Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-01@18:08:55 GMT

موضع واشنگتن درباره آینده برجام غیرقابل پیش‌بینی است

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۹۲۰۷۹

موضع واشنگتن درباره آینده برجام غیرقابل پیش‌بینی است

دیپلمات کهنه‌کار آمریکایی اظهار داشت که با توجه به تغییرهای گسترده در کاخ سفید، نمی‌توان موضع آمریکا را در قبال آینده برجام تشخیص داد.

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، «ریچارد کازلاریچ» سفیر پیشین آمریکا در بوسنی و هرزگوین و جمهوری آذربایجان که اینک مدیر موسسه مرکز «علوم و سیاست انرژی» و فعال در برخی اندیشکده‌های آمریکایی است، درباره توافق هسته‌ای، روابط ایران با جمهوری آذربایجان و جنگ تجاری آمریکا با چین به اظهارنظر پرداخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این دیپلمات کهنه کار آمریکایی درحالی که سعی کرد موفقیت‌های دیپلماسی ایران در توسعه روابط با کشورهای همسایه را نادیده انگاشته و حتی بهانه تراشی کند، در عین حال بر نقش سازنده ایران در حل تنش‌های منطقه‌ای صحه گذاشت.

کازلاریچ، البته همانطور که انتظار می‌رفت درباره آینده برجام پاسخی‌هایی محتاط داد و درباره جنگ تجاری واشنگتن و پکن مخالف استفاده از ابزاری از «تعرفه» بود.

در هرحال، مشروح این گفت‌وگو تقدیم خوانندگان گرامی می‌شود:

در 2 سال گذشته شاهد افزایش دیدار مقام‌های ارشد ایران با جمهوری آذربایجان هستیم. نظر شما نسبت به افزایش روابط دوجانبه بین تهران و باکو چیست؟

ریچارد کازلاریچ: «همانطور که اشاره کردید نشست‌های بسیاری را در این چند سال بین طرفین شاهد بوده‌ایم، اما من آن را به نشانه تقویت روابط دوجانبه نمی‌دانم. به نظرم ، این دو کشور باید درباره تعیین مرزهای دریای خزر به توافق نهایی برسند. با مواضع کنونی و این‌که ایران خواهان سهمی یکسان است و باکو آن‌را قبول نمی‌کند، توافق نهایی در این زمینه غیرممکن است . فکر می‌کنم با توجه به این مورد باکو سیاست محتاطی را در قبال ایران پییش گیرد.»

آیا نزدیک شدن بیشتر ایران و جمهوری آذربایجان برای رژیم اسرائیل، دشمن قدیمی ایران، خبر خوبی است؟

ریچارد کازلاریچ: «پیش بینی من این است که جمهوری آذربایجان روابط نزدیک خود را با اسرائیل حفظ می‌کند.»

بپردازیم به موضوع ناگورنو قره‌باغ. این تنش چگونه خاتمه می‌یابد؟ آیا ایران قادر است نقش میانجی را در این مسئله ایفا کند؟

ریچارد کازلاریچ:«درباره موضوع ناگورنو قره‌باغ، ما درحال وارد شدن به دوره‌ای خطرناک در این زمینه هستیم. در سال 2016، 2 کشور تعامل کوتاهی با هم داشتند اما دوباره جنگ خونین آغاز شد و تنها مداخله سیاسی روس‌ها در ایروان و باکو به آن خاتمه داد. تا زمانی‌که دو طرف به جای دیپلماسی باهم لفاظی می‌کنند، حل این مسئله غیرممکن است. البته امیدوارم که درگیری جدی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ ندهد. ایران می‌تواند با ترغیب دو طرف به گفت‌‌وگوی مستقیم مسالمت آمیز تا درگیری، در این مسئله ایفای نقش کند.»

وارد بحث توافق هسته‌ای شویم. "دونالد ترامپ" رئیس جمهور آمریکا ماه می را برای تصمیم گیری در زمینه اعمال تحریم‌ها علیه ایران تعیین کرده است. آیا او در این زمینه جدیت دارد و از توافق خارج می‌شود یا فقط بلوف می‌زند؟

ریچارد کازلاریچ: «درباره آینده توافق اتمی با توجه به تغییرهای بسیار در واشنگتن از انتخاب وزیر جدید خارجه گرفته تا مشاور امنیتی جدید ،باید منتظر ماند تا ببینیم در ماه می چه اتفاقی رخ می‌دهد. از این گذشته، ترامپآدم غیر قابل پیش بینی است . درباره سئوال شما پیرامون اصلاح یا خروج از برجام از سوی ترامپ، این را هیچکس نمی‌داند.»

