Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،طبق آن چيزي كه در مجامع بين الملل عرف است فعاليت پيام رسان هاي خارجى در هر كشورى مبتنى بر تبعيت از قوانين آن كشور مى باشد؛ اتفاقى كه در كشور ما سالهاست رخ نداده است. يكى از پيام رسان هايى كه در داخل ايران بخاطر امكانات رايگانى كه كه به مخاطبانش ارائه مى كند، از محبوبيت بالايى برخوردار مى باشد تلگرام است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين پيام رسان كه توانسته با امكاناتى كه در اختيار كاربران ايرانى خود قرار مى دهد نزديك به ٤٠ ميليون مخاطب ايرانى را جذب خود كند، از سال گذشته ساز مخالف با حاكميت كشورمان زده است. نمونه بارز اين مخالفت ها در اغتشاشات دى ماه ٩٦ ظاهر شد، به گونه اى كه مديران تلگرام كانال هاى ضدنظام جمهورى اسلامى ايران را كه ترويج به خشونت طلبى را مى كردند، نيست. از طرفى در چندماه گذشته تلگرام با منتشر كردن ارز ديجيتالى خود يعنى گرام از حالت پيام رسانى خود خارج شد و به نوعى ارزش پول و اقتصاد ايران را نشانه رفت. با اين تفاسير در گفتگويى با دكتر رسول جليلى عضو حقيقى شوراى عالى فضاى مجازى به برخى از اين موارد پرداختيم كه در ادامه مى خوانيد.


سوال: جناب دكتر جليلى، چرا توییتر تاکنون باتوجه به اینکه فیلتر هم هست سعی در دور زدن فیلترینگ ندارد و حتی پیشنهاد داده تا سرورهای خود را به درون خاک سرزمینمان انتقال دهد اما تلگرام بعد از همکاری با کانال های معاند و تهدید ایران به فیلترینگ اعلام کرده که در صورت فیلتر شدن این پیام رسان فیلترشکنی را روی تلگرام نصب و تلاش در دور زدن فیلترینگ خواهد کرد؟

نگاه چشم اندازی و راهبردی تلگرام با پیام رسان های دیگر کاملا متفاوت است؛ این تفاوت 4 سال پیش نبود و به نظر من این تفاوت دیدگاه از 2 سال گذشته شکل گرفته است. وقتی دشمنان ایران مشاهده کردند که تلگرام توانست یک جمعیت بیش از ده میلیونی را مخاطب قرار دهد، شروع به سرمایه گذاری به عنوان یک زیر ساخت، یک رسانه و یک زیر ساخت نفوذ کردند؛ به تعبیری از این راه برخی از پروژه های جامع شناختی که داشتند را فراهم کنند. بر این اساس روی تلگرام سرمایه گذاری کردند و به نظر من این نگاه را فقط صاحب تلگرام ندارد، بلکه کسانی هستند که پشت این پیام رسان قرار گرفته اند که تصمیماتی را اتخاذ می کنند.
تا اوایل سال 2018 منبع در آمد تلگرام مشخص نبود؛ سرویس خوب کیفی و رایگانی را به 200 میلیون نفر در جهان و چند ده میلیون نفر در ایران را می داد و می دهد. خیلی از کسب و کارهایی مثل تلگرام با تبلیغات مخارج خود را تامین می کنند در حالی که تلگرام تبلیغاتی انجام نمی داد و یک سرمایه ای را از یک جایی نامشخص که مبلغ قابل توجهی هم هست آورده بود. چرا که مدیریت چنین پیام رسانی با توجه به نیروی انسانی و پهنای باند سرمایه ای زیاد می خواهد ولی تلگرام تا چند ماه گذشته حتی جمع آوری سرمایه هم انجام نداده بود.
از طرفی سفرهای منطقه ای دوروف، بحث آمدن دفتر تلگرام به دبی و نزدیک شدن به منطقه جغرافیایی ایران نکته قابل تامل دیگری است. واقعیت دیگر این است کمتر از 50 درصد پهنای باند مصرفی ایران در اختیار تلگرام است و این به تعبیری به معنای اشغال و احاطه است. وقتی که یک فرصت احاطه پیدا می شود حتما دشمنی که ما را تحریم کرده و طرح حمله به ایران را به مجلسش می برد حتما از این فرصت بسیار ارزانتر استفاده می کند تا بتواند یک نگاه ابزاری به این برند و برنامه داشته باشد.

