Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امروزه شبکه‌های اجتماعی به یکی از نیازهای ضروری مردم تبدیل شده که در کنار آن بسیاری از مشاغل را در فضای مجازی به وجود آورده است که نبود آن برای بسیاری ضررهای مالی در پی داشته و فرصت تبلیغ کالاها، محصولات و خدمات را از آن‌ها می‌گیرد.

در سال‌های گذشته با رشد سریع شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های مجازی این امر گسترده‌تر شده تا جایی که پس از استفاده از پیام‌رسان‌هایی نظیر وایبر و واتس‌اپ در حال حاضر پیام‌رسان تلگرام نزدیک به 40 میلیون کاربر ایرانی را درگیر خود کرده است و انتقال این حجم از کاربر به شبکه پیام‌رسان داخلی امری مشکل و زمان‌بر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برای ارائه راهکارهای ترویج استفاده مردم از پیام‌رسان‌های داخلی با رضا اسماعیلی کارشناس علوم ارتباطات اجتماعی به گفت‌وگو نشستیم تا علاوه بر تشریح عواقب طولانی‌مدت استفاده کاربران از پیام‌رسان‌های خارجی، شیوه انتقال کاربران ایرانی از پیام‌رسان‌های خارجی به پیام‌رسان‌های داخلی آسیب‌شناسی شود.

فارس: نظر کلی شما برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی چیست؟

اسماعیلی: استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی و ملی یک ضرورت اساسی برای جامعه است و کلیت آن مورد تأکید و توجه همه است؛ پیام‌رسان داخلی به عنوان یک راهبرد استراتژیک برای استفاده از رسانه‌ها محسوب شده و در بحث تکنولوژی و فناوری اطلاعات به عنوان موضوعی است که همه بر روی آن اجماع نظر دارند.

فارس: جایگزین کردن پیام‌رسان‌های داخلی به جای پیام‌رسان تلگرام توسط کاربران ایرانی نیازمند چه زیرساخت‌هایی است؟

اسماعیلی: چگونگی انتقال کاربران ایرانی از پیام‌رسان تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی نیازمند زمینه‌هایی همچون مهیا شدن زیرساخت‌ها و تجهیزات فنی و تکنولوژیک است تا پیام‌رسان قابلیت پاسخگویی به حجم انبوهی از کاربران را داشته باشد.

* 40 میلیون ایرانی عضو تلگرام هستند

با توجه به گزارشات رسمی، بیش از 40 میلیون ایرانی عضو پیام‌رسان تلگرام هستند، بنابراین به لحاظ فنی ظرفیت تحمل این تعداد کاربر نیز باید در پیام‌رسان داخلی هم وجود داشته باشد و بتواند در آن واحد به این حجم از کاربر پاسخ دهد.

علاوه بر آن، انتقال کاربران ایرانی نیازمند پیش‌نیازهای اجتماعی و فرهنگی بوده که یکی از این پیش‌نیازها زمینه‌های اعتمادی میان مخاطبان است.

فارس: به نظر شما دلیل واکنش منفی برخی از کاربران ایرانی برای عدم استفاده از پیام‌رسان تلگرام چیست؟

اسماعیلی: یکی از ویژگی‌های فرهنگی ایرانیان که از گذشته مرسوم بوده این است که در برخی از مواقع تمایلی ندارند اطلاعات شخصی خود را به نزدیکان خود بگویند و در برخی از مواقع بیشتر ترجیح می‌دهند تا با غریبه‌ترها درد دل ‌کنند و با خودی‌ها کمتر صحبت کنند.

این ویژگی فرهنگی برای نوع استفاده ایرانیان از پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های مجازی هم صادق است و یکی از موانع انتقال کاربران تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی نیز همین مسأله است که اعتماد بیشتری نسبت به سرورهای پیام‌رسان خارجی دارند، برای همین استفاده پیام‌رسان‌های غیر ایرانی را به پیام‌رسان‌های ایرانی ترجیح می‌دهند.

* تصمیم کاربران برای انتخاب پیام‌رسان‌ها تدریجی است

باید تقسیم‌بندی موضوعی قوی‌تری صورت گیرد و فرآیند انتقال کاربران از زمینه‌هایی که دارای حساسیت کمتری است، آغاز شود و به تدریج بر تقویت اعتماد مخاطبان نسبت به استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی تمرکز کرد.

