Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: نيروگاه بوشهر ما کامل بومي است و دانش هسته اي در ايران خيلي متفاوت است با آنچه که در برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس مي گذرد. آنها دارند باتري مي‌خرند.
به گزارش خبرنگار مهر، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در برنامه گفتگوي ويژه خبري شبکه دو سيما اظهارداشت: صنعت هسته اي وسيع است و حوزه هاي متعددي را در بر مي گيرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از سرريز اين فناوري مي توانيم در حوزه هاي مختلف استفاده کنيم.
به گزارش خبرنگار مهر، علي اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي در روز ملي فناوري هسته‌اي و در برنامه گفتگوي ويژه خبري در خصوص مهم ترين دستاوردهاي هسته اي اظهار داشت: صنعت هسته اي صنعت وسيعي است و حوزه هاي وسيعي در کشاورزي و سلامت و غيره دارد. ما در حوزه سلامت در سه سال اخير سه نوع سانتريفوژ براي تهيه واکسن به وزارت بهداشت تحويل داديم يا سانتريفوژ سنگ را براي حفاري چاه به وزارت نفت داديم.
وي گفت: سانتريفوژ دکانته هم به وزارت نفت تحويل داده شد، گل هاي حفاري که در چاه هاي حفاري به کار گرفته مي شود را باز مي گرداند و محيط زيست را آلوده نمي کند. آمريکا و هند و يکي دو کشور اروپايي هم اين نوع سانتريفيوژ را توليد مي کنند و البته توليد سانتريفوژ بايد به صرفه و اقتصادي باشد.
صالحي تصريح کرد: ماده استراتژيک صنعت هسته اي اورانيم و کيک زرد است، ما از نظر معادن اورانيوم احساس مي کرديم فقير هستيم چرا که بررسي و تخميني نداشتيم، از سال 89 با اجازه مقام معظم رهبري به عمليات اکتشافي سرعت بخشيديم و پس از بررسي هاي لازم که حدود 78 درصد از مساحت کل بود، متوجه شديم در اين حوزه فقير نيستيم و ما اميدواريم در سال 97 توليدات کيک زرد کشور در اردکان افزايش پيدا کند.
راکتور تهران را در حوزه هاي مختلف به کار خواهيم گرفت
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: ايران از نظر اورانيوم در وضعيت مناسبي است، ولي هنوز بخشي از اکتشاف هوايي ما مانده و به خصوص مناطق شرقي و شمالي مرزي کشور اميدوار کننده است. ما در حد تامين نيروگاه هاي داخلي خود مي توانيم اورانيوم توليد کنيم.
صالحي در خصوص راکتور تهران و نوسازي آن گفت: عمر سني راکتور حدود 35 سال است، راکتور تهران حدود 40 سال عمر مفيد دارد، لذا ما ديديم نياز است که اين راکتور بازسازي شود، حتي قسمت اتاق کنترل آن هم قديمي شده بود. خود راکتور کاملا بازسازي شده و طبقه زيرين در راکتور هشت کانال پرتو دهي داشت که تمام آنها پوسيده شده بود و کانال هاي جديد جاسازي شده اند.
رئيس سازمان انرژي اتمي خاطرنشان کرد: راکتور تهران را در حوزه هاي مختلف به کار خواهيم گرفت، تحول بزرگي که اولين بار در کشور انجام شده است تست لوپي (مدار آزمايش) را راه اندازي کرده اند که جا دارد از جوانان برومند کشور در سازمان انرژي اتمي بابت اين موضوع تشکر کنم.
وي گفت: تست لوپ ما تا 30 اتمسفر را تحمل مي کند و در آينده هم بسيار مفيد است.
صالحي در خصوص فعاليت کوانتومي سازمان انرژي اتمي ادامه داد: يکي از فعاليت هاي ما رو کردن مرزهاي دانش و فناوري در جهان است و يکي از آن دانش ها که سال 2016 اتحاديه اروپا نقشه راه خود را در آن حوزه مطرح کرده فن آوري کوانتومي است. براي تمثيل آن فناوري مي توانم بگويم دنياي با موبايل و بي موبايل.
ما توانايي انجام آزمايش درهم تنيدگي را در کشور داريم
رئيس سازمان انرژي اتمي تصريح کرد: يکي از حوزه‌هاي کاربردي فناوري کوانتوم در علم محاسبات و کامپيوتر ها است که سرعت خيلي بالايي را دارند و البته حوزه کار آنها متفاوت است و ابر کامپيوتر هاي امروزي در برابر آنها چيزي به حساب نمي آيند. حوزه ديگر استفاده از فناوري کوانتوم حوزه امنيت ارتباطات است.
وي افزود: ما توانايي انجام آزمايش درهم تنيدگي را در کشور داريم و فعلا اعلام رسمي نکرديم ولي اولين کشور جهان اسلام هستيم و دو يا سومين کشور آسيايي هستيم ولي تا زماني که تکرار پذيري آزمايش را انجام نداديم نمي توانيم اعلام کنيم.
صالحي اظهار داشت: حوزه ديگر کاربرد آنها سنسور و اندازه گيري هست. واحدهاي اندازه گيري و وسيله اندازه گيري شما حساس تر و ظريف تر باشد وسيله شما بهتر است. ما مي توانيم در آينده مغناطيس زمين را با استفاده از فناوري کوانتومي اندازه گيري کنيم.
