Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایلنا»
2024-03-29@11:48:29 GMT

خانه ثبتیِ دریابیگی برای دومین بار در آتش سوخت/سوختگی تا 40 درصد+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۰ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۷۹۹۶۱۳۳

‍‍‍‍‍‍

ولی جهانی (معاون میراث فرهنگی استان گیلان) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص آتش‌سوزیِ خانه تاریخی دریابیگی در لنگرود گفت: دیشب ساعت 8:30 ساختمان دریابیگی در شهر لنگرود دچار حریق شد. این آتش سوزی از قسمت سقف بنا صورت گرفته است و هنوز علت آن مشخص نیست. آتش‌نشانی در حال حاضر آتش را مهار کرده. بخشی از سقف ساختمان و بخشی از تزئینات آن در آتش سوخت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: ساختمان دریابیگی شامل پنج پلاک جداگانه است که همه جزو یک مجموعه هستند. یکی از مالکین این بنا، سازمان میراث فرهنگی است که چند سال پیش یکی از این پلاک‌ها را خریداری کرد. چهار پلاک دیگر مالک شخصی دارد. در این آتش سوزی دو تا از این ساختمان‌ها دچار آتش سوزی شدند و به طور کامل سقف این دو ساختمان از بین رفته است.

وی با ذکرِ این مطلب که ساختمان دریابیگی دومین باری است که دچار آتش‌سوزی شده، توضیح داد و گفت: در سال 94 نیز این ساختمان به علت اتصال سیم‌های برق دچار آتش سوزی شده بود. سازه‌ای که در آتش سوزی اخیر دچار حریق شد از منظر استحکام، سازه بسیار خوبی بود که باید هر چه زودتر بازسازی شود.

وی با رد سوختگیِ 80 درصدی این بنای تاریخی گفت: سوختگی ساختمان در حدود 35 تا 40 درصد بوده.

جهانی اضافه کرد: میراث هیچ مشکلی با مالکین بنا نداشت. ما درخواستی به تهران تعرفه کرده بودیم و داشتیم فاز به فاز از محل اعتبارات ملی بخش‌های دیگر بنا را خریداری کردیم. هم‌چنین بنا را برای بازسازی به سازمان مرکزی معرفی کرده بودیم و مرمتِ آن جزو اولویت‌های ما بود.

معاون میراث فرهنگی گیلان درباره برآورد خسارات نیز متذکر شد: پیش از آتش‌سوزی 300 میلیون تومان برای بازسازی فاز اول این بنای تاریخی درنظر گرفته بودیم. حال هزینه‌ی مرمتِ قسمت‌هایی که دچار حریق شده‌اند نیز، تقریباً 250 میلیون تومان برآورد می‌شود. از این مقدار تاکنون، در حدود 100 میلیون تأمین اعتبار شده است.

گفتنی است، خانه تاریخی دریابیگی سال 1390 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

در زیر فیلم این آتش‌سوزی را می‌توانید مشاهده کنید.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: لنگرود آتش سوزی خانه دریابیگی خانه تاریخی دریابیگی آتش سوزی خانه دریابیگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۶۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار شود

ایسنا/خوزستان یک دوستدار میراث فرهنگی پیشنهاد کرد، اگر نهادها و سازمان‌های فرهنگی هر سال برای برگزاری آیین گرگیعان برنامه‌ریزی‌ کرده و این آیین را با تبلیغات خاصی به عنوان جشنواره برگزار کنند می‌تواند باعث بنیه فرهنگی‌ ما در مقابل هجمه‌های رسانه‌ای و فرهنگی شود.

احمد امیری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: در کشور ما سال‌هاست که به آیین فرهنگی و مذهبی گرگیعان، آن چنان که باید و شاید پرداخته نشده است‌.

وی با تاکید بر این‌که گرگیعان رسمی زیبا و سنتی است که برای فرهنگ‌سازی باید بیشتر به آن توجه کرد، گفت: این آیین فرهنگی و مذهبی در مقابله با هجمه‌های فرهنگی و رسانه‌ای دشمنان می‌تواند کمک و اثرگذاری بسیاری داشته باشد.

امیری اضافه کرد: نهادهای فعال در حوزه گردشگری خوزستان نیز در صورت مدیریت و همکاری با یکدیگر و توجه هر چه بیشتر به اهمیت این آیین فرهنگی و مذهبی می‌توانند روز برگزاری آیین گرگیعان را به عنوان جاذبه‌ای گردشگری تبدیل کنند، به طوری که هر سال این آیین اصیل به همه گردشگران معرفی شود.

این دوستدار میراث ‌فرهنگی آبادان با بیان این‌که آیین گرگیعان میراث معنوی کودکان است، گفت: گرگیعان آیینی مردمی و خودجوش است و خوشبختانه مردم آبادان به واسطه علاقه و فرهنگ شیعی اسلامی توانستند این آیین را به خوبی حفظ کنند.

وی با بیان این‌که گرگیعان آیینی قدیمی و اصیل ‌است یادآور شد: در بیشتر مناطق خوزستان کودکان با پوشیدن لباس‌های محلی رنگارنگ دست به دست در شب نیمه ماه مبارک رمضان به خیابان‌ها می‌روند و به در خانه‌ها رفته و برای اهل خانه با ترانه‌ای از خداوند طلب رزق و روزی می‌کنند و صاحب‌خانه‌ها نیز به کودکان شیرینی و عیدی می‌دهند.

امیری با بیان این‌که در شهر آبادان می‌توان تازگی و دور نبودن از آیین گرگیعان را حس کرد، گفت: در این شهر قبل از افطار در بازار غوغایی است زیرا همگی مشغول خرید هدیه، شیرینی و خوراکی برای پذیرایی از کودکانی هستند که قرار است به خانه‌هایشان بیایند. در آیین گرگیعان شور و شور نه تنها بین کودکان بلکه آن را در میان بزرگ‌ترها هم می‌توان دید.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • یک فوتی بر اثر برخورد خودروی حامل سوخت با کامیون در محور بیرجند به سربیشه
  • آتش سوزی یک کارگاه شیرینی پزی در رشت/ سقف ۲ خانه سوخت
  • دومین استان پرتردد کشور در نوروز با بیش از ۵ میلیون مسافر
  • گیلان دومین استان پرتردد کشور در نوروز
  • ملکی: درصد بالایی از آتش‌سوزی‌ها ناشی از بی‌احتیاطی‌های انسانی است
  • سقوط پهپاد ارتش اوکراین در بلگورود
  • بیش از یک هکتار از اراضی منابع طبیعی راین در آتش سوخت
  • جزییات حریق در بازارچه صیقلان رشت/یک مغازه در آتش سوخت
  • آیین گرگیعان به شکل جشنواره برگزار شود
  • کمک فوری برای درمان دختر یتیمی که دچار سوختگی شده است