فارس: فیلترینگ را راهکار مناسبی می‌دانید؟

اسماعیلی: پس گرفتن امکانات و تکنولوژی‌ها با شیوه‌های نامناسب از مردم بسیار مشکل است و تبعات منفی دارد، برای مثال اعلام قطع یا فیلتر پیام‌رسان تلگرام نیز پیامدها و آثار منفی در پی خواهد داشت؛ بنابراین قطع ناگهانی خدماتی که در عرصه ارتباطات اجتماعی به مردم داده می‌شود، اثر منفی داشته و باید فرآیند آن در یک پروسه انتقالی صورت گیرد.

کاربران برای انتخاب شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌های مورد نظر خود به تدریج تصمیم‌گیری می‌کنند و به تدریج تشخیص می‌دهند که از چه شبکه‌ای استفاده کنند.

* تغییر عادت‌های کاربران مشکل است

دانش استفاده از شبکه‌های اجتماعی به عادت‌های فرهنگی به وجود آمده بستگی دارد، وقتی مردم به سبک‌هایی از ارتباطات مجازی عادت می‌کنند نمی‌توان عادات آن‌ها را به راحتی تغییر داد و سبک جدیدی را برای آنان مشخص کرد که این مورد نیز از دیگر موانع برای انتقال کاربران از تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی است.

فارس: راهکار شما برای ترغیب مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی چیست؟

اسماعیلی: اگر پیش‌نیازهای فرهنگی و اجتماعی برای انتقال کاربران فراهم شود و یک سیاست ملی رسانه‌ای متناسب با تأکیدات مقام معظم رهبری در عرصه شبکه‌های اجتماعی رخ دهد، می‌توان این انتقال را با هزینه و آسیب کمتر و همچنین اطمینان بیشتری براساس یک فرآیند تکمیلی و ترمیمی انجام داد؛ ناگفته نماند که 2.5 تا 3.5 میلیون کاربری که در پیام‌رسان سروش عضویت دارند به تدریج نیز به این شبکه پیوسته‌اند.

فارس: به نظر شما حق انتخاب مردم برای استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی به پیام‌رسان سروش محدود شده است؟

اسماعیلی: استفاده از شبکه پیام‌رسان سروش و مطرح کردن آن در بین مردم یکی از اشتباهاتی است که در این مقطع صورت گرفته است چراکه این شبکه به سازمان صدا و سیما وابستگی دارد و خود به خود منجر به این می‌شود که بخشی از مخاطبان شبکه‌ها به استفاده از پیام‌رسان داخلی تمایلی نشان ندهند، به همین دلیل استفاده از شبکه پیام‌رسان سروش گزینه مناسبی برای فرآیند انتقال نیست، بر همین اساس شبکه‌هایی که استقلال بیشتری داشته باشند و به نهادهای رسمی وابستگی نداشته باشند، می‌توانند کاربران بیشتری را جذب خود کنند.

* ضرورت طراحی پیام‌رسان داخلی فراتر از تعلق به سازمان‌های رسمی

طراحی یک پیام‌رسان داخلی جدید فراتر از تعلق داشتن به سازمان‌های رسمی کشور می‌تواند راهبرد مؤثر‌تری برای فرآیند انتقال کاربران محسوب شود که افزایش توانمندی‌های تکنولوژیک روی حوزه‌های موضوعی که حساسیت‌های کمتری وجود دارد، به تدریج می‌تواند این مسائل را حل کند.

فارس: کشور روسیه هم تصمیم بر فیلترینگ پیام‌رسان تلگرام کرده است، چرا فیلترینگ آن در ایران به مذاق کاربران خوش نمی‌آید؟

اسماعیلی: پیامدهای منفی فیلترینگ تلگرام در حال حاضر از جنبه‌های مثبت آن بسیار بیشتر است چراکه الآن کشور ما در شرایط خاص امنیتی به سر نبرده و نیاز به فیلترینگ فوری نیست؛ به عنوان مثال مسائل امنیتی که در دی ماه سال 96 رخ داد، کشور در یک شرایط خاص قرار گرفت و ضرورت فیلترینگ تلگرام از امروز بالاتر بود.

در حال حاضر کشور در شرایط عادی است و در موقعیت ویژه‌ای که ضریب هشدارهای ایمنی و امنیتی بالا باشد، قرار ندارد؛ بنابراین استفاده از فیلترینگ در این دوره و حتی اعلام زمان فیلتر شدن تلگرام راهگشا نیست و پیامدهای منفی در حوزه اجتماعی و فرهنگی میان مردم به جا می‌گذارد؛ امکان افزایش قدرت انتخاب در استفاده از شبکه‌ها یک فرآیند تدریجی و طی برنامه بین 6 ماهه تا یک ساله و امری شدنی است؛ این امر یک حالت مهاجرتی داشته و به نوعی مهاجرت الکترونیکی است.

