Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-27@22:13:15 GMT

راز مظلومیت نخبگان در مقابل ژن‌های خوب و چهره‌های خاص

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۷۹۹۸

راز مظلومیت نخبگان در مقابل ژن‌های خوب و چهره‌های خاص

یک مخترع با بیان اینکه از بازیکنان فوتبال بیشتر از نخبگان علمی کشورحمایت می شود گفت:یک نخبه علمی که مغز متفکر جامعه است و می تواند موتورهای اقتصاد کشور را به حرکت درآورد، هیچ اهمیتی برای مسئولان و جامعه ندارد. ۲۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹ رسانه ها خواندنی برگزیده نظرات

به گزارش گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، علی بوداغی، مخترع و دبیر راهبردی ناحیه بسیج سلمان فارسی در گفت‌وگو با شبستان گفت: چند سالی است که در حوزه های مختلف از جمله اختراع و ازدواج جوانان با این سازمان همکاری دارم و با توجه به اینکه بنده مخترع هستم در حال حاضر به عنوان مشاور در زمینه اختراع همکاری می کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه ما برنامه ای مبنی بر ساماندهی مخترعان وضع کردیم، بیان کرد: در مرحله اول 200 الی 300 نفر از نخبگان را که اختراع متناسب با نیازهای سازمان ها و ارگان ها ایده داشتند، جمع آوری و معرفی کردیم.

 

طرح پیشنهادی کارآفرینی برای اشتغالزایی مددجویان

وی با اشاره به طرح پیشنهادی کارآفرینی به کمیته امداد در جهت کمک به اشتغالزایی مددجویان تصریح کرد: در حوزه کارآفرینی طرح های مختلفی در ناحیه بسیج سلمان فارسی ارایه شده است. اخیرا یک طرح سه هزار نفره را برای جذب مددجویان کمیته امداد ارایه دادیم که این طرح پیشنهادی در جهت کمک به اشتغالزایی مددجویان و منفک کردن آنها از بدنه کمیته امداد صورت گرفته است.

 

بوداغی در ادامه تصریح کرد: با توجه به اینکه مددجویان، زیرمجموعه کمیته امداد به صورت ماهانه مبلغی از این ارگان دریافت می کنند لذا با ارایه این طرح ،مبلغی یکجا (مثلا پنج میلیون تومان) جهت کارآفرینی به آنها داده می شود تا در عرض یک سال بتوانند از بدنه کمیته امداد جدا شوند این امر موجب می شود مدجویانی که از وضعیت مالی خوبی برخودار نیستند بیشتر دیده شده و رسیدگی بیشتری به انها شود .

 

اجرای طرح کار افرینی در سه استان مازندران، گرگان و گیلان

این مخترع با بیان اینکه بخش اشتغال کمیته امداد با کلیت طرح کارآفرینی موافقت کرده است، افزود: در صورت ابلاغ، این طرح اجرایی خواهد شد. برنامه ما یک طرح توجیهی برای 20 هزار نفر بوده است که مقرر شده به صورت پایلوت به دلیل شرایط اقلیمی مناسب در سه استان مازندران، گرگان و گیلان و در هر استان برای هزار نفر اجرایی شود تا در صورت موفقیت در سایر استان های کشور نیز بسط و گسترش یابد.

 

دبیر راهبردی ناحیه بسیج سلمان فارسی با بیان اینکه طرح کارآفرینی ما بیشتر در زمینه امور پرورشی و کشاورزی است، اذعان کرد: دغدغه کمیته امداد نیز بیشتر شهرستان ها و روستاها می باشد، در اجرای یکی از این طرح ها برای بیش از 50 الی 60 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد. حدود 50 طرح بکر در زمینه کشاورزی و امور پرورشی وجود دارد که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته و امکانات لازم برای اجرای این طرح ها (کشاورزی و پرورشی) در شهرها و روستاها وجود دارد اما به دلیل عدم متولی آموزش و نظارت سازماندهی نمی شوند لذا اکنون ما بحث آموزش را در دستور کار خود قرار دادیم و قرار است در مرحله اول سه هزار نفر را تحت آموزش قرار دهیم. همچنین ضمانت اجرای طرح نیز مورد توجه قرار گرفته تا در صورت ثمردهی ،محصولات ضمانت خرید داشته باشند.