در صورت خروج آمریکا از توافق، گزینه‌های ایران چیست؟

ریچارد کازلاریچ: «چون اطلاع کافی درباره تصمیم‌گیری های ایران ندارم ، نمی‌توانم پاسخی به این سئوال بدهم.»

اگر آمریکا از توافق خارج شود، آیا آنگاه کشوری در جهان به واشنگتن اطمینان می‌کند؟

ریچارد کازلاریچ:«شاید آن‌ها به آنچه که ترامپ انجام می‌دهد علاقه‌ای ندارند اما دستکم با برخی از ایده‌های پیشنهادی او موافقند. من معتقدم کشورهای جهان می‌توانند به آمریکا اعتماد کنند.»

سئوال آخر من درباره جنگ تجاری بین آمریکا و چین است. این مسئله چه پیامدهای منفی برای جهان دارد؟

ریچارد کازلاریچ: «من مخالف استفاده ابزاری از تعرفه در این مسئله هستم. آمریکا نگرانی مشروعی را در قبال سرقت فناوری چینی‌ها دارد. آمریکا باید از سازوکارهای سازمان تجارت جهانی یا اعمال اقدام‌های محدود کننده استفاده کند. نبرد تجاری بین آمریکا و چین برای جهان بد است زیرا آسیب‌های جانبی را به کشورهای دیگر که با چین و آمریکا ارتباط دارند، می‌زند. درصورتی‌که این تنش به نبرد مبدل شود، هیچکسی برنده‌ نمی‌شود.»

منبع: فارس

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۲۰۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام

آفتاب‌‌نیوز :

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین ایران در سلسله نشست‌های چهلمین سال تاسیس انتشارات اطلاعات و در نشست اول آن با عنوان «ژئوپلیتیک خلیج‌فارس» به سخنرانی پرداخت که مهمترین اظهارات او به نقل از جماران به شرح زیر است:

دنیا گرفتار چالش شناختی است.

خطا‌هایی که بعضا صورت می‌گیرد به دلیل شناخت و ادراک نادرست است.

دوستان ما در جنوب خلیج فارس ادراک خود را اصلاح می‌کنند و ما در اصلاح این ادراک تا حدودی عقب هستیم.

هنوز این تفکر غلط خرید امنیت در این کشور‌های عربی وجود دارد البته ان‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که نمی‌توانند با وابستگی به یک قطب برای خود امنیت تامین کنند.

کویت قبل از اینکه به کشتی‌های خود پرچم امریکا بزنند پرچم شوروی را نصب کرده بودند

این کشور‌ها این مشکل ادراکی را کماکان دارند که باید امنیت را خرید و نخستین آن‌ها صدام بود. آن‌ها تلاش کردند امنیت را با کمک صدام بخرند. 

یکی از رهبران کشور‌های حاشیه خلیج فارس شخصا به آقای روحانی گفتند که ما ۷۵ میلیارد دلار به صدام پرداخت کردیم. 

زمانی که ایران قطعنامه ۵۹۸ را پذیرفت و طارق عزیز گفت تا مذاکره صورت نگیرد، آتش بس صورت نمی‌گیرد، دبیرکل وقت سازمان ملل به وزیرخارجه وقت دولت ریگان زنگ زد و او به دبیرکل جواب داد که ما در مهرماه که به نیویورک بیاییم با شما در این باره گفتگو خواهیم کرد. می‌دانید که تاریخ را نمی‌توان فراموش کرد. وقتی این شرایط پیش امد دبیرکل به پادشاه وقت سعودی زنگ زد و ملک فهد در تماس با صدام، او را به پذیرش آتش بس متقاعد کرد. پادشاه وقت به صدام می‌گوید: «غرور ایرانی را زیر پا نگذار.» عربستان در ان زمان این فهم را داشت که نمی‌تواند کاملا به صدام اعتماد و تکیه کند، اما در عمل متفاوت هم عمل می‌کرد. 

وقتی سیاست خرید امنیت از عراق شکست خورد، این کشور‌های عربی حوزه خلیج فارس برای خرید امنیت به سراغ شوروی و امریکا رفتند. 

همین کشور‌ها امروز برای خرید امنیت به سراغ اسراییل رفتند و متوجه نیستند که اسراییل در تاریخ خود از هیچکس حمایت نکرده و حتی به امریکایی‌ها در مذاکرات آزادی گروگان‌ها لگد زده اند. اسراییل در تاریخ تقلبی خود به هیچکس رحم نکرد. این اشتباه شناختی کنار نرفته است.

زمانی که آرامکو را تیر غیب زد، سعودی‌ها انتظار حمایت از آمریکا داشتند و حالا هم به دنبال خرید امنیت از اسراییل هستند

اشتباه ادراکی دوم ما و اعراب این است که فکر می‌کنیم امریکا به دنبال گسترش حضور خود در منطقه است، اما امریکا به انتقال حضور و نفوذ به خارج از این منطقه است. 

