Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-05-01@03:27:24 GMT

آمریکا به دنبال حمله نظامی چندملیتی به سوریه

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۶۳۷۴

مقامات آمریکایی روز دوشنبه (دیروز) به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که واشنگتن در حال بررسی پاسخ نظامی چندملیتی به سوریه است.

واشنگتن بدون ارائه هرگونه سند و مدرکی مدعی است که حمله شیمیایی بامداد یکشنبه در «دوما» منطقه غوطه شرقی سوریه توسط نیرو‌های دولت سوریه انجام گرفته است و در صدد است از این حمله به عنوان بهانه‌ای برای حمله به دمشق استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا به گزارش رویترز، برخی کارشناسان، تأسیسات و تجهیزات کلیدی سوریه که ممکن است در این حمله نظامی چندملیتی هدف قرار گرفته شوند را لیست کرده‌اند.

«دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا روز دوشنبه وعده یک اقدام شدید علیه دولت سوریه را داد و گفت که به زودی تصمیمی درباره واکنش به حمله تسلیحات شیمیایی شهر دوما که به کشته شدن دستکم ۶۰ نفر و زخمی شدن یکهزار نفر دیگر منجر شد، اتخاذ خواهد کرد.

مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، هیچ‌گونه برنامه و طرح آمریکا درباره حمله به سوریه را فاش نکردند، اما تصریح کردند که گزینه‌های نظامی علیه دمشق در حال بررسی و در دست اقدام است.

طبق این گزارش، کاخ سفید، پنتاگون و وزارت خارجه آمریکا حاضر نشدند در خصوص گزینه‌های خاص یا اقدام نظامی که برای سوریه در نظر گرفتند، اظهارنظر کنند.

کارشناسان امور جنگ سوریه می‌گویند که فرانسه و شاید حتی بریتانیا و همپیمانان آمریکا در خاورمیانه به عنوان شرکای احتمالی واشنگتن در هرگونه حمله نظامی این کشور به سوریه باشند.

بنا به گزارش رویترز، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه در ماه فوریه در خصوص حمله نظامی به سوریه هشدار داده بود.

«کارن پیرس» سفیر بریتانیا در سازمان ملل به خبرنگاران گفته است که انگلیس» ترجیح می‌دهد که با یک تحقیق مناسب» آغاز کند، اما ادامه داد که تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارد و لندن با آمریکا و فرانسه در تماس نزدیک خواهد بود.

مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند که معتقدند که یک حمله شیمیایی قطعاً رخ داده است، اما واشنگتن همچنان در حال جمع‌آوری اطلاعات است.

ترامپ گفته است که در خصوص اینکه چه کسی دقیقاً این حمله شیمیایی دوما را انجام داده است، روشن شده است، اما توضیحات بیشتری در این خصوص ارائه نکرد.

کارشناسان می‌گویند که حمله چندملیتی آمریکا احتمالاً بر تأسیساتی در سوریه متمرکز خواهد بود که با گزارشات پیشین از حملات سلاح‌های شیمیایی مرتبط است.

این کارشناسان می‌گویند که ممکن است حملاتی به پایگاه هوایی Dumayr که محل استقرار بالگرد‌های «ام آی ۸» سوریه است، صورت گیرد.

با اینحال، «جنیفر کافیریلا» از موسسه مطالعات جنگ در واشنگتن هشدار داده است که آمریکا باید منتظر اقدامات متقابل و انتقام‌جویانه باشد؛ بخصوص آنکه اگر حملات آمریکا به سوریه، هزینه‌های نظامی برای ایران یا روسیه به همراه داشته باشد.

وی اینگونه توضیح داد: «آمریکا باید به این مسئله بیاندیشد که ممکن است اسد، یا روسیه یا ایران در اقدامی تلافی‌جویانه، علیه نیرو‌های مستقر شده آمریکا تنش برپا کنند».

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: واشنگتن سوریه دولت سوریه دولت دوما پنتاگون وزارت خارجه جنگ فرانسه بریتانیا خاورمیانه سازمان ملل لندن ایران روسیه پنتاگون دوما سوریه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۶۳۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود

«آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا امروز (دوشنبه) از پیشرفت روند عادی سازی روابط عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی و رسیدن آن به مراحل پایانی خبر داد.

به گزارش مشرق، بلینکن افزود: آمریکا و عربستان در طول ماه گذشته میلادی اقدامات فشرده ای را برای عادی سازی روابط ریاض و تل آویو انجام دادند.

وی اضافه کرد: احتمال دارد، تلاش‌های دوجانبه عربستان و آمریکا در این باره به زودی به نتیجه برسد.

بلینکن گفت: ابتدا باید به جنگ در غزه پایان دهیم و روند تشکیل کشور مستقل فلسطینی را آغاز کنیم تا پس از آن روند عادی سازی روابط عربستان و اسرائیل به پیش رود.

وی با ادعای اینکه تنها عاملی که از برقراری آتش بس جلوگیری می کند، جنبش حماس است، افزود: با دوستانمان برای پایان دادن به جنگ در غزه و جلوگیری از گسترش دامنه درگیری تلاش می کنیم.

وزیر خارجه آمریکا گفت: یک پیشنهاد سخاوتمندانه مقابل حماس گذاشته شده است و امیدواریم که تصمیم درستی بگیرد.

بلینکن درباره حمله احتمالی رژیم صهیونیستی به رفح نیز مدعی شد که تاکنون در این باره، طرحی به واشنگتن ارائه نشده است و بدون وجود طرحی که جان غیرنظامیان را حفظ کند، واشنگتن از این عملیات حمایت نمی کند.

وی بیان کرد: روسیه طرحی برای نابود کردن اوکراین داشت ولی با شکست روبه رو شد.

بلینکن درباره روابط واشنگتن و پکن نیز گفت: روابط بسیار پیچیده و رقابتی داریم و باید برای تبدیل نشدن این روابط به درگیری، همواره گفت و گو کنیم.

وزیر خارجه آمریکا امروز در یک سفر منطقه‌ای برای رایزنی درباره آتش‌بس در غزه و شرکت در نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس وارد ریاض شد.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • ایران به‌دنبال همکاری و کمک به سوریه در تولید دارو است
  • چفیه فلسطینی بر گردن جرج واشنگتن! | تصاویر
  • صنعا: واشنگتن مانع صلح در یمن و توقف کشتار در غزه است
  • آمریکا ۸۱ فروند بمب‌افکن اسقاط برای کی‌یف خرید؛ اهداف پنهان واشنگتن زیر ذره‌بین رسانه‌ها
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • زلنسکی برای آمریکا چه نقشه‌ای دارد؟
  • درخواست آمریکا پس از کمک به اوکراین چیست؟
  • تصاویری از لحظه انهدام خودروهای زرهی تروریست‌ها در سوریه
  • سنگ‌اندازی واشنگتن در توافق راهبردی عراق و ترکیه
  • حمله پلیس آمریکا به یک استاد دانشگاه واشنگتن (فیلم)