 

بوداغی با بیان اینکه این طرح کارآفرینی یک طرح مشترک بین کمیته امداد و ناحیه بسیج سلمان فارسی است، اظهار کرد: در صورت موفقیت، طرح های مورد نیاز دیگر کمیته امداد نیز شناسایی، سازماندهی و بکارگیری خواهند شد، چون این طرح یک طرح کلان است که به صورت خرد در سطوح مختلف اجرایی می شود، ضمانت اجرای آن تضمین شده است. قول دادیم حتی در بدبینانه ترین حالت و در صورت ضعیف بودن طرح، هر سرمایه گذاری دو برابر سوددهی داشته باشد و در صورت موفقیت طرح اقداماتی مانند آموزش، نظارت و ارتقای کیفیت صورت بگیرد تا سوددهی بالای 30 تا 40 درصد داشته باشد.

 

بااجرای طرح کارآفرینی، سالانه 200 الی 300 هزار شغل ایجاد خواهد شد

وی با بیان اینکه دولت سالیانه یک میلیون شغل ایجاد می کند، گفت: با اجرای پایلوت طرح کارآفرینی، سالانه 200 الی 300 هزار شغل ایجاد خواهد شد و خوبی طرح این است، فردی که با اجرای این طرح ،شاغل می شود با کسب تجربه و تخصص بالا در کار خود مستقل شده و برای سال های آتی می تواند افراد بیکار زیادی را بکارگیری کند که این امر در کاهش بیکاری نیز نقش بسیار مهمی دارد لذا اجرای این طرح توسط کمیته امداد سودآوری زیادی خواهد داشت و با توجه به اینکه در حال حاضر تعداد معدودی این طرح ها را اجرا می کنند، کمیته امداد می تواند باعث بانی و دست اندرکار اصلی این طرح شود.

 

بوداغی اظهار کرد: ما چندین جلسه با مخترعان برگزار کردیم و حتی مشاوره برای افرادی که می خواهند ثبت اختراع کنند و یا موفق به ثبت اختراع خود نشدند یا اختراع کردند ولی به ثمر نرسیده است، برگزار کردیم لذا در همین راستا ما جهت حل مشکل مخترعان پکیجی کامل تهیه کردیم.

 

وی ادامه داد: ما این پکیج را برای افرادی که اختراع نکردند یا ایده ای در ذهن شان دارند و می خواهند این ایده را اختراع و تبدیل به تولید انبوه کنند در نظر گرفتیم تا در صورت اقدام به اختراع آنها را تحت مشاوره قرار دهیم و همچنین راهکارهایی در مراحل ثبت اولیه، تایید اختراع، گرفتن مدرک و در نهایت ثبت اختراع به آنها ارایه دهیم.

 

سالانه 5 هزار ثبت اختراع در کشور صورت می گیرد

دبیر راهبردی ناحیه بسیج سلمان فارسی اظهار کرد: سالانه 4 الی 5 هزار ثبت اختراع در کشور صورت می گیرد که فقط تعداد انگشت شماری از آنها به ثمر می نشیند چون بیشتر طرح هایی که توسط مخترعان ارایه می شود متناسب با نیاز جامعه نیست به همین دلیل ما همیشه در مشاوره های خود به مخترعان تاکید می کنیم ایده هایی ارایه کنند که متناسب با نیاز جامعه باشد.