توییتر، فیسبوک، واتساپ و ... به این شکل نیست چرا که به ما نگاه ویژه ای ندارد در حالی که از دو سال قبل تلگرام به ایران نگاه ویژه ای دارد؛ یا اگر تلگرام هم نگاه ویژه ای ندارد از دریچه تلگرام و از محفل تلگرام به ایران ویژه نگاه می شود. ممکن است صاحب تلگرام نگاهی ویژه به ما ندارد اما می تواند نماینده یک آژانس و یا ابزاری باشد که این نگاه را تسری می بخشد و به خاطر همین مسائل تلگرام برای ما شاخ و شانه می کشد.اگر به جای ایران دولت انگلیس، روسیه و یا کشوری که حق وتو در شورای امنیت ملی دارد این شاخ و شانه کشیده نمی شد.

 

نظرتان در مورد عدم همکاری مدیران تلگرام و حاکمیت فضای مجازی کشور چیست؟

خودمان را به جاى مدير تلگرام بگذاريم؛ سه سال قبل بخاطر پيشرفت حتما حاضر بوديم مجوز بگيريم و مذاكره كنيم. اما الان به جايى رسيده ايم كه بدون اخذ مجوز اشغال فضاى مجازى كشور را محقق كرده ايم و الان زور دستمان است؛ در اين صورت انگيزه كسب مجوز نيست و حتى تهديد مى كنيم كه كارى انجام مى دهيم تا نتوانيد فيلتر كنيد.
حال اين تهديد را بگذاريم كنار تهديد ترامپ؛ ترامپ مى گويد اينترنت را به ايرانيان از مجراى وزارت ارتباطات نمى دهم و با ماهواره و بالن اينترنت مجانى در اختيار مردم مى گذارم. بيرون هم شعار مى دهند كه اينترنت رايگان در اختيار مردم ايران قرار داده ايم و با اين كار اشغال را كامل مى كنند.

دقيقا مثل همان اتفاقى كه چند روز پيش در سوريه افتاد؛ اول گفتند كه ارتش سوريه بمب شميايى انداخته و يك عده داعشى، مخالف دولت و در كنارشان يك عده زن و بچه را هم شيميايى كرده است. حال لازم است حمله كنيم و با موشك پرانى مقدمه درگيرى را ايجاد كنيم. يعنى اول يك دروغ را مستمسك قرار مى دهند و بعد همان اتفاق رخ مى دهد.
دقيقا در مورد وضع فعلى تلگرام هم همين موضوع برقرار است؛ تلگرام عملكردش با ترامپ تفاوتى ندارد اگر مى پرسيم تلگرام چرا گستاخانه با ما برخورد مى كند بايد بپرسيم چرا ترامپ هم گستاخانه برخورد مى كند.

 

در خصوص بستن کانال های معاند مخصوصا کانالهایی که ترویج خشونت می کنند چرا تلگرام همکاری نمی کند؟

دوروف احساس رياست جمهورى يك كشور الترونيكى ٢٠٠ ميليونى را پيدا كرده است بخاطر همين مى گويد من مقررات خودم را براى اين كشور تصويب مى كنم، من قانون اساسى خودم را دارم؛ مى گويد قانون اساسى شما براي خودتان و قانون اساسى من براى خودم! حالا بجنگ تا بجنگيم!
مسئله اساسى نيز همين است وگرنه اگر كسى دنبال كسب و كارش بود حتما مى ارزيد براى استمرار آن مذاكره كند و آن را تضمين كند.

