Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-03-19@02:14:12 GMT

طبخ غذا در ظرف های مسی و عوارض احتمالی آن

تاریخ انتشار: ۲۱ فروردین ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۸۰۰۸۳۴۴

طبخ غذا در ظرف های مسی و عوارض احتمالی آن

به گزارش ایرنا، در زمان حاضر حجم قابل توجهی از تولیدات صنایع دستی زنجان را ظرف های مسی تشکیل می دهد بگونه ای که در این دیار از گذشته های دور؛ هنرمندان انواع ظرف های مسی ساده مصرفی، تزئینی، نقش دار و قلم خورده را تولید می کردند.
به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان هم اکنون یکهزار نفر در صنعت مسگری این استان مشغول هستند، که از این تعداد 700 نفر به طور مستقیم در حوزه تولید ظرف های مسی اشتغال دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عصمت عباسی کارشناس مسئول واحد بهبود ، تغذیه و جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان روز سه شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مدتی است برخی افراد پخت غذا در ظرف مسی را توصیه می کنند، اما باید به این موضوع توجه داشت که استفاده این نوع ظرف ها تا چه میزان فایده یا عوارض احتمالی دارد.
وی اظهار کرد: از طرفی هم کمبود مس در بدن باعث بروز بیماری هایی مانند تهی سازی و تخلیه اکسیژن در سلول ها، کاهش کلسترول خون بدن، مشکلات پوستی، التهاب قوزک پا، کم خونی، کم شدن آنسفالین های مغزی و توهم های شنوایی می شود.
عباسی افزود: تفکر غلط این است که برخی افراد تصور می کنند که طبخ غذا در ظرف مسی مواد مغذی لازم را به بدن می رساند.
وی بیان کرد: اگر مس بیش از نیاز وارد بدن شود، در کبد رسوب کرده و مسمومیت ایجاد می کند و همچنین تجمع این ماده در بدن نیز موجب بروز تهوع و سردرد در فرد می شود.
به گفته این کارشناس، مس اگر وارد غذا شود، جذب کلسیم و آهن را مختل می کند و در این میان ظروف مسی باید لعاب داشته باشد و از طرفی ظروف مسی قدیمی که فاقد این مساله بوده ،پخت غذا در آن صحیح نیست.
عباسی افزود: پوشاندن ظروف مسی با قلع و یا سایر موارد خوب است، اما باید مراقب بود که حتی ظروف قلع اندود با کوچکترین خراش قلع شان از بین می رود و موجب آزاد شدن مس در غذا خواهد شد.
وی ابراز کرد: در نگهداری ظرف مسی نیز باید دقت کردکه هیچ آسیبی نبیند و بی توجهی به این موضوع موجب می شود مس طی پخت و پز وارد مواد غذایی شود و به همین دلیل نگهداری این ظروف از اهمیت بالایی برخوردار است.
این کارشناس ادامه داد: سایت رسمی سازمان غذا و داروی امریکا (FDA) که معتبرترین مرجع برای مواد دارویی و غذایی بشمار می رود نیز استفاده از ظروف مسی را مضر می داند و حتی استفاده از آن را برای پخت و پز به ویژه غذاهایی که ماهیت اسیدی دارند، را موجب ایجاد مسمومیت با مس عنوان کرده است.

