Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-05-09@02:04:52 GMT

محصولات روزمره‌مان چقدر انرژی نهفته دارند؟

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۴۶۳۴

محصولات روزمره‌مان چقدر انرژی نهفته دارند؟

زمانی که صحبت از انرژی می‌شود، به برق و بنزین و سوخت فکر می‌کنیم. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که گوشی‌ای که دست‌تان قرار دارد یا کفشی که پایتان است، با چقدر انرژی تولید شده‌اند؟

به گزارش گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا از، انرژی نهفته، انرژی مورد نیاز (غیرمستقیم) برای تولید یک کالاست. انرژی‌ای که در محاسبه آن انرژی مورد نیاز برای استخراج مواد اولیه، فرآوری آنها، پیش تولیدات و فرآیندهایی که برای تولید محصول نهایی ضروری هستند، در نظر گرفته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همان انرژی‌ای است که معمولا مصرف‌کنندگان از آن بی‌اطلاع هستند. انرژی نهفته سهم بالایی در انرژی مصرفی جهان دارد.

در ادامه به انرژی نهفته چندین محصولی که روزانه از آنها استفاده می‌کنیم، می‌پردازیم:

کفش

برای تولید یک جفت کفش به تقریبا هشت کیلووات ساعت انرژی نیاز است. این مقدار انرژی تقریبا برابر است با نیاز انرژی یک یخچال در طول دو هفته. انرژی نهفته در انرژی مصرفی جهان سهم به‌سزایی دارد و همزمان به معنای میزان انتشار گاز دی‌اکسید کربن هم هست.

شکلات

وقتی از انرژی مصرفی سخن می‌گوییم، ناخودآگاه به برق، بنزین یا گازوئیل می‌اندیشیم. اما غافل از آنیم که انرژی مصرفی دیگری هم وجود دارد که نام انرژی نهفته بر آن نهاده‌اند؛ انرژی‌ای که برای تولید، بسته‌بندی، حمل‌ونقل و دفع و بازیافت یک کالا مورد نیاز است. برای نمونه در روند تولید یک بسته شکلات 0/25 کیلووات ساعت انرژی نهفته به مصرف می‌رسد؛ انرژی‌ای که با آن می‌توان ۲۰ بار اسپاگتی پخت.​

آب آشامیدنی از بطری

هر بطری نیم‌لیتری آب معدنی به 0/7 کیلووات ساعت انرژی نهفته نیاز دارد؛ هزار بار بیشتر از حجم برابر آبی که از شیر آب بیرون می‌آید. انرژی نهفته محصولاتی که راه طولانی‌ برای رسیدن به بازارهای مقصد پشت سر می‌گذارند، به طور میانگین بالاست. البته گاهی زیانی که استفاده از خودرو شخصی برای خرید محصولات محلی و بومی به محیط زیست وارد می‌کند بیشتر است از حمل‌ونقل انبوه کالا با طی مسیرهای بسیار طولانی.

لپ‌تاپ

​​

1000 کیلووات ساعت انرژی نهفته برای تولید یک سخت‌افزار لپ‌تاپ؛ انرژی‌ای برابر با کار کردن بی‌وقفه جاروبرقی در 40 روز.

شلوار جین

برای تولید یک شلوار جین بیش از 40 کیلووات ساعت انرژی نهفته مصرف می‌شود؛ انرژی‌ای که می‌توان با آن 400 ساعت تلویزیون را روشن نگه داشت. در اندازه‌گیری انرژی نهفته، استخراج و فراوری مواد اولیه و همه‌ پیش‌تولیدات و فرآیندهایی که برای تولید محصول نهایی ضروری هستند، محاسبه می‌شوند. این مقدار انرژی را سپس به انرژی مصرف شده در پروسه تولید نهایی می‌افزایند.