‎در اروپا قانونی با عنوان منع خروج اطلاعات از مرز جغرافیایی اروپا وضع شده است. آیا مقررات مشابهی در ایران وجود دارد تا رسانه هایی نظیر تلگرام از اطلاعات ایرانیان سوء استفاده نکنند؟ اگر ندارد شورای عالی فضای مجازی برنامه ای در این باره دارد یا نه؟

‎وجود اين قانون در برخى از كشورها منطقى و عقلانى است و ماهم بايد مشابه آن را داشته باشيم كه در حال حاضر نداريم. البته يك بزرگ قانون ديگرى با عنوان قانون حفاظت از حريم خصوصى در اكثر كشورها وجود دارد . يعنى بايد از داده ها شخصى، شركتى و دولتى مراقبت شود.

در جمهورى اسلامى ايران اين قانون وجود ندارد اما از دو سال قبل حركتها جدى انجام شده و دو پيشنويس آماده ارائه به مجلس وجود دارد؛ چرا كه اين قانون بر مى گردد به حق آهاد جامعه و بايد مجلس آن را تصويب كند. دو كار موازى نيز توسط مركز پژوهش هاى مجلس و وزارت ارتباطات به عنوان لايحه آماده كردند كه بعد از پايان كارهاى پروژه اى براى تصويب به مجلس خواهد رفت.

با فعال شدن ارز اينترنتي تلگرام چه اتفاقي براي اقتصاد كشور خواهد افتاد؟ صدمات گرام براي ايران چيست؟

گرام يك رقيبى براى ريال است؛ اگر فرض کنیم امروز شارژ را می خریم و باهم مبادله می کنیم این در قالب یک مکانیزم اپراتور است. یعنی اپراتور می داند چقدر شارژ تولید کرده است و نحوه محاسبه آن را می بینید. در ضمن ما تهاتر شارژ و ریال را نداریم و شارژ بر اساس ریال می باشد. یعنی اگر شما مغازه ای بروید و در ازای شارژ مواد خوراکی به شما نمی دهند. گرام در واقع شبیه همان شارژ است.با این تفاوت که با آن می توانید همه چیز خریداری کنید. وقتی مبنای این خارج از کشور است به هیچ عنوان نمی شود به آن اطمینان کرد که دریافت کننده آن این سرمایه را دارد. کسی که این را درست کرده می تواند دارندگان گرام را در معرض نیستی قرار دهد.
اگر دارنده این پول در معرض یک فشار بین المللی ،تهدید یا تحریمی قرار بگیرد نمی شود آن را پیگیری کرد. فلان موسسه مالی وقتی در مشهد و تهران پول های مردم را جمع کرد با یک طیف مال باخته روبرو شدیم که بر اساس یک مجوز و یا یک سند مبلغی را به موسسه داده اند. این سند را وقتی به قوه قضاییه ببرد می تواند شکایت کند. اما دارندگان گرام در آینده پیش چه کسانی می خواهند شکایت کنند؟ ایا می توانند به دادگاه بین المللی لاحه شکایت کنند؟ یا باید به قوه قضاییه کشور و یا دادگاه لاحه شکایت کند که این مقدور نخواهد بود.در نتیجه هر کسی با این پول کار کند با خسارت روبرو خواهد بود.

ولی معضلی که وجود دارد این است که این حجم از مشترکینی که در تلگرام دارند به واسطه شانتاژ تبلیغاتی و سوئ استفاده از ناآگاهی مردم ناگهان یک جریان استقبال از یک پدیده جدید ایجاد کنند و یک عده از مردم را به این پول جدید آغشته کنند. فرض کنید 40 میلیون مخاطب هر کدام یک گرام خریداری کنند که در مجموع عدد بسیار بالایی خواهد بود. یعنی 40 میلیون نفر داخل ایران از ارز خارجی استفاده می کنند که این خطرناک است.

برای تلگرام گرام یک تجربه بسیار خوبی خواهد بود که در سطح یک جمعیت بزرگ کشوری که داخلش خانواده ها و همزبان ها هستند؛ اگر موفق شود که در کشورهای دیگر نیز انجام خواهد داد و اگر شکست بخورد، مردم ایران فقط ضرر می کند.در مجموع گرام منجر به خروج ارز از کشور خواهد شد و این برای اقتصاد کشور بسیار خطرناک است.

