Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@13:24:15 GMT

سایه هتل سازی بر رونق گردشگری آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۴۳۵۱

سایه هتل سازی بر رونق گردشگری آذربایجان شرقی

تبریز-ایرنا- یکی از مهمترین پیش نیازهای رونق و توسعه صنعت گردشگری، ساخت، تجهیز و گسترش احداث هتل ها و اماکن اقامتی با استانداردهای بین المللی است که این موضوع در حوزه گردشگری آذربایجان شرقی و در سال رویداد مهم تبریز 2018 بیش از پیش احساس می شود.

به گزارش ایرنا، هرچند طی سال های اخیر و به مناسبت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی اقداماتی در راستای توسعه هتلداری در آذربایجان شرقی و به ویژه در تبریز با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و شهرداری تبریز انجام شده و مراحل صدور مجوزهای مربوطه تسهیل شده است، اما این گام ها برای پذیرائی و میزبانی از گردشگران داخلی و خارجی به هیچ عنوان مطلوب و کافی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


آذربایجان شرقی با داشتن 21 شهرستان و سه هزار روستا که هر کدام دارای مزیت ها و قابلیت های خاص گردشگری در زمینه های مختلف بوده و می توانند برای گردشگران داخلی و خارجی جذابیت هایی را برای اقامت داشته باشند، تنها 130 هتل، هتل آپارتمان و مهمانپذیر با ظرفیت حدود هشت هزار تخت دارد که این آمار و ارقام برای استانی که جزو 5 استان برتر ایران به لحاظ جاذبه های گردشگرپذیری است، به هیچ عنوان قابل قبول نیست.
با وجود اینکه در تعطیلات نوروزی امسال اقداماتی از سوی نهادهای مربوطه برای جذب و جلب گردشگران داخلی در حوزه هتل داری و ارتقای خدمات سفر در آذربایجان شرقی و تبریز به انجام رسید، اما این تلاش های نرم افزاری بدون پیش نیازهای سخت افزاری و اجرای پروژه های عمرانی در ساخت هتل نتیجه ای مثبت و کافی نخواهد داشت.
به گفته کارشناسان و صاحب نظران، بحث هتل داری و نحوه ارایه خدمات در مراکز اقامتی جزو عناصر محوری در جذب گردشگر می باشد و کشورهای مطرح در این حوزه پیش از هر اقدامی، ابتدا نسبت به ساخت و تجهیز مناسب و مورد دلخواه هتل ها برای گردشگران وارد عمل شده و سپس مباحثی همچون تبلیغات و معرفی مزیت های گردشگری هر منطقه را مورد توجه قرار داده اند.
استاندار آذربایجان شرقی در گفت و گو با ایرنا با تاکید بر اینکه مدیریت استان با جدیت وارد عرصه هتل سازی شده است، ورود به عرصه ساخت و ساز اقامتگاه های مناسب برای گردشگران را جزو ملزومات رویداد بزرگ تبریز 2018 دانست.
مجید خدابخش افزود: هتل ‌سازی و هتل داری، تورگردانی، رستوران ‌داری و راهنمای گردشگری جزو مهارت های حرفه ای حوزه گردشگری است که باید با توجه به تبریز ۲۰۱۸ در این موضوع به صورت جدی ورود پیدا کنیم.
وی اظهار کرد: آذربایجان شرقی به دلیل برخورداری از آثار و ابنیه های تاریخی و مراکز متعدد گردشگری لازم است متناسب با چنین پتانسیلی از هتل ها و مراکز اقامتی استاندارد و مناسبی نیز برخوردار باشد که اقداماتی در این راستا در حال انجام است که نتایج آن بدون تردید در سال های آینده ملموس تر خواهد شد.
خدابخش با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و نیاز مبرم به اشتغال زائی، صنعت گردشگری را از جمله عرصه های بسیار مناسب و مهیا برای رفع بیکاری و اشتغالزائی دانست که می تواند رفاه، آسایش و درآمد سرانه مردم کشور، استان و تبریز را به صورت قابل ملاحظه ای ارتقا دهد.
