Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیدحسن هاشمی در دیدار عیدانه با مددکاران اجتماعی وزارت بهداشت با بیان اینکه موضوع مددکار اجتماعی یکی از زیباترین جلوه‌های زندگی بشر است، اظهارداشت: البته افراد علایق و سلایق متفاوتی دارند، اما به نظر می رسد، آنهایی انسان‌ ترند و به بشر شبیه تر هستند که این مقوله را به خوبی فهمیده اند، بنابراین شغل مددکاری، شغل بسیار شریفی است؛ به طوری که اگر ابزار آن فراهم باشد، انسان بیشترین لذت را از این قبیل اقدامات می ‌برد که دست ناتوانی را بگیرد، گرفتاری را نجات دهد و بتواند در حوزه اجتماعی موثر واقع شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزیربهداشت با بیان اینکه تعریف ما از مددکاری اجتماعی در وزارت بهداشت، تعریفی اشتباه است، خاطرنشان کرد: اینکه کدام تعریف از مددکاری اجتماعی در حوزه وزارت بهداشت صحیح است، کلید موفقیت مدکاران در حوزه وزارت بهداشت است که باید سعی کنند، تعریف درستی از آن ارائه دهند، این تعریف باید با کمک حوزه اجتماعی و درمان وزارت بهداشت اصلاح شود.

هاشمی با اشاره به اینکه در بسیاری مواقع که به مددکاران نیاز است، آنها غایب هستند، گفت: از آنجا که تعریف درستی از مددکاری صورت نگرفته است، آن بخش از کاری که بر مددکاران محول است، درواقع جزء کوچکی از وظایف مددکاری اجتماعی است، درحالیکه اگر در بیمه ها انضباط وجود داشته باشد، طبیعی است که به این بخش کوچک از مسئولیت مددکاران نیازی نیست، باید توجه کرد که اگر بیمه‌ ها کارآمد باشند، می‌ توانند به خوبی از مردم حمایت مالی به عمل آورند، بنابراین بیمه هم نوعی مددکار اجتماعی است؛ چراکه از بیت‌ المال و بودجه عمومی برای کمک به افراد گرفتار و فقیر استفاده می‌ کند، اما نقش مددکاران بسیار وسیع‌ تر است، آنها می توانند به ایجاد آرامش در جامعه کمک کنند، امیدوارم این بخش مهم از کار مددکاری نیز انجام شود.

ضرورت  ارتقای دانش و مهارت مددکاران اجتماعی

وزیر بهداشت با تاکید بر ضرورت ارتقای دانش و مهارت مددکاران اجتماعی، تصریح کرد: افرادی که مدرک مددکاری اجتماعی گرفته اند، اما آموزش درستی ندیده اند، باید معلومات خود را ارتقا دهند و افرادی که از رشته مددکاری فارغ التحصیل شده اند و در کاری غیرمرتبط گمارده شده اند نیز باید در جایگاه خود قرار بگیرند و درنهایت باید تاکید کرد که در این زمینه آموزش مداوم بسیار موثر است.

هاشمی با بیان اینکه همگانی کردن مددکاری اجتماعی، بزرگ‌ ترین وظیفه نهادهای فرهنگی کشور است، اظهارداشت: متاسفانه امر همگانی کردن مددکاری اجتماعی، مغفول مانده است، درحالی که این اتفاق در زمان انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس افتاد، زیرا همه مراقب دیگری بودند و هرکسی حاضر بود از جان، درآمد و استراحت خودش برای دیگری بگذرد و این اتفاقی است که امروز بیش از هر زمان دیگری در جامعه به آن نیازمندیم، البته هر فردی به اندازه توانی که دارد می تواند موثر باشد، مثلا بنده در حوزه سلامت باید کاری کنم تا مردم تحت فشار نباشند و خدمت بهداشتی و درمانی را با سهولت دریافت کنند، از طرفی هر ایرانی به عنوان یک شهروند باید حقوق سایرین را رعایت کند و این هم جنبه ‌ای از کار مددکاری اجتماعی است.