 

وضعيت فعلي پيام رسان هاي داخلي به چه صورت است؟ آيا شوراي عالي فضاي مجازي حمايت هاي لازم را از اين پيام رسان ها مي كند؟

 

شورای عالی فضای مجازی سیاست گذار است و نمی تواند قانون بگذارد. البته در سالهای گذاشته یک سری حمایت هایی بر اساس جذب مخاطب پیام رسان های داخلی انجام شد و به صورت قانون تصويب شد.

کارهای اجرایی را وزرات ارتباطات انجام میدهد که یک سری حمایت هایی را انجام داده است. امروز ما با بيش از ده پيام رسان داخلى مواجه هستيم كه ٤-٥ پيام رسان بر اساس آستانه كيفيت، سرعت، دقت و آستانه ماندگارى تيمى كه پشت پيام رسان هاست انتخاب شده اند و بين ٥٠٠ هزار تا مرز ٤ ميليون مشترك دارند. اگر ادعاى خودشان را مد نظر قرار دهيم جمعا مى توانند جمعيت نيازمند پيام رسان ها را پوشش دهند. اگر كمى محتاط تر عمل كنيم هر كدام از اينها بر اساس موارد كارشناسى شده بين ٥ تا ٢٠ ميليون مشترك را مى توانند سرويس بدهند. يعنى اگر مردم لطف كنند و از يك دانش به محصول رسيده داخلى استفاده كنند مشكلى پيش نخواهد آمد؛ البته بايد مشتركين توزيع شوند. اگر مشتركين روى يكى از ٥ پيام رسان بروند طبيعتا احتمال تحمل اين بار نباشد، ممكن است. البته پيام رسان هاى خارجى هم هستند كه مردم مى توانند از آن استفاده كنند.

 

مردم در مورد پيام رسان هاي داخلي نگراني هايي مثل عدم حفظ اطلاعاتشان دارند! براي قانع كردن مردم در عدم افشاي اطلاعاتشان بايد چه كرد؟

همين اندازه كه يك پيام رسان داخلى از وزارت ارشاد و وزارت ارتباطات مجوز مى گيرد، و خود مركز نظارت مى كند تا حريم خصوصى مردم حفظ شود ، پيام رسان داخلى خود را موظف مى داند كه در مقابل شكايت آهاد جامعه و در مقابل اعتبار خود پاسخگو باشد.

براى اينكه اعتماد مردم فراهم شود خود پيام رسان ها، مركز شوراى عالى فضاى مجازى و دبير آن خيلى حساس هستند. شخص خود رييس جمهور بر روى اين قضيه نگاه ويژه اى دارند. قوه قضاييه نير اخيرا يك آيين نامه اى را تنظيم كرده و به امضاى رياست محترم قوه ابلاغ شده است. همچنين نيروى انتظامى بر اين مسئله دقت دارد.

در واقع در جلسات شاهد هستيم كه همه مسئولان دغدغه اين موضوع را دارند. ضمن اينكه پيشنهاد لايحه اى كه وزارت ارتباطات ومركز پژوهش مجلس پيش مى برند متمركز بر روى اين موضوع مى باشد تا قوانينى را داشته باشيم.

همه اينها را جمع كنيم حفظ داده هاى كاربران در پيام رسان هاى داخلى و پيام رسان هاى خارجى كه مجوز مى گيرند خيلى بيشتر از تلگرام مجوز نگرفته است.

آيا تمامى پيام رسانهاى خارجى بايد مجوز دريافت كنند؟

‎وقتى قاعده اى تنظيم مى شود بايد شامل همه باشد. هر سيستمى كه در كشور ما فعاليت كند بايد مجوز دريافت كند؛ همانگونه كه يك سيستم هوشمند ناوبرى، ارائه دهنده خدمات ارتباطي و يا هر كسى مى خواهد پروژه اى در كشور انجام دهد مجوزى دريافت مى كند در باز است و مى تواند مجوز بگيرد.

‎هر كس مجوز گرفت و مسئوليت پذيرفت قدمش بر روى چشم است.