برجام ابعاد مختلف دارد، در بُعد فني کارهاي ما در حال پيشرفت است
وي گفت: برجام ابعاد مختلف دارد، در بُعد فني کارهاي ما در حال پيشرفت است. فردو، اراک و نطنز را ببينيد. 44000 ماشين در فردو داريم و تعدادي از آنها در حال کار هستن و هر زمان اراده کنيم مي توانيم گازدهي را در ماشين هاي خود داشته باشيم و 4 روزه مي توانيم 20 درصد را آنجا فعال کنيم که اين براي طرف مقابل حاوي پيام خاصي است.
رئيس سازمان انرژي اتمي افزود: در فردو با کمک روس ها کارها رو به پيش رفت است و اميدواريم در آينده اي نه چندان دور ايزوتوپ هاي پايدار را در فردو داشته باشيم.
وي در خصوص آخرين وضعيت راکتور اراک گفت: در برجام اصرار ما اين بود که همه کارها را ايران انجام دهد، اما استقبال مي کنيم که آنها طراحي هاي ما را نظارت و تاييد کنند؛ چيني ها و آمريکايي ها. چرا که در اين حوزه آنها پيشرفته هستند و زماني که آنها تاييد کنند چون ايمني امر مهمي در حوزه هسته اي است ما با اطمينان خاطر بيشتري گام هاي بعدي را بر مي داريم.
صالحي بيان داشت: طراحي مفهومي ما تمام شده و گفتگوهاي خود را براي تامين تجهيزات شروع کرديم و بايد بگويم از برنامه 5 ساله خود جلوتر هستيم. اميدواريم تا 3 سال آينده راکتور اراک را آماده داشته باشيم.
ما 70 تن آب سنگين داريم
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: همکاري هاي ما با چين و امثال اين مساله منجر به انتقال تکنولوژي شده است.
وي در خصوص موجودي آب سنگين کشور افزود: ما 70 تن آب سنگين داريم و بخشي را فروختيم، به روسيه و به آمريکا آب سنگين فروختيم.
صالحي تصريح کرد: يکي از توافقات جانبي با 1+5 ورود 300 تن کيک زرد از قزاقستان به شکل چرخشي به کشور بود که اين مساله با کارشکني انگليسي ها بهم خورد.
برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس باتري مي‌خرند نه نيروگاه هسته‌اي
رئيس سازمان انرژي اتمي در خصوص خروج آمريکا از برجام گفت: تصميم واکنش ايران به اقدام آنها در خروج از برجام برعهده مقامات عالي نظام است ولي آنچه برعهده ما هست اينکه همه چيز آماده است و ما در هر حوزه اي از مسائل فني مي‌توانيم به سرعت باز گرديم به جايي که سابق بوديم.
وي افزود: در نطنز 20 هزار ماشين نصب شده داشتيم که 10 هزار تا از آنها کار نمي کردند و امروز در شرايطي هستيم که تفاوت چنداني با دوران قبل از برجام نداريم.
صالحي در پاسخ به سوالي در خصوص اينکه آخرين وضعيت پروژه دستور رييس جمهور مبني بر پيشران هاي هسته‌اي چيست؟ ادامه داد: من در عملکرد همکاران خود در سازمان معجزه مي بينم. وقتي اين پروژه ملي آغاز شد ما کار را شروع کرديم و اين علي رغم امکانات محدودي بود که داشتيم ولي بايد بگويم که خيلي خوب کار کرديم در اين حوزه و حتي شايد باور پذير نباشه پيش رفت ما در اين خصوص که صلاح نيست بيشتر از اين توضيح بدم.
رئيس سازمان انرژي اتمي گفت: به لحاظ مفهومي مي دانيم چه مي خواهيم، 5 کشور در جهان پيشران نظامي هسته اي دارند. ما اعلام کرديم پيشران هاي ما غيرنظامي است. ژاپن، روسيه، آمريکا در گذشته پيشران هاي تجاري داشتند و به مرور به سمت نظامي رفتند ولي دوباره به سمت پيشران هاي تجاري رفته اند.
صالحي افزود: ما در بحث پيشران ها به لحاظ محاسباتي خيلي جلو هستيم و ديگر بايد آنها را در واقعيت و زمين مورد آزمايش هاي مختلفي قرار دهيم که وسعت کار زياد است.
وي در پايان در خصوص فعاليت برخي کشورهاي منطقه در صنعت هسته اي، تصريح کرد: کشورهاي منطقه ما سرمايه گذاري هاي زيادي در خصوص نيروگاه هاي هسته اي ميکنند، اما اينها از خارج از کشور تجهيزات و نيرو مي آورند و دانش آنها بومي نيست. نيروگاه بوشهر ما کامل بومي است و دانش هسته اي در ايران خيلي متفاوت است با آنچه که در برخي کشورهاي حاشيه خليج فارس مي گذرد. آنها دارند باتري مي‌خرند. يکي از کشورهاي حوزه خليج فارس از يک کشور چهار نيروگاه خريده که اسم آن نيروگاه نمي شود بعد 40 الي 50 سال جمع مي‌کنند مي‌برند.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۲۸۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اسلامی: ایران در المپیاد مخترعین مقام اول را کسب کرد