وی ادامه داد: تاکنون در حوزه ساخت و ساز هتل در آذربایجان شرقی و به خصوص شهر تبریز با جمعیت دو میلیون نفری و دارای ارزش های گردشگرپذیر، آن گونه که باید اقدام نشده و لازم است انقلابی اساسی در این رابطه برای سال های آینده اتفاق افتد.
خدابخش، پرداخت ویژه به موضوع بوم گردی را یکی از برنامه های اولویت دار بخش گردشگری آذربایجان شرقی بیان و اظهار کرد: در این راستا به شدت نیازمند حضور بخش خصوصی برای ساخت و تجهیز خانه ها و اماکن روستائی و عشایری و تبدیل آنها به اقامتگاه ها هستیم.
وی تشریح کرد: در این زمینه تعداد 16 منطقه بوم گردی در استان تعریف و مجوزهای لازم برای فعال سازی آنها صادر شده است که تلاش داریم این تعداد را در ماه های آینده افزایش دهیم.
یکی از نمایندگان آذربایجان شرقی در مجلس شورای اسلامی نیز کمبود هتل و مراکز اقامتی استاندارد در استان و تبریز را مورد اشاره قرار داد و با تاکید بر اینکه باید بخش خصوصی در این زمینه وارد عرصه شده و کارها را پیش ببرد، گفت: دولت و نهادهای مسئول در حوزه گردشگری نیز باید همراه و همیار سرمایه گذاران بخش خصوصی باشد.
شهاب الدین بی مقدارافزود: مردم را باید در اجرایی شدن برنامه‌های رویداد تبریز 2018 مشارکت داد و از ظرفیت‌های مردمی و مشارکت عمومی استفاده کرد که بحث هتل سازی از جمله این برنامه ها است و استان به شدت نیازمند تغییر و تحول اساسی در این حوزه می باشد.
وی رویداد تبریز2018 را فرصت بی ‌نظیر با توجه به ظرفیت‌های تاریخی و جاذبه‌های گردشگری آذربایجان شرقی جهت توسعه حوزه های گوناگون گردشگری از جمله هتل سازی بیان کرد که باید بتوان از این فرصت به بهترین شکل استفاده نمود.
نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ما ظرفیت بسیار بزرگی به ‌نام روستای صخره ای و منحصر به فرد 'کندوان' داریم که می ‌تواند با طراحی ساخت هتل های زیرزمینی به‌عنوان یک الگو در سایر استان‌‌ها نیز مطرح شود.
بی مقدار اضافه کرد: یکی از جدیدترین طراحی‌های هتل در آذربایجان شرقی ساخت هتل‌های زیر‌زمینی است که امیدوارم با همکاری و مساعدت مسئولان استانی و ملی این طرح اجرایی شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز به ایرنا، گفت: این مجموعه با تمام توان و همت خود برای توسعه و رونق هتل سازی وارد عمل شده است و آماده استقبال از سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای ساخت هتل در اقصی نقاط استان می باشد.
مرتضی آبدار با اشاره به هماهنگی های مناسب میراث فرهنگی استان با سایر نهادها و ارگان های مسئول از جمله استانداری، فرمانداری های 21 گانه و شهرداری های استان، اظهار کرد: تمامی مجوزهای لازم برای سرمایه گذاری در حوزه هتل سازی و ایجاد مراکز اقامتی در سریع ترین زمان ممکن قابل ارایه است.
وی رویداد تبریز 2018 را فرصت و انگیزه ای مناسب برای توسعه صنعت گردشگری با محوریت ساخت و ساز هتل ها بیان کرد و با اشاره به تعریف پنج محور گردشگری استان در رابطه با تبریز 2018، افزود: محور اول مربوط به تبریز- مرند – جلفا، محور دوم تبریز- اهر- کلیبر، محور سوم تبریز- اسکو- آذرشهر- مراغه، محور چهارم تبریز- بستان آباد – مراغه- بناب- عجب شیر و محور پنجم تبریز- بستان آباد - سراب است که نقاط ضعف و زیرساخت‌های لازم برای هر کدام از محورها شناسایی شده است.
