Web Analytics Made Easy - Statcounter

رییس اداره بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس در نامه‌ای به رئیس اتاق بازرگانی شیراز و مدیر عامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس، مشوق‌های جدید صادرات سیمان فله برای پنج مقصد بنادر کشورهای قطر، کویت، عمان، هند و سریلانکا را اعلام نمود. براساس این نامه صادرات سیمان فله، به این کشور-ها از سه بندر عباس، امام و عسلویه مشمول تخفیف 30 درصدی در هزینه کرایه حمل و نقل و همچنین سه بار در ماه از بنادر ذکر شده صورت خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش اقتصاد آنلاین ، سیمان به عنوان یکی از اصلی‌ترین تامین‌کنندگان نیازهای اساسی فعالیت‌های سازه‌ای مطرح است. به طوری که جز در بخش ساختمان، در اجرای پروژه‌های عمرانی و زیربنایی، راه‌سازی، سدسازی، کانال‌کشی نیز نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. در چند سال اخیر کاهش چشمگیر بودجه عمرانی که ناشی از رکود اقتصادی کل کشور است، باعث کاهش ساخت و ساز و در نتیجه کاهش تقاضای داخلی سیمان شده است.

اما در ارتباط با بازار صادراتی سیمان باید گفت که وضعیت صادرات سیمان  به کشور عراق و به‌دنبال آن کاهش میزان صادرات به این کشور در نیمه اول سال 96 به دلیل مسائل امنیتی و افزایش تعرفه‌های گمرکی و ممنوعیت صادرات سیمان به عراق در نیمه دوم سال،  باعث کم فروغ شدن صادرات این محصول در سال اخیر شده است. این در حالی است که شروع طرح‌های توسعه‌ای در کشور عراق می‌توانست یکی از عوامل افزایش صادرات سیمان ایران به عراق باشد. صادرات به افغانستان نیز ممانعت‌های خاص خود از جمله تخلیه و بارگیری مجدد در مرز‌ها و گرفته شدن سهم بازار ایران توسط چین را دارد. از این رو کم کم شرکت‌های تولید کننده سیمان به این موضوع پی بردند که یکی از راه‌های برون رفت از این وضعیت اقدام به سرمایه‌گذاری در سایر کشورها است.

لازم به ذکر است حجیم و سنگین بودن سیمان و هزینه بالای حمل آن نسبت به بهایی که دارد، باعث شده این محصول کالایی منطقه‌ای با قابلیت صدور کمتر به مناطق دورتر محسوب شود. البته کارخانه‌هایی که در نزدیکی نقاط مرزی قرار دارند از این قاعده مستثنا هستند. بخش هزینه‌های کرایه حمل‌ونقل حدود ۴۰ درصد از ارزش صادرات را دربر می‌گیرد. که با تخصیص این تخفیف 30 درصدی و سه بار در ماه برای پنج کشور مذکور، حمل‌ونقل برای کالاهایی مانند سیمان فله که سهم این هزینه در بهای تمام شده آن قابل توجه است، می‌تواند پیامد افزایش صادرات چندین میلیون تنی را به همراه داشته باشد. از این رو رشد تقاضای جدید منجر به افزایش ظرفیت تولید و سودآوری صنایع وابسته به این صنعت خواهد شد.

علاوه بر آن رشد این روز‌های نرخ ارز، این خوشبینی ایجاد کرده است که با اعمال این مشوق برای سیمان فله، شرکت‌های مرتبط با افزایش صادرات خود به این پنج کشور، تعدیل مثبتی در سود خود داشته و تا حد قابل توجهی از رکود در معاملات خود دور شوند. البته نباید فراموش کرد این نوسانات نرخ ارز باعث افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری می‌شود. از این رو باید انتظار داشت که با این افزایش نرخ ارز، رشد صادرات باید آنقدر قابل توجه باشد که بتواند افزایش هزینه‌ها را نیز جبران کرده و به رشد سودآوری شرکت‌ها بینجامد.

گفتنی است که در حال حاضر این نامه تنها به چند شرکت‌ زیرمجموعه شرکت سیمان فارس و خوزستان رونوشت شده است اما خبرها حاکی از این موضوع است که در آینده نزدیک سایر شرکت‌های سیمانی نیز می توانند از این مشوق صادراتی بهره‌مند شوند.

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: سیمان بورس صادرات مشوق صادراتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۸۰۰۸۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ مدیر کل استاندارد استان گفت: بازرسانی از کشور‌های آمریکا، کانادا، کره جنوبی، مکزیک و پاکستان شرایط آزمایشگاه‌های انطباق کشور را بررسی کردند و با ۹۷ درصد آرا گواهی انطباق برای ایران نیز صادر شد.
میر نظامی افزود: رفع موانع صادراتی برای تجار ایرانی، کاهش هزینه‌های صادرات و سرعت بخشیدن در صادرات و واردات از مزایای پیوستن ایران به این سازمان جهانی است.
او ادامه داد: تا قبل از این تجار و بازرگانان برای ارزیابی و انطباق محصولات صادراتی و وارداتی مجبور به استفاده از آزمایشگاه‌های ارزیابی و انطباق کشور ثالث بودند، اما هم اکنون می‌توانند از ظرفیت آزمایشگاه‌های همکار و انطباق استاندارد استفاده کنند.
هم اکنون ۴۱ آزمایشگاه همکار و انطباق در استان مرکزی فعالیت می‌کنند.

دیگر خبرها

  • تفاهم‌نامه همکاری صندوق‌های حمایت از صنایع پیشرفته و ضمانت صادرات امضا شد
  • تفاهم‌نامه همکاری مشترک صندوق حمایت از صنایع پیشرفته و صندوق ضمانت صادرات امضا شد
  • ۱۰ درصد از تولیدات گل و گیاه مازندران صادر می‌شود
  • آشنایی با نحوه محاسبه هزینه بیمه شخص ثالث
  • چهارمحال و بختیاری ۳۰ محصول صادرات‌محور دارد
  • افزایش ۴۱ درصدی ارزش صادرات کالا از خراسان جنوبی
  • مرغ؛ از «تولید و تامین بازار داخل» تا «ارزآوری و صادرات»
  • افزایش ۲۷درصدی خرید مرغ مازاد مرغداران/ کریدورهای صادراتی فعال شود
  • ایران به عضویت سازمان جهانی ارزیابی و انطباق درآمد
  • عضویت ایران در سازمان جهانی ارزیابی و انطباق