Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@00:30:58 GMT

تاثير فشارخون بر رابطه جنسي را مي دانيد؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۳۶۴۴

تاثير فشارخون بر رابطه جنسي را مي دانيد؟

خبرگزاري آريا -

تاثير فشارخون بر رابطه جنسي را مي دانيد؟
بسياري از افرادي که به فشارخون مبتلا هستند از وجود آن بي‌اطلاع‌اند. فشارخون بالا هيچ علامت يا نشانه‌اي ندارد ولي تاثير زيادي بر عملکرد جنسي افراد مي‌گذارد. از نظر علمي اگر فشارخون فردي بالاتر از 140 روي 90 ميلي‌متر جيوه باشد مبتلا به فشارخون است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه اختلال در فعاليت جنسي اثر تهديدکننده فوري در زندگي ندارد (مثل حمله قلبي)، ولي در درازمدت ميزان رضايتمندي جنسي را به شدت تحت‌تاثير قرار مي‌دهد.
وجود برخي علايم مي‌تواند نشان‌دهنده احتمال فشارخون باشد كه عبارتند از: درد سينه، نامنظمي ضربان قلب، سردرد، خونريزي از بيني، سرگيجه، اضطراب و بي‌قراري و تنگي نفس. در مواجهه با هريک از علايم فوق، لازم است از نظر فشارخون بررسي‌هاي لازم انجام شود.
ميزان تاثير فشارخون بالا بر عملکرد جنسي به شدت، مدت زمان ابتلا و دارويي که بيمار مصرف مي‌کند بستگي دارد.
6 نكته مهم
در مورد رابطه فشارخون و عملکرد زناشويي در مردان 6 نکته بسيار مهم وجود دارد:
1. تعداد قابل‌ملاحظه‌اي از مردان مبتلا به فشارخون بالا داراي اختلال‌هاي جنسي هستند که کيفيت زندگي آنها را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد، زيرا بسياري از آقايان به دليل شرم و حيا مشکل خود را نمي‌توانند با پزشک در ميان بگذارند. معمولا مشکلات آنها يا درمان‌نشده است يا اينکه دست به دامن منابع نامعتبر مثل اينترنت و شبکه‌هاي ماهواره‌اي مي‌زنند.
2. اختلال جنسي در بيماران فشارخوني ممکن است ناشي از مصرف دارو باشد و تغيير نوع دارو ممکن است مشکل بيمار را برطرف كند.
3. در درمان اختلال نعوظ، معمولا دارويي استفاده مي‌شود كه باعث پايين‌آمدن فشارخون مي‌شود، اگرچه اين کاهش اندک است ولي در برخي بيماران به‌خصوص افراد مسن اگر مصرف اين دارو همراه با داروهاي ضدفشارخون باشد، ممکن است خطرآفرين باشد. با کاهش شديد فشارخون، جريان خون در مغز و قلب کاهش پيدا مي‌كند و ممکن است سکته قلبي يا مغزي ايجاد شود.
4. برخي بيماران مبتلا به فشارخون جزو بيماران پرخطر به شمار مي‌روند؛ بيماراني که درمان نمي‌شوند، با وجود مصرف دارو فشارخون آنها کنترل‌‌شده نيست يا داراي فشارخون بدخيم (فشارخون بالاتر از 180 روي 120 ميلي‌متر جيوه) هستند. در اين گروه از بيماران برقراري رابطه زناشويي ممکن است خطرناک باشد به همين دليل اينگونه مردان تا زمان درمان و کنترل مناسب فشارخون، بايد نزديکي را به تعويق بيندازند. خطر حوادث قلبي در اين بيماران هنگام روابط زناشويي10برابر افراد عادي است.
5. بسياري از بيماران دچار فشارخون، داراي بيماري عروق کرونري قلب يا نارسايي قلب نيز هستند و از داروهاي با خاصيت نيتراتي مثل «نيتروکانتين» يا «نيتروگليسرين» زيرزباني استفاده مي‌کنند. مصرف داروهاي رايج براي درمان اختلال نعوظ مانند «سيلدنافيل» در اين افراد مطلقا ممنوع است.
6. اختلال نعوظ در بيماران فشارخوني و ديابتي هشداري مبني بر وجود احتمالي ساير اختلال‌هاي عروقي مثل گرفتگي عروق کرونر قلب است. امروزه توصيه مي‌شود مرداني كه دچار اختلال نعوظ عروقي هستند، حتما از نظر سلامت عروق کرونر قلب نيز بررسي شوند.
عارضه جنسي فشارخون
