشک و صرفاً در بیمارستان (در مکان مجهز به تجهیزات احیاء و تیم متبحر برای انجام عملیات احیاء) انجام شود، اظهار کرد: در صورت مصرف دارو در مراکز فاقد تجهیزات، منجر به عوارض دارویی شده، جان بیمار در خطر خواهد بود.

وی افزود: به‌منظور پایش علائم بالینی و تحت‌نظر به‌منظور پایش وقوع عوارض ناخواسته احتمالی، بیماران باید حداقل 30 دقیقه پس از تزریق تحت نظر باشند و در صورت بروز هرگونه علائم و نشانه‌های ازدیاد حساسیت، تزریق دارو قطع و اقدامات حمایتی و درمانی لازم بر اساس علائم بالینی انجام گیرد.

"متفورمین" و "سرماخوردگی بزرگسالان" پرمصرف‌ترین داروهای کشور

سرپرست دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت توصیه کرد: از تجویز و مصرف داروی سفتریاکسون در موارد مصرف تایید نشده و فاقد اندیکاسیون‌های تایید شده و همچنین مصرف خودسرانه و غیرمنطقی داروهای آنتی‌بیوتیک از جمله داروی سفتریاکسون اجتناب شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تزریق سفتریاکسون فقط باید در بیمارستان انجام شود
  • کاربرد های آنتی اسکالانت در تصفیه آب چیست؟
  • چشم طبیعت، نمایشگاهی با الهام از زیبایی‌های طبیعت
  • تزریق آنتی بیوتیک در مطب، زن جوان را راهی بخش مراقبت های ویژه کرد
  • فیلم بسیار نزدیک و باکیفیت از قسمت سر یک سنجاقک
  • تولید دارویی که از دیابت جلوگیری می‌کند
  • نمونه‌برداری غیرتهاجمی‌تر از خون با الهام گرفتن از زالو
  • نمایشگر‌های لمسی ضد میکروبی در راه است
  • نمونه‌برداری غیرتهاجمی‌تر از خون با الهام از زالو
  • (ویدئو) مجسمه‌های الهام گرفته از طبیعت