آبدار گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده و هماهنگی با معاونت سرمایه گذاری و تامین منابع اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهرها و مراکز گردشگری دارای قابلیت احداث هتل و اقامتگاه های مختلف احصا شده است و هم اکنون در برخی از شهرها و روستاها عملیات اجرایی این طرح ها شروع شده و با شتاب مناسبی در دست اجرا است.
معاون سرمایه گذاری و تأمین منابع میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی نیز در این زمینه به ایرنا، گفت: هم اکنون تعداد 27 هتل و مرکز اقامتی در شهرهای مختلف استان در دست ساخت است که به طور میانگین تمامی این پروژه ها پیشرفت فیزیکی 60 درصد دارند.
احمد حمزه زاده با بیان اینکه از مجموع هتل های در دست ساخت استان تعداد هفت هتل تا پایان سالجاری آماده بهره برداری می شود، از صدور تعداد 24 موافقت نامه برای ساخت هتل و اقامتگاه در آذربایجان شرقی خبر داد.
وی ادامه داد: از مجموع هتل های در دست ساخت، تعداد 9 هتل شامل چهار هتل 5 ستاره، دو هتل 4 ستاره و سه هتل 3 ستاره در شهر تبریز، یک هتل 5 ستاره، دو هتل 4 ستاره و سه هتل 3 ستاره در شهرستان جلفا و منطقه آزاد ارس، یک هتل 3 ستاره در مرز نوردوز، دو هتل 3 ستاره در هادی شهر، دو هتل 4 ستاره و یک هتل 3 ستاره در شهرستان بستان آباد، دو هتل 2 ستاره در شهرستان خداآفرین، یک مجتمع خدماتی و رفاهی در شهرستان هشترود، یک مجتمع اقامتگاهی در شهرستان کلیبر، یک باب مجتمع اقامتی و آب درمانی در شهرستان چاراویماق و دو مجتمع اقامتی بین راهی در آزادراه تبریز-زنجان و یکی از ورودی های شهر تبریز هم اکنون در دست ساخت است.
حمزه زاده با بیان اینکه تمهیدات مناسبی برای سرمایه گذاران در این بخش تعریف و تدوین شده است، گفت: از سرمایه گذاران در این حوزه هیچ گونه عوارضی اخذ نمی شود و اگر محل ساخت هتل در خارج از محدوده های شهری باشد نیز برای تغییر کاربری آنها هزینه ای اخذ نخواهد شد.
وی، ارایه تسهیلات ویژه از سوی دولت برای سرمایه گذاران حوزه گردشگری را مورد اشاره قرار داد و اظهار کرد: یکی از منابع تعریف شده برای این حوزه استفاده از تسهیلات صندوق توسعه ملی است که از همین محل طی سالجاری قرار است برای پروژه های بالای 40 درصد پیشرفت فیزیکی مبلغ یکهزار و 320 میلیارد ریال پرداخت می شود.
حمزه زاده گفت: از همین منبع طی چهار سال گذشته آذربایجان شرقی 520 میلیارد ریال جذب کرده است.
وی، تسهیلات ویژه روستائی و عشایری با نرخ سود 6 درصد و 5 درصد در مناطق مرزی و همچنین تسهیلات فراگیر را از دیگر منابع اعتباری برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری و هتل سازی بیان کرد.
وی با بیان اینکه مرمت و بازسازی هتل های فعال در تبریز جزو اولویت های اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی است، افزود: هم اکنون هتل های شهریار، ائل گلی، قدس و گسترش این شهر در مرحله ریکاوری هستند.
امید است با پیگیری ها و تداوم سیاست های تشویقی و ترغیبی برای بخش خصوصی و سرمایه گذاران داخلی و خارجی، شاهد رونق و توسعه هتل سازی و ایجاد اقامتگاه های مناسب برای جذب و جلب گردشگران باشیم، زیرا چه بسا ورود گردشگران داخلی و خارجی به مناسبت رویداد تبریز 2018 به این خطه از میهن اسلامی، به دلیل نبود اماکن اقامتی و هتل های با کیفیت به بحرانی برای استان و کشور تبدیل شود.
3038/518