ابتلا به فشارخون بالا با ناتواني جنسي در ارتباط است. پديده نعوظ در مردان، پديده‌اي پيچيده و لازمه نعوظ طبيعي، هماهنگي سيستم هورموني، عصبي، عروقي و رواني فرد است كه مهم‌ترين آنها سيستم عروقي است زيرا اگر ميزان خون ورودي و خروجي از آلت تناسلي به مقدار طبيعي نباشد، باعث اختلال در نعوظ مي‌شود. لازمه جريان خون طبيعي، داشتن عروق طبيعي است. ابتلا به 3 بيماري رابطه بسيار نزديکي با اختلال نعوظ در مردان دارد؛ ديابت، بيماري قلبي - عروقي و فشارخون بالا.
آقايان مبتلا به ناتواني جنسي در 44 درصد موارد دچار فشارخون، 79 درصد چاقي، 79 درصد LDL (چربي مضر) بالا، 23 درصد ديابت و 16 درصد سيگاري هستند. تمام موارد فوق عوامل خطرزا براي فشارخون بالا محسوب مي‌شود. ابتلا به فشارخون بالا از طريق 4 مکانيسم باعث اختلال و کاهش جريان خون آلت تناسلي و در نتيجه ناتواني جنسي يا اختلال در نعوظ مي‌شود؛ تنگي و سفتي جدار عروق، افزايش فعاليت سيستم سمپاتيک بدن که منجر به انقباض عروق مي‌شود، اختلال در پوشش داخلي عروق (آندوتليوم) و کاهش ميزان آزادشدن «نيتريک اکسايد» يا NO اين ماده عامل اصلي باز شدن و اتساع عروق آلت تناسلي است که باعث مي‌شود خون در آلت تناسلي جريان پيدا کند. هر عاملي که باعث تنگي يا سفتي جدار شريان و عدم اتساع در آن شود باعث اختلال نعوظ عروقي مي‌شود.
با گذشت زمان، فشارخون بالا باعث آسيب به پوشش داخلي عروق و تنگي و سفتي آن مي‌شود که در اصطلاح به آن «تصلب شرايين» مي‌گويند. با توجه به ميزان تنگي و سفتي عروق، ميزان جريان خون آلت تناسلي کاهش مي‌يابد. براي ايجاد نعوظ کامل و طبيعي به غير از جريان خون شرياني، خون واردشده به آلت تناسلي بايد در اين ناحيه بماند و خارج نشود. به عبارت ديگر بايد خون در اين ناحيه از بدن به دام بيفتد.
هنگام ورود خون شرياني به آلت تناسلي، وريدها به جدار آلت تناسلي فشرده و مسدود مي‌شوند و در نتيجه خون نمي‌تواند از آلت تناسلي خارج شود ولي اگر جدار وريد سفت شود، بسته نشدن آن باعث خروج خون ورودي از آلت تناسلي خواهد شد. اينگونه مردان بيماراني هستند که پس از رسيدن به نعوظ به زودي آن را از دست مي‌دهند يا به عبارت ديگر در نگه داشتن نعوظ مشکل دارند، اصطلاح علمي اين بيماري اختلال نعوظ به دليل نشت وريدي است، که يکي از بدترين انواع اختلال نعوظ است.
از ديگر مکانيسم‌هايي که باعث اختلال نعوظ در مردان فشارخوني مي‌شود، تغييرات در آندوتليوم عروق است. آندوتليوم، لايه‌اي از سلول‌هاست که داخل عروق را مفروش مي‌کند. يکي از وظايف آن ترشح ماده‌اي به نام «نيتريک اکسايد» يا همان NO است که باعث اتساع عروق آلت تناسلي و منجر به نعوظ مي‌شود. در بيماران مبتلا به فشارخون، ترشح «نيتريک اکسايد» از آندوتليوم عروق مختل و در حقيقت عروق به جاي متسع شدن منقبض مي‌شوند كه در نهايت باعث کاهش شديد جريان خون آلت تناسلي مي‌شود.
مرداني كه حتي يکبار نرسيدن به نعوظ را تجربه مي‌كنند، دچار اضطراب مي‌شوند. اگر مردي متوجه شود که هنگام رابطه زناشويي ناموفق خواهد بود، از برقراري رابطه اجتناب مي‌کند و اين مساله باعث به هم خوردن روابط بين زن و شوهر مي‌شود. با افزايش هر چه بيشتر سطح فشارخون و مدت زمان ابتلا و غفلت از درمان يا درمان نامناسب، ميزان عوارض جنسي بيشتر خواهد بود.
شدت در کاهش جريان خون رسيدن به نعوظ را در مردان دچار مشکل مي‌كند و در مراحل پيشرفته غيرممکن. به دليل تنگي و سفتي عروق ناشي از فشارخون بالا، ميزان جريان خون واژن کاهش پيدا مي‌كند و واژن خشک مي‌شود. تشديد در خشکي واژن باعث کاهش ميل و برانگيختگي جنسي در خانم‌ها و ايجاد اضطراب و مشکل در روابط زن و شوهر مي‌شود.
فشارخون بالا از دو طريق عملکرد جنسي را تحت‌تاثير قرار مي‌دهد؛ اثر مستقيم ناشي از فشارخون زياد که در بالا شرح داده شد و ديگري اثر داروهايي که در درمان فشارخون به کار مي‌روند. داروهايي كه براي درمان فشارخون بالا به کار مي‌روند عملکرد جنسي را به‌شدت تحت‌تاثير قرار مي‌دهند، اين موضوع بيشتر در مورد داروهاي ضدفشارخون قديمي صادق است.
