Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پایتخت اقتصادی کشور شاهد افزایش قارچ گونه دکه های فلافلی هستیم که بدون نظارت مسئولان شهر و عدم رعایت بهداشت سلامت شهروندان را تهدید می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از هرمز؛ زندگی صنعتی و ماشینی امروزی تغییراتی در ذائقه انسان ها ایجاد کرده که ممکن است در دراز مدت باعث اختلالاتی در سیستم بدنی افراد شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 فست فود یا غذای فوری عنوانیست برای غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می شود و متاسفانه امروزه مصرف انواع آن در میان افراد جامعه به خصوص جوانان باب شده وعلاقه مندان زیادی به خود اختصاص داده و جای غذاهای سنتی و محلی را گرفته است.

فلافل ، گلوله سرخ شده نخود و ادویه جات مخصوص، یکی از انواع فست فودهاست که به دلیل قیمت ارزان آن از محبوب‌ترین غذاهای خیابانی در خاورمیانه، افغانستان، بیروت، دمشق، بغداد، آبادان و بندرعباس و سایر شهرهاست.

البته بعضی از افراد معتقد هستند که فلافل غذایی ساخته شده توسط مسیحیان مصر برای روزهای روزه داری بوده که مسیحیان باید در این ایام  از خوردن هرگونه گوشت پرهیز کنند؛ و کلمه فلافل از سه بخش "فا" "لاً و "فل" تشکیل شده که در زبان مسیحیان به معنی کاملا از نخود است.

در هر کوی و برزن شهر بندرعباس شاهد دکه های فروش فلافل هستیم که تعدادشان به صورت قارچ گونه در حال افزایش بوده  و توانسته است توجه بسیاری از افراد جامعه را به خود جلب کند.

فلافل فروش ها که اکثر آنها فاقد کارت سلامت بهداشت هستند در محیطی غیر بهداشتی و بدون نظارت هیچ سازمان و نهادی به تهیه و پخت فلافل می پردازند؛ البته فلافل فروشی ها نیز وجود دارد که در مغازه های ساندویچ فروشی و تحت نظارت سازمان های مربوطه و بهداشت فلافل درست می کنند؛ اما تعداد دکه های فلافل فروشی و غیر مجاز خیلی بیشتر از مغازه های فلافل فروشی است.

از رشد قارچ گونه فلافلی ها تا عدم نظارت مسئولان

مهدی جعفرزاده، شهروند بندرعباسی در گفتگو با خبرنگار هرمز اظهار کرد: ساندویج فلافل به دلیل طعم منحصر به فرد و قیمت به صرفه آن باعث شده طرفداران زیادی داشته باشد.

این شهروند بندرعباسی با اشاره به اینکه با خوردن فلافل از دکه های دست فروشی یکبار مصموم شده است، تصریح کرد: فلافل هایی که بدون نظارت پخته می شود و همچنین مواد اولیه نا مرغوب در این ساندویچ ها با سلامت شهروندان بازی می کند.

جعفرزاده افزود: فروشندگان غیر مجاز فلافل از امکانات اولیه بهداشتی مانند دستکش و کلاه بهداشتی نیز استفاده نمی کنند و در هوای گرم بندرعباس در فضای باز و بدون داشتن کولر فلافل درست می کنند که این خود باعث فساد زود هنگام مواد اولیه آن مانند گوجه و خیار شور می شود.

وی با بیان اینکه فلافل ها در روغن داغ غوطه ور و تهیه می شود، گفت: برخی از فروشندگان فلافل از روغن های سوخته شده روزهای قبل استفاده می کنند که باعث بیماری می شود و همچنین مصرف مداوم فلافل با روغن های فراوان چربی خون را افزایش داده  و احتمال ابتلا به کبد چرب در شهروندان می شود.

فلافل هایی که بیماری انتقال می دهند

مریم معصومی یکی دیگر از شهروندان اظهار کرد: وجود دکه‌های فروش فلافل و عرضه انواع ساندویچ‌ها به تعداد بسیار زیاد در کوچه و خیابان در بعضی از مناطق شهر باعث سد معبر شده به طوری که  اختلال در رفت و آمد ایجاد می کند..

این شهروند بندرعباسی با بیان اینکه سلامت شهروندان در گرو نظارت مسئولان است، عنوان کرد: دکه های فلافل بیشتر در کنار خیابان ها و جوی های فاضلاب که محل عبور حیوانات موزی است ؛ بدون هیچ گونه نظارتی به فعالیت خود ادامه می دهند که حضور آن تهدیدی برای سلامت شهروندان است.

معصومی تصریح کرد: در چند ساله اخیر شاهد فلافل های سلف سرویس هستیم که برخی از مواد آن با قرار گرفتن در مجاورت هوا، خصوصا هوای آلوده زودتر فاسد شود و استفاده آن توسط شهروندان سلامت آنها را تهدید می کند.

وی افزود: نشستن حشرات بر روی مواد فلافل ممکن است باعث انتقال بیماری های خاص به افراد شود که این بیماری های عفونی ممکن است در افراد مسن، کودکان و زنان باردار منجر به مرگ آنها شود.

 این شهروند بندرعباسی خاطر نشان کرد: از مسئولان استان خواهشمندیم که فلافل فروشانی که از روی بیکاری و فقر به این شغل پناه آورده اند را ساماندهی کنند و مراکز بهداشت نیز به موارد بهداشت و سلامت آنها توجه ای ویژه داشته باشد.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۶۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پلمب کارگاه غیرمجاز تولید فلافل غیربهداشتی در مهرشهر

‌معصومه جودکی در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: یک کارگاه زیرزمینی که به صورت غیرمجاز و در شرایط غیربهداشتی اقدام به تهیه فلافل، ساندویچ و … می‌کرد، توسط کارشناسان بهداشت مرکز بهداشت غرب کرج کشف و پلمب شد.

وی با اشاره به اینکه این واحد محصولات خود را توسط چرخ‌های سیار در منطقه عرضه می‌کرد، عنوان کرد: در بازرسی از این واحد، بیش از ۳۰ کیلوگرم از مواد آماده شده و سبزیجاتی که بدون طی مراحل گندزدایی خرد شده بود، امحا شد.

کد خبر 6097352

دیگر خبرها

  • قصه فاضلاب بندرعباس و تدبیر دولت ‌برای پایان بی‌تدبیری‌ها
  • خالی کردن حساب با سوال ۱۰۰ میلیونی!
  • بازار مکاره سلامت در شبکه‌های اجتماعی/ عدم بازدارندگی قوانین
  • ادعای هدایت روان آب‌ها به قنات‌های متروکه یزد صحت ندارد
  • کلاف سردرگم فاضلاب شهر بندرعباس با عزم دولت سیزدهم باز شد
  • ۷ میلیارد کلاهبرداری تحت عنوان غصب عناوین انتظامی و قضایی
  • مزارع کشاورزی که با فاضلاب خام و پساب آبیاری شوند، معدوم خواهند شد/چرخه تصفیه خانه‌ها باید تکمیل شود
  • رنجش شهروندان زابلی از پس زدگی آب فاضلاب در معابر + تصاویر
  • پلمب کارگاه غیرمجاز تولید فلافل غیربهداشتی در مهرشهر
  • امحاء کشت محصولات کشاورزی با آب‌های غیرمتعارف در شیراز