Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-25@09:44:25 GMT

تور اقتصادی شاهزاده عرب در سیلیکون ولی

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۹۳۶۶۹

تور اقتصادی شاهزاده عرب در سیلیکون ولی

عربستان سعودی به‌تازگی با سرعت زیادی به سمت پیشرفت در صنعت فناوری اطلاعات می‌تازد و اخیرا با اقداماتی نظیر انتخاب وزیر هوش مصنوعی و همچنین تربیت یک میلیون برنامه‌نویس مشخص است که برای بهره‌برداری از این صنعت از لحظه لحظه‌اش استفاده می‌کند. جالب اینجاست که این روند به جایی کشیده شده است که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان حدود دو هفته است پا به سیلیکون ولی گذاشته و با مدیران غول‌های فناوری که خیلی‌ها رویای دیدار با آنها را در سر می‌پرورانند، دیدار کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش گروه رسانه‌های دیگر خبرگزاری آنا، بر اساس گزارش گیزمودو، محبوب‌ترین هتل‌های سیلیکون ولی طی چند روز پذیرای شاهزاده سعودی و هیات همراهش بوده‌اند. بن سلمان در تلاش برای ملاقات با برخی از بزرگ ترین چهره‌های سیلیکون ولی موفق عمل کرده است و با بزرگان سیلیکون ولی از جمله بیل گیتس، بنیانگذار مایکروسافت، ساتیا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت، جف بزوس، مدیرعامل آمازون و تیم کوک، مدیرعامل اپل و سرگئی برین، مدیرعامل آلفابت دیدار و گفت‌وگو کرده است. این حضور پررنگ در سیلیکون از دو جهت قابل توجه است، یکی تغییر مواضع سیاسی این کشور و دیگری گمانه‌زنی‌ها در مورد اینکه آیا قرار است عربستان سیلیکون ولی بعدی باشد یا خیر؟ به هر حال چیزی که مشخص است این است که عربستان می‌خواهد از اقتصاد مبتنی بر نفتش خداحافظی کند.

چشم‌انداز 2030 عربستان

عربستان در همین راستا نیز چندی پیش با امضای قراردادی با سافت بنک، 200 میلیارد دلار برای توسعه انرژی خورشیدی در این کشور سرمایه‌گذاری کرد. علاوه بر این، حدود 500 میلیارد دلار دیگر نیز برای ساخت نخستین شهر هوشمند و نیمه خودکار عربستان که «نئوم» نام دارد و در شمال غربی این کشورش هزینه کرده است. قرار است بیشتر از مردم عادی، روبات‌ها میزبان گردشگران باشند و به نوعی شهر روبات‌ها لقب خواهد گرفت.

با این حال، به گفته برخی کارشناسان، این اقدامات با هویت موضع سران این کشور تناقض شدیدی ایجاد کرده است. زیرا رفتارهای بن سلمان در مواجهه با وبلاگ‌نویسان و کلا فضای مجازی و دیجیتال کاملا سرکوبگرانه بوده است و با وجود اهداف بلندپروازانه‌اش برای توسعه دنیای دیجیتال در کشور همچنان به سرکوب مخالفانش در فضای مجازی می‌پردازد. شاهزاده عربستانی در چشم‌انداز توسعه اقتصادی 2030 عربستان سعودی بخشی را به عنوان برنامه‌ای برای بازسازی اقتصاد که شامل تمرکز بیشتر بر فناوری است، اختصاص داده است و انتظار می‌رود دیدارهای جدید وی با سران فناوری ایالات متحده بخشی از همین رویکرد باشد. چشم انداز 2030 قصد دارد عربستان سعودی را از یک اقتصاد وابسته به نفت تبدیل به مرکز تجارت و تجارت بین‌المللی در تقاطع آسیا، اروپا و آفریقا تبدیل کند.