ساخت خانه

هر خانه با تقریبا 120 مترمربع مساحت با در نظر گرفتن منابع و مصالح مورد نیاز و هم چنین پروسه ساخت‌وساز به طور میانگین به 150 هزار کیلووات ساعت انرژی نهفته نیاز دارد. این میزان از انرژی برابر است با میزان مصرف انرژی یک خانواده چهار نفره برای 40 سال.

روزنامه

یک روزنامه به طور میانگین دو کیلووات ساعت انرژی نهفته مصرف می‌کند؛ انرژی‌ای برابر با 150 فنجان قهوه.

گوشی همراه

​​

برای تولید یک گوشی همراه، حمل و انتقال، انبار، فروش و در انتها بازیافت آن، ۲۲۰ کیلووات ساعت انرژی نهفته مصرف می‌شود. با همین مقدار انرژی می‌توانیم ۵۰ سال گوشی‌ همراهمان را شارژ کنیم. انرژی نهفته، انرژی موردنیاز (غیرمستقیم) برای تولید یک کالاست که در برابر آن انرژی مستقیم قرار می‌گیرد که انرژی مصرفی در هنگام استفاده از کالاست.

خوردو

برای تولید یک خوردو معمولی 30 هزار کیلووات ساعت انرژی نهفته محاسبه می‌شود. اگر این مقدار انرژی را به بنزین تبدیل کنیم، می‌توانیم با آن 36 هزار کیلومتر رانندگی کنیم. واردات و صادرات در تعیین انرژی نهفته خودروها نقش بزرگی ایفا می‌کنند. برای نمونه اگر خودرویی در آلمان تولید و به کشور دیگری صادر شود، میزان انتشار گاز دی اکسید کربن برای این خودرو نه در کشور مبدا که در کشور مقصد محاسبه می‌شود.

دستمال توالت

تولید یک عدد دستمال توالت برابر است با 20 کیلووات ساعت انرژی نهفته؛ به عبارتی تولید یک حلقه دستمال به اندازه ۲۰ بار کارکردن ماشین رخت‌شویی، انرژی مصرف می‌کند. ولی مصرف‌کنندگان اطلاع کمی از انرژی نهفته دارند. یکی از دلایل این عدم آگاهی، دسترسی نداشتن به داده‌های معتبر در مورد میزان انرژی مصرفی برای تولید کالاست. انرژی نهفته اما در آینده نباید در سنجش و محاسبه ردپای بوم شناختی نادیده گرفته شود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۴۶۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین ۱۰ قلم داروهای راهبردی مورد نیاز زیمبابوه به کمک ایران

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، روح الله دهقانی در دیدار وزیر علوم زیمبابوه، ظرفیت‌های انسانی و منابع طبیعی را دو فرصت ویژه زیمبابوه برای همکاری با ایران اشاره کرد و گفت: زیمبابوه، کشوری بسیار غنی با جاذبه های طبیعی و منابع سرشار است که روابط بسیار خوب سیاسی بین دو کشور برقرار است. مواضع انسان دوستانه این کشور نسبت به مردم مظلوم فلسطین و مواضع حمایتگرانه مردم زیمبابوه و واکنش نسبت به ظلم رژیم صهیونیستی، ستودنی است و امیدوارم کشورهای دنیا به دور از ظلم در سایه صلح و آرامش زندگی کنند.

وی تاکید کرد: با توجه به تاکیدات ریاست جمهوری اسلامی ایران و عزم جدی برای توسعه همکاری ها در حوزه های علمی و فناورانه آمادگی کامل داریم تا با کشورهای مختلف به ویژه کشورهای آفریقایی، همکاری‌های اقتصادی، دانشی و فناورانه خود را گسترش دهیم. زیمبابوه به عنوان یکی از اصلی ترین مخاطبان برنامه همکاری های علمی و فناورانه ایران، دارای ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری در حوزه‌های گوناگون فناوری‌های پیشرفته و برنامه‌های توسعه اقتصاد دانش‌بنیان است.