* مهاجرت الکترونیکی و راهکارهای آن

فارس: مهاجرت الکترونیکی مردم چه شرایطی را می‌طلبد؟

اسماعیلی: همان‌گونه که انتقال کاربران از پیام‌رسان واتس‌اپ به تلگرام به تدریج انجام شد، فرآیند انتقال کاربران از پیام‌رسان تلگرام به پیام‌رسان‌های داخلی نیز به تدریج صورت می‌گیرد و نیازمند طراحی یک پیام‌رسان قوی است؛ لازمه این کار طراحی یک برنامه، راهبرد و استراتژی مشخص است و اگر قرار باشد جریان گذر از شبکه‌های اجتماعی خارجی به شبکه‌های داخلی اتفاق بیفتد، باید براساس زمانبندی و برنامه‌ریزی مشخصی صورت گیرد تا شدنی‌تر و موفق‌تر انجام شود.

فارس: وظیفه دولت چیست؟

اسماعیلی: دولت در این زمینه وظیفه در اختیار گذاشتن پهنای باند و سرعت اینترنت به سرورهای پیام‌رسان‌های داخلی است چراکه امروزه سرعت در انتقال پیام بسیار مهم است و علاوه بر آن حوصله اجتماعی مردم ایران هم نسبت به گذشته بسیار کاهش یافته است، به خصوص این که نسل جدید حوصله کمتری نسبت به نسل قبل دارد.

فارس: ایمنی شبکه‌های مجازی چه تأثیری در جذب مخاطب دارد؟ آیا دولت در این بخش هم می‌تواند حمایت کند؟

اسماعیلی: ضریب ایمنی‌های پیام‌رسان نیز برای کاربران شبکه‌های اجتماعی بسیار مهم است؛ برای مثال وقتی خبر آشکار شدن آی.پی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در فضای مجازی منتشر شد، اعتماد بسیاری از مخاطبان را به شبکه پیام‌رسان داخلی را کاهش داد و این موارد از جمله نکات فنی است که لازمه یک پیام‌رسان قوی بود و نیازمند حمایت دولت با در اختیار قرار دادن ظرفیت‌ها، تجهیزات و اطلاعات فنی برای سِرورهاست.

* دولت شرایط رقابت میان پیام‌رسان‌های داخلی و خارجی را فراهم کند

حمایت دولت باعث می‌شود تا پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند با پیام‌رسان‌های خارجی رقابت کنند و مخاطبان بیشتری را به خود جذب کنند تا علاوه بر حفظ ماندگاری و دوام، کارآمدی خود را نیز در آینده به وسیله پاسخگویی به نیازهای کاربران نشان دهد؛ بنابراین وزارت ارتباطات می‌تواند نقش تسریع‌بخش و ارتقابخش را برای شبکه‌های پیام‌رسان داخلی داشته باشد.

فارس: سواد رسانه‌ای مردم ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ راهکار شما برای ارتقای سواد رسانه‌ای چیست؟

اسماعیلی: سواد رسانه مردم بر حسب استفاده‌هایی که از رسانه‌ها و شبکه‌های مجازی مختلف کسب کرده‌اند نسبت به 3 تا 5 سال گذشته بسیار ارتقاء یافته است و این به دلیل کسب تجارب در حین استفاده از این شبکه‌هاست و نه آموزش نظری و تئوریک؛ تجاربی که با ایجاد گروه‌های خانوادگی و دوستانه در پیام‌رسان تلگرام کسب شده و در حال حاضر بسیاری از خانواده‌ها مراقبت‌های بیشتری را در رابطه با استفاده از شبکه‌های مجازی انجام می‌دهند و این نشان‌دهنده ارتقای سواد رسانه‌ای آن‌هاست.

در حال حاضر برای ارتقای سواد رسانه‌ای مردم زمینه‌های بهتری وجود دارد چراکه خانواده‌ها و جوانان شاهد بسیاری از آسیب‌های این شبکه‌ها بوده‌اند و شناخت تجربی بیشتری نسبت به آن‌ها پیدا کرده‌اند.

