Web Analytics Made Easy - Statcounter

اراک- مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی گفت: طی سال گذشته سه میلیون و ۴۱۶هزار رأس دام سبک و سنگین در استان مرکزی علیه بیماری‌های دامی واکسینه شدند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دامپزشکی استان مرکزی، محسن شانقی اظهار داشت: استان مرکزی به واسطه شرایط اقلیمی و جغرافیایی در محل ترانزیت دام و فرآورده‌های خام دامی قرار دارد و این مهم احتمال شیوع و انتقال بیماری‌های مختلف دامی را در استان افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تاکید کرد: یکی از اهداف دامپزشکی برنامه‌ریزی دقیق و صحیح در خصوص ایمن‌سازی دام‌ها در برابر بیماری‌هایی نظیر تب برفکی، آبله، طاعون نشخوارکنندگان کوچک و مبارزه با بیماری‌های مشترک دام و انسان مانند بروسلوز(تب مالت)، سل، هاری و سیاه زخم است که برای برآورده شدن این هدف، سال گذشته سه میلیون و ۴۱۶هزار رأس دام سبک و سنگین علیه بیماری‌های دامی مایه‌کوبی شدند.

شانقی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه شناسایی بیماری‌های دامی و مبارزه با بیماری‌های مشترک بین انسان و دام بیان کرد: اداره کل دامپزشکی در چند سال اخیر با استفاده از تکنولوژی روز و به کارگیری سامانه اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های دامی امکان بررسی و تعیین کانون بیماری را در کوتاه‌ترین زمان فراهم کرده است.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی افزود: از آنجا که اولویت دامپزشکی مبارزه با دو بیماری مهم بروسلوز (تب مالت) و سل به عنوان بیماری‌های مشترک است، بنابراین واکسیناسیون دام‌ها علیه بروسلوز و تست سل در طول سال انجام می‌شود، اما مبارزه با بیماری‌های دیگر نظیر تب برفکی به صورت فازبندی انجام می‌ پذیرد.

مدیرکل دامپزشکی استان مرکزی به رشد ۱۴۲درصدی واکسیناسیون تب مالت در سال گذشته نسبت به سال ۹۵ اشاره کرد و افزود: در طرح مبارزه هدفمند با بیماری تب مالت که قابل انتقال بین انسان و دام است، ۶۵۸ هزار و ۳۷۸ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب مالت واکسینه شدند.

شانقی تصریح کرد: در سال گذشته ۳۱هزار و ۸۶۵ مورد تست سل ویژه دام‌های سنگین با افزایش ۹درصدی انجام شد، ۴۷۵هزار و ۸۹۹ راس دام علیه بیماری شاربن و ۱۳هزار و ۲۱۶ قلاده سگ‌های گله و خانگی با رشد ۲۷درصدی نسبت به سال ۹۵ علیه بیماری‌های مشترک بین انسان و دام، رایگان واکسینه شدند.

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل دامپزشکی استان مرکزی محسن شانقی واکسیناسیون دام مجله ایران مهر کرمانشاه بوشهر نوروز 97 گردشگری نوروز مسافران نوروزی سانحه تصادف خرم آباد شهرکرد گرگان آیین اعتکاف سال حمایت از کالای ایرانی شیراز خطبه های نماز جمعه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۹۰۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود

بر اساس اعلام جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی، شهروندان گوشت قرمز را از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند و از خرید گوشت‌های بازرسی‌نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) جدا خودداری شود.

قصاب‌ها و افرادی که مستقیم با دام سر و کار دارند، یا در کار ذبح دام هستند، یا افرادی که دام را در منزل یا مجاورت منزل خود نگهداری می‌کنند، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های مشترک انسان و دام هستند؛ بنابراین این افراد باید از تماس مستقیم با حیوان و ترشحات آن، اجتناب کرده و افراد فعال در کشتارگاه‌ها هم باید از دستکش، چکمه و روپوش استفاده کنند، رعایت بهداشت فردی تنها راه پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

گوشت‌هایی که خارج از زنجیره تولید دامپزشکی ذبح می‌شود اگر علائم بیماری نداشته باشد، بهتر است قبل از مصرف، برای از بین رفتن میکروب بیماری‌های احتمالی مشترک بین انسان و دام، به مدت ۲۴ ساعت داخل کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری شود.

باشگاه خبرنگاران جوان مهاباد مهاباد

دیگر خبرها

  • گوشت قرمز از مراکز معتبر و موردتایید دامپزشکی تهیه شود
  • کاهش کانون‌های بیماری آبله در استان ایلام
  • اجرای طرح واکسیناسیون طیور در زنجان
  • ۱۳۰۰۰ قلاده سگ صاحب‌دار علیه بیماری هاری در استان واکسینه شدند
  • واکسیناسیون بیش از ۴۰۰۰ رأس دام علیه بیماری آبله گوسفندی در بدره
  • دامپزشکان و پیرادامپزشکان سرمایه ارزشمند علمی و اجرایی کشور هستند
  • شهروندان فرآورده‌های خام دامی را از مراکز مجاز تهیه کنند
  • سمنان در صدر لیست تنوع داروی دامی
  • کاهش ابتلا به بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در یزد
  • ۱۳ هزار سگ صاحب‌دار در کهگیلویه و بویر احمد واکسینه شدند