Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایکنا، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، امروز ۲۱ فروردین ماه، در نشست تبیین آیه سال اتحادیه انجمن‌های دانش آموزی که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار کرد: آموزش و پرورش دستاوردهای خوبی را تا به امروز داشته و در حوزه‌های کمی عملکرد مطلوبی از خود برجای گذاشته است که قابل توجه است و نباید از آن غفلت کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بطحایی با بیان اینکه نرخ تحت پوشش دانش‌آموزان نسبتاً در کشورهای منطقه منحصربه‌فرد است، اظهار کرد: نرخ دانش آموزان تحت پوشش در دوره های مختلف تحصیلی نسبت به ۳۰ سال گذشته افتخار آفرین است. امروز با افتخار اعلام می کنیم که ۹۸ درصد دانش آموزان دوره ابتدایی تحت پوشش قرار گرفتند و در دوره‌های متوسطه اول و دوم نیز نرخ تحت پوشش دانش آموزان پیشرفت خوبی داشته است.

وی توسعه فضاهای دانش آموزی، میزان سهم دختران از خدمات آموزشی، بالا بودن مدرک تحصیلی نیروی انسانی شاغل در آموزش و پرورش و ... را از جمله دستاوردهای کسب شده دانست و اظهار کرد: موانع و مشکلات پیش رو را نیز باید دید و صرفاً به دستاوردها خشنود نبود.

بطحایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش را به عنوان نقشه راه مورد توجه قرار داد و گفت: این سند مورد وفاق بخش‌های مختلف کشور است و می تواند ما را به سمت آموزش و پرورش نوین، مترقی و پیشرفته به پیش ببرد.

بطحایی با تاکید بر اینکه امروز در زمینه کیفیت در آموزش و پرورش با کاستی‌هایی روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: آموزش و پرورش امروز از حیث کیفیت مورد انتقاد جامعه ذینفعان در زمینه‌های مختلف است چرا که آنان معتقدند نیازهای اجتماعی و فردی دانش آموزان در مدرسه تمرین نمی شود و صرفاً به مباحث دانشی و شناختی محدود است.

مهارت‌های زندگی را تمرین نکرده‌اند

وی ادامه داد: دانش آموزان وقتی از مدرسه فارغ التحصیل می‌شوند بسیاری از مهارت‌های زندگی را تمرین نکرده‌اند و ویژگی ها و مختصات زندگی ایرانی اسلامی در مدرسه برای آنان تبیین نشده است. صبوری، مدارا، احترام به بزرگتر، گفت‌وگو بر اساس منطق و کار گروهی از جمله مهارت‌هایی است که دانش آموزان به آن نیاز دارند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه سبک یادگیری مدارس مملو از مهارت‌های آموزشی و شناختی است و جایی برای مهارت‌های زندگی باقی نمانده است، تصریح کرد: تبدیل ابعاد حمایت از کالای ایرانی از وظایف آموزش و پرورش است اما با توجه به سبد یادگیری که برای دانش آموزان در نظر گرفته شده و سهم کمی که از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی بدان داده شده است این کار را برای ما بسیار دشوار می‌کند.

بطحایی آسیب‌های اجتماعی را مسئله جدی جامعه امروز ما برشمرد که اگر از آن غفلت کنیم دچار خسران می‌شویم و گفت: باید بدانیم در جامعه دانش آموزی چه اتفاقی در حوزه آسیب‌های اجتماعی می افتد و کدام بخش‌ها هدایت شده است.

آموزش و پرورش باید مسیر خود را به سمت نیازهای اجتماعی و فردی تصحیح کنند

بطحایی با تاکید بر اینکه آموزش و پرورش باید مسیر خود را به سمت نیازهای اجتماعی و فردی تصحیح کنند، عنوان کرد: آموزش و پرورش دولت دوازدهم به دنبال تصحیح این مسیر است. برنامه های فردی و اجتماعی آموزش و پرورش نه تنها کم بلکه در برخی موارد با روش‌های اشتباه است. در این میان یکی از ویژگی های سازمانی ما نیز مقاومت در برابر تغییر است؛ اگر آموزش و پرورش این مسیر را تصحیح نکند، در آینده بیش از امروز در تمام زمینه‌ها با مشکل مواجه می شود.