معاون علمی رییس‌جمهور، توانمندی‌های ایران در حوزه هوافضا و توسعه فناوری‌های تجاری این حوزه را یکی از حوزه های همکاری ایران و زیمبابوه برشمرد وافزود: ایران با هدف رفع نیازهای متعدد وتلاش هایی که در تولید علم و محصولات فناورانه حوزه هوافضا داشته، توانسته است به دستاوردهای خوبی در این حوزه دست پیدا کند و آمادگی دارد محصولات این حوزه از پرنده های بدون سرنشین، پهپادهای هوشمند با کاربردهای مختلف از جمله کشاورزی، تحقیقاتی و پایش و ... با زیمبابوه همکاری فناورانه داشته باشد.

دهقانی در ادامه اظهار کرد: با توجه به این‌که ایران و زیمبابوه از منابع بسیار ارزشمند ملی، منابع طبیعی و زیرزمینی، کشاورزی و معدن برخوردارند، می‌توانیم همکاری‌های فناورانه متنوعی را در این حوزه همچون پایش منابع طبیعی، جنگل ها، مراتع، معادن، ارزیابی هوشمند محصولات، کاشت، کوددهی و برداشت هوشمند با زیمباوه تحقق بخشیم. در این موضوع از حیث تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری کاملا غنی هستیم و آمادگی داریم این فناوری ها را به زیمبابوه انتقال داده یا شرکت هایی را ایجاد کنیم.

معاون علمی رییس‌جمهور با اشاره به این‌که بیش از ۹۰ درصد داروهای مصرفی کشور و بیش از ۷۰ درصد تجهیزات پزشکی مورد نیاز در داخل کشور و توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تامین و تولید می‌شود، ادامه داد: ایران به توانمندی تولید مجموعه ارزشمند و پیشرفته‌ای از تجهیزات و اقلام پیشرفته پزشکی تا انواع داروهای نوترکیب و پیشرفته دست یافته است و همچون سایر حوزه‌ها، آماده هستیم دستاوردهایمان را در قالب یک همکاری مشترک با زیمبابوه به این کشور ارائه کنیم.

وی با اشاره به آغاز همکاری ایران و زیمبابوه در عرصه همکاری‌های فناورانه سلامت گفت: در فاز نخست همکاری مقرر شد تا ایران در حوزه تامین ۱۰ قلم دارو و تجهیز پزشکی اولویت‌دار، ظرفیت‌های فناورانه و محصولات خود را در اختیار زیمبایوه قرار دهد و با اعلام این نیازها از سوی زیمبابوه، زمینه‌های لازم برای انتقال فناوری یا عرضه محصولات سلامت مورد نیاز زیمبابوه فراهم می‌شود. شکل‌گیری کمیته‌ای مشترک برای تعریف سرفصل‌های همکاری مشترک دو کشور، موضوع دیگری است که در این نشست مورد توافق قرار گرفت.

کد خبر 6100353

دیگر خبرها

  • تامین ۱۰ قلم داروهای راهبردی مورد نیاز زیمبابوه به کمک ایران
  • ایجاد یک میلیون ظرفیت تولید موتورهای فوق کم‌مصرف با ارائه تسهیلات ۸۰۰ میلیاردی
  • ترفندهایی برای سرحال شدن بعد از خواب شبانه
  • تولیدهندوانه بافلزات سنگین/سلامت محصولات کشاورزی چقدرتضمین می‌شود
  • تابستان منهای خاموشی
  • افزایش چشمگیر مصرف انرژی‌های تجدیدپذیر در جهان
  • درگیری اسد با صدام حسین سر حمایت از ایران! / گنجینه جواهرات ملی ایران از نمای نزدیک / ستاره مصنوعی چینی، شش برابر داغ‌تر از خورشید! / دو شگرد برای افزایش بهره‌وری روزمره / روش تشخیص ایمیل‌های کلاهبرداری
  • تولید گاز باید افزایش پیدا کند/ لزوم بهینه سازی مصرف
  • میزان تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلو وات ساعت گذشت
  • تولید برق نیروگاه بیستون از مرز ۲۱۴ میلیون کیلووات ساعت گذشت