 

وی اظهار کرد: متاسفانه ما طرح هایی داریم که به دلیل عدم حمایت در داخل به کشورهای خارجی فروخته می شوند به عنوان مثال طرح هایی وجود دارد که به کشور آمریکا فروخته می شود ولی همان دستگاهی که از روی طرح مخترعان ما ساخته شده را از این کشور وارد می کنیم. اگر ما یک صدم از مبالغی را که در سال برای واردات هزینه می کنیم برای حمایت از مخترعان داخلی هزینه می کردیم بسیاری از مشکلات جامعه ما حل می شد.

 

بوداغی از ایجاد بورس فروش ایده و اختراعات خبر داد و گفت: دولت موظف به سرمایه گذاری در این حوزه است. بسیاری از پایان نامه های دانشجویان اصلا بکارگیری نمی شوند و فقط صرف نمره گرفتن نوشته می شوند لذا در صورتی که یک ایده به محصول تبدیل شود، هزار اشتغال در جامعه ایجاد می شود.

 

این مخترع با بیان اینکه مخترعانی که طرح هایشان مورد نیاز مراکز دانشگاه های مربوطه باشد صددرصد مورد حمایت قرار می گیرند، بیان کرد:بعضی از سازمان ها و ارگان هایی هستند که با توجه به نیازی که دارند حتی ریسک ثبت اختراع مخترعان جهت اجرایی شدن را می پذیرند و تمام امکانات لازم را برای حمایت از آنها فراهم می کنند.

 

حمایت خوب وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح از افراد نخبه

بوداغی با بیان اینکه وزارت دفاع و ستاد کل نیروهای مسلح از افراد نخبه بسیار خوب حمایت می کنند، اظهار کرد: یکی از دلایل پیشرفت در حوزه نظامی همین حمایت ستاد از مخترعان است.

 

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما عدم شناخت نیازهای جامعه است، افزود: ما از واردات کشورمان آگاه نیستیم، نمی دانیم چه ابزارها، تجهیزات و دستگاه هایی وارد کشور می شود در صورتی که اگر مخترعان ما می دانستند می ساختند لذا اگر یک سازمان و ارگان مشخصی جهت شناسایی نیازمندی های کشورمان وجود داشته باشد تا با تشکیل یک کارگروه ،نیازمندی های جامعه را در حوزه های مختلف پزشکی، مهندسی، فنی و سایر موضوعات تشخیص و گروه بندی کند تا از دوباره کاری هم جلوگیری شود ،بسیاری از مشکلات ما حل می شود و هر مخترع هم می تواند با توجه به توان و استعداد خود، بخشی از تجهیزات و دستگاه های وارد شده را بسازد و کشور را از وابستگی خارج کند.

 

بوداغی با بیان اینکه متخصصان درجه یک ناسا را نخبگان ایرانی تشکیل می دهند، گفت: مشابه این نخبگان در کشورمان زیاد است اما متاسفانه آنها مدیریت نشده و مورد حمایت قرار نمی گیرند.ما در کارهای انفرادی خوب عمل می کنیم ولی کار گروهی و تیمی بلد نیستیم و در سازماندهی، مدیریت و ساختارسازی مشکل داریم.

 

کشورهای خارجی به دنبال جذب رتبه های اول کنکور ما هستند

وی با بیان اینکه کشورهای خارجی به دنبال جذب رتبه های اول کنکور ما هستند، افزود: خارجی ها می دانند آنها عصاره افراد نخبه کشور ما هستند و می دانند در صورت جذب آنها تاثیر بسیار زیادی در رشد علمی کشورشان خواهند داشت.

 

بوداغی با بیان اینکه سالانه 2 الی 3 هزار نفر از دانشجویان نخبه و برتر از کشور خارج می شوند، تصریح کرد: اگر ما آنها را شناسایی و حمایت کنیم ،همه آنها با دلسوزی برای کشورمان کار می کنند و هم جامعه با رشد بالای علمی روبرو می شود اما به دلیل عدم امکانات و حمایت دولت سالانه بسیاری از آنها از کشور خارج می شوند.

