Web Analytics Made Easy - Statcounter

 دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: صادرات محصولات هسته‌ای از جمله آب سنگین و محصولات جانبی آن به سایر کشورها از برنامه‌های مهم سازمان انرژی اتمی است.

اصغر زارعان دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با اشاره به رونمایی و افتتاح 83 دستاورد اقتدارآفرین در حوزه اتمی در روز ملی فناوری هسته‌ای اظهار کرد: علی‌رغم تصور دشمن و نظام سلطه که گمان می‌کردند پس از برجام فعالیت‌های سازمان انرژی اتمی در ابعاد مختلف کاهش می‌یابد نه تنها این فعالیت کند نشد بلکه در عرصه‌های مختلف اتمی ما شتاب گرفتیم و در روز ملی فناوری هسته‌ای نمونه‌هایی از آنها مورد بهره برداری قرار گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زارعان ادامه داد: تولید علم در فناوری‌های جدید و بهره برداری از آن فناوری‌ها از دستاوردهای مهم بود چرا که تولید علم می‌تواند برای کشور اقتدار به ارمغان بیاورد و در کنار آن تولید ثروت کند که خوشبختانه متخصصان صنعت هسته‌ای با بصیرت، تلاش و مدیریت جهادی موفق شدند در حوزه‌های مختلف این دستاوردها را ارائه کنند.

وی با بیان اینکه دستاوردهای هسته‌ای ما در حوزه کشاورزی، صنعت و سلامت از نظر طراحی و ساخت جنبه بین‌المللی دارند، افزود: این دستاوردها نمونه‌ای در جهان ندارند و برخی از آنها هم جنبه ملی و برخی نیز نیاز خود سازمان را برطرف می‌کنند و از سر ریز دانش به بعضی از صنایع نیز ارائه خدمات می‌دهیم.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در سازمان انرژی اتمی 5 شرکت دانش بنیان وجود دارد که موفق شدند اقدامات شایسته‌ و در شأن جمهوری اسلامی ایران طراحی کنند که نمونه‌های آن سانتریفیوژ دکانتر است که کاربردهای مختلفی در زمینه فناوری دارد.

زارعان با بیان اینکه دومین دستاوردی که در روز ملی فناوری هسته‌ای رونمایی شد دستگاه آنالیز ایزوتوپی‌ اسپکتروسکوپی لیزری است، اظهار کرد: این دستگاه تاکنون انحصاری بوده و فقط آمریکا این محصول را داشته که خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران توانست با دانش بومی آن را طراحی و بسازد که نمونه آن هم اکنون تولید شده و در حال حاضر در صنعت هسته‌ای از آن استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: این دستگاه در حوزه ایزوتوپ‌های سبک و در اصل ایزوتوپ‌هایی که در حوزه مولوکول‌ها عمل می کنند کاربرد دارد و در حوزه سامانه سنجش یا شبیه سازی اقداماتی در این دستگاه انجام شده که بعضی از این اقدامات در جهان وجود ندارد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه مهندسان هسته‌ای ما با همین دقت و سرعت فعالیت‌های صنعت هسته‌ای را ادامه خواهند داد، اظهار کرد: خوشبختانه با بصیرت و دیدگاهی که وجود دارد و همچنین حمایت‌های مقام معظم رهبری و دولت تدبیر و امید، دستاوردهایی را هم در سال 98 خواهیم داشت.

زارعان با اشاره به اینکه صنعت هسته‌ای کشور توقفی نخواهد داشت و این صنعت با قدرت به جلو در حرکت است، افزود: این حوزه روز به روز به اقتدار و فعالیت‌های دانش محور خود ادامه می‌دهد و فرآیند بومی سازی آن جزء اولویت‌های مهم سازمان انرژی اتمی به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: صادرات محصولات هسته‌ای از جمله آب سنگین و محصولات جانبی آن به سایر کشورها و ارائه به دانشگاه‌ها از دیگر برنامه‌های مهم سازمان انرژی اتمی است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه کلیه دستاوردهایی که امسال در سالن اجلاس سران، نمایشگاه جانبی و به صورت ویدئو کنفرانس رونمایی شد برای اولین بار طراحی، تولید و ساخته شده بود، گفت: امسال هیچ محصول تکراری نداشتیم و تمام این محصولات با تکنولوژی و طراحی جدید ساخته شده و همه این محصولات از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

زارعان بیان کرد:‌ از نظر بنده شاخص‌ترین محصول هسته‌ای امسال سانتریفیوژ دکانتر است که تنها چند کشور دارنده این تکنولوژی بودند و جمهوری اسلامی نیز هم اکنون به دانش، طراحی و تولید آن رسیده که این یک کار بزرگ است و ما با این اقدام در رده هفتم کشورهای دارنده این تکنولوژی قرار گرفته‌ایم.

وی ادامه داد:‌ دومین موضوعی که از اولویتی خاص برخوردار بود اولین شبیه ساز سنجش فرآیندی است که توسط رئیس جمهور رونمایی شد و این هم یک اقدام ویژه بود که طراحی‌های مفهومی و اولیه آن به اتمام رسیده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه رسیدن جمهوری اسلامی به دانش تولید باطری‌های هسته‌ای دارای سه بعد است، اظهار کرد: ما ابتدا باید به دانش آن می‌رسیدیم سپس اقدام به تولید صنعتی و در نهایت در بعد تجاری سازی آن عمل کنیم که خوشبختانه در سال 96 به این مهم رسیدیم و هم اکنون جزء 5 کشور دارنده این تکنولوژی هستیم و در سال آینده مراحل صنعتی کردن آن را ادامه خواهیم داد و سپس فرآیند تجاری سازی آن را اجرایی خواهیم کرد.

