Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@02:22:02 GMT

پادزهر ولنگاری ارزی

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۶۸۳۶

پادزهر ولنگاری ارزی

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در یادداشت روزنامه حمایت به قلم عبدالرضا مصری می‌خوانید: نوسانات بی‌سابقه نرخ ارز در روز‌های گذشته، موجی از سردرگمی را در ساز و کار اقتصادی کشور به وجود آورده و چنانچه این شرایط را «ولنگاری ارزی» تعبیر نماییم، سخن به گزاف نگفته‌ایم.

تغییرات این روز‌های بازار ارز به جهت آنکه بر قیمت کالا‌ها و خدمات سایه می‌افکند، همه اقشار جامعه از مردم کوچه و بازار گرفته تا کارشناسان اقتصادی را نگران کرده، اما نکته مهم اینجاست که با وجود دغدغه‌های به حقی که از این ناحیه در کشور شکل گرفته، پاسخ شفاف و قانع‌کننده‌ای از مسئولین امر شنیده نمی‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنابراین، ابتدایی‌ترین انتظار از دست‌اندرکاران امور اقتصادی کشور آن است که چرایی آشفتگی موجود و راهکار‌های مدنظر برای خروج از این شرایط را تشریح کنند. مردم حق دارند به طور شفاف بدانند که نرخ ارز آیا قرار است کاهش یابد یا افزایش، التهاب موجود، پیش بینی شده یا رها شده است، بناست که قیمت دلار و دیگر ارز‌های خارجی تثبیت شود یا خیر؛ این در حالی است که حتی نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی که برحسب وظیفه قانونی خود باید از جریان امور خبردار باشند، از روند فعلی بی‌اطلاع‌اند!

کمترین فایده «شفاف‌سازی» و پرهیز از کلی‌گویی در خصوص اقداماتی که بناست برای مهار این شرایط انجام شود، به حاشیه رانده شدن گمانه‌هایی است که در صورت بی‌توجهی، چه بسا فضای روانی را به سمت تشدید اوضاع نابسامان فعلی سوق دهند. انتظار می‌رفت و می‌رود که مسئولین محترم، سهم قصور خود را بپذیرند، از فرافکنی اجتناب کنند و راهکار‌های خود را مرحله به مرحله تشریح نمایند، اما به دلیل فقدان اطلاع‌رسانی، هر کسی، برداشت خود از تحولات غیرقابل پیش بینی بازار ارز را به عنوان علت ماجرا ارائه می‌کند.

گروهی معتقدند کمبود بودجه دستگاه‌های اجرایی باعث افزایش نرخ ارز شده؛ شایعه‌ای که معمولاً در اواخر سال به دلایلی همچون نیاز مبرم به موجودی برای پرداخت حقوق و دستمزد‌ها مطرح می‌شود. واقعیت آن است که نیاز بازار، اثر چندانی در افزایش قیمت ارز ندارد، بلکه داغ شدن بازار تقاضای کاذب برای سرمایه‌گذاری که اساساً ارتباطی با نیاز‌های واقعی ارزی ندارد، در حال وارد آوردن فشار به بازار است.

از سوی دیگر، برخی از مردم با این تصور که می‌توانند از قِبَل فضای سیاسی و اخباری که در این فضا منتشر می‌شود، به کسب درآمد از محل خرید ارز می‌پردازند و همین تفکر غلط، باعث شده تا حباب تقاضای غیرمعمول و کاذب در بازار، بزرگ و بزرگ‌تر شود.

زمانی که نرخ ارز، بجای افزایش، سیر نزولی را طی کند، این گروه از دولت به دلیل عدم اطلاع‌رسانی و راهنمایی به موقع، شاکی شده و نهایتاً، داستان مؤسسات مالی – اعتباری تکرار می‌شود. کسانی که در مؤسسات مالی اعتباری به دنبال سود‌های کلان ۳۰ تا ۴۰ درصدی بودند، مادامی که سود دریافت می‌کردند، لبخند رضایت به لب داشتند و هنگامی که کشتی این مؤسسات کذایی به گل نشست، طلبکار سود از دست رفته خود از حاکمیت شدند، لذا اولین توصیه این است که سرمایه گذاران، از ورود به چنین بازار‌های مخربی حذر کنند.

