Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@00:24:30 GMT

حاشیه های قطع 120 درخت 30 ساله در تبریز

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۹۱۶۳۹

حاشیه های قطع 120 درخت 30 ساله در تبریز

تبریز - ایرنا - حادثه ناخوشایند قطع 120 اصله درخت منطقه زعفرانیه تبریز در صبح روز پانزدهم فروردین با حکم قضایی، زمینه ساز موضع گیری مقام های مختلف شهری و شورا درباره این حادثه شد؛ اتفاقی که افکار عمومی از آن با عنوان نوش داروی بعد از مرگ سهراب یاد کرد و پس از وقوع حاشیه ساز شد.

به گزارش ایرنا، در شرایطی که افکار عمومی کلان شهر 1.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

8 میلیون نفری تبریز انتظار تلاش به موقع نهادهای مسوول برای جلوگیری از وقوع حادثه قطع درختان را داشت، مسوولان به موضع گیری و اظهارنظر در این باره آن هم پس از وقوع اتفاق بسنده کردند.
اما موضع گیری و اظهارنظرهای مسوولان امر در این باره، از دید شهروندان تبریزی، 'عذر بدتر از گناه' است و آنان به اینکه مجموعه شهرداری و شورای شهر پس از وقوع حادثه به محکوم کردن آن اقدام کرده اند، انتقاد دارند.
آنان می گویند نهادهای مسوول باید پیش از وقوع حادثه برای جلوگیری از قطع 120 اصله درخت 30 ساله تمهیدی می اندیشیدند.
شهردار تبریز که نوک اصلی پیکان حملات متوجه مجموعه تحت مدیریت وی است، با انتقاد از فرافکنی برخی ها در این مورد، هر گونه تعلل در جلوگیری از قلع و قمع درختان زعفرانیه را رد می کند و می گوید: مگر ممکن است شهرداری درختانی را که طی سالیان دراز کاشته و پرورش داده، قطع کند؟ شهرداری اصلا اجازه ندارد بدون مجوز درختی را جا به جا کند.
ایرج شهین باهر در خصوص حاضر نبودن عوامل شهرداری در محل اجرای حکم قطع درختان منطقه زعفرانیه اضافه می کند: اتفاقی که افتاد با رای قانونی دادگاه و با حضور یگان ویژه صورت گرفت و اصلا اجازه حضور افراد شهرداری در محل داده نشد.
وی در پاسخ به اظهارات برخی از اعضای شورای شهر تبریز مبنی بر ضرورت توافق شهرداری با مالک زمین درختان قلع و قمع شده می گوید: پرونده این موضوع در دادگاه جریان دارد و اگر توافقی با صاحب ملک انجام می گرفت اتهام تبانی به ما زده می شد.
در همین حال نائب رئیس شورای شهر تبریز، تعلل شهرداری تبریز در سال 1394 مبنی بر ارائه نکردن ادله کافی به دادگاه و عدم ارجاع به موقع پرونده به کمیسیون ماده هفت را دلیل اصلی وقوع حادثه قطع 120 اصله درخت 30 ساله در منطقه زعفرانیه این شهر می داند.
سونیا اندیش می گوید: به رغم درخواست کتبی مالک زمین نسبت به توافق در خصوص این زمین، شهرداری منطقه موفق به اخذ رضایت مالک نمی‌شود و در نهایت آبان ماه سال 96، سازمان پارک‌ها موضوع را به کمیسیون ماده 7 ارسال و این کمیسیون نسبت به کاربری باغی این زمین نامه‌نگاری می‌کند که این موضوع دی ماه سال 96 از سوی سازمان پارک‌ها به دادگاه اعلام می‌شود تا جلوی اجرای حکم گرفته شود.
اندیش با بیان این‌که 27 اسفند ماه سال گذشته شهردار منطقه 2 نیز با ارسال نامه‌ای خواستار بررسی موضوع توسط کمیسیون ماده 7 شده است، تشریح می کند: شهردار منطقه 2 در حالی چنین نامه‌ای نوشته که پیش از این موضوع در کمیسیون ماده 7 مطرح شده بود و این نشانگر بی خبری و تعلل شهرداری منطقه 2 است.
نائب رئیس شورای شهر تبریز تاکید می کند: معتقدم اگر در سال 94 شهرداری تعلل نمی‌کرد و با ادله کافی و نظر کمیسیون ماده 7 در دادگاه حضور می‌یافت، به هیچ عنوان کار به این مرحله نمی‌رسید.
البته واکنش به قلع و قمع 120 اصله درخت 30 ساله در منطقه زعفرانیه تبریز به اعضای شورا و شهردار محدود نماند و به خانه ملت نیز رسید.
زهرا ساعی، نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی با بیان این که مردم انتظار دارند شهرداری، توجه بیشتری به حفظ فضاهای سبز موجود و توسعه آن داشته باشد، در این باره می گوید: شهرداری باید قبل از تکرار تخریب فضای سبز و تغییر کاربری آن به زمین مسکونی، تمهیدات و اقدامات لازم را انجام دهد.
دامنه تاثیرگذاری حادثه قطع 120 اصله درخت 30 ساله منطقه زعفرانیه به اندازه ای بود که دانشجویان دانشگاه تبریز نیز در یک اقدام نمادین و برای تلطیف بار روانی منفی ناشی از آن 200 اصله درخت در محوطه این مرکز دانشگاهی کاشتند.
حال شهروندان تبریزی از خود سوال می کنند که آیا با توجه به اینکه حکم قضایی قلع و قمع درختان منطقه زعفرانیه هفدهم مرداد پارسال صادر و 15 فروردین امسال اجرا شد، هفت ماه زمان کافی برای هر گونه اقدام پیشگیرانه در این زمینه نبود.
با توجه به وجود 15 پرونده این چنینی در شهرداری تبریز، باید از هم اکنون تمهیدی اندیشیده شود که خدا ناکرده تجربه تلخ قلع و قمع 120 اصله درخت 30 ساله منطقه زعفرانیه در مناطق دیگر این کلان شهر تکرار نشود.
518/6183