*** منع استفاده از ظروف مسی در کتاب های مرجع طب سنتی
عباسی ادامه داد: بر این اساس در کتاب های مرجع طب سنتی نیز استفاده از ظروف مسی به شدت منع شده و تحت عنوان 'نحاس' از آن یاد شده که از مضرترین ظروف برای طبخ غذا اعلام شده است.
وی اظهار کرد: به عنوان نمونه در کتاب مفرح القلوب (قرن هشتم هجری قمری) که شرح کتاب قانونچه در طب است، محمد ارزانی از بزرگترین حکمای طب ایران گفته است که 'طبخ طعام در انای نحاس (ظروف مسی) خوب نیست بویژه اگر مدت پخت زیاد نباشد و نیز غذا چرب و ترش باشد.
این کارشناس ادامه داد: در کتاب تغذیه در طب ایرانی، اسلامی و حتی شیخ الرئیس در کتاب قانون نیز به مضرات استفاده از ظروف مسی تاکید کرده اند.
وی بیان کرد: هم اکنون یکی از فعالیت های اقتصادی در این استان صنایع دستی می باشد، و به عموم مردم توصیه می شود که برای مصارف تزئینی و دکوری می توان از ظروف مسی استفاده کنند، اما برای پخت و پز بخصوص غذاهای اسیدی مانند انواع خورش، آبگوشت و مرباها ظروف مسی به هیچ عنوان توصیه نمی شود.
عباسی افزود: متاسفانه به تازگی مشاهده شده در این ظروف بجای قلع از آلیاژهای حاوی سرب استفاده می شود که پختن غذا در اینگونه ظروف مسی، علاوه بر مس موجب وارد شدن سرب به بدن می شود، که در کودکان زیر پنج سال عواقب جبران ناپذیر کندی ذهن و عقب ماندگی رشد را به دنبال دارد و سایر مشکلاتی که مسمومیت با سرب برای تمام گروههای سنی دارد.

*** ظروف شیشه ای برای طبخ غذا مناسب است
وی اظهار کرد: بهترین ظروف برای طبخ مواد غذایی ظروف شیشه ای و پیرکس های مقاوم به حرارت هستند که هیچ وجه مواد سمی را وارد مواد غذایی در حال طبخ نمی کند.
این کارشناس خاطر نشان کرد: در مقابل بدترین ظروف، تفلون هایی هستد که دچار خراشیدگی هر چند کوچک شده اند، حتی ظروف تفلونی که دوباره تعمیر می شوند می تواند سرطان زا هم باشد.
7320/8068
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال جامعه دانشگاه علوم پزشکی سرطان صنایع دستی کودکان موسسات مالی و اعتباری رفراندوم گفت و گوی ملی غوطه شرقی ارز دیجیتال امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۸۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۳.۵ میلیون قبض عوارض در بین تهرانی‌ها

علی خوشنود مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران در مورد توزیع قبوض عوارض در تهران گفت: قبوض عوارض نوسازی، پسماند و کسب و پیشه منتشر شده است.

وی با اشاره به اینکه در پشت فیش‌ها به مردم گزارش عملکرد دو ساله دادیم تا به آن‌ها بگوییم با عوارض پرداختی‌شان چه هزینه‌هایی می‌شود، تصریح کرد: ۳.۵ میلیون قبض توزیع شده است.

خوشنود در مورد ارزش ریالی قبوض منتشر شده در اختیار شهروندان گفت: ارزش ریالی قبوض عوارض حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان است که بر اساس تجربه پیش بینی می‌شود ۳۰ تا ۳۵ درصد از شهروندان این عوارض را پرداخت کنند.

 مدیر کل تشخیص و وصول درآمد شهرداری تهران ضمن دعوت از شهروندان برای پرداخت قبوض عوارض خود تا پایان سال، گفت: اگر شهروندان تا پایان سال جاری این عوارض را پرداخت کنند از ۱۰ درصد تخفیف خوش حسابی بهره مند می‌شوند؛ اما اگر عوارض خود را پرداخت نکنند از سال آینده نه تنها جایزه خوش حسابی به آن‌ها تعلق نمی‌گیرد؛ بلکه هر ماه دو درصد جریمه خواهند شد.

ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • پرداخت عوارض آزادراه پل زال اندیمشک الکترونیکی شد
  • توزیع ۳.۵ میلیون قبض عوارض در بین تهرانی‌ها
  • توصیه‌های بهداشتی برای خرید و نگهداری ماهی قرمز
  • کشف بقایای بندرگاه باستانی در اعماق دریا
  • (تصاویر) فوت‌وفن‌های چیدمان سفره هفت سین برای نوروز ۱۴۰۳
  • حذف وعده‌های غذایی این عوارض را به همراه خواهد داشت
  • عوارض صادرات سیب لغو شد
  • وضع عوارض برای صادرات سیب لغو شد
  • عوارض صادراتی سیب لغو شد 
  • عوارض صادراتی سیب لغو شد