زارعان با اشاره به اقدامات نظام سلطه طلب برای جلوگیری از پیشرفت هسته‌ای ایران، تصریح کرد: اقدام نظام سلطه نه تنها برای ما بازدارنده نبوده بلکه در بعضی از قسمت‌ها در سازمان انرژی اتمی شتاب گرفتیم و حتی باعث شد که شرایط همکاری بین المللی پس از برجام ایجاد شود و یک سری فعالیت‌هایی را با جامعه اروپا و مراکز علمی – تحقیقاتی آن انجام دادیم که نمونه آن " شتاب دهنده خطی " بود که امروز افتتاح شد.

وی اظهار کرد: شتاب دهنده خطی بومی در یک پروسه 7 الی 8 ساله با کارهای تحقیقاتی، پژوهشی و مطالعاتی فراوان مورد افتتاح و بهره برداری قرار گرفت که این موفقیت با به کار گرفتن همه نخبگان داخلی و کسانی که در عرصه بین المللی کار می‌کنند و با اتکا به دانش بومی، حاصل شد.

دستیار ویژه رئیس سازمان انرژی اتمی در خصوص تجاری سازی محصولات هسته‌ای اظهار کرد: یکی از رویکردهای مهم سازمان انرژی اتمی بحث تجاری سازی محصولات است که به جز صادرات آب سنگین که ما به دو کشور آمریکا و روسیه انجام دادیم برخی از کشورهای دیگر هم درخواست خرید کردند و ما مازاد آب سنگین خود را به این کشورها صادر خواهیم کرد.

زارعان ادامه داد: از برنامه‌های سازمان انرژی اتمی در حوزه سانتریفیوژ که کاربرد آن صرفا غنی سازی نیست و کاربرد زیادی در صنایع مختلف از جمله در حوزه سلامت و حوزه زیست فناوری دارد، تجاری سازی این محصولات است.

وی در پایان خاطرنشان کرد‌: امروز اعلام می‌کنیم که سازمان انرژی اتمی به صورت صد در صدی در زمینه طراحی، ساخت و تولید انواع سانتریفیوژ به خود اتکایی کامل رسیده و واردات این نوع سانتریفیوژ‌ها را به کشور نخواهیم داشت ضمن اینکه از نیروهای جوان و متخصص خود با متریال بومی برای تولیدات هسته‌ای استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: انرژی هسته ای برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۵۷۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد

حسام شعبانی، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان فعال در زمینه تولید محصولات آزمایشگاهی تشخیص تقلب‌های غذایی و محصولات ژنتیکی دستکاری‌شده از طریق DNA، به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره محصولات تولید شده در این شرکت توضیح داد: درحال حاضر، این شرکت، تنها شرکت دارنده مجوز آزمایشگاه‌های تشخیص برنج تقلبی داخلی و وارداتی با عنوان «ژنوتایپینگ» یا روش تشخیص اصالت برنج از طریق انگشت‌نگاری در جهان است. 

وی به آخرین دستاورد این شرکت دانش‌بنیان در حوزه تولید کیت‌های تخصصی تشخیص تقلب مواد غذایی برپایه DNA، اشاره کرد و گفت: خط تولید کیت‌های تشخیص تقلب موادغذایی، توسط متخصصان این شرکت با هدف استفاده گسترده در کارخانه‌های تولیدکننده موادغذایی، راه‌اندازی شد. 

وی در همین راستا افزود: اما به دلایل گوناگون، ازجمله شرایط اقتصادی، شرایط نظارتی و سیاست‎های کلان، این کیت‌ها در کشور رواج پیدا نکرد. 

شعبانی درباره تولید کیت‌های عفونی پزشکی برای انسان توسط این شرکت توضیح داد: بعد از توقف تولید کیت‌های تشخیص تقلب‌های غذایی براساس دی‌ان‌ای، به دنبال کیت‌های عفونی پزشکی انسانی رفتیم. 

این فناورحوزه تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، توضیحات بیشتری درباره کیت‌های تشخیص تقلب غذایی برپایه DNA ارائه کرد و گفت: نوع دی‌ان‌اِی، براساس کلیدواژه‌هایی که برای هر موجود زنده‌ای دارد برای تشخیص موادغذایی به کار می‌آید.

وی افزود: برای نمونه، جهت تشخیص تقلب‌های غذایی در سوسیس و کالباس از دی‌ان‌ای حیوان خوک، استفاده می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به عدم‌تجاری‌سازی این کیت‌های تشخیص‌دهنده تقلب‌های موادغذایی افزود: به دلایل بسیاری از جمله عدم توجه به کیفیت در کشور ما، مشکلات ارزی و برخی قوانین سخت‌گیرانه، رقابت سالم و درستی برای تجاری‌سازی کیت‌های تشخیص دهنده برپایه دی‌ان‌ای داخلی شکل نگرفت.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روابط اقتصادی و تجاری استان بوشهر با ازبکستان توسعه یابد
  • اسلامی: آژانس به طور منظم از تاسیسات هسته‌ای بازدید می‌کند
  • تابع قانون اقدام راهبردی لغو تحریم‌ها هستیم
  • تابع قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها هستیم
  • بازدید منظم آژانس از تاسیسات هسته‌ای ادامه دارد
  • اسلامی: بازدید منظم آژانس از تأسیسات هسته‌ای/ نظارت ۱۲۰ بازرس
  • بزرگ‌ترین نیروگاه برق اتمی جهان بیدار می‌شود
  • دلایل عدم‌ تجاری‌سازی کیت‌های‌ برپایه DNA بررسی شد
  • دلایل عدم‌تجاری‌سازی کیت‌های‌تشخیص‌دهنده برپایه DNA مطرح شد
  • از سرگیری بازرسی‌های آژانس از تاسیسات هسته‌ای ایران