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي گردشگري هتل سازي تبريز2018

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۴۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۵۸ درصد ترانزیت جاده ای کشور در سال گذشته

وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که سال قبل ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد رشد داشت، گفت: نزدیک ۱۵ میلیون تن بار در شبکه ترانزینی در این مدت جا به جا شد.

به گزارش مشرق، مهرداد بذرپاش روز جمعه در جلسه راهبری کاهش تصادفات رانندگی آذربایجان شرقی، با اشاره به بازدیدهای خود از محورهای ارتباطی استان، اظهار کرد: باید هرچه سریعتر برای تکمیل این منابع عظیمی که در پروژه‌ها انبار شده و روز به روز قیمت تمام شده آن بالا می‌رود، اقدام کنیم.

وی در پاسخ به خواسته امام جمعه تبریز و استاندار آذربایجان شرقی قول داد رام‌های جدیدی به شبکه ریلی استان اضافه شود.

وی با اشاره به پروژه‌های جاده‌ای ایران با کشورهای همسایه در قالب پروژه ایران راه، ادامه داد: باید تمام تلاش خود را برای کاهش نقاط حادثه خیز و سوانح رانندگی بکار گیریم.

بذرپاش با بیان اینکه برای رفع مشکلات آزادراه تبریز- زنجان دستور لازم داده شده است، گفت: شریک کار این آزادراه، یکی از بانک‌های کشور است که به خاطر دلایلی، اهتمام روکش و بهسازی آن را نداشته و ما نیز بر اساس قانون، اختیار ورود و رفع نواقص این مسیر را داریم.

وزیر راه و شهرسازی بر لزوم حضور مدیران بر سر پروژه‌ها تاکید کرد و افزود: حضور بر سر پروژه‌ها، بازدارنده است.

حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی وضعیت خوبی ندارد

استاندار آذربایجان شرقی هم با بیان این‌که در استان مشکل تامین اتوبوس و حمل و نقل عمومی وجود دارد، افزود: قبلا در استان یکهزار و ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری داشتیم اما در سه سال گذشته این تعداد به ۴۰۰ دستگاه کاهش یافته است و حمل و نقل جاده ای ما وضعیت خوبی ندارد.

مالک رحمتی اظهار کرد: در شان استان نیست که میزان تلفات درون و برون شهری سالانه هزار نفر باشد ولی این واقعیت تلخی است که اتفاق می‌افتد.

وی با بیان اینکه با افت رام قطارهای استان نیز رو به و هستیم و باید در کنار ایمنی راه‌ها به آن توجه شود، از وزیر راه و شهرسازی خواست تا نسبت به حمل و نقل عمومی و ریلی در تخصیص اتوبوس و رام قطار دستور لازم را صادر کند.

رحمتی با درخواست حداقل ۲ رام قطار برای استان، گفت: امروز سه دستور جهادی از وزیر داشتیم. برای قطعه شش آزادراه تبریز-ارومیه تزریق نقدینگی و اختصاص قیر داشتند و یکی از آرزوهای دیرینه مردم، کمربندی ایلخچی نیز مورد بازدید قرار گرفت و دستورات لازم صادر شد و مقرر شد تا یک باند آن تا تیرماه نکمیل شود.

تمام نقاط حادثه خیز برطرف می شود

رئیس سازمان راهداری کشور نیز با اشاره به اعتبار نزدیک به ۱۱ هزار میلیارد ریالی راهداری استان در سال گذشته، گفت: تا پایان سال جاری تلاش می‌شود تا تمامی نقاط حادثه خیز استان را برطرف کنیم.

داریوش امانی با اشاره به اهمیت جایگاه استان آذربایجان شرقی از جهت قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و پایانه‌های مرزی بر لزوم توجه به وضعیت جاده منتهی به پایانه کلاله تاکید کرد.

سال گذشته ۹۷ نفر در اثر تصادفات آزاد راه تبریز - زنجان جان باختند

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی در خصوص آزادراه زنجان-تبریز که ۱۹۲.۵ کیلومتر آن در این استان ما و ۸۵ کیلومتر در استان زنجان است، افزود: ۹۷ نفر در سال ۱۴۰۲ در این آزادراه فوت شده‌اند .

