Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - رئيس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و کشاورزي تهران گفت: نوسانات نرخ ارز عامل اصلي ضربه به توليد داخلي است و بايد بتوانيم با يک گفتمان ملي اين مشکل را حل کنيم.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «مسعود خوانساري» روز سه شنبه در سي و هفتمين نشست هيات نمايندگان اتاق تهران در محل اين اتاق، افزود: براي جهش ناگهاني قيمت ارز که از اواخر سال گذشته آغاز و در روزهاي اخير تداوم يافته است، عوامل زيادي مطرح مي شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي بيان داشت: از بحث هاي سياسي از جمله ها خروج آمريکا از برجام و احتمال بازگشت تحريم ها، سفرهاي نوروزي، فرار و خروج سرمايه از کشور، مباحث رواني و نگراني‌هاي مردم از قيمت ارز، اعمال برخي ماليات ها در امارات متحده عربي و سرکوب قيمت ارز در سالهاي گذشته به عنوان عوامل اصلي پيش آمده در افزايش قيمت ارز ياد مي‌شود.
خوانساري تاکيد کرد که نبايد به ارز به عنوان يک علت افزايش قيمت‌ها نگريسته شود، بلکه ارز يک معلول است.
وي با اشاره به نامگذاري امسال نيز گفت: حمايت از کالاهاي ايراني يکي از شعارهايي است که هر توليدکننده و ايراني، از آن استقبال مي‌کند و آرزوي همه ما اين است که کالاي ايراني نه فقط در ايران بلکه در همه کشورها بتواند جايگاه خوبي داشته باشد.
رئيس اتاق بازرگاني تهران با ابراز نگراني از اينکه اين شعار با برگزاري همايش، سخنراني و نصب بنر به فراموشي سپرده مي شود، گفت: ممکن است در اين ميان يکسري تصميمات غيرکارشناسي و عجولانه براي رفع تکليف، گرفته شود و با يکسري بگير و بند، مشکل حمايت از توليد را حل کرد اما در درازمدت، اين تصميم ها تاثير منفي خواهد داشت.
وي تصريح کرد: بايد آسيب شناسي کرد که چرا توليد در داخل و خارج، آنطور که بايد و شايد جاي خود را پيدا کند.
خوانساري افزود: در 10 سال گذشته، يکي از مهمترين عواملي که به توليد کشور لطمه زده قيمت ارز بوده و همواره به عنوان علت کاهش ارزش پول به آن نگريسته شده، در حالي که ارز همواره معلول بوده و علت اصلي آن پيشي گرفتن هزينه ها از درآمدهاست.
خوانساري ابراز اميدواري کرد امسال يک بار براي هميشه مکانيسم تعيين قيمت ارز تعيين تکليف شود، زيرا اين مسئله ضربه اساسي به توليد داخلي وارد کرده است.
رئيس اتاق تهران با اشاره به موانع توليد داخلي گفت: قيمت کالا يکي از اين عوامل است که بايد متناسب و قابل رقابت با مشابه خارجي باشد و يکي از عوامل اصلي تعيين کننده آن مقوله ارز است.
وي گفت: بالا بودن هزينه پول براي سرمايه گذاري و سرمايه در گردش، عامل اصلي ديگري در افزايش هزينه توليد است که به طور متوسط 20 درصد براي سود تسهيلات بانکي در نظر گرفته مي شود.
خوانساري از بالا بودن مدت زمان ذخيره انبارها، افزايش متوسط 10 تا 15 درصدي هزينه مبادله متاثر از تحريم‌ها، بروکراسي اداري و بي اطميناني سرمايه گذاران از شاخص‌هاي اقتصادي نظير تورم، بدهي‌هاي دولت، بودجه و غيره به عنوان ساير عوامل تاثيرگذار بر توليد داخلي تاکيد کرد.
وي با اشاره به مقوله کيفيت کالاهاي ساخته شده و رقابت آن با مشابه داخلي و خارجي گفت: پس از انقلاب عاملي نظير تعرفه‌ها سبب شد صنايعي نظير خودروسازي با وجود دريافت تعرفه هاي بيش از 150 درصدي، اما با نزول کيفيت مواجه شوند.
اين مقام مسئول تصريح کرد: يکي از مشکلات توليد، قطع تقريبي ارتباطمان با جهان است، ساليانه 40 تا 80 ميليارد دلار واردات به کشور داريم اما به دليل قطع ارتباط با خارج قادر به جذب سرمايه گذاري و فناوري هاي نوين نيستيم.
وي با اشاره به بحث تنوع و به روز بودن کالا نيز گفت: از آنجا که بسياري از واحدهاي توليدي کشور خرد و کوچک است، توليد با صرفه اقتصادي مواجه نيست و بر اين اساس واحدها قادر به تعويض خطوط توليد و در نتيجه روزآمدي و تنوع نيستند.
خوانساري ادامه داد: در مجموع توليد داخلي کشور بايد آسيب شناسي شود و به شرط ارتباط مناسب با جهان، جذب سرمايه گذاري خارجي و ايجاد امنيت براي سرمايه گذاران، از توان توليد داخلي خوبي برخورداريم.
اخبار اقتصادي ايرنا در تلگرام : @IRNAeco
اقتصام* 3065*1070**6075
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۵۵۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران از کاهش قیمت میوه های نوبرانه تا پایان اردیبهشت ماه خبر داد.

اکبر یاوری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: تا پایان اردیبهشت ماه میوه‌های نوبرانه به تولید انبوه می رسد و قیمت آنها کاهشی خواهد شد.

وی افزود: در حال حاضر روزانه بیش از ۴۰۰ تن هندوانه به تهران وارد می شود و قیمت آن نیز در میدان مرکزی میوه و تره بار به صورت عمده فروشی کیلویی ۳تا ۱۴هزارتومان است.

رئیس اتحادیه بارفروشان تهران تصریح کرد: همچنین قیمت ملون در میدان مرکزی میوه و تره بار به صورت عمده کیلویی  ۸تا ۱۳هزارتومان، جانا ۱۰تا ۱۵ هزار تومان و طالبی نیز از ۱۰تا ۱۵هزارتومان است.

وی اضافه کرد: قیمت عمده فروشی گوجه سبز نیز کیلویی ۱۰۰تا ۳۵۰هزار تومان و توت فرنگی ۸۰تا ۱۲۰هزار تومان است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تولید کننده جعبه هاردباکس عمده در تهران
  • نرخ خرید در بازار مسکن؛ قطب سرمایه گذاری ملک در منطقه ۲۰ تهران
  • این مناطق تهران خانه‌های ارزان‌قیمت دارند
  • دولت مسکن را کالای مصرفی ببیند نه سرمایه‌ای
  • تولید لاستیک افزایش یافت/ فروش سایزهای بالای ۱۵ زیر قیمت مصوب
  • کاهش قیمت نوبرانه‌ها تا پایان اردیبهشت
  • رئیس قوه قضائیه: چرخه معیوب سرمایه گذاری درکشور نیاز به اصلاح دارد
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد؛ تهاتر نفت با چای و چوب سریلانکا
  • قیمت امروز خودرو در بازار | نوسان در قیمت خودروهای داخلی و خارجی
  • سریلانکا به سرمایه‌گذاران ایرانی زمین دولتی می‌دهد