داروهاي مدر: داروهاي مدر، داروهايي هستند که ميزان ادرار را افزايش مي‌دهند. ادرار مايعي است که از خون گرفته مي‌شود و حجم خون کاهش مي‌يابد با کاهش حجم خون ميزان خون وارده به آلت‌تناسلي کاهش مي‌يابد و نعوظ با مشکل همراه مي‌شود. هرچند در موارد عادي اثر داروهاي مدر مشهود نيست ولي در مرداني كه به دليل فشارخون بالاي طول‌کشيده، داراي تنگي و سفتي جدار عروق هستند ممکن است مختصري کاهش جريان خون به آلت تناسلي، مشکل‌ساز شود. داروهاي مدر باعث تخليه روي (Zinc) بدن مي‌شوند. روي در توليد هورمون تستوسترون در مردان لازم است.
داروهاي مهارکننده گيرنده‌هاي بتا در عروق: از مهم‌ترين داروهاي مهارکننده پروپرانولول و آتنولول هستند. اين داروها از طريق دو مکانيسم باعث اختلال نعوظ در مردان مي‌شوند: اختلال در واکنش سيستم عصبي و گشاد شدن عروق آلت‌تناسلي براي وارد شدن خون در آن و ايجاد نعوظ. بيماران بايد به اين مساله توجه داشته باشند كه به هيچ‌وجه شخصا نبايد نسبت به کاهش، قطع يا تعويض داروي ضدفشارخون اقدام كنند زيرا اين اقدام بسيار خطرناک است و خطرهايي مانند خونريزي مغزي به همراه دارد. اگر مصرف داروها با عوارض همراه بود بايد با پزشک معالج مشورت كنيد.
داروهاي فشارخوني كه عملکرد جنسي را کمتر تحت‌تاثير قرار مي‌دهند: مهارکننده‌هاي آنزيم مبدل آنژيوتانسين مانند کاپتوپريل و آنالاپريل. اين گروه از داروها تاثيري بر عملکرد جنسي ندارند. مهارکننده‌هاي کانال‌هاي کلسيمي مانند آملوديپين، ديلتيازم، نيکارديپين و نيفديپين. اين گروه داروها نيز تاثيري بر عملکرد جنسي ندارند. مهارکننده‌هاي گيرنده‌هاي آنژيوتانسين 2 مثل لوزارتان و والزارتان. اين گروه از داروها بهترين از نظر تاثير بر عملکرد جنسي هستند و باعث بهبود عملکرد جنسي مي‌شوند. مهارکننده‌هاي گيرنده‌هاي آلفا مانند پرازوسين، ترازوسين، دوگزازوسين و تامسولوسين. اين گروه از داروها باعث بهبود عملکرد جنسي مي‌شوند.
براي کمک به پزشک براي انتخاب داروي مناسب بايد هرگونه دارويي که استفاده مي‌کنيد حتي مکمل‌ها را به اطلاع پزشک معالج برسانيد چون گاهي ترکيب چند دارو با يكديگر نيز باعث اختلال جنسي مي‌شود. لازم است ثابت شود اختلال جنسي ايجادشده ناشي از مصرف داروي ضدفشارخون است. در بعضي موارد با اجازه پزشک معالج مي‌توان مصرف داروي به‌خصوصي را تا يک هفته قطع کرد تا اثر آن بر عملکرد جنسي مشخص شود.
هنگام قطع مصرف دارو، روزانه بايد چندبار فشارخون کنترل شود تا خطري بيمار را تهديد نکند. مرداني كه دچار فشارخون بالا و اختلال نعوظ هستند، بايد مصرف هر نوع دارو براي درمان اختلال با اطلاع و مشورت پزشک باشد. درمان فشارخون بالا هميشه با دارو نيست در بسياري از موارد با تغيير در سبک زندگي، فشارخون طبيعي مي‌شود و بيمار نيز متحمل عوارض داروهاي ضدفشارخون نخواهد بود. در اين شرايط فرد بايد مصرف هر نوع تنباکو (سيگار و قليان) را متوقف کند، رژيم غذايي سالم داشته باشد، نمک مصرفي را کم كند، اضافه وزن خود را اصلاح كند، به‌طور مرتب فعاليت ورزشي داشته باشد، داروهايش را منظم بخورد.
متأسفانه 77 درصد بيماران فشارخوني داروهاي خود را به‌طور منظم مصرف نمي‌کنند و عوارض خطيري مانند بروز خونريزي مغزي و سکته قلبي اين بيماران را تهديد مي‌کند. مصرف منظم داروهاي ضدفشارخون ضروري است و هرگونه عارضه بايد با پزشک معالج در ميان گذاشته شود. داروهاي ضدفشارخون جديد نه‌تنها اثر سوء بر عملکرد جنسي ندارند، بلکه در حقيقت عملکرد آن را نيز بهبود مي‌بخشند مثل لوزارتان.
منبع : salamatiran.com