وزیر بهداشت با بیان اینکه به مددکاران اجتماعی در تمام حوزه ها به خصوص حوزه سلامت نیاز است، گفت: بحث مددکاری اجتماعی در حوزه سلامت بسیار مورد نیاز است، چراکه آنها می توانند، با پیگیری روند درمان بیماران و گفت و گو با آنها در رفع نگرانی شان تاثیر بسزایی داشته باشند.

هاشمی به اقدام خیرین در راستای ساخت همراه‌ سراها در مجاورت بیمارستان‌ ها برای اسکان بیماران صعب‌ العلاج و خانواده ‌هایی که برای درمان باید در مراکز استان‌ ها مستقر شوند، اشاره کرد و گفت: ساخت این همراه سراها، اقدام خوبی است، اما می‌ توانیم دانشجویان رشته‌ های مختلف اعم از پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و مددکاری را به این مراکز وصل کنیم تا وقت‌ های آزادشان را در کنار این مردم سپری کنند، زیرا ما به ایجاد این ارتباط برای دانشحویان نیاز داریم؛ در حال حاضر مدل ‌هایی که در آموزش و پرورش و آموزش عالی داریم، معیوب است و دانش آموز از ابتدا در گردونه‌ ای قرار می گیرد که تا زمان فارغ التحصیلی در رشته های دانشگاهی نمی‌ تواند از آن خارج شود و با مردم ارتباط برقرار کند، در نتیجه انگیزه‌ های انسانی که باید بارور شود، آسیب می‌ بیند، بنابراین مددکاران اجتماعی در این حوزه‌ هم می‌ توانند کمک کنند و با ایجاد ارتباط با خیرین باعث باز تولید و شکوفایی اقدامات خیر شوند.

وزیربهداشت بیان کرد: مهم بودن شغل مددکاری نیازی به تاکید ندارد، بلکه مددکاران می دانند که شغل مهمی دارند، بنابراین باید جایگاه اصلی خود را بشناسند و برای رسیدن به این جایگاه مطالبه‌ گری کنند، اما این مطالبه باید از منظر انسانی و حرفه ‌ای باشد و برای دریافت پست، موقعیت و پول نباشد، البته دولت موظف است در حد توانش، به تمامی کارکنان و کارمندانش، به دیده عدالت بنگرد.

هاشمی با بیان اینکه مددکاران اجتماعی باید آنطور که شایسته است در جامعه نقش آفرین باشند، گفت: در حوزه سلامت تعداد مددکاران اجتماعی که بدون هیچ گونه رابطه مالی، استخدامی و اداری با وزارت بهداشت در حوزه سلامت می توانند کار کنند، باید چند ده هزار برابر کارمندان رسمی باشد، چنانچه این اتفاق بیفتد، به موفقیت بزرگی رسیده ایم.

وزیربهداشت با بیان اینکه خدا در دل های شکسته است و بیماران و معلولان نیز دلشکسته اند و خدمت و مدد به آنها از جنس معنوی و انسانی است، افزود: مددکاران باید قدر شغل خود را بدانند و چنانچه تعریف درستی از این شغل ارائه شود، فقط به عنوان یک شغل کارمندی به آن نگریسته نمی شود، بلکه به مددکاری می توان به عنوان مادر نگاه کرد، که شبانه روز نگران فرزند خود بوده و امید سرافرازی آن را دارد.

هاشمی در پایان تاکید کرد: برای ارتقا و رسیدن به جایگاه اصلی مددکاری اجتماعی باید صبورهم بود، چرا که نمی ‌توان انتظار داشت در یک دولت و یک دوره محدود همه اتفاقات خوب به سرانجام برسد، ما در ابتدای راه قرار داریم و شاید سرعت‌ مان آهسته باشد، اما باید حرکت پیوسته ای را ادامه دهیم تا به سرمنزل مقصود برسیم.

 

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۷۹۹۹۵۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت با بیان اینکه سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند، اظهار کرد: تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه عرضه و رسمیت بخشیدن به این سیگارها انجام شده اما وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه این سیگارها نمی‌رود.