در سوی دیگر ماجرا، دستگاه‌های اجرایی قرار دارند. از جمله دلایلی که به شکل‌گیری شرایط موجود منجر شد، به ماجرای عدم تأمین ارز برای واردات برخی از کالا‌ها باز می‌گردد. تهیه ارز در حالی به دوش واردکنندگان گذاشته شد که تا پیش از این، سامانه‌ای برای تأمین ارز عمدتاً حواله‌ای، این وظیفه را بر عهده داشت و هنگامی که این مسئولیت، به واردکنندگان نهایی کالا یا مواد اولیه موکول شد و از ارز بانکی محروم شدند، لاجرم برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های خود، به خرید دلار از صرافی‌ها روی آورده و تب تقاضا برای خرید ارز‌های خارجی را بالا بردند.

سؤال اینجاست که بازار‌های تقاضا که ذکر دو نمونه از آن گذشت، قابل پیش بینی بود یا خیر؟ پاسخ قطعاً مثبت است و مسئولین مربوطه موظف بودند پیش از ایجاد بحران روز‌های اخیر، عنان کار را به دست گرفته و طوفان ارزی فعلی را مدیریت می‌کردند. وقتی به عنوان مثال، با ۱۰۰ هزار تومان هزینه، این امکان وجود دارد که مانع از بروز بحران شد و این هزینه به دلایل نامعلوم صرف نمی‌شود، در نتیجه، معلوم نیست که با ده میلیون تومان هم خسارات حاصله جبران شود!

این در حالی است که نمایندگان مجلس با احساس خطر از بازار ملتهب نرخ ارز در سال گذشته، طرح سؤال از رئیس جمهور محترم در خصوص علل کاهش ارزش پول ملی و افزایش قیمت ارز را در دستور کار خود قرار دادند، ولی از آنجا که به هر تصمیم و اقدامی که مخالف منافع برخی از جریان‌ها باشد، برچسب سیاسی زده می‌شود، این محاجه علمی منطقی که از پایه با مباحث سیاسی بیگانه بود، عقیم ماند و به سرانجام نرسید.

سؤال از ریاست جمهوری در قانون اساسی برای رفع ابهامات نه فقط نمایندگان، بلکه برای شفاف‌سازی همه مردم دیده شده است و البته همچنان این تقاضا از شخص ایشان وجود دارد که اوضاع ارزی کشور را چه از طریق تریبون مجلس و چه به واسطه رسانه‌ها به اطلاع مردم برسانند، چراکه تلاش منتخبین مردم در این خصوص، به جایی نرسیده است.

آنچه مسلم است، اینکه وضعیت موجود نه قابل دفاع بوده و نه حتی قابل تحمل، چرا که افزایش نرخ ارز، تحقق به موقع و بایسته شعار سال و اسناد بالادستی اقتصادی را نیز تحت تأثیر خود قرار می‌دهد. به عنوان نمونه، اگر واردکنندگان مواد اولیه تا دیروز با آورده ۱۰۰ هزار تومانی، ۱۰ واحد ارز می‌خریدند، ولی امروز با همان مقدار آورده، قدرت خرید ۵ واحد ارز را دارند؛ لذا طبیعی است که قیمت تولید کالا‌های داخلی افزایش یابد.