رئیس انرژی سازمان اتمی گفت: در المپیاد مخترعین جهان از مدارس انرژی اتمی، ۵ دانش آموز ما مدال گرفتند و در بخش دانش آموزی، ایران مقام اول را کسب کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی امروز_چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت_ در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران گفت: المپیاد مخترین جهان این هفته در سوئیس برگزارشد و مدارس انرژی اتمی هم درآن ثبت نام کردند و ۵ دانش آموز ما مفتخر به دریافت مدال شدند. یک مدال طلا، یک مداال نقره و سه برنز و در این بخش، دانش آموزان ما مقام اول را کسب کردند که این افتخار را به مردم عزیز و خانواده های آنها تبریک می‌گویم.

تکمیل می‌شود..

کد خبر 749673

دیگر خبرها

  • گفتگوی بورل و امیرعبداللهیان در آستانه سفر گروسی؛ رئیس دیپلماسی اروپا به وزیر خارجه ایران چه گفت؟
  • آژانس به مسیر عقلانیت باز می گردد؟
  • استفاده از حقوق مسلم هر عضو آژانس طبیعی است
  • اسلامی: ایران در المپیاد مخترعین مقام اول را کسب کرد
  • اسلامی: بیش از ۱۳۰ بازرس آژانس مجازند در ایران حضور داشته باشند
  • ۱۳۰ بازرس آژانس مجاز به حضور در ایران هستند
  • «گروسی» به ایران می‌آید
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • روسیه در آستانه ساخت اولین نیروگاه هسته‌ای ازبکستان
  • همایش علمی تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خلیج فارس برگزار شد