Web Analytics Made Easy - Statcounter

"طاهره لباف" پزشکی که به خاطر داشتن حجاب و مبارزه علیه رژیم ستمکار پهلوی سه بار از دانشگاه اخراج شد به بیان خاطرات خود از وضعیت دانشگاه‌ها در دوران طاغوت پرداخت. ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۴۰ فرهنگی موسیقی و تجسمی نظرات

به گزارش خبرنگار  فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، همزمان با آغاز هفته هنر انقلاب، مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «نشان زندگی» با موضوع زنان پزشک در گالری شماره یک خانه عکاسان ایران برگزار شد؛ در این نمایشگاه عکسهایی از سارا رجایی که از دکتر طاهره لباف عکاسی کرده و آثار مهدیه کرمانی که فعالیتهای دکتر لعبت گرانپایه را سوژه عکاسی خود قرار داده به معرض نمایش عموم درآمده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیداحسان باقری مدیر خانه عکاسان ایران در این مراسم گفت: این نمایشگاه به پاسداشت زحمات خانم دکتر لباف و خانم دکتر گرانپایه برگزار شده است؛ البته زحمات آنها در قالب این تصاویر قابل بیان نیست چراکه وجودشان وقف خدمت است و سالهاست که در حوزه پزشکی فعالیت دارند.

باقری ادامه داد: خانم رجایی و خانم کرمانی ماه‌ها در شهرستانها وقت گذاشته‌اند تا بخشهایی از زندگی این دو بانوی موفق را به تصویر بکشند؛ البته تعداد عکسها بسیار زیاد بود و ما به دلیل محدودیت فضا مجبور شدیم که دست به انتخاب برترین عکسها بزنیم.

وی با اشاره به هفته هنر انقلاب گفت: هر ساله همزمان با سالگرد شهادت شهید آوینی هفته هنر انقلاب برگزار می‌شود؛ این هفته بهار هنر انقلاب محسوب می‌شود و هدف آن انتشار پیام انقلاب در قالب هنر است؛ پیام گسترده‌ای که طی چهار دهه اخیر مرزهای ایران را نیز درنوردیده است. ارزشهای والای انسانی و غلبه بر گرایشات فطری، سرلوحه هنر انقلاب است و شهید آوینی سردمدار این جریان بود.

در ادامه طاهره لباف پزشکی که سوژه عکاسی سارا رجایی بوده است، گفت: از خانم رجایی به خاطر ثبت این تصاویر تشکر می‌کنم اما مسائل زندگی سخت‌تر از آن است که به تصویر درآید.

لباف ادامه داد: در سال 47 که وارد دانشگاه شیراز شدم به خاطر حجابم مورد تمسخر و آزار دانشجویان قرار می‌گرفتم به حدی که حتی در زمانهای استراحت جرئت آمدن به حیاط دانشگاه را نداشتم؛ حتی مسئولین دانشگاه نیز عرصه را بر من تنگ کرده بودند و سرانجام ظرف کمتر از یک سال من را اخراج کردند

وی افزود: سپس مجدداً در کنکور شرکت کردم و این بار به دانشگاه مشهد رفتم؛ در آنجا تحت آموزش شهید هاشمی‌نژاد بودیم ایشان در آموزش مسائل عقیدتی بسیار فعال بودند. در آنجا هم ترم دوم بودم که به دستور ساواک از دانشگاه اخراج شدم. بار سوم نیز کنکور دادم و به دانشگاه رفتم که این بار هم به دلیل شرکت در اعتصابات علیه شاه از ادامه تحصیل بازماندم؛ حتی در این ماجرا بر اثر اصابت باتوم به سرم ضربه مغزی شدم.

این پزشک خاطرنشان کرد: در تمام این اخراجها جرم من فقط داشتن حجاب و تبلیغ مبانی اسلام بود. وضعیت دانشگاه‌ها در سالهای پیش از انقلاب بسیار اسفناک بود؛ در دانشگاه‌ها مکانی به نان تریا وجود داشت که دانشجویان در آنجا آزادانه به مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر می‌پرداختند. وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها بسیار بد و حجاب خاری در چشمان مسئولین دانشگاه‌ها بود.

در ادامه لعبت گرانپایه پزشکی که سوژه عکسهای مهدیه کرمانی بوده است؛ گفت: من نیز در دوران مدرسه به دلیل داشتن حجاب آزار دیده‌ام و حتی من را تهدید به دستگیری توسط ساواک کرده‌اند. اما بالاخره موفق شدم با حفظ حجاب و اعتقادات به تحصیل ادامه دهم.

گرانپایه تصریح کرد: در حال حاضر عضو هیئت علمی بیمارستان ساسان هستم؛ مسئولیت NGO سلامت بانوان را به عهده دارم و کارگاه‌های بسیاری در سراسر کشور برای پیشگیری از ابتلای بانوان به سرطان سینه برگزار کرده‌ام.

تصاویری از مراسم افتتاحیه نمایشگاه عکس «نشان زندگی» را مشاهده می‌کنید:

انتهای پیام/

نمایشگاه عکس«نشان زندگی»نمایشگاه عکس«نشان زندگی»نمایشگاه عکس «نشان زندگی» افتتاح شد/ طاهره لباف: به جرم داشتن حجاب و تبلیغ اسلام سه بار از دانشگاه اخراج شدم +تصاویر R1489/P1361/S4,40/CT7

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۳۴۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) فردا بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران افتتاح خواهد شد

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • جامعه نخبگانی غرب، مفهوم نامه سال ۹۴ رهبر انقلاب را امروز درک کرد
  • افتتاح ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران
  • (ویدئو) فردا بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران افتتاح خواهد شد
  • بیانیه بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبائی پیرامون حضور وزیر علوم در این دانشگاه: آقای زلفی‌گل! شما از ابتدا هم اشتباهی بودید! شما اخراج اساتید ضد انقلاب و اسلام و دین از دانشگاه‌ را، تبدیل به ابزاری برای تسویه‌حساب‌های شخصی کردید
  • تجلی اقتدار نظامی ایران در عملیات موشکی علیه رژیم صهیونیستی
  • هدف از اعلام انقلاب فرهنگی اسلامی‌سازی دانشگاه‌ها بود
  • ادامه سرکوب و اخراج استادان و دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا
  • راهنما برای گالری‌گردی در پایانِ هفته پیش‌ِ رو
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • زاهدان میزبان گردهمایی کشوری مدیران مراکز مشاوره و سبک زندگی