 

دبیر راهبردی ناحیه بسیج سلمان فارسی گفت: ما وقتی برگه ثبت اختراع را می گیریم تصور می کنیم همه چیز تمام شده و ما مورد حمایت قرار می گیریم غافل از اینکه فقط همان برگه تحویل ما داده می شود و بعد از آن نه کسی ما را می شناسد و نه حمایتی از ما صورت می گیرد.

 

بازیکنان بیشتر از نخبگان مورد حمایت قرار می گیرند

بوداغی اظهار کرد: نکته تاسف برانگیز زمانی است که می بینیم وقتی بازیکنی گلی را در جام جهانی می زند همه دوربین های فیلمبرداری به سمت آنها جلب می شوند و همه مسئولان از آنها حمایت می کنند اما یک نخبه علمی که مغز متفکر جامعه است و می تواند موتورهای اقتصاد کشور را به حرکت درآورد، هیچ اهمیتی برای مسئولان و جامعه ندارد و این در حالی است که روزانه چندین ثبت اختراع در کشور صورت می گیرد ولی نه کسی می داند و نه کسی حمایت می کند.

انتهای پیام/

بازگشت به صفحه رسانه‌ها

R41383/P41383/S9,1299,1300/CT12

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۷۹۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب

به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز یزد، خادمی در استودیو خبر ۲۰ شبکه یزد گفت: بیداری اسلامی در منطقه غرب آسیا اکنون گسترش یافته و تا قلب آمریکا و اروپا این مسئله پیش رفته است.

وی ادامه داد: مسئله کشتار زنان و کودکان بی دفاع توسط رژیم منحوس صهیونیستی استاندارد‌های دوگانه غرب در دفاع از حقوق بشر را به همه نشان داده است.

کارشناس مسائل سیاسی خاطرنشان کرد: سال گذشته در ایران برای فوت مشکوک یک خانم عده‌ای وارد خیابان‌ها شدند و آشوب ایجاددکردند و به اموال عمومی آسیب زدند و بیش از یکصد نماینده آمریکا از نقض حقوق بشر در ایران اعلام نارضایتی کردند ولی اکنون در آمریکا دانشجویان این کشور در اعتراض به حمایت دولتشان از رژیمی که کودکان را به وحشیانه‌ترین شکل قتل عام میکند و میگویند چرا سلاح رایگان به این کودک کش‌ها می‌دهید؛ به بدترین شکل مورد هجوم قرار می‌گیرند. 

خادمی ادامه داد: چهره‌های علمی آمریکا و اساتید زن این کشور در اعتراض به حمایت از کودکشی در فلسطین به بدترین شکل مورد تعرض و آزار و اذیت قرار می‌گیرند و این چهره دوگانه این کشور‌ها که ادعای دموکراسی دارند را نشان می‌دهد و نشان از این است که برای آنها رژیم صهونیستی خط قرمز است. 

وی گفت: این‌ها آزادی بیان و اندیشه برایشان فقط ادعا است و این اعتراضات ادامه دار خواهد بود و می‌تواند به حملات رژیم صهیونیستی پایان دهد.

دیگر خبرها

  • تعرض به اساتید زن دانشگاه‌های آمریکا بیانگر چهره دوگانه غرب
  • اعتراضات دانشجویی در ⁧آمریکا⁩ بیانگر مظلومیت فلسطینیان است
  • حمایت از راهکارهای استخراج شده در میزهای هم‌اندیشی ایرانیان با تجربه زیست بین‌الملل
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • طوفانی که پرده از چهره غرب کنار زد  
  • رسانه های انساندوست صدای رسای مظلومیت مردم فلسطین
  • مازندران؛ مهد علم و دانش و نیروی انسانی کارآمد
  • استعدادهای برتر ادبی و هنری سیستان و بلوچستان حمایت شوند
  • جی اوسو دلیل نمایش ناامیدکننده مقابل برادرش در رسلمنیا 40 را فاش کرد/ اخبار WWE
  • چهره متفاوت یزدانی بعد از سروصدای انتقامی (عکس)