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۳۶۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با حضور جمعی از متخصصان برجسته داخل و خارج کشور، روزهای ۵ الی ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در مرکز همایش‌های انستیتو قلب و عروق شهید رجایی در حال برگزاری است.

در این کنگره که با حضور یوسف پناهی معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، حسین فرشیدی معاون بهداشت وزارت بهداشت، محمد رئیس زاده رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، فریدون نوحی رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی، محمدرضا میرزاآقایی رئیس کنگره، محمدعلی یوسف نیا نایب رئیس کنگره، علیرضا علیزاده قویدل دبیر علمی کنگره، فرشاد جلیلی دبیر اجرایی کنگره و دیگر اساتید برجسته قلب و عروق همراه بود، آخرین دستاوردهای علمی و پژوهشی در حوزه بیماری‌های قلبی و عروقی به اشتراک گذاشته شد.

فریدون نوحی رئیس انستیتو قلب و عروق شهید رجایی در سخنرانی افتتاحیه این کنگره، ضمن ابراز خرسندی از حضور متخصصان برجسته این رشته در این رویداد علمی، گفت: بیماری‌های قلبی عروقی به عنوان یکی از شایع‌ترین علل مرگ و میر در جهان، چالشی بزرگ برای نظام‌های بهداشتی در سراسر دنیا به شمار می آیند.

وی افزود: برگزاری این کنگره فرصتی ارزشمند برای تبادل دانش و تجربیات در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان بیماری‌های قلبی عروقی فراهم می‌کند و امیدواریم بتوانیم با هم افزایی و همکاری یکدیگر، گام‌های مؤثری در جهت ارتقای سلامت قلب و عروق مردم کشور برداریم.

در ادامه این کنگره، سخنرانی‌های علمی متعددی توسط اساتید برجسته داخلی و خارجی با محوریت موضوعات مختلفی از جمله بیماری‌های عروق کرونر، نارسایی قلبی، آریتمی های قلبی، بیماری‌های دریچه‌ای قلب، فشار خون بالا، کلسترول بالا و دیابت و رشته‌های تخصصی مرتبط با قلب و عروق برگزار می‌شود.

همچنین، پنل‌های تخصصی و کارگاه‌های آموزشی متنوعی نیز در این راستا تدارک دیده شده بود.

نهمین کنگره مشترک قلب و عروق ایران با استقبال گسترده متخصصان این رشته همراه شد و به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای علمی در این حوزه در سطح کشور شناخته می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • خالی ماندن ظرفیت رشته‌های جراحی قلب و عروق نگران کننده است
  • بیماری‌های قلبی و عروقی از شایع‌ترین علل مرگ‌ومیر در دنیا
  • بیماری‌های قلبی عروقی چالش بزرگ نظام‌های بهداشتی دنیا
  • ماجرای رابطه جنسی یک مرد انگلیسی با اجساد
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • جنجال رابطه جنسی عجیب مرد انگلیسی در بیمارستان!
  • رابطه جنسی مرد انگلیسی با اجساد
  • شایع‌ترین بیماریهای متقاضیان حج تمتع خراسان رضوی فشارخون و دیابت است
  • فشارخون و دیابت، بیماری شایع متقاضیان حج تمتع
  • این افراد مراقب باشند در خطر حمله قلبی اند