امریکا دیگر قدر قدرت نیست. ما قدرت بزرگ داریم، اما هژمون نداریم. در جهان امروز دیگر قطب نخواهیم داشت، اما یکی از دلایل موافقت آمریکا با برجام، کاستن از حضور خود در منطقه بود. اعراب منطقه و اسراییل به همین دلیل با برجام مخالف بودند که نمی‌خواستند شاهد کاهش حضور آمریکا در منطقه باشند. 

امریکا در حال برون سپاری تامین امنیت به اسراییل است و کشور‌های عربی منطقه که به دنبال عادی سازی رابطه با اسراییل هستند باید بدانند که دیر یا زود قربانی تامین منافع اسراییل خواهند شد

اشتباه ادراکی سوم که به ما هم بازمی گردد این است که اگر با چیزی مخالفت کردیم و، چون خود را مرکز مشروعیت عالم می‌دانیم اگر به چیزی مشروعیت ندهیم جنبه اجرایی و عملیاتی پیدا نمی‌کند. در کاسپین این اشتباه را مرتکب شدیم و در مذاکرات شرکت نکردیم و بستر دریا را در غیاب ما تقسیم کردند. 

عدم حضور به معنای عدم شکل گیری از ترتیبات امنیتی خلیج فارس نیست بلکه به معنای عدم تامین منافع شما است. مگر جلوی طالبان را توانستیم بگیریم؟ خیر؛ از روند مذاکره حذف شدیم. همین قاعده درباره مسیر‌های مواصلاتی هم هست که از این مسیر‌ها دور ماندیم و بعضا حذف هم شدیم. 

در دنیای کنونی هم امریکا نمی‌تواند با وتو در شورای امنیت، مانع از قدرت مقاومت مردم غزه شود. جنگ اسراییل با مردم غزه هفت ماه است که ادامه پیدا کرده، اما جنگ اسراییل با کشور‌های عربی شش روزه تغییر کرده است. آمریکا نمی‌تواند تصمیم گیری‌ها را وتو کند و این را دنیا و مردم و افکار عمومی این را ثابت کرده اند.

دو مبنای بازدارندگی، نصر خدا و قدرت مردم هستند. 

مهم‌ترین کاری که می‌توانستیم پس از جنگ غزه بکنیم این بود که پیشنهاد توافق منع تجاوز به کشور‌های منطقه داده و کنش ایران هراسی را نابود کنیم

تصویر ترسناک ساختن از ایران، هدف اسراییل است و ما هم نباید در این تله بیفتیم. 

این اشتباه ادراکی ما که خیال می‌کنیم اگر در روندی شرکت نکنیم شکل نمی‌گیرد اشتباه است. تصور نکنیم اگر fatf را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم و با تبعات ان روبه رو نمی‌شویم

دنیای امروز هرروز در حال تغییر است و ما هم هرروز باید فکر خود را نو کرده و تفکر جهان دو قطبی را کنار بگذاریم و واقعیت‌ها را ببینیم

بسیاری از انگاره‌های ما درباره نظم جهانی و حتی مردم خودمان غلط است

همسایه‌ها برای ما فرصت هستند. 

مردم برای ما فرصت هستند نه تهدید. به فرصت، امکان بالندگی بدهیم

منبع: سایت انتخاب

دیگر خبرها

  • روایت ظریف از دلایل موافقت آمریکا و مخالفت اعراب و اسرائیل با برجام
  • فیلم/رهبر انقلاب: نحوه رفتار آمریکا در مسئله غزه اثبات حقانیت موضع ایران در بی‌اعتمادی به آمریکا است
  • موضع آمریکا درباره دادگاه لاهه، نشانه رویکرد دوگانه واشنگتن است
  • پیش‌بینی اقتصاددانان از آینده قیمت دلار
  • رئیس کمیسیون اروپا: حمله اسرائیل به رفح کاملا غیرقابل قبول است
  • واکنش ایلان ماسک به توافق بلندمدت آمریکا با اوکراین
  • نیویورک‌تایمز: اسرائیل از موضع قبلی خود درباره توافق با حماس کوتاه آمده است
  • مسقط، مهم ترین تسهیل کننده دیدارهای غیرمستقیم ایران و آمریکا / چرا عمان تمایلی به نمایش قدرت دیپلماتیک خود ندارد؟/ عمان کانال گفت و گوی غیرمستقیم میان تهران-واشنگتن را باز نگاه داشته است
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟/ تعهداتی «با تاریخ، با امضا»!