Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-05-05@19:55:17 GMT

ویژگی‌های فوق العاده شهید آوینی از زبان مسعود ده‌نمکی

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۳۰۰۷

ویژگی‌های فوق العاده شهید آوینی از زبان مسعود ده‌نمکی

امروز بیستم فروردین است، سالروز شهادت سید اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی، کسی که روح جبهه و هشت سال دفاع مقدس را از صدایش می‌توان حس کرد.

خبرگزاری فارس: کارگردان سینما با بیان اینکه امروز فیلم‌ها و سریال‌های زیادی ساخته می‌شود، اما اگر با حکمت و نشانه‌گذاری سینما آشنا نباشند نتیجه خوبی ندارد٬ گفت: شهید آوینی تحلیل و نشانه‌گذاری فیلم را باهم انجام می‌داد و این یکی از ویژگی‌های بارز این شهید است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امروز بیستم فروردین است، سالروز شهادت سید اهل قلم، شهید سید مرتضی آوینی، کسی که روح جبهه و هشت سال دفاع مقدس را از صدایش می‌توان حس کرد.

بیشتر ما وقتی نام این شهید بزرگوار را می‌شنویم، روایت فتح برای‌مان تداعی می‌شود، نام مجموعه فیلم‌های مستندی که در رابطه با رویداد‌های نظامی و سیاسی جنگ هشت ساله ایران و عراق بود و مرتضی آوینی کارگردانی آن را بر عهده داشت و از نخستین سال‌های جنگ ایران و عراق آغاز و تا زمان شهادت وی از سیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شد.

کارگردان اخراجی‌های سه‌گانه و رسوایی‌ها امشب در مراسم بزرگداشت شهادت سید مرتضی آوینی که در سالن همایش شهرداری برگزار شد با بیان اینکه امام راحل در وصیت‌نامه‌اش نوشت اگر می‌خواهید مرا بشناسید وصیت‌نامه‌ام را بخوانید، اظهار کرد: هرکسی که بخواهد شهید آوینی را بشناسد باید نوشته‌هایش را مطالعه کند و امام راحل وی را سید شهدای اهل قلم نامیدند.

مسعود ده‌نمکی ادامه داد: شهید آوینی درگیر سینمای مستند بود و در این زمینه کار می‌کرد و این شهید جزء معدود آدم‌هایی است که از حکمت سینما و هنر دینی حرف می‌زد.

وی تصریح کرد: در حوزه فیلم همه‌چیز نباید معطوف شهید آوینی باشد و به آن متوقف شد و باید تولید اندیشه کرد، چراکه مسائل جدیدی در حوزه سینما شکل گرفته است و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه انجام می‌شود.

این کارگردان سینما با بیان اینکه امروز فیلم‌ها و سریال‌های زیادی ساخته می‌شود، اما اگر با حکمت و نشانه‌گذاری سینما آشنا نباشند نتیجه خوبی ندارد٬ اظهار کرد: شهید آوینی تحلیل و نشانه‌گذاری فیلم را باهم انجام می‌داد و این یکی از ویژگی‌های بارز این شهید است.

وی ادامه داد: برای شناخت اندیشه‌های ناب در جامعه باید سنگ محک داشته باشیم، درغیراینصورت خیلی از فیلم‌های ضدجنگ با پول جا‌هایی ساخته می‌شود که ممکن است عکس شهید آوینی را هم بالای سرشان گذاشته باشند و فقط دوستش دارند و با اندیشه‌های وی آشنا نیستند و قرآن، حدیث و تاریخ اسلام خواندن، همان سنگ محک است.

ده‌نمکی افزود: ۹۰ درصد طلاق‌ها در شهر‌های کلان در سال نخست ازدواج انجام می‌شود و باید دید آسیب‌شناسی آن بر عهده چه کسی است و تأثیر اجتماعی فیلم‌هایی که امروزه ساخته می‌شود، کجاست؟

این کارگردان سینما تصریح کرد: حوزه جنگ نرم بسیار مهم است و دشمن در این زمینه کار‌های زیادی انجام داده و حجم کاری که ما در این زمینه انجام دادیم با حجم کاری دشمن اصلاً قابل قیاس نیست و می‌توان گفت: ما در حوزه تربیت جامعه را رها کردیم.

وی با بیان اینکه ابتدایی‌ترین آموزه‌های اخلاقی در نسل جدید فراموش شده است، اظهار کرد: در جامعه کمترین مباحث و مبانی اخلاقی فروپاشیده است و تنها راه نجات این است که از صفر آغاز و نگاه تربیتی و آموزشی خود را اصلاح کنیم.

