Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - ايلام - ايرنا - در زمينه منفي غلبه شرايط اقليمي و چمعيتي که حيات زيستگاه هاي گياهي زاگرس و به طور خاص استان ايلام را به مخاطره انداخته است چيدن بي رويه و غير اصولي بوته هاي خوراکي فصل بهار موجب تضعيف و فقر اين رويشگاه ها شده است.

به گزارش ايرنا، عرضه انبوهي از انواع گياهان خوراکي و دارويي که از خوان گسترده کوهستان هاي ايلام چيده شده اند شايد ذائقه را تحريک کند اما حتما دل نگران علاقه مندان طبيعت را مي آزارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پاغازه، پيچک (سيرکوهي)، تره کوهي، گل گاوزبان، ازبوه (آويشن کوهي)، توليه (پنيرک)، کنگر، کرکول، بوره ولي، قارچ دملان، ...از جمله گياهان بهاره هستند که به عنوان گياهان خوراکي اين روزها در حجم گسترده از کوه و دشت چيده و در بازارهاي ايلام وغرب کشور عرضه مي شوند.
عرضه و مصرف خوراکي اين روييدني هاي بهاري ادامه روال ديرين همه ساله است که براساس روال گذشته ، چيدن اين گياهان به عنوان خود و خانواده مصرفي در جريان يک تفرج کوهستاني و بهاري درسطح محدودي انجام مي شد که البته درسطح بسيار محدودي دربازار نيز عرضه مي شد.
اما اکنون بسياري از بهره برداران همه ساله با رفتن به دامان طبيعت وحضور در رويشگاه ها اقدام به برداشت اين گياهان براي فروش و عرضه بازار مي کنندکه اين برخورد کالايي موجب تاراج و تضعيف رويشگاه ها شده است.
به دنبال چيدن رويه و عرضه انبوه اين گياهان در بازارهاي بهاري سال به سال دامنه رويشگاهي اين گياهان تنگ تر و تنک تر مي شوند و به نظر مي رسد با تداوم اين روند چند سال ديگر رويش اين گياهان نيز به خاطره هايي براي گفتن به نسل هاي بعدي مبدل شوند.
به خصوص اينکه برخي از اين سودجويان از روي ناآگاهي، بي دقتي يا سهل انگاري گياهان را از ريشه با پياز آن مي کنند و مجال رويش مجدد از بوته را در سال هاي بعد مي گيرند.
اين در حالي است که عمده اين گياهان تنها در محيط هاي طبيعي و به صورت وحشي رشد و نمو دارند و امکان تکثير و رشد آنها در محيط هاي ديگر چون مزارع يا گلخانه ها وجود ندارد که اين مساله اهميت مراقبت از اين سرمايه هاي طبيعي را دوچندان کرده است.
** برداشت و بهره برداري از رويشگاه ها نيازمند اخذ مجوز رسمي است
مسوول اداره بهره برداري منابع طبيعي و آبخيزداري ايلام گفت: هرگونه بهره برداري و استفاده از رستني هاي اراضي طبيعي استان ايلام بايد در قالب اخذ قرارداد با اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان و واريز حق بهره برداري مالکانه ( پرداخت حقوق دولتي) به اين دستگاه باشد.
غلامحسين پورنجف در گفت و گو با خبرنگار ايرنا اظهار کرد: در اين قراردادها نوع گونه گياهي، محل رويشگاه و مقدار برداشت گياه با نظارت کارشناسان براي بهره برداران مشخص و قبل از برداشت نيز آموزش هاي لازم براي برداشت اصولي گونه ها به افراد داده مي شود.
وي افزود: امسال و در حال حاضر هيچ گونه مجوز بهره برداري از گياهان خودرو به هيچ فرد يا تعاوني داده نشده و عمده گياهان عرضه شده در بازار به صورت تخلف و بدون اطلاع اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان برداشت شده است.
پورنجف يادآورشد: حمل و جابجايي گياهان خوارکي و دارويي به صورت انبوه و در مقادير زياد ممنوعيت قانوني دارد و در صورت مشاهده فرد خاطي به مراجع قضايي معرفي و متحمل جريمه و حتي زندان نيز مي شود.
وي تاکيد کرد: با توجه به گستردگي و دامنه وسيع پراکنش گياهان داوريي و خوارکي و نيز تنوع اين گياهان امکان رصد همه عرصه ها براي اداره کل منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام ميسر و امکان پذير نيست و حفاظت از اين عرصه هاي ملي نيازمند همکاري خود مردم و بهره برداران است.
وي گفت: اين اداره کل در اين موقع از سال که هنگام برداشت گياهان است، تمام تلاش خود را براي حفاظت از رويشگاه ها و ذخيره گاه هاي مهم استان براي در امان ماندن اين اماکن از دست درازي و تجاوز متخلفان مي کند، اما با توجه به وسعت و گستره زياد عرصه ها نظارت از آنها نيازمند ياري خود مردم است.
** عمده برداشت غيرقانوني از رويشگاه هاي استان ايلام از سوي افراد غيربومي انجام مي گيرد
فرمانده يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري استان ايلام هم گفت: عمده متخلفاني که با حضور در عرصه هاي طبيعي استان ايلام اقدام به برداشت بي رويه و انبوه گياهان طبيعي استان مي کنند اهل کرمانشاه و کردستان هستند.
سرهنگ غلامرضا فتحي افزود: اين افراد به طور قاچاقي و با استفاده از تاريکي شب با حضور در اراضي ملي و رويشگاه هاي استان ايلام گياهان خوراکي و دارويي را با پياز و ريشه برداشت کرده و موجب فرسايش خاک و تسريع در نابودي و انقراض گياهان طبيعي استان ايلام مي شوند.
وي اظهار کرد: يگان حفاظت منابع طبيعي و آبخيزداري ايلام براي حفاظت از رويشگاه ها و ذخيره گاه هاي استان علاوه بر گشت هاي روزانه، کشيک هاي شبانه را نيز فعال کرده و اين گروه ها به طور مداوم در طول شبانه روزعرصه هاي طبيعي استان را مورد حفاظت و حراست قرار داده اند.
فتحي با تاکيد بر اين نکته که برداشت از گياهان داوريي و خوارکي استان بدون اخذ مجوز مطابق قانون جرم است، گفت: افراد مجرم و متخلف بعد از شناسايي و دستگيري به مراجع قضايي و تحويل داده مي شوند و در اين خصوص نيز براي تعدادي متخلف بومي و غيربومي پرونده تشکيل شده است.
وي نيز از عموم مردم به ويژه کساني که با حضور در رويشگاه هاي استان اقدام به برداشت اين گياهان مي کنند، خواست : چيدن اين گونه ها خودداري کنند .
يک ميليون و 700 هزار هکتار از گستره 2 ميليون هکتاري استان ايلام را جنگل، مرتع و بيابان در برگرفته که شامل 642 هزار هکتار جنگل درختان بلوط و 790 هزار هکتار مرتع است.
کنون هم رويشگاه ها و هم تعداد گونه هاي گياهي بهاري هر سال کمتراز سال هاي پيشين مي شود به نظر مي رسد زمان يک تصميم عمومي رسيده است تصميم به اينکه از مصرف ، خريد و برداشت اين گياهان حداقل براي چند سال چشم پوشي شود رويشگاه ها نيز بياسايند و وند فرسايش خاکش و انقراض گياهان خودرو و وحشي اش به تاخير افتد.
6034/7172
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۳۴۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی

دکتر فرزام بیدارپور گفت: از ابتدای سال تاکنون ۱۰ نفر در استان، به علت خوردن قارچ سمی فصلی در شهرستان های بیجار، سقز و مریوان دچار مسمومیت شده اند.

معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان گفت: به علت بارندگی در فصل بهار قارچ‌های خودروی زیادی در طبیعت رشد می‌کنند که خیلی از آنها سمی هستند.

وی تاکید کرد: برای پیشگیری از هرگونه مسمومیت‌های ناشی از قارچ‌های سمی درخواست می‌شود افراد از مصرف قارچ‌های خودرو و یا جمع‌آوری شده توسط افراد عادی که به صورت فله‌ای عرضه می‌شود، خودداری کنند.

بیدار پور با بیان اینکه، قارچ‌های سمی بسیار شبیه قارچ‌های خوراکی هستند و به‌ظاهر تفاوتی با آنها نداشته و معمولا غیرقابل شناسایی هستند، بیان کرد: تنها راه حل برای تشخیص سمی نبودن قارچ‌ها تشخیص آزمایشگاهی است.

دکتر بیدارپور تصریح کرد: سم قارچ خوراکی فاقد پادزهر بوده و تنها می‌توان با مصرف نکردن از ورود آن به بدن جلوگیری کرد.

وی یادآور شد: در صورت بروز علائم و نشانه‌های گوارشی از جمله تهوع، استفراغ و اسهال به‌صورت تأخیری و بین ۵ تا ۱۲ ساعت پس از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو، هر چه سریع‌تر بیمار باید به مرکز درمانی تخصصی مسمومیت‌ها منتقل شود.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • فصل رویش گیاه کوهی با مصرف خوراکی و دارویی
  • گیاهان دارویی بومی ایلام، در خطر انقراض
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • مسمومیت ۱۰ کردستانی بر اثر مصرف قارچ سمی
  • بوی خوش گیاهان بهاری درسفره گروسی‌ها/۱۳۵ نوع گیاه خوراکی در بیجار
  • گیاهان خوراکی خودرو؛ گنجینه‌ای ارزشمند در چهارمحال و بخیاری
  • ظرفیت های گردشگری روستای «طولاب» ایلام در انتظار سرمایه گذاری
  • رنگین شدن سفره‌های مردم مراغه با گیاهان کوهی
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان در مناطق کوهستانی مراغه
  • رنگین شدن سفر‌ه ها با رویش گیاهان کوهی مراغه