از یک سو، شعار التزام به اجرای شعار سال سر داده می‌شود و از سوی دیگر، با کاهش ارزش پول ملی، شاخص قیمت تولیدات داخلی، سیر صعودی پیدا می‌کند؛ از این رو، اگر نگوییم در چنین شرایطی حرکت برای پوشاندن جامه عمل به شعار سال غیرممکن است، بی‌ارزش شدن ریال، حتماً تولیدکنندگان را به صعوبت دچار کرده و قدرت رقابت آن‌ها را با کالا‌های خارجی سخت می‌کند؛ لذا امیدواریم که مسئولین محترم در همین ابتدا و طلیعه سال جاری، پاسخ‌های منطقی و قانع کننده خود را به سمع و نظر ملت شریف و فهیم ایران رسانده، بازار گمانه زنی‌ها را با انتشار دلایل علمی و قابل دفاع، کساد و نقشه راه پولی و ارزی روشنی را پیش روی فعالان اقتصادی قرار دهند.

منبع:روزنامه حمایت

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار اقتصادی بازار ب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۶۸۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد


نایب رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران ضمن تاکید بر بازگشت قیمت جهانی طلا از مسیر صعود به دلیل کاهش تقاضای سرمایه‌گذاری بر روی طلا در بازار‌های جهانی، روند نزولی نرخ ارز در داخل را در کنار کاهش قیمت اونس جهانی طلا، دو عامل موثر بر کاهش قیمت سکه و طلا در بازار داخل عنوان کرد و گفت، اما از سویی افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) عاملی شد که مسیر این قطعات کوچکتر را از مسیر کاهشی سکه و طلا جدا کرد.

 محمد کشتی‌آرای درباره وضعیت یک هفته اخیر بازار سکه و طلا اظهار کرد: قیمت جهانی طلا که طی دو ماه اخیر سیر صعودی به خود گرفت و به رقم‌های بی سابقه دست پیدا کرده بود، در این هفته سیر نزولی داشت و در حقیقت جاذبه خرید طلا در بازار‌های جهانی از دست رفت؛ علت آن نیز این بود که باتوجه به بهتر شدن شرایط سیاسی جهان و آرامش ایجاد شده در برخورد‌های نظامی خاورمیانه، طبیعتاً تقاضا برای خرید طلا به جهت سرمایه‌گذاری کاهش پیدا کرده است. بر همین اساس این هفته، قیمت جهانی طلا با ۴۰ دلار کاهش، روز گذشته (پنجشنبه) به ۲۲۹۷ دلار برای هر اونس طلا و رسید.

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفتگو با ایسنا ادامه داد: از سوی دیگر در یک هفته اخیر که سیر نزولی قیمت اونس جهانی را داشتیم، نرخ ارز در اخل نیز روند کاهشی داشت؛ هرچند که در برخی روزها، نوسان افزایشی را هم تجربه کرد، اما در مجموع طی یک هفته اخیر نرخ ارز کاهشی پیش امد؛ بنابراین این دو عامل سبب شد که تغییراتِ کاهشی مختصری در قیمت سکه و طلا را شاهد باشیم.

تک‌روی سکه‌های کوچکتر نسبت به سایر قطعات سکه و طلا

وی در رابطه با آخرین قیمت انواع قطعات سکه و مصنوعات طلا در بازار و تغییرات آن نسبت به ابتدای هفته، گفت: روز گذشته (پنجشنبه) در آخرین معاملات، سکه تمام طرح قدیم ٣٨ میلیون و ٢٠٠ هزار تومان بود و به نسبت ابتدای هفته ٣٠٠ هزار تومان کاهش داشت. قیمت سکه تمام طرح جدید که در جریان نوسانات تا ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان (در این هفته) نیز بالا رفته بود، در آخرین معاملات روز پنجشنبه ۴١ میلیون و ٨٠٠ هزار تومان بود که به نسبت اول هفته، تغییری نداشت. نیم سکه نیز با ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی در آخرین معاملات به ٢۴ میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسید.

اوتصریح کرد: علیرغم روند نزولی قیمت سکه و طلا، اما افزایش تقاضا برای قطعات کوچکتر سکه (ربع سکه و سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی) سبب شد که این قطعات کوچکتر نسبت به ابتدای هفته، افزایش بها را تجربه کنند. ربع سکه با ٣٠٠ هزار تومان افزایش هفتگی به ١۵ میلیون و ۵٠٠ هزار تومان رسید. سکه‌های یک گرمی بانک مرکزی نیز به نسبت ابتدای هفته با ٢٠٠ هزار تومان افزایش قیمت همراه و در آخرین معاملات، هفت میلیون و ٣٠٠ هزار تومان دادوستد شد.