گفتگو از سعيد پيرزاده

انتهاى پيام/

تلگرام و ترامپ شبيه هم هستند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شورای عالی فضای مجازی فیلتر تلگرام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۴۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی

امتداد - قائم مقام پیام رسان بله گفت:تعداد تماس‌های روزانه از طریق پیام رسان بله در زمان حج ۱۴۰۲ به بیش از یک میلیون تماس رسید.همچنین این پیام رسان آمادگی دارد تا در حج امسال نیز به حجاج گرامی خدمات صوتی و تصویری و خدمات تهیه ارز مسافرتی ارائه دهد.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، امین تجملیان، قائم مقام پیام رسان بله با اعلام این خبر گفت: این میزان تماس از طریق پیام رسان بله در حالی است که بسیاری از حجاج ارز مسافرتی خود را نیز سال گذشته از طریق این پیام رسان خریداری کرده اند.

وی افزود:امسال نیز حجاج گرامی می‌توانند همچون سال گذشته به راحتی ارز مسافرتی خود را از طریق پیام رسان بله تهیه کنند. همچنین تماس صوتی و تصویری به صورت فردی و گروهی از دیگر قابلیت‌‌های بله برای حجاج است تا تجربه این سفر معنوی را با اعضای خانواده‌ و دوستان‌ خود به اشتراک بگذارند.

امین تجملیان، اضافه کرد: با توجه به محدودیت‌هایی که کشور عربستان برای برقراری تماس اینترنتی دارد، حجاج ایرانی بهتر است از پیام‌رسان‌هایی استفاده کنند که قابلیت ارسال و دریافت کد به عربستان را دارد.

وی تاکید کرد: پیام رسان بله این امکان را دارد و حجاج می‌توانند به راحتی با دسترسی به بله، از آن استفاده کنند.

تجملیان با تشریح ویژگی های این پیام رسان گفت:ویژگی‌ مهمی از قبیل تماس گروهی تا ۲۰ نفر  وجود دارد که می‌تواند برای هماهنگی بین اعضای کاروان یا عوامل کاروان با یکدیگر مورد استفاده قرار گیرد. ارزمسافرتی هم از دیگر ویژگی‌های شناخته شده بله محسوب می‌شود که افراد قبل از شروع سفر خود می‌توانند از بله دریافت کنند.

قائم مقام پیام رسان بله درباره دریافت ارز مسافرتی از طریق پیام رسان بله تاکید کرد: برای دریافت ارز مسافرتی ابتدا باید بلیط هواپیمای سفر تهیه شود؛ سپس با مراجعه به پیام رسان بله، در زبانه خدمات، بخش خدمات بانکی و انتخاب ارز مسافرتی، مراحل دریافت ارز، آغاز می‌شود.

وی ادامه داد: بعد‌ از انجام مراحل خرید ارز مسافرتی، مسافران با داشتن کد ۱۵ رقمی شناسۀ فروش، می‌توانند ارز خود را در فرودگاه‌های بین‌المللی از دستگاه‌های خودپرداز بانک ملّی ایران دریافت کنند.

گفتنی است پیام رسان بله، پیام‌رسان رسمی بانک ملّی ایران، با هدف تبدیل شدن به زیست‌بوم دیجیتال مردم ایران در تلاش است که مردم تمامی نیاز‌های ارتباطی و خدماتی و دیجیتالی خود را با بهترین کیفیت در این بستر مرتفع سازند.

  برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ایمن‌ترین پیام‌رسان‌های جهان/ چگونه امنیت پیام‌رسان‌ها را بالا ببریم؟
  • آمادگی پیام رسان بله برای ارائه خدمات به مسافران سرزمین وحی
  • کیش دستوری به پیامک بانکی
  • چالش‌های بایدن و ترامپ در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری آمریکا
  • ترامپ سر به سر ایران خواهد گذاشت؟ /هشدار رسانه اصلاح طلب به دولت رئیسی درباره ۲ خطر در کمین ایران
  • دیابت نوع یک و دو چه تفاوتی با هم دارند؟
  • رمز‌های عبور‌امن سدی مقابل هکر‌ها
  • حضورآگاهانه مردم در انتخابات و انتخاب اصلح
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ 
  • دورۀ دوم علیه دشمنانم تلافی می‌کنم- ترامپ