بهزاد ولی‌زاده با بیان اینکه در ارتباط با مضرات مصرف سیگارهای الکترونیک اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، اظهار کرد: سیگارهای الکترونیک جزو کالاهای قاچاق محسوب می‌شوند و تمام آنها از مسیرهای غیررسمی وارد کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه جلسه‌ای با ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز برگزار کرده‌ایم، افزود: موضوع خطرات سیگارهای الکترونیک، قوانین ممنوعیت فروش و وجود این محصولات در بازار غیررسمی کشور در این جلسه مطرح و مقرر شد ستاد برنامه‌ریزی لازم را برای برخورد با این کالای قاچاق با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط انجام دهد.

ولی‌زاده درباره برخورد با متخلفان عرضه محصولات دخانی نوپدید گفت: دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات از طریق مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، به منظور نظارت و بازرسی اماکن فروش دخانیات و برخورد با متخلفانی که سیگارهای الکترونیک را عرضه می‌کنند، بخشنامه‌های لازم را به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور ابلاغ کرده است.

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت به ایسنا گفت: سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق به حساب می‌آیند و به همین دلیل می‌توان از ظرفیت قانونی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز استفاده کرد. موضوع مبارزه با سیگارهای الکترونیک در دستور کار ۲ وزارتخانه «بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» و «صنعت، معدن و تجارت» قرار گرفته است.

وی درباره برخی تقاضاها برای رسمیت بخشیدن عرضه سیگارهای الکترونیک به صورت قانونی گفت: اگرچه تلاش‌ها و اقداماتی برای مبارزه با سیگارهای الکترونیک انجام شده اما تقاضاهایی برای اجازه فعالیت در زمینه تولید، عرضه و رسمیت بخشیدن این سیگارها انجام می‌شود. وزارت بهداشت زیر بار صدور مجوز برای تولید، فروش و عرضه سیگارهای الکترونیک نمی‌رود، چرا که مضرات این سیگارها شناخته شده است.

ولی‌زاده گفت: وزارت بهداشت نسبت به سمی و سرطان‌زا بودن مواد سیگارهای الکترونیک گزارش داده، همچنین مواردی در ارتباط با انفجار در صورت مصرف‌کننده‌ها گزارش شده است.

وی با بیان اینکه این یک باور غلط است که سیگارهای الکترونیک دارای آسیب کمتری هستند، افزود: نگاه مردم باید نسبت به محصولاتی که آسیب‌رسان سلامت هستند تغییر کرده و در ارتباط با مصرف این کالاها باید تجدیدنظر کنند. هدف صنایع دخانی از تولید و ترویج این محصولات به اعتیاد کشاندن نوجوانان و جوانان به نیکوتین و حفظ بازار سمی و مرگبار خود است. این صنایع باید بهای اقدامات خود را بپردازند.

ولی‌زاده با بیان اینکه سیگارهای الکترونیک جزو موارد قاچاق هستند، گفت: مردم از طریق سامانه ۱۹۰ می‌توانند هرگونه تخلف درباره فروش سیگارهای الکترونیک را گزارش کنند.

دیگر خبرها

  • اختصاص ۱۰ همت برای پرداخت فوق‌العاده پرستاران
  • قلیان اکسیژن چیست و چه خطراتی می‌تواند داشته باشد؟
  • سازش ۶۷ درصد پرونده‌های ارجاعی به مشاوران کلانتری‎های سیستان و بلوچستان
  • آخرین جزییات از دوره جدید کالابرگ
  • دبیر کارگروه سلامت مدارس منصوب شد
  • خوب و بد قلیان‌ اکسیژن
  • ۲۵ هزار نیروی جدید در وزارت بهداشت جذب می‌شوند
  • وزارت بهداشت فلسطین: جان تمامی شهروندان نوار غزه در خطر است
  • سمی و سرطان‌زا بودن سیگارهای الکترونیک
  • افزایش اعتبارات مسئولیت اجتماعی در حوزه فرهنگی استان بوشهر