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي فضاي سبز قلع و قمع 120 درخت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۱۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال

علی بیت الهی رئیس مرکز زمین شناسی مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه براساس اطلاعات برگرفته شده از سایت COMET (دانشگاه Leeds)، یکی از زون های با مقادیر بسیار بالای فرونشست زمین در ایران، محدوده رفسنجان است گفت:  گستره ای در 60 کیلومتری شمال غرب آن( حوالی بهرمان) یکی از نقاط مهم فرونشستی این زون است که نمودار سری زمانی 9 ساله آن در شکل نشان داده شده است.

وی افزود: بیش از 2000 میلی متر( بیش از 2 متر) فرونشست زمین در بازه زمانی 9 ساله در این ناحیه رخ داده است که عدد حیرت انگیزی است.

او توضیح داد: طبق بررسی های صورت گرفته  به نمودار وشیب خط آن، معرف عدم تغییر روند فرونشست زمین در 10 سال اخیر و بیانگر استمرار فرونشست زمین طبق روال پیشین است.

بیت اللهی اظهار کرد: با فرونشست زمین، آبرفت متراکم شده و توانائی جذب و انتقال آب را از دست می دهد. این امر به کشاورزی، باغداری و از همه مهمتر به  محیط زیست منطقه لطمه جدی وارد می سازد.

او گفت: تاکید می شود که فرصت برای اقدامات کاهش خطر فرونشست زمین در کل کشور به سرعت از دست می رود و ضرورت دارد تا مقررات ملی فرونشست زمین در کشور تدوین و ابلاغ و لازم الاجرا شود‌

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی راه و شهرسازی

دیگر خبرها

  • کم‌توجهی به روستاها موجب حاشیه‌نشینی در شهرها می‌شود
  • توزیع ۱۴ هزار تن آسفالت در معابر شهری تبریز
  • تبریز گردشگرپذیر می شود/ احیای خانه های تاریخی در دل شهر
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • کاشت بیش از ۵ میلیون اصله نهال در بوشهر + تصویر
  • اجرای طرح سرشاخه کاری درختان گردو در زارچ
  • کرمان/ فوت پسربچه ۵ ساله در سایه اهمال کاری‌ ها
  • شورایی که به‌دنبال مسائل حاشیه‌ای باشد موفق نیست
  • راه‌اندازی سامانه مدیریت هوشمند پارک حاشیه‌ای خودرو در اردبیل
  • تصویب پاداش برای کارگران شهرداری تبریز