* ارتقای سواد رسانه‌ای با آموزش‌های ساده

اگر بخواهیم با یک‌سو‌نگری به دنبال بمباران رسانه‌ای مخاطب باشیم و وارد عرصه فراوانی اطلاعات شویم، اثرات منفی زیادی را در پی خواهد داشت، به همین دلیل تأکید بر محورهای اساسی سواد رسانه‌ای که سلامت افراد و جامعه را تأمین می‌کند، می‌تواند راهگشای بهتری در این موضوع باشد تا اینکه بخواهیم به صورت وسیعی اطلاعاتی را به صورت غیر هدفمند در جامعه پخش کنیم و به اصطلاح جامعه را دچار بمباران اطلاعاتی کنیم، به مراتب اثربخشی کمتری خواهد داشت.

در زمینه ارتقای سواد رسانه‌ای مشخص کردن چند اصل و ارائه آموزش‌های ساده و مختصر با توجه به تجارب کسب شده طی سال‌های اخیر می‌تواند بسیار مؤثر باشد.

=================

گفت‌وگو از یوسف الشریف

=================

انتهای پیام/چ

منبع: فارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۶۶۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید

ایتنا - واتس‌اپ ویژگی‌های جدیدی را برای کاربران خود عرضه کرده است.
واتس‌اپ، پلتفرم پیام‌رسان جهانی محبوب کمپانی متا، ویژگی‌های جدیدی از جمله روشی متفاوت برای ورود به سیستم و دستیار هوش مصنوعی را در این اپلیکیشن ارائه کرده است.

کاربران آیفون اکنون می‌توانند از کلیدهای عبور برای ورود استفاده کنند - به این معنی که می‌توانند با استفاده از Face ID و  Touch ID یا رمز عبور آیفون خود - به جای دریافت پیامک برای ورود به سیستم - به برنامه دسترسی پیدا کنند.

واتس‌اپ در 24 آوریل در پلتفرم ایکس گفت که این ویژگی روشی امن‌تر برای ورود به سیستم است. همچنین از هر گونه چالش بالقوه در دریافت پیامک برای ورود به سیستم جلوگیری می‌کند و اضافه می‌کند:« سفر می کنید؟ بدون آنتن؟ مشکلی نیست!»

این برنامه پیام‌رسان قبلاً کلیدهای عبور را برای کاربران اندروید در ماه اکتبر راه‌اندازی کرده بود، همانطور که در پست به اشتراک گذاشته شده در Threads، یکی دیگر از پلتفرم‌های رسانه اجتماعی متا، نشان داده شد. افرادی که از گوشی‌های Google Pixel 8 و 8 Pro استفاده می‌کنند، اکنون می‌توانند به جای اثر انگشت یا پین، از Face Unlock برای باز کردن قفل و مشاهده پیام‌ها در واتس‌اپ استفاده کنند.

 
تغییر دیگری نیز اخیراً در این نرم‌افزار پیام‌رسان ایجاد شده است. در ۱۸ آوریل، متا دستیار هوش مصنوعی جدیدی را در پلتفرم‌های اجتماعی خود مانند فیس‌بوک، اینستاگرام، مسنجر و واتس‌اپ گسترش داد. به گفته این شرکت، کاربران می‌توانند از دستیار به نام Meta Llama 3 در فیدها، چت‌ها و جستجو در میان برنامه‌ها برای دریافت اطلاعات و تولید تصاویر استفاده کنند.

هوش مصنوعی متا به زبان انگلیسی اکنون در بیش از ده‌ها کشور خارج از ایالات متحده در دسترس است که شامل استرالیا، کانادا، غنا، جامائیکا، مالاوی، نیوزیلند، نیجریه، پاکستان، سنگاپور، آفریقای جنوبی، اوگاندا، زامبیا و زیمباوه می‌شود.

دیگر خبرها

  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقا امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافند غیر عامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • تاکید پدافندغیرعامل بر ضرورت ارتقای امنیت پیام‌رسان‌های داخلی
  • واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی به کاهش قیمت دلار در روز‌های اخیر
  • آنچه که باید در مورد ویژگی‌های جدید واتس‌اپ بدانید
  • فراهم شدن تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد
  • تجهیزات الکترونیکی برگزاری انتخابات در خرم‌آباد فراهم است
  • واکنش کاربران شبکه های اجتماعی به ابراز ندامت اشکان خطیبی | کاش شرایطی فراهم شود تا ...
  • امکان تغییر محل آزمون دانشجویان فراهم شد
  • آینده رقابت متا با غول‌های هوش مصنوعی