ده‌نمکی در پایان گفت: شهید آوینی در مورد جنگ و سینمای دینی در زمان خود حرف زد و اگر می‌خواهیم راه شهید آوینی را برویم باید فرق فیلم جنگ و ضدجنگ را بفهمیم، چراکه برای آوینی شدن باید عاشق بالله شد. لینک کوتاه خبر: farda.fr/003M8T

منبع: فردا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۳۰۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر

به گزارش همشهری آنلاین، روز جمعه ۱۴ اردیبهشت‌ اکرانی خصوصی از فیلم «مست عشق» در موزه سینما تدارک دیده شده بود تا سازندگان این فیلم سینمایی میزبان برخی از چهره‌های حوزه مولوی‌شناسی و شمس پژوهی و شاهنامه‌پژوهی همچون محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزاری و نیز بزرگان دیگری همچون ژاله آموزگار (پژوهشگر فرهنگ و زبان‌های باستانی)، عبدالمجید ارفعی (متخصص زبان‌های باستانی و مترجم خط میخی عیلامی)، احمد محیط طباطبایی (رییس ایکوم)، لوریس چکناواریان (آهنگساز و رهبر ارکستر)، یونس شکرخواه (متخصص علوم ارتباطات) و حجت‌الله ایوبی (رییس سابق سازمان سینمایی و کمیسیون ملی یونسکو) شدند.

در میان این چهره‌های فرهنگی و هنری، محمدعلی موحد به تماشای فیلم نشست.

پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است از راست: لوریس چکناواریان، محمدعلی موحد و میرجلال‌الدین کزازی

در ابتدای این مجلس و پیش از نمایش فیلم، حجت‌الله ایوبی در سخنانی کوتاه گفت: ملت ایران یک بدهی به دنیا داشت و دنیا هم یک مطالبه بزرگ از ما. سینمای ایران که جزء سینماهای برتر جهان است باید کاری را برای حضرت مولانا و شمس انجام می‌داد.

او با تاکید بر اینکه خودش فیلم را ندیده است، ادامه داد:‌ من این تلاش و عزم را گرامی می‌دارم بویژه آنکه بارها از زبان بزرگان جهان شنیدم که چه معمایی در سینمای ایران وجود دارد که با وجود حداقل امکانات این چنین درخشان است؟ به نظر بنده، راز و رمز این موفقیت در این سالن حاضر است؛ پشتوانه سینمای ایران ادبیات فاخر و گنج معنوی آن است که در هیچ کجای جهان وجود ندارد. سینمای شاعرانه ایران مرهون بزرگانی است که امروز در اینجا نشستند و آقایان فتحی، توحیدی و دیگر هنرمندان در این فضا تنفس کردند و با محمدعلی موحد زندگی کردند. فیلم و نگاه آن‌ها عطر و رنگ موحد و کزازی و شفیعی کدکنی و بزرگان دیگر را می‌دهد. من این عزیزان را به "نام" و بدون لقب صدا کردم چون استاد شفیعی کدکنی در آخرین شماره مجله «بخارا» زیبا گفته است که محمدعلی موحد بالاترین لقبش در همین است که «محمدعلی موحد» است و لقب و پسوند و پیشوندی برازنده او نیست. این برای بقیه اساتید هم صدق می‌کند.

ایوبی افزود: یقین دارم که استقبال فراوان مخاطب آغاز راهی است که باز هم از مولانا و شمس سخن گفته شود.

سپس فرهاد توحیدی - فیلمنامه‌نویس «مست عشق» بیان کرد: نوشتن فیلمنامه این کار در کنار جناب آقای فتحی حدود سه سال و اندی طول کشید و در طول نوشتن متن، سایه معنوی دکتر موحد بر سر این کار بود.

او با اشاره به شیوه روایت فیلم گفت:‌ من به عنوان یک معلم کوچک فیلمنامه‌نویسی عرض می‌کنم که سال‌هاست در میان همکارانم و بخصوص در میان جوانان علاقه‌مند به فیلمنامه‌نویسی اشتیاق زیادی برای گذر و عدول از نوشتن فیلمنامه به سبک و سیاق کلاسیک در چهارچوب شاه‌پیرنگ می‌بینم. آن‌ها بسیار دوست دارند که فیلمنامه‌نویسی متفاوت را با روایت‌های موازی تجربه کنند و برای یادگیری تکنیک داستان‌گویی در فیلمنامه نویسیِ آلترناتیو، طبیعتاً به ادبیات فیلمنامه‌نویسی ترجمه شده رجوع می‌شود.

ژاله آموزگار

این در حالی‌ است که بخت بزرگ بنده و آقای فتحی این بود که در این کار برای سازماندهی روایت‌های موازی از دل آثار مولانا و مثنوی استفاده کردیم. شاید بی‌راه نباشد که بگویم یکی از اولین کسانی که داستان‌گویی به این شیوه را ابداع کردند حضرت مولانا بود و البته پیش‌تر از او عطار و سنایی هم چنین تجربه‌ای داشتند.

توحیدی ادامه داد: کوشش ما این بود از آن میراثی که حضرت مولانا و دیگران در روایت‌گری به جا گذاشتند و بزرگان امروز ادبیات ایران در کتاب‌های خود شرح دادند، استفاده کرده باشیم و امیدوارم آنچه بر پرده خواهید دید گوشه کوچکی از انتظارات شما را برآورده کند.