نکته خیلی جالب این سفر، چیدن پیش زمینه‌ها در آمریکاست. به گزارش گیزودو، پیش از سفر بن سلمان به آمریکا و «تور اقتصادی»‌اش در سیلیکون ولی، مجله‌ای 97 صفحه‌ای تحت عنوان «پادشاهی نوین» در بیش از 100 هزار کیوسک مطبوعاتی در آمریکا قرار گرفت؛ مجله‌ای که مملو از مقالات در تمجید از عربستان بن سلمان و البته بدون نام نویسنده بود. اما چیزی که در این مجله مخفی شده بود، چهره عربستان در بمباران یمن و سرقت نخست وزیر لبنان بود.

دیدار با غول‌ها

محمد بن سلمان در سفر اخیر خود به آمریکا با ساندار پیچای، مدیرعامل گوگل، ریچارد برانسون، موسس گروه شرکت‌های ویرجین و برخی از مدیران مطرح دیگر دیدار کرده که آخرین آنها تیم کوک است. بر اساس گزارش‌ها در بازدید ولیعهد سعودی از مقر گوگل در ماونتین ویو درباره تاسیس مرکز آموزش تحقیق و توسعه برای جوانان در عربستان و نیز همکاری در زمینه امنیت سایبری مذاکره شده و قراردادی در زمینه محاسبات ابری با این شرکت منعقد کرده است که البته مبلغ قرارداد اعلام نشده است. گوگل رسما این ملاقات را تایید کرده، ولی بیش از این درباره مذاکرات اظهار نظر نکرده است.

شاهزاده عربستان در بازدید از گوگل و سرگئی برین، یکی از بنیانگذاران این شرکت

محمد بن سلمان همچنین از بخش ویژه‌ای در آلفابت دیدار کرده است که آن واحد مرتبط با خودروهای خودران وایمو است. بر اساس اعلام منابع رسمی، وایمو امکان سوار شدن و راندن خودروی خود را به شاهزاده داده است.

شاهزاده سعودی در زمینه سفرهای فضایی با ریچارد برانسون نیز گفت‌وگو کرده است. طبق گزارش‌ها محمد بن سلمان درباره مسایل بشر دوستانه با بیل گیتس و درباره فناوری با جف بزوس صحبت کرده است. او همچنین از دانشگاه‌های‌ هاروارد و نیز MIT بازدید کرده است.

او قصد دارد نظر مساعد سرمایه گذاران آمریکایی را به حوزه‌هایی فراتر از آرامکو (شرکت ملی نفت عربستان سعودی که در ابتدا با مشارکت آمریکا تأسیس شد) جلب کند. به عقیده آدام آرون، مدیر اجرایی کمپانی تئاترهای AMC که با ولیعهد عربستان ملاقات داشته، محمد بن سلمان از تصویر منفی عربستان در آمریکا آگاه است و تلاش می‌کند عربستان را در دید آمریکایی‌ها جذاب جلوه دهد و البته به عقیده آرون این موضوع زیرکانه به نظر می‌رسد.

بر اساس گزارش‌های رسمی قرار است در آینده کنسرت‌ها و فستیوال‌های جاز و نیز فیلم‌ها ی خارجی راه خود را به عربستان باز کنند و در همین راستا اخیرا پس از ممنوعیت 35 ساله سینماهای عربستان، فیلم «بلک پنتر» در این کشور اکران شده است و بالاخره خانم‌ها می‌توانند به همراه آقایان در سالن‌ها ی سینما به تماشای فیلم‌ها بنشینند. محمد بن سلمان دیروز در پارک اپل ملاقاتی با تیم کوک، مدیرعامل این شرکت و برخی از مدیران ارشد آن داشت و درباره توسعه همکاری‌ها با محوریت چندین موضوع از جمله توسعه اپلیکیشن، آموزش و غیره صحبت کردند.