بطحایی یکی از ظرفیت‌های تصحیح مسیر آموزش و پرورش و پرداختن به نیازهای فرهنگی و اجتماعی را تشکل های دانش آموزی و به ویژه اتحادیه انجمن‌های دانش‌آموزان خواند و گفت: این اتحادیه مهارت‌های بینشی را تمرین می کند و با توجه به قدمت و پیشینه ای که دارد می‌تواند یکی از مناسبترین نهادها برای پیمودن این مسیر باشد.

وزیر آموزش و پرورش مهمترین کارکرد اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان را تقویت بینش‌ها با بکارگیری روش های نوین و ظریف خواند و اظهار کرد: دشمن از روش های جذابی برای براندازی نظام فکری و فرهنگی دانش‌آموزان استفاده می‌کند، بنابراین ما نیز باید در این زمینه به بهترین روش‌ها دست یابیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فضای مجازی اشاره و عنوان کرد: بزرگترین، مهمترین و هوشمند ترین دشمن امروز ما خطراتی است که از فضای مجازی تمام آحاد جامعه و به ویژه دانش‌آموزان را تهدید می‌کند، فضای مجازی فرصت های خوبی نیز دارد اما ما نتوانستیم به خوبی از آن استفاده کنیم.

بطحایی به پیام رسان‌های داخلی نیز اشاره و عنوان کرد: باید به نحوی عمل کنیم که پیام رسان‌های داخلی جای خود را در میان دانش‌آموزان پیدا کنند؛ اما این امر نباید با زور و اجبار صورت گیرد. پیام رسان‌های داخلی در حال گسترش و رفع ایراد هستند و آموزش و پرورش نیز در این زمینه ورود پیدا کرده تا لطمات و تهدید های فضای مجازی را در حوزه دانش آموزی کنترل و مدیریت کند.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۸۱۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند

رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش گفت: امروز نخستین آیین نامه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تصویب شد و تا ۵ سال آینده، ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود و تعداد دانش آموزان در رشته‌های مهارتی در هنرستان به نیمی از دانش آموزان کل کشور می‌رسد. این عدد الان ۳۹ درصد است.

وی افزود: بر این اساس تا ۵ سال آینده هزار هنرستان جدید ساخته می‌شود و ۸۰۰ هنرستان هم با تبدیل کاربری ایجاد می‌شوند و تا پایان برنامه هفتم ۲۵۰۰ واحد هنرستان به واحد تولیدی تبدیل می‌شود.

صحرایی ادامه داد: به هنرستان‌های جوار صنعت تسهیلات داده می‌شود و هنرستان‌های تیزهوشان راه‌اندازی می‌شود و وزارتخانه‌های تعاون، نفت، صمت، گردشگری، راه، بهداشت، ورزش، محیط زیست و کشور مکلف به ایجاد حداقل ۵ هنرستان شدند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: موضوع تغییر تقویم آموزشی در قالب طرح در کمیسیون آموزش مجلس تصویب شده و در نوبت رسیدگی در صحن علنی مجلس است.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی آموزش و پرورش

دیگر خبرها

  • چرا اردستان معاونت آموزشی و پرورشی ندارد؟
  • پیش بینی ۵۲ میلیارد اعتبار در حوزه عمرانی آموزش و پرورش رزن
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • طرح مراقبت‌های روانی اجتماعی دانش‌آموزان در سمنان اجرا شد
  • ضرورت بسیج همه دستگاه‌ها و اقشار برای تجلیل و تکریم معلمان
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • آغاز ثبت‌نام اینترنتی کتب درسی دانش‌آموزان
  • تمامی مدارس بهشهر تک نوبته هستند
  • ۱۰۰۰ هنرستان جدید در کشور ساخته می‌شود
  • نیمی از دانش آموزان کشور راهی هنرستان می‌شوند