Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@09:48:46 GMT

تخصیص اعتبار 100 میلیونی برای مرمت خانه دریابیگی

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۷۷۶۷

تخصیص اعتبار 100 میلیونی برای مرمت خانه دریابیگی

معاون میراث فرهنگی استان گیلان از تخصیص اعتبار 100 میلیون تومانی برای مرمت خانه دریابیگی که به تازگی طعمه حریق شد، خبر داد.

ولی جهانی معاون میراث فرهنگی استان گیلان در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزاری آنا درباره بازسازی خانه دریابیگی که دچار آتش سوزی شده گفت: طبق تصمیمات اتخاذ شده در روز گذشته 20 فروردین ماه، قسمت‌های آسیب‌دیده‌ای که احتمال ریزش داشت با حضور کارشناسان میراث فرهنگی، نمایندگان شورا و شهردار رفع خطر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در خصوص میزان اعتباری که برای بازسازی این خانه لازم است اظهار کرد: طبق برآورد هزینه‌ای که برای مرمت و احیای خانه دریابیگی شده، چیزی حدود 300 میلیون تومان اعتبار ملی و استانی نیاز است. ما برای به دست‌آوردن این میزان بودجه مکاتباتی هم انجام‌ داده‌ایم که با تامین آن کار مرمت را هر چه سریعتر آغاز کنیم.

معاون میراث فرهنگی استان گیلان در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: تاکنون از اعتبارات استانی 100 میلیون تومان به احیای این خانه اختصاص داده شده که البته هنوز به ما پرداخت نشده است.

وی در اشاره به علت وقوع آتش‌سوزی بیان کرد: این خانه تاریخی در 19 فروردین ماه به دلایلی که هنوز هم نامعلوم است آتش گرفت و در این راستا نیز یک نفر بازداشت شد.

وی همچنین در خصوص حجم خسارت‌های وارده تاکید کرد: این خانه قدیمی که در سال 1390 نیز به ثبت ملی رسید دارای 5 پلاک جداگانه و 5 مالک است که این آتش‌سوزی تنها در یکی از بخش‌های آن حادث شده است. با بازدید‌هایی که از این بنای قدیمی داشتیم می توان گفت که چیزی حدود 35 تا 40 درصد خسارت وارد شده است. بخشی که دچار آتش سوزی شده متعلق به فردی به نام شاهانی است که ما برای ممانعت از ریزش و خرابی بیشتر بخشی از تزئینات داخلی آن را بیرون آورده‌ایم.

لازم به ذکر است، یکی از خانه‌های قدیمی لنگرود، خانه‌ دریابیگی از خانواده‌های سرشناس گیلان است که با قدمت ۲۰۰ ساله در محله راه پشته شهر لنگرود واقع شده است. این بنا دیوارهای بلند آجری دارد که دو طرف آن به دو بخش برج مانند ختم می‌شود. بنا از دو طبقه هم‌کف تشکیل شده است و اتاق‌های طبقه بالای آن، اُرُسی‌های چوبی مشبک دارد. در درگاه بنا،‌ دو درِ بزرگ چوبی قدیمی با گل‌میخ‌ها و کوبه‌های قدیمی وجود دارد. درها به یک دالان و هشتی کوچک راه می‌یابد و پس از گذشتن از دالان و هشتی می‌توان وارد حیاط بنا شد.

بنای اصلی در مقابل درِ ورودی قرار دارد و دو طبقه است. هر طبقه سه اتاق دارد. جلوی هر طبقه، یک ایوان چوبی زیبا به چشم می‌خورد. در ساختن ایوان‌ها، نهایت ظرافت و دقت به کار رفته است.

تالار شاه‌نشین بنا سراسر مقرنس‌کاری شده و دارای گچ‌بری‌ها و نقاشی‌های ارزنده دوره قاجار است. درهای این تالار نیز هر یک شاهکارهای هنری است و با نقاش‌های گل و بوته و پرندگان به طرز استادانه‌ای نقاشی شده‌اند. بر دو طرف هر یک از این درها، تاقچه‌هایی قرار گرفته که داخل آن، آئینه‌های سنگی قدیمی نصب شده است. این بنا، از نظر تزئینات داخلی، از آثار تاریخی و هنری مهم گیلان به شمار می‌رود.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۷۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آسمان نمای دیجیتال

سرپرست کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان چهارمحال و بختیاری گفت: ساخت مرکز نجوم با توجه به ظرفیت‌های موجود در شهرستان بروجن ضروری است.

بیشتر بخوانید

آغاز فعالیت اولین آسمان نمای دیجیتال چهارمحال و بختیاری

کرمی فرماندار بروجن افزود: یک میلیارد ریال از محل اعتبار به غیر از اعتبارات تملک دارای سرمایه برای ساخت نخستین مرکز آسمان نمای دیجیتال در شهر بروجن اختصاص می‌یابد.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • تخصیص ۲۰ میلیارد تومان برای توسعه بافت تاریخی بوشهر
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تأمین برق شهرک‌های صنعتی یزد
  • محله شِیخانبَر لاهیجان مقصد محله مج خبر
  • تخصیص بیش از ۳ هزار میلیارد ریال اعتبار برای تامین برق پایدار در شهرک‌های صنعتی یزد
  • تخصیص ۴۳۵ میلیارد برای اجرای طرح‌های آبی استان قزوین
  • احیا و بازسازی ۵۰ قنات قدیمی در شهر باشت
  • تخصیص یک میلیارد ریال اعتبار برای ساخت آسمان نمای دیجیتال
  • شهر پره سر نیازمند تخصیص زمین برای تولید کود آلی از زباله‌ی تر است
  • تخصیص ۸ میلیارد تومان به مرکز تحقیقات فسیل مراغه
  • (ویدیو) پاداش ۱۸ میلیونی برای فرزند اول در یک وزارت خانه