اروجعلی علیزاده با اعلام اینکه هیج عملیات بهسازی به جز راهداری جاری در این آزادراه انجام نشده است، گفت: این آزادراه به یک نارضایتی تبدیل شده و کل عملکرد استان را به صفر ضرب کرده است.

علبزاده گفت: در ۱۲ ماهه سال گذشته ۷۲۴ نفر در تصادفات استان فوت شده‌اند که افزایش ۱۰۷ نفری را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه مسافت کل راه‌های استان ۱۳ هزار و ۲۹ کیلومتر شامل ۴.۵ درصد از راه‌های کشور است، افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۳۸۶ میلیون تردد در محورهای استان ثبت شده که سه درصد افزایش را نسبت به سال ۱۴۰۱ نشان می دهد.

وی با بیان اینکه از کل ترددهای جاده ای استان در سال گذشته ۱۳ درصد مربوط به حمل و نقل سنگین و ۸۷ درصد وسایل نقلیه سبک است، گفت: ۷۲ درصد ترددها نیز با پلاک‌های بومی و ۱۱ درصد پلاک آذربایجان غربی ثبت شده است.

علیزاده با اشاره به اینکه سرعت متوسط تردد خودرو در راه‌های آذربایجان شرقی ۸۵ کیلومتر بر ساعت است، گفت: این رقم برای کشور ۷۹ کیلومتر بر ساعت است.

وی اعلام کرد: استان آذربایجان شرقی دارای ۱۰۳ سامانه ثبت تخلف در محورهای ارتباطی است و ۵۰ دستگاه افزوده می‌شود.

نبود قرارگاه پلیس راه در آذربایجان شرقی

رئیس پلیس راه آذربایجان شرقی از نبود قرارگاه پلیس راه در استان خبر داد و افزود: ۴۵ درصد از تصادفات فوتی استان در ۹ محور سرچم-اردبیل، مراغه-هشترود، اهر- تبریز، شبستر-تسوج، تبریز-صوفیان، مرند-خوی، فرعی یکانات، جلفا-مرند، قطعه دوم محور جزیره و آزادراه پیامبر اعظم(ص) اتفاق افتاده است.

سرهنگ حبیب آبراهه، با بیان این‌که نخستین دلیل تصادفات استان عدم توجه به جلو است، گفت: در این خصوص اعمال قانون برای استفاده از موبایل ۵۵ درصد افزایش یافته است.

زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان ۱۳ دقیقه است

رئیس اورژانس آذربایجان شرقی نیز اظهار کرد: زمان رسیدن به بالین مصدوم در جاده‌های استان ۱۳ دقیقه و در کشور ۱۴ دقیقه است. این زمان در سطح کلانشهر تبریز به دلیل کمبود پایگاه‌ها، ۱.۵ دقیقه بیشتر است.

اصغر جعفری روحی، افزود: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۴۷۹ مصدوم با ترومای شدید در استان داشتیم که نشان می‌دهد شدت مصدومیت در تصادفات استان ما بسیار بالا است به طوری که ۳۷۸ مورد از این مصدومان فوت شده‌اند.

مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز در راستای یک سفر کاری با استقبال استاندار آذربایجان شرقی و مدیران کل دستگاه‌های مرتبط وارد تبریز شد.

وی ابتدا از قطعه ششم آزادراه تبریز ارومیه بازدید و سپس در مراسم افتتاح طرح نهضت ملی مسکن در شهر جدید سهند شرکت کرد.

دیگر خبرها

  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز
  • وکیل در آذربایجان شرقی
  • سال گذشته ترانزیت جاده‌ای کشور ۵۸ درصد افزایش یافت
  • نخستین دلیل تصادفات آذربایجان شرقی عدم توجه به جلو است
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای در کشور
  • افزایش ترانزیت جاده‌ای کشور
  • افزایش ۵۸ درصد ترانزیت جاده ای کشور در سال گذشته
  • وزیر راه از قطعه ششم آزادراه تبریز- ارومیه بازدید کرد
  • سفر وزیر راه و شهرسازی به تبریز