جهانِ پر از طمع و ویرانی را با افعال خود سیاه‌تر نکنیم

در پایان حسن فتحی - کارگردان «مست عشق» که از سر فیلمبرداری سریالش خود را به این برنامه رسانده بود - متنی را قرائت کرد که به این شرح بود: «همه ما آدم‌ها بی‌آنکه خواسته باشیم، متولد می‌شویم و طنز قضیه در این است که چه بخواهیم و چه نخواهیم، متولد شدن ما با نوعی مسئولیت اخلاقی همراه است؛ مسئولیتِ اینکه اوضاع جهانی را که لُملُمه می‌زند از حرص و طمع و کشتار و ویرانی، با افعال خودمان سیاه‌تر از آنچه که هست نکنیم. پیام شیرین و شکّرین شمس و مولانا در این زمانه تلخ‌کامی و خشونت و نفرت‌پراکنی، می‌تواند بارقه امیدی باشد برای ما ساکنانِ به عادت و روزمرگی گرفتار شده‌ی این روزگار تا شاید با پرهیز از خودشیفتگی و افکار خشک و تنگ‌نظرانه در افعال و کردار خودمان تأمل و نواندیشی و تجدیدنظر کنیم.

حسن فتحی

این اثر سینمایی بی‌هیچ تفاخری برگ سبزی تحفه درویش و نمایش قطره‌ای از دریای بیکران اندیشه‌های عرفانی است.»

در همین زمینه میرجلال‌الدین کزازی؛ استاد زبان و ادبیات فارسی و شاهنامه‌پژوه در حاشیه اکران خصوصی «مست عشق» برای ادیبان و چهره‌های فرهنگی درباره این فیلم اظهار کرد: از نگاهی فراخ و فراگیر، دید و داوری من درباره این توژینه داستانی یا فیلم این است که دست‌اندکاران و پدیدآورندگان آن در کار هنری که می‌خواسته‌اند کرد، کامدار بوده‌اند. توانسته‌اند به آن آماج‌ها و آرمان‌هایی که در سر می‌پرورده‌اند، دست بیابند. از این دید این فیلم یکی از اندک فیلم‌هایی است که من از دیدن آن، از آغاز تا انجام فیلم، شادمان و خشنود بودم.

او افزود: آن دریافتی که این هنرمندان از چهره‌ مولانا و منش و کنش او داشته‌اند، در بخشی گسترده در این آفریده هنری بازتاب یافته است. دم‌های دلپذیری را من به هنگام دیدن فیلم گذرانیدم اما چند ویژگی بیشتر بر من کارگر افتاد؛ بجز کارگردانی که هر چه در فیلم می‌گذرد به راستی به گونه‌ای به او بازمی‌گردد زیرا اوست که سررشته‌ها را در دست دارد، خُنیا یا موسیقی فیلم بسیار بشکوه، کارساز و اثرگذار بود، به همان سان فیلم برداری آن. سه دیگر، آوابرداری این فیلم. از دید فنی این سه، نمود بیشتری در چشم من داشت.

کزازی درباره گفت‌وگوهای بین شمس و مولانا که از دید برخی، شاید برای مخاطب عام دیریاب‌تر باشد و اینکه آیا فیلم توانسته شمایی از مولانا و شمس را به مخاطب عام‌تر معرفی کند، گفت: بیشینه این گفت‌وگوها چون از آبشخورها ستانده شده بود، از ویژگی‌های بسیار پسندیده فیلم شمرده می‌شود اما زبان فیلم، شاید ناچار بوده‌اند من داوری نمی‌کنم، با زبان روزگار مولانا همیشه سازگار نبود، شاید می‌خواسته‌اند که بیننده امروزین بتواند پیوند بیشتری با فیلم بیابد. ببیننده‌ای که با ادب پارسی و زبان مولانا به بسندگی آشنا نیست.

کد خبر 849267 منبع: ایسنا برچسب‌ها کارگردانان سینمای ایران خبر مهم پارسا پیروزفر بازیگران سینما و تلویزیون ایران مولانا سینمای ایران شهاب حسینی (بازیگر)

دیگر خبرها

  • چهره‌های مشهور ادبیات که مست عشق پارسا پیروزفر را دیدند | میرجلال‌الدین کزازی: از آغاز تا انجام، شادمان و خشنود بودم...| تصاویر
  • تولید زباله مسافران، نمکی روی زخم بی‌درمان گیلان!/ اقداماتی که گردشگران باید برای بحران پسماند انجام دهند + عکس
  • ویژگی‌های منحصربه‌فرد مردم اصفهان در دفاع مقدس استثناء است
  • ویژگی‌های معلم خوب در مدرسه شهید کاظمی اردبیل
  • رسانه عبری زبان: همه دست آوردهایمان بر باد رفته است
  • واکنش میرجلال‌الدین کزازی به فیلم «مست عشق»
  • ستار اورکی از علاقه‌اش به موسیقی فیلم گفت/همکاری با مسعود کیمیایی
  • حساسیت فوق‌العاده یک مسئول نسبت به بیت‌المال! + فیلم
  • رونمایی از سه کتاب منتخب آثار جشنواره شهید آوینی
  • حضور ۱۵۰۰ نفر در جشنواره قرآنی، فرهنگی، هنری و ادبی شهید آوینی