کشتی‌آرای ادامه داد: قیمت هر مثقال طلای آب شده (١٧ عیار)، با نوسانات معمول بازار ٢٠٠ هزار تومان کاهش هفتگی داشت و در پایان هفته قیمت هر مثقال طلای ۱۷ عیار ١۵ میلیون و ٣٠ هزار تومان بود.

علی‌رغم کاهش قیمت‌ها، حباب سکه بزرگ‌تر شد

نایب‌رئیس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران تصریح کرد: همانطور که اشاره شد، افزایش تقاضا برای خرید سکه، سبب شد که حباب سکه نیز این هفته با افزایش همراه باشد و ۵٠٠ هزار تومان افزایش پیدا کند؛ در آخرین معاملات پایانی هفته، قیمت هر قطعه سکه هفت میلیون و ٨٠٠ هزار تومان دارای حباب بود.

وی خاطرنشان کرد: ناگفته نماند که این روز‌ها در اتاق ارز و طلا، سکه نیز حراج و واگذار می‌شود، اما نکته جالب اینجاست که هیچ‌یک از این سکه‌هایی که در اتاق ارز و طلا به فروش می‌رسد، تاکنون به بازار برنگشته است؛ بنابراین بازار تقاضای طبیعی خود برای خرید سکه را دارد و از همین روی هم هست که حباب سکه این هفته با افزایش همراه شده است. سکه‌هایی که در فروردین ماه توسط بانک مرکزی فروخته شد، هنوز به بازار عرضه نشده و هرکسی که خریداری کرده، نزد خود نگه داشته است.

به گفته‌ی این کارشناس بازار سکه و طلای کشور، در حال حاضر، باتوجه به سیر نزولی نرخ ارز در بازار و فاصله از عدد‌هایی که پیدا کرده بود، سطح دادوستد‌ها در بازار عادی، به دور از هرگونه التهاب و کاملا منطقی بوده است و هیجان خاصی برای خرید و فروش مشاهده نشده است.

کشتی‌آرای برای هفته پیش‌رو نیز پیش‌بینی کرد: بنظر می‌رسد که هفته ابتدا نیز شرایط به همین صورت باشد. قیمت جهانی طلا تا این لحظه (جمعه) نوسان خاصی نداشته و بازار ارز هم که در ثبات نسبی به سر می‌برد؛ بنابراین پیش‌بینی می‌شود که قیمت سکه و طلا در همین محدوده‌ها باقی بماند.

tags # قیمت طلا ، قیمت سکه سایر اخبار (تصاویر) این گوسفند غول‌پیکر چینی از پورشه هم گران‌تر است! قارچ‌های زامبیِ سریال آخرین بازمانده (The Last Of Us) واقعی هستند! (تصاویر) عجیب و باورنکردنی؛ اجساد در این شهر خود به خود مومیایی می‌شوند آخرین حسی که افراد در حال مرگ از دست می‌دهند، چه حسی است؟

دیگر خبرها

  • بانک مرکزی وضعیت ارزی کشور را بهبود بخشید
  • طلا و سکه چه قیمت‌هایی را تجربه می‌کنند؟
  • افزایش عجیب نرخ اجاره در شهر‌های جدید
  • پیش‌بینی از وضعیت بازار اجاره‌بها/ رشد قیمت در راه است یا بازار مهار می‌شود؟
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • بازار نابسامان اجاره مسکن در شهرهای جدید
  • پیش‌بینی یک فعال بازار: طلا در هفته آینده به این قیمت می‌رسد
  • رانت شیرین ۶۹ میلیارد دلاری برای واردکنندگان
  • جلوگیری از درج آگهی جعلی مسکن/ کنترل بازار با مالیات
  • افزایش حجم تجارت خارجی ایران نسبت به سال گذشته