شاهزاده عربستان در بازدید از پارک اپل و تیم کوک، مدیرعامل این شرکت

چند ماه پیش، خبری مبنی بر افزایش سطح همکاری‌های شرکت اپل با دولت عربستان سعودی و باز کردن مجوز نمایندگی رسمی محصولات اپل در این کشور منتشر شد. شاید محور یکی از صحبت‌های تیم کوک با هیات عربستانی در این ملاقات، همین موضوع بوده باشد. متاسفانه متن و جزییات صحبت‌های رد و بدل شده میان شاهزاده عربستان و مدیرعامل تیم کوک در رسانه‌های آمریکایی منعکس نشده است و دقیقا نمی دانیم که درباره چه موضوعاتی صحبت کردند.

با این حال، سایت 9to5mac می‌گوید در این ملاقات، درباره پروژه‌های مشترکی مانند توسعه اپلیکیشن و برنامه نویسی در خاک کشور عربستان سعودی، تغییر و بهبود برنامه‌های درسی دانش آموزان و دانش جویان عربستانی، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانان سعودی که مایل به تحصیل و کار در مجموعه اپل هستند، صحبت شده است.

حدود دو هفته پیش، اپل رویدادی را با محوریت آموزش و فناوری‌های نوین ویژه مدارس و دانشگاه‌ها برگزار کرد و اکنون به نظر می‌رسد می‌خواهد گام‌های عملی برای ورود به بحث آموزش در کشورهایی مانند عربستان سعودی داشته باشد.

تیم عربستانی از بخش‌های مختلف اپل پارک بازدید کردند و با برخی از محصولات اپل در حوزه سلامتی، بازاریابی، آموزش و برنامه‌های کاربردی مبتنی بر صوت آشنا شدند. ازجمله مکان‌هایی که در پارک اپل مورد بازدید قرار گرفت، سالن تئاتر استیو جابز بود. محمد بن سلمان در این سالن با پیشرفت‌های صوتی اپل آشنا شد و قدرت واقعی دستیار صوتی سیری این شرکت را آزمود.

بی شک یکی از اهداف این شاهزاده در ملاقات با مدیران بانفوذ سیلیکون ولی، ترغیب آنها به سرمایه‌گذاری و فعالیت در خاک عربستان است. همانطور که گفته شد، این کشور در چند ماه اخیر، چندین پروژه بزرگ فناوری مانند ساخت شهر هوشمندی در دل بیابان‌های حد فاصل عربستان با اردن را کلید زده است و احتمالا محمد بن سلمان از این شرکت‌ها دعوت به همکاری می‌کند.

علاوه بر این، خود عربستان هم مشغول سرمایه گذاری‌هایی در شرکت‌های بزرگ فناوری دنیاست. چند وقت پیش، این کشور طی قراردادی حدود 5/3 میلیارد دلار در شرکت اوبر سرمایه گذاری کرد.

گفته می‌شود که این شاهزاده در روزهای آینده با روبرت مرداک و ایلان ماسک هم دیدار خواهد کرد.

منبع: فناوران

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۳۶۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه سعودی الشرق امروز سه شنبه در گزارشی مفصل به گام‌های جدید ایران و عربستان سعودی در راستای تقویت و اصلاح روابط دوجانبه پرداخته است.

در این گزارش به ازسرگیری سفرهای حج عمره زائران ایرانی پس از گذشت ۹ سال و همچنین تعیین سرکنسول جدید عربستان سعودی در مشهد اشاره شده است.

در متن این گزارش آمده است: روابط عربستان سعودی و ایران پس از آشتی تاریخی میان دو کشور، گام های جدیدی را در مسیر تقویت و اصلاح بر می دارد. روز دوشنبه هفته جاری فرودگاه مدینه منوره پذیرای نخستین گروه از عمره گذاران ایرانی از سال ۲۰۱۶ تاکنون بود. همچنین «عبدالله العنزی» سفیر عربستان سعودی در ایران از تعیین سرکنسول جدید عربستان در شهر مشهد مقدس خبر داده است.

کد خبر 6086499 محمدعلی تخت رونده

دیگر خبرها

  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط